امروزه تزئین دکوراسیون دیوار یکی از مهمترین ارکان‌های دکوراسیون داخلی منزل است. در واقع در دکوراسیون داخلی منزل دیوارها و تزیین آن‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل است که قصد داریم در این مطلب به موضوع تزئین و دکوراسیون دیوار بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید در مورد این زمینه بیشتر بدانید ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل

انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل

اگر به حوزه دکوراسیون داخلی منزل علاقه داشته باشید و در مورد آن جستجوی انجام داده باشید حتما متوجه شده‌اید که دکوراسیون داخلی منزل انواع بسیار زیادی دارد. به این موضوع توجه کنید که هیچ کدام از سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد بلکه آن‌ها با توجه به علایق و سلیقه‌های مردم ایجاد شده‌اند. در سال‌های اخیر افراد زیادی تمایل پیدا کرده‌اند تا بازسازی منزل  خودشان را انجام بدهند. امروزه دکوراسیون داخلی فقط مربوط به منازل و خانه‌ها نیست بلکه طراحی چیدمان و دکوراسیون از اصول بسیار مهم در طراحی دفترهای کاری، شرکت‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و… هستند. به صورت کلی سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل بسیار زیاد هستند اما از مهم‌ترین این سبک‌ها می‌توان به سبک مدرن، سبک کلاسیک، سبک معاصر، سبک انتقالی، سبک مینیمال، سبک اسکاندیناوی، سبک مدیترانه‌ای، سبک سنتی، سبک مجلل، سبک بوهو و … اشاره کرد.

عناصر مهم در دکوراسیون داخلی منزل

عناصر مهم در دکوراسیون داخلی منزل

برای اینکه بتوانیم با دکوراسیون داخلی منزل آشنا شویم و بهترین استفاده را از آن داشته باشیم باید با عناصر مهم آن آشنایی داشته باشیم.

فضا

اولین عنصر مهم در دکوراسیون داخلی منازل موضوع فضا است. در واقع برای اینکه بتوانیم یک سبک مناسب برای دکوراسیون داخلی انتخاب کنیم باید با فضا آشنایی داشته باشیم و بدانیم که فضای محیط چه اندازه و چه ابعادی است و چه سبک‌هایی را می‌توان در آن پیاده‌سازی کرد. به صورت کلی قسمتی از فضا که اثاثیه منزل در آن قرار می‌گیرد را فضای مثبت و قسمتی از فضا را که اثاثیه در آن قرار نمی‌گیرد فضای منفی می‌گویند. برای اینکه یک دکوراسیون داخلی مناسب و خوب داشته باشیم باید یک تعادل و تناسب برای این فضای مثبت و منفی ایجاد کنیم.

خط

خط نیز یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در دکوراسیون داخلی است. در واقع خط باعث ایجاد خطای چشم می‌شود. مثلاً خطوط افقی احساس امنیت و ثبات را در فرد ایجاد می‌کند این در حالی است که خطوط عمودی فضا را بزرگتر و گسترده‌تر نشان می دهد. پس اگر منزل و یا فضای مورد نظر شما یک فضای کوچک است بهتر است که در آن از خطوط عمودی استفاده کنید تا فضا بزرگتر به چشم بیاید. اما خطوط مواج و زاویه دار نیز یک احساس پویایی و تحرک را در در ذهن افراد ایجاد می‌کند. در واقع بهتر است که این خطوط هم متناسب با سلیقه و هم متناسب با فضاهای موجود انتخاب شوند.

 نور

نور یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در دکوراسیون داخلی است. نور می‌تواند در دکوراسیون داخلی منزل بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع از طریق بازی با نور و نورپردازی‌های اصولی می‌توان تغییرات بسیار زیادی را در محیط ایجاد کرد به همین دلیل است که بسیار تاکید می‌شود که در ابتدا و در زمان ساخت ساختمان حتماً به موقعیت دقیق در و پنجره‌ها توجه ویژه شود. زیرا تغییر در این موضوع خیلی سخت و گاهی ناممکن است از طرفی نور طبیعی تاثیر بسیار زیادی در بهتر و زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل شما خواهد داشت. البته امروزه از نورپردازی‌های مصنوعی مختلف نیز می‌توان در جهت کمک کردن به نور منزل استفاده کرد.

از دیگر عناصر مهم دکوراسیون داخلی منازل می توان به فرم، طرح و نقش، رنگ، بافت و … نیز اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند نقش‌های تاثیرگذار و تعیین کننده‌ای در هر نوع سبک دکوراسیون داشته باشند. در ادامه مهمترین این عناصر را با هم بررسی خواهیم کرد.

نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در دکوراسیون داخلی، موضوع نقطه کانونی است. نقطه کانونی یا مرکز ثقل در دکوراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بدون توجه به آن نمی‌توان یک دکوراسیون اصولی و مناسب انجام داد. در واقع نقطه کانونی مهمترین فاکتور برای طراحی داخلی در نظر گرفته می‌شود. نقطه کانونی فضایی در محیط است که فرد به محض ورود به محیط اولین توجه را به آن می‌کند و سپس به دیگر قسمت‌های فضا توجه می‌کند، به اصطلاح به این قسمت فضا یا اتاق ستاره اتاق گفته می‌شود یعنی قسمتی که اولین و بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. نقطه کانونی می‌تواند از قبل مثل یک دیوار زاویه دار، سقف گنبدی شکل، قفسه توکار، شومینه و … طراحی شده باشد یا اینکه باید این نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی ایجاد شود. این نقطه کانونی می‌تواند یک دیوار تزیین شده، یک آثار هنری برجسته، یک مبلمان خاص، یا یک اسپلش بک باشد.

تناسب و تعادل در دکوراسیون

تناسب و تعادل در دکوراسیون

تناسب و تعادل در دکوراسیون از مهمترین فاکتورهایی هستند که باید رعایت شوند. در واقع منظور از تعادل و تناسب، هماهنگی بین فضا، محیط و وسایل منزل است. بهتر است که فردی که وارد فضای یک محیط می‌شود یک تعادل و تناسب را درک کند. این تعادل می‌تواند به صورت تقارن، شعاعی و حتی نامتقارن باشد. وجود تقارن در دکوراسیون و طراحی داخلی از گذشته تاکنون بسیار پرطرفدار بوده است و به همین دلیل است که در اکثر دکوراسیون‌های داخلی که انجام می‌شود تلاش می‌شود تا این تقارن رعایت شود. مثلاً چیدمان مبلمان، میز ناهار خوری و دیگر اجزا و وسایل به صورتی باشد که تقارن در آن‌ها رعایت شود. تقارن باعث ایجاد یک نظم منطقی و آرامش فکری و ذهنی می‌شود البته که امروزه عدم تقارن نیز طرفداران بسیار زیادی دارد.

تعادل شعاعی نیز از دیگر عناصر مهم هماهنگی و تعادل هستند. در این روش معمولاً یک مرکز برای یک فضا در نظر گرفته می‌شود و دیگر عناصر در اطراف آن به صورت شعاع قرار می‌گیرند که این موضوع  نیز می تواند یک نظم و هماهنگی را در افراد به وجود بیاورد.

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد نامتقارن بودن و عدم تقارن امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوع از طراحی باعث می‌شود که محیط پویا تر و فعال‌تر باشد و در واقع نظم خاصی را رعایت نکند. اما به این موضوع مهم توجه کنید که در محیط‌ها و فضاهایی که تقارن وجود ندارد بهتر است که هارمونی رنگی رعایت شود تا شلوغی و ناهماهنگی را در ذهن فرد بیننده ایجاد نکند.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون منزل

در بالاتر نیز در مورد این موضوع صحبت شد که نور پردازی می‌تواند نقش بسیار مهمی در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی ایفا کند. بهتر است در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی از نور طبیعی به بیشترین حد خود استفاده شود. البته گاهی در بعضی از منازل بنا به دلایل مختلفی نور طبیعی کمی وجود دارد راه حل این موضوع استفاده از نورهای مصنوعی به صورت اصولی و استاندارد است. بسیاری از افراد در مورد طراحی داخلی، نورپردازی را نادیده می‌گیرند و یا آن را کم اهمیت می‌شمارند در صورتی‌که نورپردازی می‌تواند نمای کلی دکوراسیون را تغییر بدهد و همچنین نورپردازی می‌تواند در کوچک یا بزرگ نشان دادن یک فضا بسیار تاثیرگذار باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود به خصوص در محیط و فضاهای کوچک از یک نورپردازی استاندارد استفاده شود تا از این طریق بتوان فضا را کمی بزرگتر نشان داد.

اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

واضح است که رنگ تا چه حد می‌تواند در هر نوع و سبکی از طراحی داخلی تاثیر گذار باشد. مهمتر از اینکه چه رنگی را برای طراحی داخلی منزل و یا یک فضای خاص استفاده کنیم این موضوع مهم است که از یک طیف رنگی هماهنگ و یک هارمونی خاص پیروی کنیم. البته این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توان از رنگ‌های مکمل در کنار هم استفاده کرد اما در نهایت باید این تناسب رنگی به شکلی باشد که با وجود هماهنگی و تعادل یک نظم خاص داشته باشد در غیر این صورت می‌تواند ایجاد  درهم‌ریختگی و آشفتگی را برای مخاطب ایجاد کند.

مدل های دیوار تزئینی در دکوراسیون داخلی

مدل های دیوار تزئینی در دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین عناصری که در طراحی داخلی و دکوراسیون تاثیرگذار هستند دیوارهای تزیینی و کار شده می‌باشند. امروزه می‌توان دیوارها را با استفاده از متریال و مصالح مختلفی تزیین و زیباسازی کرد. اینکه کدام یک از این تزیین‌های دیواری زیباتر و مناسبتر هستند فقط به سلیقه و همچنین سبک انتخاب شده دکوراسیون داخلی بستگی دارد. در ادامه مهمترین این دیوارهای تزیینی را با هم بررسی می‌کنیم.

تزیین دیوار پذیرایی با تابلو

دیوار پذیرایی یکی از مهم‌ترین دیوارهای موجود در هر منزل و خانه‌ای است. در واقع در اکثر خانه‌ها دیوار پذیرایی دیواری است که به محض ورود به منزل توجه مخاطب و بیننده را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل است که باید حتما به صورت مناسب و اصولی تزیین شده باشد. تزیین دیوار با تابلو یکی از تزیین‌های سنتی و قدیمی است که در گذشته هم اکثریت افراد از آن استفاده می‌کردند. این که بهتر است از چه تابلویی برای تزئین دیوار استفاده کنیم کاملا به سلیقه و سبک دکوراسیون منزل شما بستگی دارد. مثلاً اگر سبک دکوراسیون منزل شما یک سبک سنتی و کلاسیک است نمی‌توانید با استفاده از تابلوهای مدرن به دیوار پذیرایی خود زیبایی ببخشید. بهتر است که تابلوهای استفاده شده در این سبک نیز از نوع سنتی و کلاسیک باشند.

تزئین دیوار با سبد حصیری

تزیین دیوار با سبد حصیری نیز یکی دیگر از مدل‌های تزیین دیوار می‌باشد. این نوع تزئین می‌تواند یک تزیین همه پسند و عامه پسند باشد که طرفداران مخصوص به خود را دارد. معمولا در این نوع از تزیین از سبدهای حصیری به صورت خلاقانه و متفاوت در تزیین دیوار استفاده می‌شود. باز هم به شما پیشنهاد می‌شود که در تزیین دیوار با هر مصالح و متریالی باید متناسب با دیگر عناصر و اثاثیه منزل باشد.

تزیین دیوار پذیرایی با سنگ انتیک

برخلاف تزیین قبلی تزیین دیوار پذیرایی با سنگ آنتیک یکی از تزیین‌های دیوار عامه پسند است یعنی بیشتر افراد این روش را می پسندند. البته سنگ آنتیک پشت تلویزیون نیز بسیار پرکاربرد و پر استفاده است. سنگ‌های آنتیک یک قدمت و سابقه بسیار طولانی و قدیمی دارند البته در گذشته بیشتر از آن‌ها در نمای بیرونی ساختمان‍‌ها استفاده می‌شده است. اما در سال‌های اخیر این سنگ‌ها به دکوراسیون داخلی نیز راه پیدا کرده‌اند. به این موضوع هم توجه کنید که این سنگ‌های تزئینی معمولاً مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارند و می‌توان از آن‌ها به صورت متفاوت و خلاقانه نیز استفاده کرد.

امروزه کناف پشت تلویزیون یکی از اصول مهم در دکوراسیون داخلی است. اگر قصد دارید در مورد قیمت کناف بیشتر بدانید همین حالا پیام دهید تا قیمت دقیق آن را به شما بگوییم.

تزیین دیوار آشپزخانه و اتاق خواب با نمد

اما تزیین دیوار آشپزخانه و اتاق خواب با نمد یکی از تزیین‌های دیواری متفاوت و در عین حال جذاب است. البته ممکن است که مورد پسند افراد زیادی هم نباشد اما به هر حال نمی‌توان طرفداران این سبک را نادیده گرفت. از آنجایی که اتاق خواب یک فضای اختصاصی برای افراد است بهتر است که کاملاً متناسب با روحیه و خواست افراد طراحی شود. در این نوع تزیین می‌توان هر المان و یا عناصری را با استفاده از نمد تولید کرده و سپس آن‌ها را به دیوار نصب کرد. این تزیین به خصوص برای فصول سرد بسیار جذاب و زیبا هستند و حس گرما را نیز به محیط القا می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که المان‌ها و یا عناصری که با استفاده از نمد تولید می‌کنید را متناسب با دیگر وسایل و همچنین دکوراسیون منزل انتخاب کنید.

نحوه نصب بشقاب تزیینی روی دیوار

دیوارکوب‌ها و بشقاب‌های تزیینی نیز از دیگر روش‌های تزیین دیوار در منازل محسوب می‌شوند که این نوع تزیین سابقه بسیار طولانی و زیادی در دکوراسیون داخلی دارد. هیچگاه نمی‌توان یک قاعده و قانون مشخص و صد درصدی را برای دکوراسیون داخلی و به خصوص تزیین دیوار تعیین کرد. یعنی ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که حتماً باید بشقاب‌های تزئینی خود را مطابق با یک اصول و استاندارد از پیش تعیین شده به دیوار نصب کنید. رعایت نکردن هیچ قاعده و اصولی در نصب دیوارکوب‌های تزئینی خود می‌تواند یک طرح مدرن و زیبا برای تزیین دیوار باشد. در واقع بسیاری از افراد استفاده از بشقاب‌های تزیینی و دیوارکوب‌های مختلف با رنگ و اندازه‌های متفاوت را برای دیوار منزل خود می‌پسندد. بهتر است که این دیوار از دیوارهای پذیرایی منزل باشند البته بعضی از افراد نیز تمایل دارند که یک اصول را در چیدمان این بشقاب‌های تزیینی رعایت کنند که نظر این افراد نیز بسیار محترم است.

تزئین دیوار با نقشه

تزیین دیوار با نقشه یکی دیگر از انواع تزیین دیوار است که معمولاً افرادی که تمایل به مسافرت دارند بیشتر از این تزئین استفاده می‌کنند. البته هیچ قانون صددرصدی و مطلقی در مورد این تزیین وجود ندارد. بسیاری از افرادی که به جغرافیا و دیگر مناطق و کشورهای خارجی علاقه دارند معمولاً تمایل دارند که یک دیوار را در منزل خود با نقشه ایران و یا نقشه جهان تزیین کنند.

تزیین دیوار پذیرایی با پروانه کاغذی

استفاده از المان‌های کاغذی مثل پروانه کاغذی نیز می‌تواند یکی از روش‌های تزیین دیوار پذیرایی باشد. در این روش تزیین دیوار می‌توان با استفاده از پروانه‌های کاغذی در ابعاد مختلف که معمولاً در سه اندازه متفاوت هستند، دیوار پذیرایی را تزیین کرد. هم می‌توان این پروانه‌های کاغذی را خریداری کرد و هم می‌توان آن‌ها را با استفاده از یک الگوی یکسان تولید کرد. البته المان‌های کاغذی مختلف مثل پروانه می‌توانند برای تزیین دیوار اتاق نیز مناسب باشند.

تزیین دیوار اتاق با ریسه نور و عکس

این روزها استفاده از ریسه نور در دیزاین و طراحی داخلی بسیار پر کاربرد و پر طرفدار است. در واقع شما می‌توانید هر المانی را با استفاده از یک ریسه نور زیباتر و جذاب‌تر کنید. البته به این موضوع توجه کنید که استفاده زیاد و افراطی از هر المانی می‌تواند به دکوراسیون منزل شما ضربه بزند. تزیین دیوار اتاق با ریسه نور و عکس یک دیزاین و تزیین بسیار جذاب و پرطرفدار است. شما می‌توانید با استفاده از یک ریسه نور که مخصوص عکس است، عکس‌های خودتان را که می‌تواند برای شما و دیگر اعضای خانواده خاطره انگیز باشد را به دیوار نصب کنید. این نوع از طراحی و دیزاین می‌تواند دیوار اتاق شما را به یک آلبوم و عکس کوچک خاطره انگیز تبدیل کند.

تزیین دیوار اتاق با نقاشی دیواری

نقاشی بر روی دیوار یکی از تزیین‌هایی بوده است که از گذشته تاکنون از آن استفاده می‌شده است.  شما می‌توانید با استفاده از نقاشی بر روی دیوار، دیوار اتاق خودتان را تزیین کنید. اینکه بهتر است چه طرحی بر روی دیوار اتاق شما نقاشی شود کاملاً به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. مثلاً پبشنهاد می‌شود که برای اتاق‌های دختر بچه‌ها از نقاشی‌های دخترانه و عروسکی استفاده شود این در حالی است که برای اتاق پسر بچه‌ها معمولاً از نقاشی‌هایی با المان و عناصر پسرانه مثل توپ، ورزش، ماشین و … استفاده می‌شود. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که نقاشی بر روی دیوار فقط برای اتاق کودکان نیست و بزرگسالان نیز می‌توانند با استفاده از نقاشی‌های دیواری مختلف دیوار اتاق خودشان را تزیین کنند.

تزیین دیوار با شلف دکوری

در سال‌های گذشته شلف‌های دکوری مختلفی با تنوع بسیار زیاد تولید می‌شده‌است که می‌توان با استفاده از آن‌ها دیوارهای مختلف را در منازل تزیین کرد. از خوبی‌های شلف‌های دکوری این است که می‌توان با استفاده از آن‌ها بسیاری از وسایل و اثاثیه منزل نظم داده و مرتب کرد. البته به این موضوع توجه کنید که شلف‌های دیواری با طرح‌های خیلی خاص ممکن است که در یک مدت زمان کوتاهی ترند شوند و بعد از گذشت مدت زمانی، زیبایی خودشان را از دست بدهند. پیشنهاد ما به شما استفاده از شلف‌های دیواری مینیمال و با مدل‌های ساده است که همیشه زیبایی خودشان را حفظ کنند.

تزیین دیوار تراس و حیاط

دیوار تراس و حیاط نیز می‌توانند تزیین‌های مختلفی داشته باشند. مثلاً دیوار تراس و حیاط را نیز می‌توان با استفاده از رنگ‌های مختلف نقاشی و طراحی کرد یا می‌توان برای دیوار تراس و حیاط از انواع متریال و مصالح طبیعی مثل چوب، چمن مصنوعی، سنگ، بتن و … استفاده کرد. بسیاری از افراد تمایل دارند که در محیط تراس و یا حیاط منزل خودشان یک فضای الهام گرفته شده از طبیعت را برای خودشان طراحی کنند به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای تزیین دیوارهای تراس و حیاط از متریال متناسب با طبیعت استفاده کنید. اصولا می‌توانید کف تراس و یا حیاط را با استفاده از چمن مصنوعی پوشانده و دیوارها را نیز با استفاده از دیوارپوش‌های چوبی تزیین کنید.

تزئین دیوار با چوب

تزیین دیوار با چوب یکی از تزیین‌های دیوار مناسب برای افراد طبیعت گرد و طبیعت دوست است. افرادی که علاقه زیادی به طبیعت دارند ترجیح می‌دهند که دیوار و حتی وسایل مصرفی در منزل مثل میز ناهار خوری، میز تلویزیون، مبلمان و … نیز با استفاده از متریال چوبی باشند. منازلی که از چوب به عنوان تزیین دیوار استفاده می‌شود معمولاً منازلی با فضای بسیار گرم و دلنشین هستند که احساس امنیت و آرامش را به افراد حاضر در فضا القا می‌کنند.

تزیین دیوار با دیوارپوش کامپوزیت چوبی

اما تزیین دیوار با دیوارپوش کامپوزیت چوبی می‌تواند یک ایده بسیار جذاب برای دیوارهای مختلف در منزل به خصوص دیوارهای تراس و حیاط باشد. برای تولید این کامپوزیت‌های چوبی از دو لایه نازک و لایه ضخیم استفاده می‌شود. روکش‌هایی که بر روی پانل‌های کامپوزیت چوبی قرار دارند معمولاً از روکش لانه زنبوری و یا دیگر چوب‌ها تولید می‌شوند. البته هیچ محدودیتی در استفاده از دیوارپوش کامپوزیت چوبی برای دیوارهای منزل نیز وجود ندارد و استفاده از این نوع دیوارپوش برای دیوارهای پذیرایی، آشپزخانه و اتاق نیز توصیه می‌شود. همانطور که در بالاتر نیز بارها به آن اشاره کردیم بهتر است که انتخاب این نوع از دیوارپوش‌های چوبی متناسب با سبک کلی دکوراسیون داخلی منزل باشد تا زیبایی آن چند برابر شود.

سوالات متداول

آیا کاغذ دیواری روی دیوار کناف انجام می‌شود یا خیر؟

بله دیوار کناف را نیز می‌توان با استفاده از کاغذ دیواری پوشش داد. برای نصب هر نوع کاغذ دیواری بهتر است که در ابتدا زیرسازی دیوار انجام شود اگر دیوار شما کناف است باید زیرسازی کناف حتما انجام شود.

آیا سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی فقط مربوط به منازل و ساختمان‌های مسکونی هستند یا در دیگر ساختمان‌ها نیز کاربرد دارند؟

دکوراسیون داخلی فقط مربوط به منازل نیست بلکه می‌توان از آن در محیط و فضاهای مختلف مثل دکوراسیون مغازه، فروشگاه، شرکت، اداره و … نیز استفاده کرد.

آیا می‌توان از چند سبک متفاوت در یک دکوراسیون داخلی استفاده کرد؟

متخصصین و کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند که در ابتدا تلاش شود که فقط یک سبک دکوراسیون داخلی انتخاب شود و سپس در ادامه تمامی متریال و حتی اثاثیه محیط، متناسب با آن انتخاب شود و استفاده از چندین سبک دکوراسیون توصیه نمی‌شود. البته گاهی می‌توان بعضی از سبک‌های دکوراسیون داخلی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =