بتونه کناف چیست؛ اهمیت بتونه کاری و درزگیری

بتونه کناف متریالی است که پس از انجام کناف کاری در سقف یا دیواره ها برای درزگیری و پوشاندن فضاهای خالی استفاده می شود. بتونه کناف در واقع پودری است که با آب ترکیب شده و به حالت خمیری منعطف فضاهای خالی بین درزها را پر می کند. زمانی که قصد دارید در بازسازی خانه اقدام به نصب سقف کاذب کناف یا ترمیم کناف آسیب دیده می  کنید یکی از نکات مهم استفاده از بتونه برای درزگیری و زیبایی نهایی کار است.

بتونه کناف چیست؟

بتونه کناف چیست؟

بتونه کناف به متریالی گفته می شود که برای درزگیری و استقامت بین پنل های کناف مورد استفاده قرار می گیرد.

بتونه مورد استفاده در کناف دارای ویژگی‌هایی است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید:

میزان اختلاط بتونه: هر ۱۰ کیلو بتونه نیازمند ۹ لیتر آب است تا خمیر به دست آمده کارایی مدنظر را داشته باشد. نکته مهم اینکه آب مورد استفاده نباید دارای املاح زیاد باشد چرا که تاثیر منفی بر کیفیت عملکرد بتونه خواهد داشت.

جزیره ای شدن بتونه: به این معنا که وقتی پودر با بتونه ترکیب شود بدون هم زدن ترکیب باید زمانی برای جذب آب توسط پودر بتونه لحاظ کنید. این روند را جزیره ای شدن بتونه می نامند. در نهایت باید خمیری شبیه ماست چکیده به دست بیاید.

شرکت کیان دکور یکی از شرکت های معتبر در حوزه اجرای پروژه های کناف در کشور است که طی سال های متمادی فعالیت خود در زمینه سقف کاذب کناف، اجرای پروژه های کفپوش و دیوار و… بالاترین رضایت مشتریان را از آن خود کرده است. کیان دکور آماده ارائه مشاوره رایگان و بازدید از محل است است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت کناف  سقف می توانید با کارشناسان کیان دکور تماس بگیرید.

ماستیک چیست؟

ماستیک در واقع متریالی است که از آن برای آب بندی، درزگیری و لکه گیری استفاده می شود. این لکه گیری و درزگیری ها می تواند در فلزات یا گچ کاری باشد. تفاوت ندارد که قرار است از ماستیک برای چه متریالی استفاده شود. زمانی که بخواهید اقدام به رنگ کاری کنید ماستیک یکی از موادی است که کار نهایی را به جهت تاثیر  آن بر عیب گیری درزها و لکه ها یکدست و زیبا می کند.

استفاده از ماستیک کناف پیش از رنگ کاری بتونه است که لازم است مواردی مانند کنترل پیچ ها، تمیزکردن سطح مورد نظر و… مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت نتیجه حاصل شده مورد رضایت باشد.

نکته مهمی که در استفاده از ماستیک وجود دارد اینکه از این نوع بتونه برای پر کردن درزها و شکاف هایی با بیش از ۳ میلیمتر استفاده می شود. از همین رو گاهی لازم است چند دست ماستیک روی سطح را بپوشاند تا در نهایت سطح یکسان مورد نظر بدست بیاید و پس از رنگ آمیزی عیوب ناهمواری سطح  پنهان شود.

برای استفاده از بتونه ماستیک دست اول درزها، شکافها و ترک ها را پر کنید و دست دوم به صورت یکسان همه سطح را با ماستیک بپوشانید و در نهایت با استفاده از یک سمباده سطح را یکسان کنید. این بهترین روشی است که می توان برای بتونه کاری کناف مورد استفاده قرار داد.

استفاده از ماستیک تعداد دست رنگ هایی را که قرار است روی سطح کشیده شود را کاهش می دهد علاوه بر اینکه سایه بتونه پس از رنگ آمیزی ایجاد نمی شود.

اهمیت بتونه کاری و درزگیری کناف

اهمیت بتونه کاری و درزگیری کناف

بتونه درزگیر کناف از آن جهت اهمیت دارد که پس از اجرای کناف پنل های کنار هم نصب شده کناف دارای درزهایی هستند که بر زیبایی نهایی کار تاثیر دارد. این درزها و ترک ها غالبا با بتونه درزگیری می شود. تا زیبایی و نتیجه کار رضایتبخش شود.

شاید این موضوع مهم به نظر نیاید اما کافی است با تابش نور به سطح مورد نظر زشتی و نازیبایی های سطح مورد نظر و پستی بلندی ها بیش از پیش خود را نمایان کنند.

از همین رو لازم است حتما پیش از کناف کاری از  هر نوع بتونه استانداردی که برای درزگیری و پرکردن شکاف بین پنل های کناف وجود دارد استفاده کنید.

 طرز تهیه بتونه درزگیر کناف

روش بتونه کناف یکی از مهمترین مواردی است که می تواند منجر به نتیجه باکیفیتی شود. بتونه ها غالبا به شکل پودر گچ است که با مقداری آب، چسب چوب یا رنگ پلاستیک ترکیب می شود و خمیری منعطف به دست می آید که برای پوشش بین درزهای پنل کناف مورد استفاده قرار می گیرد. شما میتوانید بتونه را در بسته به نیاز خود در بسته بندی های ۵ تا ۲۰ کیلوگرمی تهیه کنید.

بتونه ها  به دو شکل در بازار عرضه می شوند:

بتونه ماستیک: این بتونه به شکلی نرم تر و منعطف تر از بتونه درزگیر کناف است چرا که علاوه بر پوشش درزها و ترکهای، گوشه ها و کنج های کناف سطح کناف را نیز به صورت یکدست می پوشاند. از این بتونه به شکل چند دست استفاده می شود که کمک می کند رنگ کمتری برای سطح مورد استفاده قرار گیرد.

بتونه درزگیر کناف: کاربرد این بتونه برای پر کردن درزها ، ترک ها و شکاف هایی است که در کناف وجود دارد. از همین رو از استقامت و چسبندگی بالایی برخوردار است.

 طرز تهیه بتونه کناف

 طرز تهیه بتونه کناف

برای درست کردن بتونه درزگیر کناف کافی است مقداری از پودر بتونه در مقداری آب آرام آرام اضافه شود. کمی زمان لازم است تا پودر آب را به خود جذب کند سپس به کمک وسیله همزن آن را با آب کاملا ترکیب می کنید. نکته مهم در تهیه بتونه درگیر کناف این است که نباید ترکیب آب و پودر زیادی هم زده  شود چرا که آب خود را از دست داده و سفت می شود. از همین رو کیفیت خود را از دست داده و غیر قابل استفاده می شود.

نوار درزگیر و نقش آن در بتونه‌کاری و درگیری کناف

بتونه کناف و ماستیک در زمان درزگیری و بتونه کاری به تنهایی نمی توانند فضاهای خالی را پر کنند. از همین رو از نوارهایی به نام نوار درزگیر استفاده می شود که نقشی اساسی در بالا رفتن کیفیت بتونه کاری دارد. این نوار درزگیر توری شکل بوده که روی درزها، شکاف ها و ترک ها قرار می گیرد. کاری که این نوارهای درزگیر انجام می دهند افزایش استقامت و کیفیت بتونه است. از همین رو با اطمینان خاطر مانع از باز شدن یا ترک خوردن مجدد درزها و ترک ها می شود.

روش استفاده از این نوار نیز به این شکل است که با چسباندن این نوارها به دو طرف درز یا شکاف قرار داده تا بتونه خشک شود.

ابزار بتونه کاری و درزگیری کناف

ابزار بتونه کاری و درزگیری کناف

برای بتونه کاری و درزگیری لازم است از ابزاری که مخصوص این کار است استفاده شود.

  • همزن: وسیله ای ضروری که ترکیب یک دست از پودر بتونه با آب درست می کند
  • ظرف استیل بتونه: در این ظرف پودر با آب ترکیب می شود
  • ظرف پلاستیکی بتونه: مانند ظرف استیل برای ترکیب پودر بتونه با آب استفاده دارد
  • کاردک با زاویه خارجی: از این وسیله برای بتونه کاری گوشه ها استفاده می شود
  • کاردک زاویه داخلی: برای برداشتن بتونه و کشیدن روی گوشه های داخلی مورد استفاده است
  • کاردک با دسته پیچ گوشتی: ازین کاردک برای بتونه کاری سطح صاف استفاده می شود
  • لیسه ۲۰، ۳۰ و ۵۰ سانتی متری: برای بتونه های با عرض های مختلف در سطوح گچی کاربرد دارد
  • ماله نازک کاری: برای برداشتن بتونه و کشیدن روی سطح مورد نظر کاربرد دارد
  • تیغه شانه ای کنگره ای و شانه ای با لبه وی: برای ایجاد شیار روی پنل های کناف مورد استفاده است
  • ماله نازک کاری قوسی مقعر: برای صاف کردن سطح قوسی پنل مورد استفاده است
  • ماله نازک کاری: صاف کردن نهایی بتونه روی کناف را در مرحله آخر انجام می دهد
  • کمچه: مورد استفاده در درزگیری اولیه کناف است
  • تیغ کاتر: وسیله دیگری که بتونه کاری کناف مورد احتیاج است تیغ کاتری است که برای برس کناف یا نوار درزگیر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پیچ گوشتی چهارسو: برای تنظیم پیچ های پنل که بیرون زدگی دارند و لازم است با سطح یکسان شود.
  • سمباده: بتونه اضافی را می تراشد و سطح را یکسان می کند.

تفاوت ماستیک و بتونه کناف

ماستیک با بتونه مورد استفاده در کناف تفاوت هایی دارد از همین رو قابلیت جایگزینی با هم را ندارند چرا که جنس هر کدام متفاوت است. از مهمترین تفاوت های این دو با هم عبارت است از:

ماستیک نرم تر، روغنی تر، شل تر از بتونه، زمان گیرایی بیشتر، چسبندگی بیشتر و مورد استفاده در موج گیری  است. وقتی که برای محیط های مرطوب مثل استخرها یا حمام از کناف ضد آب کاربرد ماستیک نیز امری ضروری است چرا که مقاومت بالایی پس از خشک شدن در برابر رطوبت دارد.

زمان مصرف پودر بتونه کناف

زمانی که فرصت دارید از بتونه در درزگیری کناف استفاده کنید چیزی حدود ۶ ماه است. در این مدت می توانید در صورتی که بتونه در مجاورت نور مستقیم خورشید نبوده، مرطوب نشده و در ظرف در بسته نگهداری شده مورد استفاده قرار دهید.

زمان گیرایی اولیه بتونه مورد استفاده در کناف حدود ۴۵ دقیقه است. التبه این در شرایطی که اقلیم فضای مورد نظر معتدل باشد. در غیر این صورت این زمان می تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. این در حالی است که برای گیرایی ماستیک چیزی حدود ۲۲۰ دقیقه زمان نیاز است.

نکته مهمی که در گیرایی بتونه بسیار تاثیر دارد دمای هوا است. در هوای سرد بتونه ترک می خورد و در هوای خیلی گرم به دلیل تبخیر آب موجود در آن چسبندگی مناسبی ایجاد نمی شود.

بتونه و درزگیری

بتونه و درزگیری

یکی از کاربردهای مهمی که از بتونه ها می شود برای درزگیری است. البته این بدان معنا نیست که شما هر زمان که اراده کنید می توانید اقدام به درزگیری با بتونه بکنید. بلکه درزگیری شرایطی نیاز دارد تا بتواند به خوبی عمل کند. مهمترین اقدامات در زمان درزگیری با بتونه عبارت است از:

کنترل کردن پیچ ها در بتونه کاری کناف: بیرون زدگی پیچ ها مانع از بتونه کاری می شود. از همین رو ابتدا پیچ ها را کنترل کنید. بتونه روی پیچ ها باعث همسطح شدن سطوح می شود.

زدودن گرد و غبار از سطح پنل ها: پیش از درزگیری پنل های کناف لازم است سطح مورد نظر با یک دستمال نمدار خشک شود. در صورتی که به این موضوع بی تفاوت باشید پس از خشک شدن بتونه می بینید که بتونه خشک شده از سطح جدا می شود.

مرحله بندی بتونه کاری: پس از انجام موارد گفته شده لازم است ابتدا یک دست بتونه کاری روی سطح مورد نظر انجام شود.

استفاده از نوار تیپ یا نوار درزگیر کناف: زمانی که هنوز بتونه خشک نشده نوار تیپ را بین درزها فرار داده تا بین بتونه ها قرار گیرد.

مرحله دوم بتونه کاری: پس از خشک شدن بتونه یک بار دیگر اقدام به درزگیری کنید تا سطح کاملا یکسان شود.

ماله کشی: از یک وسیله مسطح یا تخت برای ساب ماله ای برای مرحله دوم بتونه کاری استفاده کنید تا درزها یکدست شوند.

استفاده از کرنر بید برای گوشه ها: برای بتونه کاری گوشه های کناف باید از کرنربید کاغذی یا فلزی استفاده کرد.

تفاوت کرنربید کاغذی با نوار تیپ کاغذی

همانطور که پیشتر اشاره شد در زمان درزگیری کناف با بتونه از نوار تیپ یا کرنر بید استفاده می شود. البته هر کدام از این موارد کاربرد خاص خود را دارند که این کاربرد علت اصلی تفاوت این دو است.

کرنربید کاغذی تفاوت چندانی با نوار تیپ ندارد مگر اینکه ضخامت آن متفاوت باشد. چیزی که در درزگیری بتونه باید مورد توجه باشد اینکه حتما متریال مورد استفاده توان تا شدن ترکیب با بتونه را داشته باشد. در غیر این صورت چسبندگی به درستی انجام نمی شود.

کرنربید برای گوشه ها مورد استفاده است در حالی که نوار تیپ برای سایر سطوح قابلیت استفاده دارد.

دلایل انجام ماستیک قبل از رنگ

دلایل انجام ماستیک قبل از رنگ

شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که چرا از ماستیک پیش از رنگ آمیزی کناف استفاده می شود؟

استفاده از ماستیک به این دلیل است که به دلیل کیفیت و کارایی که این ترکیب دارد می تواند سطح مورد نظر را پیش از رنگ آمیزی یک دست کند. ماستیک این قابلیت را دارد که بدون ایجاد سایه پس از رنگ آمیزی، رنگ  کمتری استفاده شود که این موضوع کاهش هزینه ها را به همراه دارد.

به طور خلاصه می توان از اهم دلایل انجام ماستیک قبل از رنگ را موارد زیر برشمرد:

  • جذب رنگ به صورت یکدست
  • موج گیری و یکنواختی سطح
  • کم شدن دفعات رنگ آمیزی
  • پوشش کامل ماستیک روی سطح
  • اجرای ماستی پوست پیازی روی سطح
  • نکته مهمی که درباره ماستیک قبل از رنگ آمیزی وجود دارد اینکه باعث بهبود چشمگیر نتیجه کار می شود.

ماستیک قبل از کاغذ دیواری

ماستیک قبل از کاغذ دیواری

بسیاری بر این تصورند که چون کاغذ دیواری به صورت یک دست روی دیوار می چسبد از همین رو نیازی به زیرسازی وجود ندارد. در حالی که این تصور غلطی است و پیش از اجرای پروژه باید بتونه کاری های لازم روی سطح مورد نظر با استفاده از ماستیک انجام شود. به این مرحله زیرسای می گویند. یعنی باید خرابی ها، ترک های روی دیوار و پستی بلندی های روی آن رفع شود. برای این کار لازم است موارد زیر انجام شود:

برجستگی ها و تورم بخش هایی از دیوار تراشیده و هم سطح بخش های دیگر شود

در صورتی که رطوبت باعث خرابی دیوار شده منبع رطوبت را پیدا و آن را رفع کنید

ترک های روی دیوار، خرابی ها و سوراخ ها با بتونه ماستیک پر شود

پس از خشک شدن بتونه به طور کامل اقدام به چسباندن کاغذ دیواری کنید

سوالات متداول

مزیت استفاده از ماستیک چیست؟

یکدست کردن سطح کناف، محو کردن اتصالات، میزان گیرایی بالا، کاهش دفعات رنگ آمیزی، عدم ایجاد سایه پس از رنگ آمیزی، افزایش مقاومت کناف و ماندگاری آن، مقاومت بالا در برابر رطوبت، خراشیدگی و انقباضات دمایی.

روش استفاده از ماستیک در بتونه کاری کناف چیست؟

ماستیک باید کل سطح کناف را بپوشاند تا پس از رنگ آمیزی سطح یکدست باشد. برای شروع مقداری از پودر ماستیک را با میزان مشخصی آب ترکیب کرده تا به شکل خمیری در بیاید. سپس با کاردک روی سطح مورد نظر به شکل حرفه ای و مناسب قرار می دهید. مدتی زمان لازم است تا ماستیک خشک شود. گاهی لازم است تا دو دست ماستیک روی شطح مالیده شود. در نظر داشته باشید که ماستیک کناف الزاما باید توسط یک فرد خبره انجام شود.

علت اصلی ایجاد ترک روی بتونه های در درزها چیست؟

استفاده نکردن از نوار تیپ یا کرنربید، عدم توجه به فاصله بین درزها، بی توجهی به رعایت فاصله پیچ های به کار رفته در پنل کناف، زیرسازی نادرست فلزی، بی دقتی در بتونه کاری از مهمترین علل ترک خوردن بتونه به ویژه در محل درزها است.

آیا می توان از مل یا ترکیبات دیگر به جای ماستیک برای درزگیری استفاده کرد؟

خیر، ترکیبات متفاوت به دلیل تاثیرات بر متریال مختلف نمی تواند جایگزین مناسبی برای ماستیک باشد.

برای بتونه کاری درزهایی که کاردک وارد آن نمی شود چه کنیم؟

در چنین شرایطی می توانید از یک قلک برای وارد کردن بتونه به درزها استفاده و سطح بتونه را با دقت صاف و یکدست کنید.

آیا سمباده زنی روی بتونه ضروری است؟

بله  حتما. از آنجا که ممکن است سطوح بتونه کاری یکدست نباشد در پایان کار لازم است سمباده را به وسیله سمباده زنی نصب کرده و سطح مورد نظر را که بتونه کاری آن انجام شده بکشید. تا در صورت وجود ناهمواری سطوح یکسان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

تماس بگیرید

09126214611