آتش می تواند خسارات زیادی برای مال و جان شما داشته باشد. اما در دنیای مدرن، علم و تکنولوژی به یاری ما آمده‌اند تا با ابداعاتی مانند کناف ضد حریق، امنیت و آرامش را به ارمغان بیاورند. کناف ضد حریق، یکی از این راهکارهای شگفت‌انگیز است که از خسارات ناگوار احتمالی پیشگیری کند. سازه‌هایی که در برابر آتش مقاوم هستند می‌توانند نقشی حیاتی در حفظ جان شما ایفا کنند. کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان هایی می باشد، که درمعرض آتش سوزی قرار دارند.

کناف های ضد حریق، پنل‌های گچی از پیش ساخته شده ای می‌باشند که مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت دارند. مقاومت این پنل‌های گچی در برابر آتش به علت وجود الیاف فایبرگلاس در کناف می‌باشد. شاید شما بخواهید بدانید که کاربرد کناف ضد حریق در کجاست؟ در ادامه به کاربرد و مزایای کناف ضد حریق می پردازیم.

کناف ضد حریق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کناف ضد حریق که به کناف FR نیز معروف است، پنل‌های گچی می‌باشد که به منظور مقاومت و استحکام در برابر آتش ساخته شده است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، استفاده از الیاف فایبر گلس موجب ضد حریق شدن این صفحات گچی شده است. کاربرد کناف ضد حریق در هنگام آتش‌سوزی به این صورت است که، هنگام آتش سوزی آتش را در خود خفه می‌کند و از گسترش آتش پیشگیری می‌کند.

دلیل نسوختن آنی این کناف ها، وجود ترکیبات شیمیایی در اب است. این امر موجب می شود تا در حرارت تبخیر شود و حرارت انتقال پیدا نکند. حتی پس اتمام اب نیز به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند و حدود ۳ تا ۴ ساعت می تواند در برابر اتش مقاومت کند. کناف ضد حریق حتی در دمای بیش از ۲۲۰ درجه فارنهایت نیز گرما را عبور نمی دهد.

کاربرد کناف ضد حریق و ویژگی‌های آن با سایر کناف ها متفاوت است به طوری که به آسانی قابل تشخیص است. یکی از ویژگی هایی که باعث وجه تمایز این صفحات گچی نسوز شده است، این است که رنگ کاغذ گرافتی که در سطح پشت و رو و قسمت طولی آن قرار دارد، به رنگ صورتی می‌باشد. همچنین در پشت پنل کناف عبارت knauf به رنگ قرمز نوشته شده است. علاوه بر تاریخ ساخت پنل کناف بر روی آن درج شده است.

مزایای کناف ضد حریق چیست؟

همانطور که از نام کناف ضد حریق پیداست، این کناف استحکام و دوام بالایی در برابر حرارت، گرما و آتش دارد. کاربرد کناف ضد حریق در هنگام آتش سوزی به این شکل است که از گسترش آتش پیشگیری می‌کنند.

امروزه کاربرد کناف ضد حریق برای محافظت از ساختمان‌های مسکونی، اداری و… است و کناف ضد حریق جایگزین تایل‌های گچی شده است، تا استحکام این ساختمان‌ها در برابر آتش افزایش پیدا کند. همچنین یکی از دلایل دیگر برای استفاده از این کناف‌ها وزن سبک و قیمت مناسب آنها می باشد. در ادامه به برخی از مزایای این کناف ضد حریق می‌پردازیم.

  • هزینه مقرون به صرفه
  • نصب و پیاده سازی آسان و سریع
  • پایین آوردن وزن ساختمان
  • کاهش مصرف انرژی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • دارای طرح های متنوع و خاص

کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان سازی

به طور کلی صفحات گچی نسوز را می‌توان در ساختمان‌هایی که در معرض آتش سوزی قرار دارند، مشاهده کرد. با این حال این صفحات گچی نسوز، برای کناف کاری‌های دیوارهای جداکننده، دیوارهای پوششی و سقف کاذب نیز کاربرد دارد. در ادامه این کاربردها را به صورت جامع بررسی می‌کنیم.

کناف ضد حریق در دیوار جداکننده

یکی از کاربرد کناف ضد حریق ، در دیوار جدا کننده است. دیوارهای جداکننده ای که با صفحات گچی نسوز پوشیده می‌شوند، مانعی را در مقابل آتش ایجاد می‌کند. به این صورت که این دیوارها آتش را در پشت خود خفه می‌کنند. این امر موجب عدم نفوذ و گسترش آتش به بخش های دیگر منزل می شود.

کناف ضد حریق در دیوارهای پوششی

دیوارهای پوششی که در سازه‌های بنایی قدیمی و دیوارهای تاسیساتی مانند چاله آسانسور استفاده می شود، با کناف‌های ضد حریق پوشش داده می شوند. با این کار از گسترش آتش میان طبقات پیشگیری میشود.

کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان سازی
کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان سازی

کناف ضد حریق در سقف کاذب

از کاربرد کناف ضد حریق می توان به سقف کاذب اشاره کرد. استفاده از صفحات گچی نسوز برای سقف کاذب، علاوه بر اینکه از سقف و تاسیسات نصب شده در آن محافظت می‌کند، مانع از سرایت حریق و دود در بین طبقات بالایی و پایینی می‌شود.

نکات مهم در رابطه با کناف ضد حریق

  1. مشخصات فیزیکی کناف‌ها باید با استانداردهای ملی ایران تطابق داشته باشد.
  2. هنگام نصب این کناف‌ها ،زیرسازی لازم باید انجام شود.
  3. یکی از عوامل مهم در انتخاب این کناف ها ضخامت آنها می‌باشد. شما باید ضخامت را بر اساس نوع مصرف و زیرسازی آن انتخاب کنید.
  4. قطعات فولادی قاب نگهدارنده کناف، باید با استاندارد astmc 754 تطابق داشته باشد.
  5. در اطراف بازشوها، درها، پنجره‌ها باید پروفیل‌های زیرسازی مناسب به کار گرفته شود.
  6. مواد و مصالح اولیه ساخت پنل‌های کناف ضد حریق باید سازگار با محیط زیست باشند.
  7. استحکام ضخامت کناف به تعداد لایه‌های آن است وابسته است.
  8. دقت داشته باشید که باید قسمت پایینی کناف را برای پیشگیری از نفوذ آتش، بتونه کنید و درز‌های آن را نیز ببندید.

ضخامت کناف ضد حریق

بسته به ضخامت کناف ،کاربرد کناف ضد حریق مشخص می شود. کناف‌های با ضخامت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آنها کاربرد و مصرف خاص خود را دارند. در کناف‌های ضد حریق از ضخامت شیش و نیم میلی‌متر و نه و نیم میلی‌متر استفاده نمی‌شود زیرا علاوه بر نازک شدن صفحات، موجب قوس در سیستم‌های ضد حریق می‌شود. کناف‌ها به طور کلی به صورت زیر دسته بندی می شوند.

  • ۶.۵ میلی‌متر: پیاده سازی طرح‌هایی با قوس زیاد
  • ۹.۵ میلی‌متر: پیاده سازی طرح‌هایی با قوس کم
  • ۱۲.۵ میلی‌متر: پیاده سازی انواع دیوار پوششی و جدا کننده و انواع سقف کاذب
  • ۱۵ میلی‌متر: پیاده سازی در مکان‌هایی که احتمال برخورد ضربه و فشار بار وجود دارد
  • ۱۸ میلی‌متر: پیاده سازی در مکان‌هایی که احتمال برخورد ضربه و فشار بار زیاد وجود دارد.
ضخامت کناف ضد حریق
ضخامت کناف ضد حریق

کد حریق کناف ضد حریق

کناف‌های ضد حریق دارای کد حریق می‌باشد. این کدها با بالا رفتن ضخامت کناف افزایش پیدا می‌کند. معمولاً کد حریق عدد ۳۰، ۶۰، ۹۰ یا ۱۸۰ است. منظور از کد حریق میزان زمانی است که کناف قادر است در برابر آتش مقاومت کند. برای مثال کد حریق ،۶۰ یعنی کناف حدود یک ساعت می‌تواند در برابر آتش آسیب نبیند.

سخن پایانی کناف سقف ضد حریق

کناف ضد حریق با مزایای متعددی که دارد، به عنوان یک راهکار ایده آل برای افزایش ایمنی ساختمان ها در برابر آتش سوزی شناخته می شود. این نوع کناف با استفاده از الیاف فایبر گلاس، مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش پیدا کرده و می تواند تا ساعت ها از گسترش آتش جلوگیری کند. قیمت کناف به فاکتورهایی مانند ضخامت، برند، کیفیت و… بستگی دارد. کیان دکور، انواع کناف را با بهترین قیمت و کیفیت ارائه می دهد. برای خرید و استعلام قیمت می توانید با مشاورین این شرکت کمک بگیرید.

سوالات متداول در مورد کناف ضد حریق

میزان مقاومت کناف ضد حریق به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان مقاومت کناف ضد حریق در برابر آتش به عوامل مختلفی از جمله ضخامت کناف، نوع و کیفیت مواد اولیه، نحوه نصب و شرایط محیطی بستگی دارد. به طور کلی، کناف ضد حریق می تواند تا ۳ ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت کند.

کناف ضد حریق چه کاربردی دارد؟

کناف ضد حریق در مکان های مختلفی از جمله دیوارهای جداکننده، دیوارهای پوششی و سقف کاذب به کار می رود. این نوع کناف برای افزایش ایمنی ساختمان ها در برابر آتش سوزی بسیار مفید است.

مزایای استفاده از کناف ضد حریق چیست؟

از مزایای کناف ضد حریق می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش، جلوگیری از گسترش آتش سوزی، افزایش ایمنی ساختمان، نصب آسان و سریع و قیمت مناسب اشاره کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =