زمانی که بخواهید اقدام به تغییر دکوراسیون داخلی و طراحی جدیدی برای ساختمان کنید شاید گزینه های زیادی از انواع سبک های معماری داخلی مد نظر شما باشد. امروزه غالبا دو سبک سنتی یا کلاسیک و مدرن یا نئوکلاسیک طرفداران زیادی دارد. اما باید بدانید که تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک آنقدر زیاد است که علاوه بر شکل ظاهری برای هزینه های آن نیز تاثیر دارد. در این مقاله به طور کامل شما را با تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک آشنا خواهیم کرد.

جدول مقایسه سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی در بازسازی ساختمان اهمیت زیادی دارد. چرا که این طراحی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان در واقع هویت دهنده به ساختمان است. علاوه بر اینکه از نظر روانشناسی نیز بر ساکنان ساختمان تاثیر دارد. به طور کلی در طراحی هایی که امروزه برای دکور داخلی ساختمان به کار میرود میتوان از سبک های مختلف استفاده کرد. تفاوت هایی که هر سبک دارد باعث زیباتر شدن این دکوراسیون و طراحی آن می شود. سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک نیز از جمله طراحی هایی است که طرفداران زیادی دارد که در ادامه به مهمترین تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک اشاره می شود:

تفاوت ها کلاسیک نئوکلاسیک
مصالح استفاده از مصالح سنگی استفاده از سنگ در کنار سایر متریال مانند شیشه، فلز، کامپوزیت و….
رنگ استفاده از رنگ های سلطنتی مانند طلایی، نقره ای و بنفش استفاده از رنگ های ساده و کم زرق و برق
تزینیات استفاده از المان های شلوغ و پر زرق و برق استفاده از المان های ساده، خلوت با فرم تعادلی
هزینه اجرا هزینه بسیار زیاد هزینه کمتر

معرفی سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

معرفی سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

زمانی که بخواهید با تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک آشنا شوید ابتدا باید به تعاریفی درباره آن دست پیدا کنید. به طور مثال اگر بخواهید اقدام به تزیین دیوار اطلاع از تعریف هر کدام از این سبک ها می تواند برای خرید و انتخاب گزینه مناسب یاری دهد.

سبک نئو کلاسیک به سبکی گفته می شود که در طراحی و دکوراسیون داخلی آن محدودیتی برای استفاده از لوازم مختلف ندارد. شما می توانید در این طرح از انواع لوازم مثل مبلمان، پرده و رنگ های مختلف استفاده کنید، طرح های ساده با اشکال مختلف. این در حالی است که در طراحی کلاسیک همه رنگ ها و المان ها نوعی طراحی قدیمی و سنتی دارد و شکل ظاهری آن به شکل اغراق آمیزی تجملاتی است. به طور مثال استفاده از رنگ های طلایی و نقره ای یا بنفش زیاد به چشم می آید.

ویژگی سبک نئوکلاسیک

از مهمترین ویژگی های سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: همانطور که میدانید طراحی نئوکلاسیک برگرفته از طراحی های تلفیقی کلاسیک و مدرن است. نه می توان آن را کامل مدرن دانست و نه به طور کامل سنتی است. وجود ستون های مرتفع در ورودی ساختمان از ویژگی های این سبک است.

  1. استفاده از مصالح و متریال طبیعی مانند سنگ، سیمان یا چوب
  2. حفظ تفاوت و نظم در طراحی ها
  3. استفاده از رنگ های خنثی در نمای داخلی ساختمان
  4. استفاده از المان هایی مانند مجسمه، سرستون یا قرنیز هایی از جنس سنگ، گچ یا سیمان
  5. استفاده از طرح های راه راه یا شطرنجی برای قسمت های مختلف مثل مبلمان و…

ویژگی سبک کلاسیک

از مهمترین ویژگی هایی که می توان برای این سبک برشمرد:

رعایت تقارن و نظم در طراحی و چیدمان که در زمان مواجه با این نوع طراحی به وضوح می توان آن را احساس کرد. استفاده از اشکال هندسی به شکل ساده و بدون پیچیدگی که در طراحی های مدرن بسیار زیاد است. استفاده از اشکال دایره یا مربع و مستطیل چیزی است که زیاد می توانید در طراحی های داخلی و خارجی مشاهده کرد. استفاده از مصالح به صورت انفرادی یا ترکیبی که زیبایی خیره کننده ای برای محیط ایجاد می کند. استفاده از چوب در کنار آجر و… از جمله این موارد است

تفاوت های سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت های سبک کلاسیک و نئوکلاسیک

برای اینکه بخواهیم به شکل جزیی تر به بیان تفاوت ها در دو سبک کلاسیک و نئوکلاسیک اشاره کنیم، می توان موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:

  1.   تزیینات: یکی از مهمترین فاکتورهایی که می تواند به عنوان عامل بررسی تفاوت بین این دو نوع سبک طراحی بررسی کرد، تزییناتی است که در هر کدام از این سبک ها مورد استفاده قرار می گیرد. المان ها و لوازمی که در طراحی دکور کلاسیک استفاده می شود شلوغ و پر زرق و برق است. به طور مثال استفاده از آینه دکوراتیو در طراحی کلاسیک با قاب طلایی و یا چوب با طراحی های پیچیده و زیاد است. در حالی که همین آینه در طراحی های نئوکلاسیک و مدرن قاب ساده ای است که در اشکال هندسی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  2.   مقاومت و استحکام: از مهمترین تفاوت هایی که می توان در سبک کلاسیک دید استفاده از متریال مستحکم و قوی است که چه در معماری داخلی و هم در معماری خارجی به شکل بسیار سنگین و با کیفیت است. به طور مثال در طراحی داخلی مبلمانی که برای طراحی کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد از چوب با کیفیت گردو یا… است که دارای طراحی های دستی یا ماشینی و رنگهای طلایی و… است. در حالی که در انتخاب مبلمان طرح مدرن از مبل های راحتی که غالبا پارچه ای یا چرم و با رنگ های معمولی است و چوب به کار رفته در آن نیز ساده و بیشتر به عنوان اسکلت داخلی کار مورد توجه است.
  3.   تقارن و تناسب المان ها: تنوع در طراحی های مدرن و نئو کلاسیک بیشتر از طراحی های کلاسیک است. شما با یک نگاه می توانید طرح های کلاسیک و سنتی را شناسایی کنید. چرا که تقریبا همه آن ها از نظر ظاهری دارای نمای مشابه هستند. این در حالی است که در سبک مدرن خلاقیت می تواند چاشنی طراحی ها شود و از تنوع رنگ و طرح و اشکال هندسی بهره برداری می شود. در عین تنوع زیاد اما هرگز طرح های مدرن را شلوغ و پیچیده نمی بینید.
  4.   نقش و نگارها: در طراحی کلاسیک از تصاویر واقعی الگوبرداری می شود و نقش و نگار روی المان ها و قسمت های مختلف ساختمان نیز برگرفته از طبیعت است. این در حالی است که در طراحی مدرن از اشکال هندسی برای طراحی استفاده می شود و کمتر شاهد تصاویر طبیعی هستید.
  5.   مبلمان: در طراحی داخلی سبک کلاسیک از مبلمان های چوبی با طراحی های سنگین و کنده کاری های زیاد استفاده می شود  اما در سبک مدرن از چوب ساده یا مبلمان راحتی برای دکور استفاده می شود.
  6.   پارچه مبلمان: پارچه های مورد استفاده در مبلمان کلاسیک شلوغ و با پارچه های ملیله دوزی، زربافت یا گلدار است اما در طراحی نئوکلاسیک از پارچه های ساده و رنگی برای مبل استفاده میکنند.
  7.   هزینه: آنچه از مجموع توضیحات گفته شده بر می آید می توان پیش بینی کرد که هزینه طراحی داخلی سبک کلاسیک به مراتب بیشتر و گرانتر از طراحی مدرن است.

مهمترین تفاوت سبک نئوکلاسیک و کلاسیک چیست؟

مهمترین تفاوت سبک نئوکلاسیک و کلاسیک چیست؟

آنچه تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک را بیش از همه به چشم مخاطب پررنگ نشان می دهد تفاوت های ظاهری و اغراق آمیز و افراطی است که می توانید در طرح کلاسیک به شکل تجملاتی مشاهده کنید. شلوغ بودن طراحی ها، استفاده زیاد از تزیینات، مصالح طبیعی و سنگین که همگی نشان دهنده هزینه زیادی است که برای این سبک طراحی به کار می رود. اما آنچه در طراحی نئوکلاسیک و مدرن بیش از همه به چشم می آید، سادگی، خلوت بودن و همنشینی زیبای رنگ ها است.

البته هر کدام از این طراحی ها طرفداران خاص خود را دارد و انتخاب هر کدام از این موارد کاملا به سلیقه شخصی افراد مربوط است. اما امروزه بسیاری از کارفرماها طراحی های مدرن را به دلیل خلوت بودن و زیبایی ظاهری که برگرفته از تقارن طراحی و المان ها است را بر طراحی های کلاسیک و سنتی ترجیح می دهند.

علاوه بر اینکه طراحی های کلاسیک برای فضاهای بزرگ مناسب است. چرا که تزیینات و لوازم مورد استفاده در دکوراسیون بزرگ و جاگیر هستند. اما به دلیل ترویج زندگی آپارتمان نشینی استفاده از حداقل فضاهای ساختمان برای ساکنان اهمیت زیادی دارد از هیمن رو طراحی های مدرن و نئوکلاسیک برای فضاهای کوچک کاربردی تر و مناسب تر می باشد.

سوالات متداول

مهمترین تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در چیست؟

۴ فاکتور اصلی مصالح مورد استفاده، رنگ ها، تزیینات و المان های مورد استفاده و هزینه های اجرای پروژه های سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک از مهمترین تفاوت هایی است که می توان برای این دو سبک برشمرد.

 ویژگی سبک کلاسیک در معماری داخلی چیست؟

  • استفاده از مصالح و متریال طبیعی
  • حفظ نظم در طراحی
  • استفاده از رنگ های خنثی برای نمای ساختمان
  • استفاده از المان های بزرگ و لوکس مانند مجسمه و… از جنس فلز یا سنگ
  • استفاده از طراحی های پیچیده و سنگین برای دکور لوازم مانند مبل
  • پارچه های مبلمان دارای زربافت، ملیله دوزی و…
  • پرده های سنگین از جنس مخمل و چندلایه 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =