در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و معرفی مصالح جدید در حوزه ساختمانی، هر روزه شاهد معرفی محصولات جدید و نوینی هستیم که نه تنها کارآمد و بهینه هستند، بلکه از زیبایی و جلوه منحصر به فردی برخوردارند. یکی از این محصولات، پلکسی دوغی است. در ادامه، قصد داریم درباره کاربردها و مزایای پلکسی دوغی صحبت کرده و نحوه کار با آن را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

طلق دوغی چیست؟

یکی از متریال‌هایی که به تازگی در صنعت طراحی دکوراسیون داخلی بکار می‌رود طلق است. طلق‌ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. معروف‌ترین نوع طلق، طلق شفاف است که مانند شیشه عمل کرده و تمام منظره پشت خود را منعکس می‌کند. طلق‌ها یک محصول ترموپلاستیک شفاف مبتنی بر نفت هستند که اغلب به صورت ورقه‌ای و به عنوان جایگزینی سبک و مقاوم برای شیشه‌های شکستنی ساخته می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طلق‌ها معمولا به عنوان پلکسی گلاس شناخته می‌شوند، اما پلکسی گلاس یک نام تجاری ثبت شده از سال ۱۹۳۳ است. گاهی اوقات، پلکسی گلاس به عنوان شیشه اکریلیک نیز شناخته می‌شود زیرا یک ماده شبه شیشه‌ای است. اکریلیک یک پلیمر مصنوعی از متیل متاکریلات و یک پلاستیک است که در سال ۱۹۲۸ در چندین آزمایشگاه مختلف توسط دانشمندان مختلف در همان زمان توسعه یافت.

پلکسی گلاس از پلیمرهای متیل متاکریلات که یک استر متاکریلیک اسید است، ساخته شده است. نام فنی این ماده پلی متیل متاکریلات (یا به اختصار PMMA) است، اما با بسیاری از نام‌های تجاری دیگر مانند Perspex، Acrylite، Acrylplast، Lymacryl، Lucite Acrivill، Altuglas، Perclax، Oroglas، Trespex و Vitroflex نیز شناخته می‌شود. با این حال، اصلی‌ترین و معروف‌ترین نام تجاری آن پلکسی گلاس است.

همانطور که گفتیم پلکسی یک جایگزین عالی برای شیشه است. به همین دلیل، به نام شیشه اکریلیک نیز معروف است و یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی است. این محصول برخلاف شیشه نشکن، بسیار انعطاف‌پذیر و حتی شفاف‌تر است (ضریب عبور آن ۰.۹۳ است، در حالی که ضریب عبور شیشه بین ۰.۸۰ و ۰.۹۰ است). طلق یا پلکسی دوغی، به نوعی طلق گفته می‌شود که رنگ ماتی داشته و نور و مناظر پشتش را به خوبی طلق شفاف عبور نمی‌دهد. به دلیل خاصیت ملایم‌سازی نور توسط طلق دوغی-کریستالی، از آن معمولا در نصب سقف کاذب استفاده می‌شود تا نور چراغ‌های تعبیه درون آن را به صورت ملایم‌تر عبور دهد. در صورتی که درون دیوارپوش کناف نیز چراغ‌هایی تعبیه شوند، می‌توان با استفاده از خاصیت پخش نور طلق دوغی، جلوه‌ای زیبا به نورپردازی در سقف بخشید.

پیشنهاد ی کنیم مطلب سقف آشپزخانه پلکسی را نیز مطالعه کنید.

انواع طلق دوغی

انواع طلق دوغی

این طلق‎ها بسته به نوع پلاستیک، ورق‌ها و سایر مواد مرتبطی که در ساختشان به کار می‌روند، متفاوت هستند. برخی از آنها استحکام و سفتی بیشتری نسبت به بقیه داشته و برخی دیگر تاری کمتر یا بیشتری دارند. تولید‌کنندگان طلق دوغی، اقدام به تولید انواع طلق در ضخامت و ابعاد مختلف کرده‎اند. پلکسی گلاس‎های تار برای اهداف مختلفی ایده آل هستند. انواع مختلفی از ورق‌های پلاستیکی مانند پلی پروپیلن ac، پی وی سی، نایلون، پلی اتیلن، پلی استایرن فشرده و… وجود دارد.

ابعاد طلق پلکسی

طلق پلکسی از لحاظ ضخامت و ابعاد، دارای تنوع بی‌نظیری است. تقریبا با هر بودجه‌ای، می‌توانید اقدام به خرید طلق دوغی نمایید. دقت کنید که هزینه استفاده از این محصول در سازه‌های مختلف، می‌تواند باعث تغییر هزینه کل سازه شود. به عنوان مثال، قیمت کناف دیوار در صورتی که از طلق‌های گران‌تر در آن استفاده شود، قاعدتا بیشتر از زمانی است که از طلق‌های ارزان‌تر استفاده شود.

در صورتی که می‌خواهید از این محصول در سازه‌های مکان‌های پر رفت و آمد و پربازدید مانند سقف کاذب مغازه یا نمایشگاه استفاده کنید و ضخامت و ابعاد خاصی مدنظرتان است و نمی‌توانید آن را در بازار پیدا کنید، می‌توانید با تماس با کارگاه‌های تولیدی، سفارش خود را ثبت کرده و در کمترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرید.

کاربرد تایل‌های دوغی-کریستالی

کاربرد طلق دوغی

همانطور که قبلا عنوان کردیم، طلق‌های دوغی به دلیل خاصیت ملایم‌سازی نور، توانسته‌اند در سال‌های اخیر مورد توجه طراحان و معماران زیادی قرار بگیرند. از این نوع مصالح ساختمانی، معمولا در بازسازی خانه نیز استفاده می‌شود تا علاوه بر مقاوم‌سازی هر چه بیشتر، وزن سازه را کاهش داده و باعث زیباسازی دکوراسیون داخلی شوند. برخی از مهم‌ترین کابرد‌های تایل‌های دوغی کریستالی به شرح زیر است:

  • ابزاری مناسب برای زیباسازی هر چه بیشتر سقف کاذب است و می‌تواند باعث کاهش وزن و قیمت سقف کاذب شود.
  • می‌توان با ساخت باکس‌های دکوراتیو مختلف، طراحی سقف کاذب پذیرایی و مکان‌های دیگر منزل را به صورت خیره کننده‌ای طراحی نمود.
  • از این نوع طلق‌ها، در قفسه و شلف‌های مختلف برای جداسازی فضا و همچنین زیبایی بیشتر استفاده می‌شود.
  • از طلق دوغی در سقف کاذب سرویس بهداشتی برای ایجاد دیوار یا سقف تزئینی استفاده می‌شود.
  • در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند گلخانه یا پاسیو، برای ایجاد حریم خصوصی و همچنین عبور ملایم نور خورشید استفاده می‌شود.
  • برای ایجاد سکشن و پارتیشن‌بندی ادارات، کلینیک دندانپزشکی، لابی هتل و… بسیار مناسب‌اند.
  • در فروشگاه‌ها برای جداسازی محصولات و بخش‌های فروش و همچنین هدایت مشتریان به مکان‌های خاص استفاده می‌شوند.
  • برای حفظ حریم خصوصی بالکن و حیاط خلوت استفاده می‌شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع سقف کاذب برای حیاط خلوت را مطالعه کنید.

نحوه کار با طلق‌های دوغی

با اینکه ممکن است نصب و کار کردن با طلق دوغی راحت بنظر برسد، اما بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل و صرف هزینه مجدد در آینده، این کار را به فرد متخصص و ماهر سپرده و خودتان بر روند کار نظارت کنید. هر چه نصب طلق دوغی با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود، علاوه بر امنیت، به زیبایی کار نیز افزوده می‌شود. رعایت این نکات برای تعبیه طلق دوغی در سقف کاذب سرویس بهداشتی و سایر اتاق‌های منزل، باعث زیبایی بیشتر دکوراسیون داخلی می‌شود.

مراحل نصب و کار با طلق دوغی به این صورت است:

۱. محلی که قرار است طلق دوغی روی آن نصب شود توسط نصاب به طور دقیق اندازه گیری می‌شود و با توجه به ابعاد تعیین شده، طلق دوغی خریداری می‌شود.
۲. نصاب، طلق‌ها را با توجه به ابعاد مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز، برش‌های لازم را انجام می‌دهد.
۳. تایل‌ها PVC در محل نصب طلق دوغی چسبانده شده و طلق‌ها را درون این تایل‌ها فیکس می‌کنند.
۴. بررسی‌ها و تست‌های لازم جهت استحکام تایل و طلق انجام شده و کار به پایان می‌رسد.

برای خرید طلق دوغی، مخصوصا برای پروژه‌های بزرگ مانند سقف کاذب استخر، قبل از هر چیزی بهتر است به سراغ بهترین و معتبرترین فروشگاه‌ها بروید؛ چرا که اعتبار فروشگاه، تا حد زیادی کیفیت و دوام محصول را تضمین می‌کند. طلق را از همه جهات بررسی کرده تا خط، برآمدگی یا خوردگی بر روی سطح آن وجود نداشته باشد. همچنین، بهتر است سابقه کارخانه سازنده آن را نیز بررسی کرده تا از کیفیت محصول مطمئن شوید.

مزیت تایل دوغی

مزایا طلق کریستالی

در طی سال‌های اخیر، استفاده از طلق دوغی به جای طلق شفاف رواج بیشتری داشته و این امر، به دلیل مزیت‌های فراوان این محصول است. در ادامه، به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین مزیت‌های طلق دوغی می‌پردازیم:

  • نور را به طور کامل از خود عبور نمی‌دهد و چشم را اذیت نمی‌کند. در نتیجه، برای مکان‌هایی که نیازمند نور غیر مستقیم و ملایم هستند مناسب است.
  • از آن در تایل دکور به عنوان عامل پخش‌کننده نور استفاده می‌شود.
  • دارای تنوع رنگی زیادی هستند. با توجه به تنوع رنگ آمیزی کناف، می‌توان از انواع طلق‌های مات رنگی برای تناسب بیشتر استفاده نمود.
  • با توجه به وزن بسیار کمتری که نسبت به شیشه دارد، وزن کلی سازه را کاهش داده و مانند فوم پلی استایرن برای مکان‌هایی که پی مقاومی ندارند ایده آل است.
  • برخلاف شیشه، در زمان شکستن تکه‌های تیز و خطر آفرین به جای نمی‌گذارد و در مساحت بسیار کمتری پخش می‌شود.
  • قیمت آن نسبت به شیشه و سایر سازه‌ها کمتر است و می‌تواند باعث پایین آمدن هزینه‌های کلی ساخت و نوسازی شود.
  • به مرور زمان و با تابش مستقیم نور خورشید، دچار تغییر رنگ یا رنگ پریدگی نمی‌شود.
  • قابلیت شستشوی راحت را دارد و می‌توان آن را با انواع مواد شوینده به راحتی تمیز نمود.
  • ابعاد و ضخامت مختلف و همچنین قابلیت برش آسان را دارد و به همین دلیل، کار با آن بسیار راحت است.
  • نصب آسانی داشته و نسبت به نصب شیشه به زمان کمتری نیاز دارد.

شرکت کیان دکور با کمک مجرب‌ترین و با تجربه‌ترین استادکاران و مهندسین، بر آن است تا شما عزیزان را در انواع پروژه‌های مختلف یاری کند. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره و برآورد هزینه‌های رایگان، از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات بی‌نظیر ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دوازده =