دیوارپوش ضد آب به انواعی از متریال گفته می شود که در برابر آب و رطوبت مقاوم است و می توان در زمان بازسازی خانه برای قسمت های مختلف ساختمان که در تماس با آب و رطوبت زیاد است مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید. دیوارپوش ضد آب شامل موارد مختلفی می شود که بسته به بودجه، سلیقه و کیفیت آن می توانید انتخاب کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که دیوارپوش چیست؟ و در ادامه شما را با انواع مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

درباره دیوارپوش ضد آب

دیوارپوش ضد آب به انواعی از دیوارپوش گفته می شود که مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. به این معنی که در تماس طولانی مدت با آب و رطوبت دچار ترک خوردگی یا پوسیدگی نمی شود. از همین رو به راحتی می توانید از آن در سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید. البته شما می توانید از این دیوارپوش ها در قسمت های مختلف دیگر ساختمان که دچار نم زدگی می شود نیز استفاده کنید. حتما دیده اید که برخی روی دیوار اصلی از دیوار کناف استفاده می کنند تا هم عیوب روی دیوار را بپوشانند و هم زیبایی محیط را افزایش دهند.

دیوارپوش های ضد آب انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم و به کاربرد هر کدام خواهیم پرداخت.

دیوارپوش ضد آب سرویس بهداشتی و حمام

دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام

دیوارپوش ضد آب مانند سقف کاذب است که روی دیوار اصلی استفاده می شود و نحوه نصب آن براساس نوع دیوارپوش تعیین می شود. گاهی دیوارپوش روی دیوار اصلی مانند برچسب قرار می گیرد و گاهی نیز با فاصله از دیوار اصلی نصب می شود. البته در مواردی این دیوارپوش ها قرار است نقش زیبایی یا تنوع را در محیط ایجاد کنند. اما به دلیل مرطوب بودن محیط سرویس بهداشتی و حمام باید از متریال ضد آب استفاده شود.

از مهمترین مزیت هایی که دیوارپوش ها دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محافظت از دیوار در برابر نم و رطوبت
  2. پیشگیری از خراشیدگی یا پوسیدگی دیوار در تماس با آب
  3. جاذب رطوبت و آلودگی
  4. قیمت مناسب
  5. نصب آسان

انواع دیوارپوش ضد آب سرویس بهداشتی و حمام

 

انتخاب دیوارپوش ضد آب کار سختی نیست، چرا که دست شما برای انتخاب انواع مختلفی از دیوارپوش باز است و می توانید به راحتی یکی از گزینه هایی که به سلیقه و سبک طراحی ساختمان شما نزدیک است را انتخاب کنید. در واقع شما می توانید از دیوارپوشی برای محیط های مرطوب استفاه کنید که هماهنگ با سقف کاذب حمام یا سرویس بهداشتی باشد.

انواع دیوارپوش های موجود در بازار که می توانید به دلیل خاصیت ضدآب بودن آن برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید عبارت است از:

  1. ورق پلاستیک: یکی از انواع ارزان و پرکاربرد دیوارپوش های ضدآب ورقه های پلاستیکی است که تنوع طرح و رنگ زیادی داشته و در بازار به وفور یافت می شود. شما می توانید از این دیوارپوش های باکیفیت و ارزان قیمت برای حمام یا سرویس بهداشتی استفاده کنید.
  2. کاشی: از دیگر متریال باکیفیت و بادوامی که اکثرا برای سرویس بهداشتی و حمام به عنوان دیوارپوش استفاده می کنند کاشی است. کاشی یکی از گزینه های قدیمی و بسیار محبوب در میان مشتریان است. اگر می خواهید زیبایی این فضاها را افزایش دهید می توانید از انواع طرح و رنگ کاشی استفاده کنید. در مقایسه با ورقه های پلاستیک این متریال بسیار گران قیمت تر است اما میزان دوام و ماندگاری آن نیز به مراتب بیشتر از ورقه های پلاستیکی می باشد. علاوه بر اینکه آب نمی تواند از کاشی عبور کند و به لایه های زیرین آن برسد. از دیگر مزیت های کاشی، قابلیت استفاده از آن برای کف سرویس بهداشتی و حمام است که هماهنگی طرح و رنگ و جنس را به همراه دارد.
  3. اکریلیک: یکی دیگر از دیوارپوش های ضدآب آکریلیک است که می توانید آن را در قالب پانل برای دیوار حمام استفاده کنید. به ویژه در اطراف دوش و وان که در تماس مستقیم با آب است. نصب این پانل های اکریلیک بسیار آسان و سریع است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ساخت وان و ورقه های پلاستیکی نیز از اکریلیک استفاده می شود.
  4. سنگ: از دیگر متریال های با کیفیت و ضد آب سنگ است که نه تنها دوام و عمر زیادی دارد بلکه زیبایی لوکس و خیره کننده ای برای سرویس بهداشتی و حمام ایجاد می کند. علاوه بر ضدآب بودن، سنگ باعث خنک شدن محیط نیز می شود. البته سنگ جزو متریال گران قیمتی است که نصب آن نیز راحت نیست. اگر خواستید از سنگ برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید سنگ مرمر و گرانیت بهترین گزینه ها هستند.
  5. فلز براق: یکی دیگر از گزینه های مناسب برای دیوارپوش ضد آب استفاده از تایل های فلزی براق است. این تایل ها محیط حمام و سرویس بهداشتی را بزرگتر و لوکس جلوه می دهد. در ساخت این تایل ها از رزین با پوشش متالیک استفاده می شود. نکته مهمی که لازم است درباره این نوع دیوارپوش بدانید اکسید شدن آن در تماس با رطوبت است که به مرور زمان ایجاد می شود.
  6. شیشه: یکی از گزینه های مناسب برای حمام های کوچک که با سرویس بهداشتی ترکیب شده استفاده از دیوارپوش های شیشه ای برای تفکیک این فضاها است. علاوه بر اینکه به طور کلی می توان از این دیوارپوش محیط دوش یا وان را از محیط کلی حمام جدا کرد.
  7. لمینت: این متریال به شکل کاشی یا ورق تولید می شود و می توان به راحتی از آن استفاده کرد. از مزیت های این دیوارپوش می توان به تنوع طرح و رنگ آن اشاره کرد و قیمت مناسبی که دارد.
  8. پی وی سی: یکی از گزینه های پر کاربرد و متنوع دیوارپوش های پی وی سی است که می توان برای محیط های مرطوب استفاده کرد. مهمترین مزیت آن امکان تمیز کردن آن با دستمال مرطوب و نصب آسان و سریع آن است.

نصب دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام

نصب دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام

نصب دیوارپوش ضد آب نیز مانند سقف کاذب سرویس بهداشتی باید توسط فرد با تجربه و خبره انجام شود. به دلیل حساسیت دیوارها به ویژه در محیط هایی مانند سرویس بهداشتی و حمام که در تماس مستقیم با آب و رطوبت است در صورتی که نصب دیوارپوش به درستی انجام نشود، ممکن است رطوبت به دیوار نفوذ کند و باعث فرسودگی و ترک شود. هر کدام از انواع دیوارپوش نحوه نصب اختصاصی دارد از همین رو تا حد امکان شخصا برای نصب آن اقدام نکنید. به طور مثال برای نصب کاشی یا سنگ نمی توانید به تنهایی و بدون هیچ تجربه ای اقدام به نصب آن کنید چرا که ممکن است نه تنها نتیجه کار خوب نشود بلکه متریال زیادی نیز اتلاف می شود.

در برخی از بخش های ساختمان ممکن است از دیوارپوش کناف استفاده شود، در این موارد نمی توانید خودتان دست به کار شوید. دیوار پوش سرویس بهداشتی و حمام نیز به همین منوال می باشد. برخی دیوارپوش ها نیاز به ملات دارد و برخی نیز با چسب به راحتی نصب می شوند. در این شرایط لازم است از کارشناسان و نصابان خبره مشاوره لازم را دریافت کنید

قیمت و هزینه نصب دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام

هزینه نصب دیوارپوش سرویس بهداشتی و حمام

در صورتی که قصد استفاده از دیوارپوش ضد آب برای سرویس بهداشتی و حمام هستید لازم است اقدام به خریداری متریال باکیفیت کنید. قیمت هر کدام از انواع دیوارپوش بسته به کیفیت و متراژ مورد نیاز متفاوت است. قیمت دیوارپوش نیز بستگی به عوامل مختلفی دارد. متراژ محیط، کیفیت دیوارپوش، لوازم جانبی آن و… از جمله عوامل تعیین کننده در قیمت آن است. نصب آن نیز در صورتی که توسط استادکار با تجربه انجام شود قیمت بیشتری نسبت به کارگر ساده دارد. در صورت نیاز به اطلاع از قیمت ها می توانید با کارشناسان شرکت کیان دکور تماس بگیرید.

جمع بندی

استفاده از دیوارپوش برای قسمت های مختلف ساختمان یکی از گزینه هایی است که امروزه در بازسازی ساختمان به کار می رود. با این هدف که هم فضای ساختمان متحول شود و هم هزینه زیادی به کارفرما تحمیل نشود. استفاده از دیوارپوش در بخش های مرطوب ساختمان مانند حمام و سرویس بهداشتی گزینه ای است که می توان هماهنگ با بخش های مختلف ساختمان مورد توجه قرار داد. برای این منظور باید از انواع دیوارپوش ضد آب استفاده کرد که در کوتاه مدت دچار پوسیدگی و فرسودگی یا ترک خوردگی نشود. در این مقاله سعی کردیم تا شما با انواع دیوارپوش موجود در بازار آشنا کنیم. در نظر داشته باشید که در صورت تصمیم به استفاده از دیوارپوش برای بخش های مختلف ساختمان به ویژه حمام و سرویس بهداشتی از خدمات نصابان حرفه ای استفاده کنید. به دلیل امکان نفوذ رطوبت به دیوار هرگونه سهل انگاری می تواند موجب بروز خسارت شود.

سوالات متداول

۱- مهمترین ویژگی دیوارپوش ضد آب مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی چیست؟

ضد آب بودن و مقاومت و استحکام آن در طولانی مدت در تماس با آب و رطوبت مهمترین ویژگی است که این دیوار پوش ها دارند و مانع از پوسیدگی یا ترک خوردگی آن می شود.

۲- انواع دیوارپوش های ضد آب که مناسب حمام و سرویس بهداشتی است، چیست؟

پی وی سی، لمینت، کاشی، ورقه های پلاستیکی، فلز براق، سنگ، اکریلیک و شیشه انواع مختلف دیوارپوش است که می توان برای محیط های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی به راحتی استفاده کرد.

۳- پرکاربردترین و بهترین دیوارپوش های ضدآب کدام است؟

از دیرباز کاشی بهترین و پرکاربردترین گزینه برای دیوارپوش حمام و سرویس بهداشتی بوده است چرا که علاوه بر زیبایی، نصب آن نیز آسان است. همچنین دوام و ماندگاری زیادی نیز دارد و در صورتی که نصب آن به درستی انجام شود تا سالیان متمادی ماندگاری دارد و نگهداری آن بسیار آسان است. امکان آسیب به آن نیز در مقایسه با انواع دیگر کمتر می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پانزده =