امروزه استفاده از کناف سقف به‌عنوان یکی از گزینه‌های پرکاربرد در تزیینات و اجرای دکوراسیون داخلی است که به‌جای مصالح ساختمانی و عملیات گچکاری استفاده می‌شود. این ایده از نظر ظاهری بسیار جذاب و فوق‌العاده است و مقاومت و کیفیت ایده آلی دارد و به‌عنوان یکی از راهکارهای پرطرفدار برای انجام فعالیت‌های دکوراسیون تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای توضیح اینکه ماستیک کناف چیست باید گفت که یکی از مراحل مهم برای اجرا و نصب کناف است که کمک می‌کند کناف بدون هیچ مشکل ظاهری به اجرا درآید و تکه‌های آن در کنار یکدیگر به‌صورت هماهنگ و یکدست نصب شوند. اگر مایلید با عملیات ماستیک بیشتر آشنا شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

 عملیات ماستیک یکی از راهکارهای بسیار عالی و مفید برای اجرا و نصب کناف است که باعث به نمایش گذاشتن کناف به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌شود. این فعالیت قبل از درزگیری و رنگ کاری کناف اجرا می‌شود که افزایش سرعت و راحتی نصب آن یکی از ویژگی‌های بسیار کمک کننده است.

ماستیک کناف چیست؟

ماستیک کناف چیست - ماستیک کناف چیست ؟

ماستیک کناف هم برای دیوار کناف و هم برای سقف اجرا می‌شود که بعد از به پایان رسیدن مرحله درزگیری مورد توجه اجرا کنندگان پروژه قرار می‌گیرد. این مرحله باید اصول و نکات مهم کناف کاری انجام شود تا کناف کاری از نظر کیفیت و زیبایی حرف اول را زند. همیشه سطح ناهموار کناف مخصوصاً در لبه‌ها و اتصالات باعث عدم زیبایی نتیجه کار می‌شود که خیلی‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند. در حالی که با کمک عملیات ماستیک می‌توان این مشکل را رفع نمود و سطح ناهمواری ورق کناف را به یک سطح کاملاً هموار و نرم تبدیل کرد. مصالح به کار رفته شده در این روش باعث صاف نمودن سطح کناف و شدن و محل اتصالات آن می‌شود که در صورت عدم استفاده از ماستیک سطح کار ناهموار و سایه‌های ایجاد شده روی کناف بعد از رنگ آمیزی، زیبایی کناف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مخصوصاً اگر کناف سقف پذیرایی یا سنگ آنتیک پشت تلویزیون هدف مخاطب باشد. بدون روش ماستیک، کناف نتیجه ایده آل را نخواهد داشت و محل لبه ورق‌ها و اتصالات نمایان است طوری که عملیات رنگ آمیزی کمی با مشکل روبرو می‌شود

کناف یکی از روش‌های زیبایی نمای داخلی ساختمان است که با کمک طراحی‌های پیشترفته نصب می‌شود. این روش به کمک گچ کاری‌های از پیش ساخته شده اجرا می‌شود که طرح‌های آن بسیار متنوع و پرطرفدار است و باعث می‌شود سقف و دیوارهای خانه از یکنواختی و سادگی درآید. با کمک این ایده می‌توان از نورپردازی کناف هم استفاده کرد و جذابیت کار را دو چندان نمود.

مزایای استفاده از ماستیک کناف

ماستیک کناف چیست - مزایای استفاده از ماستیک کناف

حال که می‌دانید ماستیک کناف چیست و برای چه هدفی اجرا می‌شود، براحتی می‌توانید حدس بزنید چه مزایایی به دنبال دارد. این روش کمک می‌کند عملیات کناف کاری با زیبایی بیشتری انجام شود و اجرای آن اصولی باشد. همچنین پیش زمینه ایده آل و مناسبی را برای نقاشی و رنگ آمیزی ایجاد می‌کند. در نتیجه کناف کاری زیباتر و جلوه بیشتری خواهد داشت. همچنین قسمت‌های نازک کناف به‌وسیله بتونه ماستیک قطر مناسب خود را به‌دست می‌آورند.

 ماستیک کناف ویژگی‌ها و جذابیت خاص خودش را دارد و کمک می‌کند روش کناف کاری با مزایای فوق العاده همچون مقاومت بالا در برابر حرارت و مقاومت در برابر آن و همچنین نور و تابش آفتاب در بالاترین کیفیت به اجرا برسد. در موارد زیر با مزایای بیشتر این مرحله آشنا می‌شوید تا خیلی راحت اهمیت اجرای آن را حدس بزنید:

  •     رفع کامل لبه ورق‌های کناف
  •     کاهش دفعات رنگ آمیزی
  •     برطرف نمودن اتصالات و پیچ‌ها
  •     افزایش مقاومت و استحکام کناف در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، انقباض و انبساط و خراشیدگی
  •     پیشگیری از ایجاد از سایه بعد از رنگ آمیزی به‌دلیل تغییر جنسیت کار
  •     ایجاد چسبندگی ایده‌آل میان رنگ و سطح کار

کاربرد ماستیک کاری

هر قسمتی که کناف قابل نصب باشد و عملیات ماستیک نیز اجرا می‌شود؛ از سقف کناف اتاق خواب گرفته تا سقف کناف آشپزخانه و کناف سقف اتاق خواب که برای اجرای هر کدام از قسمت‌های ساختمان عملیات ماستیک کمک می‌کند کناف بهترین صورت به اجرا درآید. ماستیک کناف باید روی سطح کناف به‌طور کامل قرار گیرد و قبل از رنگ آمیزی عملیات درصد گیری را با دقت انجام دهد.

خیلی‌ها در مورد قیمت کناف سؤال می‌پرسند. قیمت این عملیات زیباسازی به مراحل آن و همچنین محل مورد نظر بستگی دارد. به‌عنوان مثال، قیمت سقف کاذب نسبت به دیوار کاملاً متفاوت است و اجرای کناف روی سقف دردسرهای خاص خودش را دارد. همچنین قیمت کناف سقف پذیرایی نسبت به دیگر مکان‌ها متفاوت است و با طرح‌های خاص و منحصر به فردی به مرحله اجرا می‌رسد. بنابراین به‌طور دقیق نمی‌توان هزینه مشخصی برای کناف بیان نمود.

تهیه مصالح خمیر ماستیک کناف

ماستیک کناف چیست - تهیه مصالح خمیر ماستیک کناف

ماستیک کناف برای تمام قسمت‌های خانه که تصمیم گرفته‌اید، کناف اجرا شود به کار می‌رود. یکی از قسمت‌های پرکاربرد کناف سقف سرویس است. این ایده کمک می‌کند سرویس بهداشتی به زیبایی خیره کننده‌ای نصب شود و بهترین گزینه برای بازسازی خانه شناخته شده است. اما قبل از هر کاری تهیه خمیر ماستیک در اجرای بدون ایراد آن بسیار تاثیرگذار است. معمولاً خمیر ماستیک را طی چندین مرحله خاص تهیه می‌کنند. اما نکته‌ای که باید قبل از شروع به آن دقت کنید این است که پودر ماستیک کناف باید از تاریخ مصرف آن نگذشته باشد و بعد از باز کردن بلافاصله مصرف شود. در ادامه مراحل تهیه مصالح خمیر ماستیک کناف می‌پردازیم:

  • ابتدا لازم است برای هر کیلوگرم پودر بتونه ماستیک حدود لیتر آب آشامیدنی در نظر بگیرید.
  • آب را دورن ظرف مناسب نگهداری کنید و پودر را به آرامی طی چندین مرحله به‌صورت پاششی به آب اضافه کنید. ریختن کل پودر به‌طور هم زمان و مخلوط کردن آن با آب باعث خراب شدن خمیر می‌شود.
  • هنگام پاشیدن پودر به آب چند دقیقه زمان در نظر بگیرید و سپس آن را با همزن به‌مدت چند دقیقه هم بزنید تا از ترکیب آن با آب مطمئن شوید.
  • مخلوط نهایی باید ظاهری خمیری و کاملاً یکدست داشته باشد و داخل آن هیچ گلوله‌ای شکل نگیرد. مخلوط باید پایداری ایده آلی داشته باشد و هنگام استفاده از آن مانند ماست نچکد تا براحتی سطح کناف را یکدست کند.

روش اجرای ماستیک کناف

ماستیک کناف چیست - روش اجرای ماستیک کناف

برای اجرای عملیات درزگیری کناف با استفاده از ماستیک ممکن است به بیش از یک مرحله نیاز داشته باشد تا سطح مطلوب و ایده‌آل شکل بگیرد. معمولاً پوشش ۱ الی ۳ میلیمتری برای ایجاد یک سطح صاف و کاملاً یکدست کفایت می‌کند. همچنین قبل از اجرای ماستیک از پاکیزه بودن سطح کناف و عدم هیچ گونه آلودگی، لک و چربی مطمئن باشید تا بتونه کاری و سمباده کشی به بهترین صورت انجام شود و سطح نرمی روی کناف شکل بگیرد. بابت زمان نیز اصلاً نگران نباشید اجرای بتونه ماستیک زمان زیادی نیاز ندارد. اما کمک گرفتن از بتونه کار حرفه‌ای و با تجربه باعث می‌شود از کیفیت کار مطمئن باشید و این مرحله باید در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

یکی دیگر از نکات مهم برای اجرای ماستیک کناف، قرار دادن میزان مناسب ملات ماستیک روی کاردک است و استاد بتونه کار با کمک یک حرکت منحنی دار ملات را روی کناف قرار دهد. همچنین زمان مناسبی برای خشک شدن ملات روی کناف در نظر بگیرید تا اجرای دوباره آن صورت گیرد. بعد از اتمام این کار با استفاده از یک سمباده نرم سطح بتونه کاری را صاف و یکدست می‌کنید. سپس مرحله بعدی کناف کاری یعنی، رنگ آمیزی آغاز می‌شود.

نکات مهم درباره اجرای ماستیک کناف

ماستیک کناف چیست - نکات مهم درباره اجرای ماستیک کناف

اجرای ماستیک کاری نیاز به دقت و نکات رعایت نکات کلیدی دارد. در موارد زیر با این نکات آشنا می‌شوید:

  •     بتونه قرار گرفته روی کناف نباید قبل از خشک شدن در برابر باد قرار گیرد.
  •     در مواقعی که دما بیش از حد سرد یا خیلی گرم است، از اجرای ماستیک کاری خودداری کنید.
  •     زمانی بتونه ماستیک ایده آل است که به راحتی روی کاردک قرار گیرد و حالت خمیری خود را حفظ کند. بیش از حد سفت بودن ماستیک باعث ایجاد مشکل در اجرای بتونه کاری می‌شود.
  •     امکان استفاده از بتونه درزگیر و بتونه ماستیک به‌جای یکدیگر وجود ندارد. چراکه هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.
  • بهتر است بعد از آماده سازی خمیر ماستیک بلافاصله از آن استفاده کنید و برای هر قسمت خمیر جداگانه‌ای تهیه کنید. این نکته به این معناست، در مواقعی که متراژ کار بالاست از تهیه کل مصالح خمیری خودداری کنید.

نتیجه گیری

ماستیک کناف چیست؟ ماستیک یکی از مراحل بسیار مهم در کناف کاری است که کمک می‌کند وضعیت کناف مطلوب‌تر و ایده آل تر باشد. سقف کناف به دلیل سادگی در اجرا و زیبایی خاص مورد توجه خیلی ها قرار گرفته است که در کنار هزینه مناسب تمام مراحل آن در کوتاه ترین زمان اجرا می شود. اجرای مرحله ماستیک نیز مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد و تنها نیاز است برخی نکات کلیدی در اجرای آن رعایت شود. بنابراین کمک گرفتن از یک تیم حرفه‌ای برای انجام کناف کاری و مرحله ماستیک در نتیجه کار بسیار تاثیرگذار است.

 اگر روی نتیجه کار گچ بری و کناف کاری حساسیت بیشتری دارید و دوست دارید نتیجه کار استحکام کافی داشته باشد یا نسبت بع ایجاد ترک‌های مویی که زیبایی کار را از بین می‌برد حساس هستید. حتماً مرحله ماستیک کاری را جدی بگیرید و هرگز از انجام آن صرف نظر نکنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 2 =