کناف کاری ساختمان  یکی از روش های رایج در زیباسازی نمای داخل ساختمان می‌باشد. در گذشته، برای نما از گچ بری استفاده می‌شد، بعد از ورود کناف و سقف کاذب به بازار و معرفی طرح‌ها و اشکال مختلف آن، مردم برای اجرای طرح های جذاب و مدرن خانه خود، و با توجه به قیمت کناف که بسیار مناسب است، به کناف کاری روی آوردند و بیشتر از تایل سقفی، سقف کاذب ضد آب ، سقف کاذب گچی و… استفاده می‌کنند. در ادامه، می‌خواهیم روش های مختلف ترمیم و بازسازی کناف را معرفی کنیم. با ما همراه باشید…

ترمیم کناف آسیب دیده به چه صورت است؟

ترمیم کناف آسیب دیده -ترمیم کناف آسیب دیده به چه صورت است؟

برخی از انواع سقف کاذب و متریال های کناف، مانند گچ، خیلی سفت و مقاوم نیستند و آسیب پذیری بیشتری دارند. به همین دلیل، در مواجه با ضربات سنگین، خیلی زود دچار آسیب می‌شوند. این آسیب‌ها معمولاً ظاهر بدی به نمای ساختمان می دهند، اما به سادگی قابل ترمیم هستند. در بعضی از مواقع، برای دسترسی به تاسیسات پشت سقف یا دیوار، به ناچار بخشی از صفحات را برش می‌دهند تا مشکل پیش آمده را برطرف کنند. اگر کناف سقف پذیرایی خانه شما یا کناف کاذب حمام یا هر جای دیگری دچار آسیب دیدگی شد، اصلا نگران نباشید، زیرا ترمیم آن کار بسیار ساده و راحتی می‌باشد و هزینه نسبتا کمی دارد.

انواع روش‌های کناف کاری :

کناف کاری به ۴ روش مختلف انجام می‌شود:

  1.   کناف در دیوارهای کاذب پوششی
  2.   کناف در دیوارکاذب جداکننده
  3.   کناف مشبک در سقف کاذب
  4.   کناف یکپارچه در سقف کاذب

راه حل‌های ترمیمی ‌بسیار ساده به چه صورت است؟

کناف کاری یک تخصص  به شمار می‌رود و برای انجام آن، باید از نیروهای ماهر کناف کار در نمایندگی‌ها و شرکت های معتبر کمک گرفت. مجموعه کیان دکور، این آمادگی را دارد تا با بهترین و مجربترین نیروهای خود، به شما عزیزان خدمت رسانی کند.

معمولاً دیوار کناف، کناف سقف پذیرایی و یا کناف کاذب حمام، استحکام و مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارند، اما در برخی مواقع آسیب می‌بینند و نیاز به ترمیم کناف کاری دارند. برای حل این مشکل، راه حل های ترمی‌ ساده‌ای وجود دارد که عبارتند از:

۱-  ترمیمی ‌موضعی

۲-  تعویض قطعات

روش ترمیم در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشد، چگونه است؟

ترمیم کناف آسیب دیده -روش ترمیم در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشد، چگونه است؟

در صورتی که سطح صفحات دچار آسیب دیدگی موضعی شده باشد، در محلی که قرار است ترمیم انجام شود، با سوهان، اره یا چاقوی تیز، لبه های بخش آسیب دیده برش داده می‌شود تا سطح هندسی منظمی ‌مثل دایره، مربع و مستطیل به وجود آید.

در محل حفره، با استفاده از سازه مخصوص، زیرسازی انجام می‌شود. سپس، سازه‌ها در محل مناسب، توسط پیچ TN به صفحه گچی متصل می‌شوند.

پس از اتمام زیرسازی، پنلی متناسب با ابعاد حفره (دایره، مربع و مستطیل)، توسط پیچ TN به زیرسازی متصل می‌شوند.

در نهایت، درزگیری انجام شده و سطح کار با پوشش نهایی آماده سازی می‌شود.

مراحل کار ترمیم کناف

ترمیم کناف آسیب دیده - مراحل کار ترمیم کناف

  •       در ابتدا، یک قطعه مربعی یا مستطیلی شکل در محل آسیب دیده و در ابعاد بزرگتر از شکل مورد نظر را بریده و در محل شکستگی قرار می‌دهیم. سپس، روی بخش آسیب دیده می‌گذاریم و دور تا دور آن را خط می‌کشیم.
  •       پس از آنکه خط کشی را انجام دادیم، محل را اره یا سوهان کاری می‌کنیم تا موضع، مطابق قطعه مورد نظر شود.
  •       از یک یا دو قطعه چوب (یا سازه های کناف) استفاده کرده و در محل برش خورده قرار داده و آن را به خوبی پیچ می‌کنیم تا محکم شود.
  •       قطعه برش خورده را مطابق شکل سوراخ، در محل خود قرار داده و به چوب (یا سازه پشت آن) پیچ می‌کنیم.
  •       دور تا دور محل بریده شده را با نوار درزگیری کناف پوشانده و روی آن را با لایه نازک و مسطحی از بتونه کناف بخوبی بتونه کاری میکنیم.
  •       پس از خشک شدن بتونه، محل را به خوبی با سمباده نرم پرداخت می‌کنیم تا آماده رنگ آمیزی شود.

مراحل ترمیم برای پانل‌ها با ابعاد کوچکتر در ترمیم دیوار کناف

ترمیم کناف آسیب دیده - مراحل ترمیم برای پانل‌ها با ابعاد کوچکتر در ترمیم دیوار کناف

برای ترمیم محل هایی که دارای آسیب دیدگی جزئی در ابعاد کوچکتر هستند، از وصله مخصوص استفاده می‌شود؛ به این شکل که این وصله بر روی محل آسیب دیده قرار گرفته و بتونه کاری انجام می‌شود.

برای این کار، در ابتدا باید وصله مخصوص پشت چسب دار را بر روی محل آسیب دیده قرار داد.

سپس، بر روی وصله ترمیمی،‌ بتونه اجرا کرده و در نهایت، پرداخت سطح با بتونه انجام شده و سطح برای پوشش نهایی مثل رنگ آماده می‌شود.

ترمیم دیوار کناف آسیب دیده به چه صورت است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دیوار کنافی یا کاذب، استحکام و مقاومت دیوار آجری را ندارد. دیوار کاذب، در واقع یک لایه گچ است که بین دو ورقه مقوا یا کاغذ فشرده شده قرار گرفته است. درست است این نوع دیوار در برابر ضربات آسیب پذیر است، اما باعث می‌شود وزن کمتری به ساختمان تحمیل شود و در هنگام وقوع زلزله، ساختمان استحکام بیشتری خواهد داشت و با احتمال کمتری فرو می‌ریزد.

اما ممکن است در برخی از مواقع، به هر دلیلی دیوار کاذب دچار زخم شدگی و شکستگی شود. اگر خودتان می‌خواهید به ترمیم دیوار کاذب یا کنافی بپردازید، بهتر است بعضی ابزارهای مناسب این کار را داشته باشید تا سریعا اقدام به تعمیر آن کنید. اگر هم ابزار مناسب این کار را ندارید، ابعاد محل آسیب یا حفره ایجاد شده را اندازه بگیرید و مطابق آن، ابزار و لوازم تعمیرات را تهیه کنید.

در وهله اول، قبل از شروع کار، باید بخش آسیب دیده را کاملاً تمیز کنید. اگر کاغذ یا پلاستیکی اطراف سوراخ دیوار وجود دارد، همه را از سطح جدا کنید. سپس، می‌توانید تعمیرات لازم را انجام دهید.

این نکته را در نظر بگیرید که عملیات و ابعاد تعمیر دیوارهای کاذب کوچک و بزرگ با هم متفاوت می‌باشد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم…

روش تعمیر سوراخ‌های کوچک دیوار کاذب

ترمیم کناف آسیب دیده - روش تعمیر سوراخ‌های کوچک دیوار کاذب

منظور از سوراخ کوچک دیوار کاذب، سوراخ هایی است که قطر کمتر ۱۵ سانتی متر دارند. برای تعمیر این نوع از سوراخ‌ها، نیاز به یک سری از ابزار داریم. این ابزار عبارتند از:

  •       وصله یا تکه‌ای از دیوار کاذب (که باید بریده شود)؛
  •       متر یا خط کش؛
  •       اره مخصوص یا چاقو یا کاتر؛
  •       تراز یا وسیله دیگری برای مشخص کردن هم سطحی و صافی؛
  •       کاردک یا وسیله دیگری برای پخش و صاف کردن خمیر؛
  •       کاغذ سنباده؛
  •       بتونه و رنگ؛
  •       قلم مو مخصوص رنگ زنی.

مرحله اول

اولین قدم این است که یک تکه دیوار کاذب، به اندازه بخشی که قرار است تعمیر شود را ببرید. این تکه را می‌توانید از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید. یک تکه کوچک کافی است.

مرحله دوم

وصله‌ای که انتخاب می‌کنید باید کمی‌ بزرگتر از سوراخ باشد. ابعاد دیوار کاذب را طوری انتخاب کنید که کمی ‌از اطراف بیرون باشد. به عبارتی دیگر، وصله از هر طرف ۵ یا ۶ سانتی متر از سوراخ روی دیوار بزرگتر باشد. سپس، وصله ای به ابعاد یک مربع ببرید. این تکه مربعی شکل را برگردانید و از پشت و به فاصله ۲ الی ۳ سانتی متر از هر ضلع علامت بزنید.

با یک کاتر یا چاقو، از روی خطوطی که علامت زده‌اید، به طور کم عمق علامت بزنید. مراقب باشید که کاتر تا عمق وصله فرو نرود و لایه کاغذی را نبرد. حالا بخش سفت‌تر را جدا کنید، به طوری که لایه کاغذی باقی بماند. در مرحله بعد، تکه دیوار کاذب را روی دیوار قرار دهید و با یک مداد، دور آن را روی دیوار علامت بزنید. مواظب باشید که کاغذ اطراف را بالا نگه دارید و فقط دور قسمت محکم وصله را خط بکشید.

مرحله سوم

اطراف سوراخ دیوار را تمیز کنید، به طوری که هیچگونه مواد اضافه ای وجود نداشته باشد. برای انجام این کار، می‌توانید از اره یا چاقو استفاده کنید. از قسمت سوراخ روی دیوار شروع کنید و به صورت مربعی برش بزنید. به این ترتیب، بخش آسیب دیده را به یک حفره مربعی شکل تبدیل کرده‌اید. بخش هایی از دیوار را که بریده‌اید را در بیاورید تا یک حفره تمیز مربعی داشته باشید.

مرحله چهارم

تکه مربعی شکل را  پشت و رو کنید. روی قسمت‌های کاغذی را با چسب خمیری بپوشانید. اگر با چاقو یا کاردک این کار را انجام دهید، برایتان راحت‌تر است. سپس، وصله را برگردانید و داخل قسمتی از دیوار که به‌ صورت مربعی خالی کرده‌اید، قرار دهید. وصله را کامل در دیوار قرار دهید و بخش‌ کاغذی را روی دیوار بچسبانید. بخش کاغذی که خمیر و چسب زده‌اید، باعث می‌شود وصله سر جایش بماند و تکان نخورد.

مرحله پنجم

در قدم آخر، دوباره از خمیر استفاده کنید و روی وصله چسبانده شده را کامل بپوشانید. شاید لازم باشد چند لایه خمیر روی آن بکشید. اجازه دهید تا خمیر به خوبی خشک شود. سپس، با استفاده از یک سمباده، سطح آن را صاف کنید. با تراشیدن خمیر، کار تعمیر دیوار تمام می‌شود و فقط نیاز به رنگ کاری و بتونه کاری دارد.

روش تعمیر آسیب دیدگی یا حفره بزرگ در کناف دیوار

ترمیم کناف آسیب دیده - روش تعمیر آسیب دیدگی یا حفره بزرگ در کناف دیوار

با آسیب دیدگی های جزئی آشنا شدیم و نحوه تعمیر آن‌ها را هم یاد گرفتیم. حال سوالی که پیش می‌آید این است که اگر آسیب دیدگی دیوار کناف بزرگ باشد، چکار کنیم؟ در صورتی که برش کاری در سطح وسیعی صورت گرفته باشد، به سادگی می‌توانید یک لایه پوششی را جایگزین آن کنید. ابزار مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

  •       وصله یا تکه‌ای دیوار کاذب (که باید بریده شود)؛
  •       متر یا خط کش؛
  •       اره مخصوص یا چاقو یا کاتر؛
  •       تراز یا وسیله دیگری برای مشخص کردن هم سطحی و صافی؛
  •       دریل و پیچ؛
  •       کاردک یا وسیله دیگری برای پخش و صاف کردن خمیر؛
  •       کاغذ سنباده؛
  •       بتونه و رنگ؛
  •       قلم مو رنگ.

مرحله اول

دیوار کاذب را به شکل مربعی ببرید. اندازه دیوار کاذب باید طوری باشد که فضای بین دو ستون عمودی قاب را پر کند. بنابراین، ابعاد وصله باید کمی‌ بزرگتر از اندازه فاصله دو ستون عمودی قاب باشد. بقیه کار تقریباً طبق همان مراحلی است که برای تعمیر کردن سوراخ کوچک کناف دیوار می‌بایست انجام دهید.

مرحله دوم

با کاتر یا اره یا چاقو دور دیواری که خط کشیده‌اید را ببرید. سعی کنید برش را با عمق کمتری انجام دهید تا مرحله بعد برایتان راحت تر انجام شود. سپس، مربع روی دیوار را برش زده و آن را از دیوار جدا کنید.

هنگامی ‌که سطح اضافی را از دیوار جدا می‌کنید، سعی کنید ستون های قاب مشخص شوند و شما بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. سپس، اطراف و لبه های حفره را با استفاده از سمباده، تمیز و صاف کنید.

مرحله سوم

زمانیکه آسیب دیدگی بزرگ است، شما باید تمام فضای بین دو ستون را برش بزنید تا بتوانید از همین ستون‌ها برای متصل کردن وصله استفاده کنید. تکه دیواری که آماده شده است را در محل حفره قرار دهید. به دلیل اینکه وصله متناسب با ابعاد حفره است، به طور کامل درون حفره قرار می‌گیرد؛ طوری که بخشی از آن، روی ستون قرار خواهد گرفت. سپس، با استفاده از یک دریل و پیچ و رولپلاک، وصله را به ستون‌ها پیچ کنید.

مرحله چهارم

روی بخشی که تازه چسبانیده‌اید را چسب نواری یا توری چسبی بزنید؛ مخصوصاً اطراف و لبه حفره. این چسب کاری باعث می‌شود وصله‌ها نتوانند آزادانه از سرجای خود تکان بخوردند. سپس، روی توری و وصله را با خمیر و کاردک (یا چاقو) بپوشانید.

مرحله پنجم

بعد از اینکه خمیر خشک شد، سطح سمباده بزنید و آن قسمت هایی که شل هستند را بکنید. در این مرحله، دیوار صاف و محکم است و فقط مرحله بتونه کاری باقی می‌ماند.

سخن پایانی

همانطور که پیداست، کناف کاری نقش به سزایی در زیبایی دکوراسیون داخلی ساختمان شما ایفا می‌کند. در صورتی که خدشه یا لطمه ای به قسمتی از کناف وارد شود، زیبایی نمای ساختمان شما کمتر خواهد شد. برای حل این مشکل، باید عملیات ترمیم کناف را انجام دهید.

در مجموعه کیان آراد، سعی ما بر این بوده تا به صورت مختصر و مفید، اطلاعاتی پیرامون کناف و کناف کاری خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. مجموعه‌ی ما سعی می‌کند تا با بهترین ابزار و مواد و کمک تکنسین های حرفه‌ای و ماهر، خدمات با کیفیتی را به شما عزیزان ارائه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 2 =