آشنایی با نوار کناف و طریقه نصب آن

یکی از سازه‌‎ها و المان‌هایی که با تازگی به وفور در ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، کناف است. با درنظر گرفتن کاربردها و قیمت کناف، که بسیار مناسب است ، علاوه بر اینکه به مدیریت و پوشاندن تجهیزات برقی و سرمایشی/گرمایشی کمک می‌کنید، می‌توانید هر نوع طرح و نقشی را برای سقف خود پیاده‌سازی نمایید. نوار کناف یکی از مصالحی است که برای بالا بردن کیفیت اجرا و پیاده‌سازی کناف، مصرف می‌شود. در این صفحه، قصد داریم درباره نوار کناف که با نام نوار درزگیر کناف نیز شناخته می‌شود، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کناف چیست؟

نوار درزگیر کناف - کناف چیست؟

در سال‌های اخیر، برای ساخت و حتی بازسازی خانه های  قدیمی، سعی بر این بوده که همواره از جدید‌ترین مصالح و سازه‌های روز دنیا استفاده شود. یکی از این سازه‌های جدید که توانسته جا پای خود را در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تفریحی و… محکم کند، کناف است.

سقف کناف قابلیت تعبیه نورپردازی، جاسازی کابل و قطعات سیستم‌های گرمایشی/سرمایشی و همچنین زیباسازی اتاق را دارد. می‌توان کناف را با متریال‌هایی مانند گچ، ‌ام دی اف و… پیاده‌سازی نمود. طرح و نقش کناف، معمولا با توجه به نوع کاربری ساختمان و دکوراسیون داخلی مشخص می‌شود.

هزینه پایین کناف به نسبت گچ‎کاری، پیاده‌سازی راحت‌تر و همچنین زیبایی بصری این سازه، باعث شده که پیمانکاران زیادی پیاده‌سازی کناف را به مشتریان و صاحبان بنا پیشنهاد کنند. همچنین، برای رنگ‌ آمیزی کناف، گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت و می‌توانید در هر دوره زمانی با هزینه‌ای بسیار پایین، اقدام به رنگ آمیزی مجدد آن نمایید.

 

کاربرد نوار درزگیر کناف چیست؟

نوار درزگیر کناف -کاربرد نوار درزگیر کناف چیست؟

یکی از مصالحی که برای تکمیل کنافکاری از آن استفاده می‌شود، نوار درزگیر کناف است. از نوار کناف برای مسطح‌سازی درز‌ها و بالا بردن مقاومت کناف نسبت به ترک‎خوردگی، استفاده می‌شود. معمولا در اجرا و پیاده‌سازی سقف کاذب با استفاده از کناف، از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. زمانی که متریال‌ها و مصالح مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، احتمال اینکه مرزهای مشترکشان به خوبی با یکدیگر ادغام نشود وجود دارد.

برای بالا بردن مقاومت کناف و جلوگیری از ایجاد ترک در این نواحی، از نوار درزگیر کناف استفاده می‌شود. این نوار، بسیار نازک است و می‌تواند باعث بهتر شدن شکل ظاهری سقف شود. پس از اعمال نوار درزگیر کناف در مرحله اجرا، این نوار خود را با کناف و دیوار ترکیب کرده و به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که فصل مشترک دیوار و کناف، دقیقا از کجا آغاز می‌شود.

برای نصب و اجرای نوار درزگیر بر روی سقف کاذب پذیرایی و اتاق‌های پربازدید، دقت عمل زیادی بکار می‌رود. این نوار‌ها هم به صورت چسب‎دار و هم بصورت بدون چسب موجود هستند.

 

  انواع نوار کناف

نوار درزگیر کناف -   انواع نوار کناف

نوار‌های درزگیر کناف، دارای انواع و مدل‌های مختلفی هستند و بسته به نوع و ویژگی‌هایشان، در انواع پروژه‌ها نظیر سقف کاذب مغازه، لابی، راهرو، سقف کاذب اتاق خواب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع رایج نوار کناف عبارتند از:

  •       نوار درزگیر کاغذی؛
  •       نوار چسب جدا‌کننده کناف (Trenn-Fix)؛
  •       نوار درزگیر طولی عایق آبی؛
  •       نوار درزگیر فایبر گلاس مش پشت چسب‎دار؛
  •       نوار درزگیر محافظ گوشه کناف؛
  •       نوار درزگیر عایق پلی اتیلن پشت چسب‎دار.

هر کدام از موارد بالا، دارای عملکرد و کارایی متفاوتی هستند. در ادامه، به معرفی انواع نوار درزگیر کناف می‌پردازیم.

 

۱-  نوار درزگیر کاغذی:

نوار درزگیر کناف -   نوار درزگیر کاغذی

از نوار درزگیری کاغذی مخصوص کناف، برای جلوگیری از ایجاد ترک و پوشاندن درز‎هایی که با بتونه مسطح شده‌اند، استفاده می‌شود. ترک‌ها و شکاف‌هایی که در درزها و قسمت‌های مختلف سطح بتونه قرار دارند، باعث می‌شوند که رنگ‎آمیزی این سطوح، غیر هم‎نواخت به نظر برسد. به همین دلیل، قبل از رنگ‎آمیزی، ابتدا درز‌ها و ترک‌ها را با نوار درزگیر کاغذی می‌پوشانند و سپس اقدام به رنگ زدن می‌کنند.

به دلیل سهولت اجرای نوار درزگیر کاغذی کناف، از آن برای مکان‌هایی که به طور دائم به رنگ‎آمیزی مجدد احتیاج دارند، مانند سقف کاذب استخر، به وفور استفاده می‌شود. استفاده از این نوار به قدری آسان است که افرادی که هیچگونه مهارتی در انجام کناف کاری و کارهای ساختمانی ندارند نیز می‌توانند به راحتی درزها و ترک‌ها را با آن بپوشانند.

از نوار درزگیر کناف، برای موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  •       از این نوار‌ها برای پوشش‌دهی درز و ترک‌های کنج‌های بیرونی که در معرض آسیب و ضربه بیشتر قرار دارند استفاده می‌شود.
  •       برای از بین بردن خط جداکننده بین کناف و دیوار استفاده می‌شوند.

 

۲- نوار چسب جداکننده کناف (Trenn-fix):

نوار درزگیر Trenn-Fix برای لبه‌های کناف که به دیوار متصل هستند، استفاده می‌شود. این نوار دارای ساختار مقاوم است و می‌تواند از ایجاد ترک‌های بین سقف و کناف، تا حد زیادی جلوگیری نماید.

نوار درزگیر Trenn-Fix از کاغذ رونی ساخته می‌شود و معمولا پهنای ۶.۵ سانتی‎متری دارد. قسمت پشتی این نوار، دارای یک لایه چسب به پهنای ۱ سانتی‎متر است که به سطح مورد نظر می‌چسبد و آن را می‌پوشاند.

 

۳- نوار کناف طولی عایق آبی:

نوار درزگیر کناف - نوار کناف طولی عایق آبی

همانطور که از نامش پیداست، این نوار به صورت طولی تولید می‌شود و معمولا برای پوشش‎دهی سطوحی که احتمال جابجایی و تغییر شکل دارند، مانند درزهای بین کف و دیوار، درزهای بین کناف و دیوار، کنج‌های داخلی و خارجی، ستون‌ها، لوله‌ها و… استفاده می‌شود.

از نوار درزگیر طولی عایق آبی معمولا برای پوشش‎دهی و تقویت کف‎شور و دور لوله‌ها استفاده می‌شود. استفاده از این نوار باعث بالا بردن کیفیت اجرا و افزایش عمر سازه‌ها می‌شود. در نتیجه، در فاصله زمانی طولانی‎تری، به بازسازی نیاز خواهید داشت.

 

۴-نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسب‎دار:

نوار درزگیر کناف -نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسب‎دار

از نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسب‎دار، همانند نوار درزگیر کاغذی، برای پوشش‎دهی سطوح بتونه کاری شده استفاده می‌شود. جنس این نوار درزگیر از نوع فایبر گلاس است و نسبت به سایر نوار‌های درزگیر، از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است.

اگر کیفیت کار و طول عمر پروژه برایتان اهمیت بالایی دارد، می‌توانید با صرف هزینه بیشتر، نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسب‎دار را انتخاب نموده و آن را مصرف نمایید.

 

۵-نوار محافظ گوشه کناف:

نوار درزگیر کناف - نوار محافظ گوشه کناف

پهنای نوار محافظ گوشه کناف نسبت به انواع دیگر نوار‌های درزگیر، کمتر بوده و معمولا از آن برای پوشش‎دهی ترک‌ها و درز‌ها و همچنین بالا بردن مقاومت کنج‌های بیرونی ساختمان و نقاطی که بیشتر در معرض آسیب و ضربه هستند، استفاده می‌شود.

برای افزایش مقاومت نوار محافظ گوشه کناف در برابر ضربه و جابجایی، از یک لایه نوار فلزی باریک به عنوان ضربه‎گیر استفاده می‌شود. این لایه نوار فلزی را می‌توانید در قسمت داخلی نوار درزگیر مشاهده نمایید.

 

۶-نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار:

نوار درزگیر کناف - نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب‎دار از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آلودگی‌های صوتی دارد. در قسمت داخلی این نوار درزگیر کناف، یک لایه چسب قرار دارد که می‌توانید با چسباندن آن به سطح، عمل درزگیری کناف را به راحتی انجام دهید.

 

روش نصب نوار درزگیر کناف

نوار درزگیر کناف - روش نصب نوار درزگیر کناف

همانطور که قبلا عنوان کردیم، از نوار درزگیر کناف برای مسطح‌سازی و پوشش‎دهی درز‌ها و ترک‌های کناف استفاده می‌شود. نصب درزگیر قبل از رنگ‎آمیزی سطح کناف الزامی است؛ چرا که مسطح نبودن سطح کناف، باعث پایین آمدن کیفیت رنگ آمیزی می‌شود.

با نصب درزگیر، ترک‌ها و خطوط جدا‎کننده بین دیوار و کناف به طور کامل پوشانده شده و نمی‌توان به راحتی متوجه آن‌ها شد.

درزگیر‌های کناف در انواع چسب‎دار و بدون چسب موجود هستند. انواع چسب‎دار را می‌توانید بدون داشتن هیچگونه مهارتی، به راحتی بر روی سطوح مختلف بچسبانید. درزگیر‌های کناف بدون چسب، مراحل نصب و اجرای جداگانه‌ای دارند. با این حال، نصب کناف و درزگیر آن، به مراتب راحت‌تر و کم هزینه‌تر از اجرای گچ‎کاری است.

برای نصب درزگیر، با استفاده از کاردک مخصوص، بتونه را بر روی سطوح منتقل کرده و درزگیر را به آن می‌چسبانند. پس از چسباندن درزگیر، چه برای درزگیر‌های چسب‎دار و چه برای درزگیر‌های معمولی، از بتونه برای پوشش درز‎گیر استفاده می‌شود.

در ادامه، مراحل بتونه کاری و نصب نوار درزگیر را به طور مفصل شرح می‌دهیم…

 

نکات لازم برای نصب درزگیر کناف

نوار درزگیر کناف - نکات لازم برای نصب درزگیر کناف

قبل از اینکه اقدام به نصب نوار درزگیر کناف نمایید، می‌بایست نکات خاصی را مد نظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • نصب درزگیر‌ها، باید پس از اتمام اجرای کناف و تغییر شکل‌های ساختمانی صورت گیرد. به عبارت دیگر، نصب درزگیر جزو مراحل پایانی ساخت و ساز محسوب می‌شود.
  •  قبل از نصب درزگیر کناف، باید تمامی سطوح از هرگونه مصالح اضافی، گرد و غبار، چربی و به طور کل تمامی آلودگی‌ها پاک شوند.
  •  قبل از نصب درزگیر کناف، وضعیت اتمام کار کناف بررسی شده و در صورت بروز هرگونه مشکل، ابتدا مشکل برطرف شده و سپس درزگیری انجام شود.
  • در صورتی که پخ بر روی لبه‌ها اجرا نشده باشد، پنل را از زیرسازی جدا‌ کرده و با استفاده از دستگاه پخ‎زن، لبه‌ها را پخ‌ زده و پرداخت نمایید.
  • فاصله درزهای میان صفحه‌ای از همدیگر باید حداکثر ۲ میلی‎متر باشد.
  • در صورتی که قصد دارید درزگیری را بر روی دیوار‌های جدا‌کننده اعمال نمایید، می‌بایست پس از نصب صفحه‌ها در دو طرف دیوار، درزگیر‌ها را نصب نمایید.

 

مراحل بتونه کاری و نوار درزگیری کناف

نوار درزگیر کناف - مراحل بتونه کاری و نوار درزگیری کناف

بتونه کاری و نوار درزگیری کناف در دو مرحله کلی انجام می‌شود. این دو مرحله عبارتند از:

مرحله اول

در این مرحله، درز‌ها و ترک‌ها با بتونه پر می‌شوند و نوار درزگیری کناف در جای خود قرار می‌گیرد:

  1. یک لایه بتونه به پهنای حدود ۱۰ سانتی‎متر و ضخامت ۳ میلی‎متر را با استفاده کاردک بر روی درز‌ها می‌کشند تا درز‌ها و شکاف‌ها پر شوند.
  2. نوار درزگیری بر روی بتونه قرار داده می‌شود. در این مرحله، سمت محدب کاردک را بر روی نوار می‌کشند و با فشار، بتونه اضافی را از زیر آن خارج می‌کنند. همچنین، با این کار، حباب‌های اضافی نیز از زیر نوار خارج می‌شوند.
  3. با استفاده از حرکات بالا به پایین کاردک، بتونه اضافی را از روی سطح تمیز کرده و آن‎ها را جمع می‌کنند.
  4. چسباندن درزگیر در این مرحله تمام می‌شود. پس از آن، برای مدت زمان مشخص، کار را رها می‌کنند تا بتونه خشک شده و درزگیر کاملا به سطح مورد نظر بچسبد. خشک شدن بتونه بسته به شرایط محیط، می‌تواند چند روز تا چند هفته بطول بیانجامد.

 

مرحله دوم

در این مرحله، درز‌ها با لایه اضافی محکم شده و با صفحات گچی، روی آن‌ها را می‌پوشانند:

  1. یک لایه بتونه به پهنای ۲۰ سانتی‎متر و ضخامت مناسب (به حدی که نوار درزگیر دیگر مشخص نباشد) را با استفاده از لیسه یا ماله استیلی، بر روی نوار درزگیر پخش می‌کنند.
  2. کار را تا زمانی رها می‌کنند که لایه بتونه به طور کامل خشک شود.
  3. پس از خشک شدن بتونه به طور کامل، بتونه خشک شده را با استفاده از ساب ماله‌ای پرداخت می‌کنند و سپس لایه پوششی را (در صورت نیاز) بر روی آن پیاده‌سازی می‌نمایند.

 

لوازم مورد نیاز برای درزگیری کناف

نوار درزگیر کناف - لوازم مورد نیاز برای درزگیری کناف

برای نصب و اجرای درزگیر کناف به صورت تخصصی، به ابزار و لوازم خاصی نیاز خواهید داشت. این ابزار‌ها عبارتند از:

  •  کاردک و لیسه معمولی (مخصوص نقاشی ساختمان): از این ابزار برای انتقال بتونه و صافکاری سطوح مورد نظر استفاده می‌شود.
  • کاتر: از تیغ کاتر برای برش و حذف قسمت‌های اضافی استفاده می‌شود.
  • پیچ گوشتی چهارسو: گاهی قبل از نصب درزگیر، لازم است تا پیچ‌های کناف را جهت محکم بودن بررسی کنید.
  • کاردک و لیسه (مخصوص اجرای کناف): این کاردک‌ها سطوح مقعر و محدب دارند و برای اجرای کناف و نصب درزگیر آن مناسب هستند.
  • کاردک زاویه داخلی: برای بتونه کاری زوایای داخلی و کنج‌های کناف، از این کاردک استفاده می‌شود.
  • کاردک زاویه خارجی: از این نوع کاردک، برای بتونه کاری زوایای خارجی کناف استفاده می‌شود.
  • سمباده: قبل و پس از نصب کناف و درزگیرها، از سمباده برای صاف و یکنواخت کردن سطوح و دیوار‌ها و همچنین از بین بردن مواد و مصالح اضافی استفاده می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

تماس بگیرید

09126214611