سقف اتاق به عنوان یکی از مهمترین اجزای خانه تلقی می‌شود؛ از این رو ظاهر آن برای افراد اهمیت بالایی دارد. امروزه استفاده از سقف کاذب پلکسی به دلیل دارا بودن مزایای خاص خود بین عموم مردم محبوبیت پیدا کرده است. بخش‌های متفاوتی در منازل وجود دارد که فضای آن بر دیگر اجزای خانه تاثیر مستقیم می‌گذارد. یکی از این اجزای جدا نشدنی از خانه‌ها فضای آشپزخانه است. فرایند بازسازی آشپزخانه ساختمان با استفاده از سقف آشپزخانه پلکسی باعث ایجاد ظاهر منحصر به فرد در این فضا می‌شود. شما می‌توانید این سقف‌ها را در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها بیابید. علاوه بر آن در سقف آشپزخانه پلکسی امکان نورپردازی های چشم‌نواز وجود دارد. در ادامه به بررسی دقیق سقف کاذب پلکسی می پردازیم و انواع مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

سقف کاذب پلکسی چیست؟

سقف کاذب پلکسی - سقف کاذب پلکسی چیست؟

سقف‌های کاذب پلکسی ساخته شده از نوعی پلاستیک به نام ترموپلاستیک است. ورقه های تشکیل دهنده این سقف‌ها می‌توانند مدل‌های مختلفی داشته باشند. مثل سقف‌های طلقی، سقف‌های پلکسی گلاس، صفحات پلی کربنات، ورق اکریلیک و…. ویژگی ظاهری این ورقه ها شفافیت آن است و به همین دلیل توانایی عبور نور خورشید را در بیشترین حد ممکن دارد. در واقع ظاهری شبیه به شیشه دارد اما برخلاف شیشه شکننده نیستند و همین موضوع سبب محبوبیت این نوع سقف کاذب شده است.

 البته تولید این صفحات فقط محدود به مدل شفاف نیست و در مدل مات نیز تولید می شوند. در بیشتر موارد این ورقه های پلکسی در ابعاد ۱۸۰ در ۱۲۰ سانتی متری با ضخامت ۲ الی ۱۲ میلیمتر موجود هستند. اگرچه این ورقه ها قابلیت برش به ابعاد مورد نیاز برای مکان مخصوص را دارد.

 از دیگر مزیت های این سقف‌ها تنوع رنگی بالای آن است اما بیشتر رنگ‌های سفید شیری و کرم و خنثی از محبوبیت بالاتری برخوردارند؛ چرا که به راحتی با دکوراسیون هماهنگ می‌شوند. تنوع بالای آن سبب شده تا هردر طرح و رنگی که بخواهید در مکان های مختلف مثل سقف کاذب پذیرایی قابل اجرا باشند.

قیمت سقف کاذب پلکسی چقدره؟

قیمت سقف کاذب پلکسی با توجه به نوع طلق به کار رفته و میزان ضخامت آن تغییر می‌کند. ممکن است نوع طلق یخی یا شفاف یا مات قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. مثلاً سقف‌های طلقی ساده و سبک با ضخامت یک میل قیمت پایین تری نسبت به طلق‌های یخی با ضخامت ۳ میل دارند. علاوه بر قیمت خود این ورقه ها، شما باید مقداری هزینه برای نصاب ماهر این سقف‌ها  در نظر داشته باشید.

 

 مزایای سقف پلکسی آشپزخانه چیست؟

سقف کاذب پلکسی -  مزایای سقف پلکسی آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه از جمله مکان هایی است که رفت و آمد در آنجا زیاد است و پخت و پز در این مکان انجام می‌گیرد؛ پس طبیعی است که رطوبت نسبی در آنجا وجود داشته باشد. از این رو یکی از مزایای سقف آشپزخانه پلکسی این است که مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد. همین ویژگی سبب شده تا علاوه بر سقف کاذب آشپزخانه، در مصارف دیگری مانند سقف کاذب سرویس  استفاده شود. همچنین از این نوع سقف به عنوان سقف کاذب حمام نیز استفاده می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که داده شده می‌توان گفت که مزایای سقف کاذب پلکسی فقط محدود به این مسئله نمی‌شود؛ توانایی بالای عبور نور سبب شده که نور مناسبی به محیط ارائه دهد همچنین قیمت مقرون به صرفه این سقف‌ها نسبت به دیگر سقف‌های کاذب نکته قابل توجهی است. از دیگر مزیت ها می‌توان به توانایی اجرا و نصب آسان در کوتاهترین زمان، قابل شست و شو بودن، پایداری رنگ و طرح روی آن در انواع و اقسام آب و هوای موجود، توانایی اجرا و ترکیب شدن با دیگر عناصر کار شده و سقف‌های کاذب دیگر مثل کناف کاری و دارا بودن رنگ بندی متنوع و طرح‌های مختلف نام برد.

نحوه اجرای این سقف‌ها به صورتی است که روی پروفیل و دستک ها متصل می شوند و همین موضوع سبب می‌شود هنگام نیاز به تعمیرات، شما به راحتی آن‌ها را از جا درآورده و پس از اتمام کار در جای خود قرار دهید.

معایب سقف پلکسی چیست؟

سقف کاذب پلکسی - معایب سقف پلکسی چیست؟

در کنار بی شمار مزیت این نوع سقف‌ها چند مورد ویژگی منفی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها سبب می‌شود انتخاب شما به بهترین شکل انجام بگیرد. یکی از معایب این سقف‌ها که مشتریان را  برای خرید مردد می‌کند، این مسئله است که این ورق‌های پلکسی خش پذیرند و در مواجهه با جسم‌های سخت تر ممکن است خط و خش روی آن‌ها بیفتد. دومین عیب آن این است که مقاومت آن‌ها در برابر ضربه تا حدی است و اگر مقدار بالای فشار یا ضربه به آن‌ها وارد شود، ممکن است ترک بخورند و بشکنند. به علاوه موضوع مهمی که درباره آن‌ها وجود دارد این است که در زمان آتش سوزی ممکن است به دلیل متریال به کار رفته دود زیادی تولید کند. آخرین عیب این سقف‌ها این است که نوع طرح دار آن در مقایسه با شیشه قیمت بیشتری را دارا می باشند.

معمولاً سقف پلکسی یا طلقی در کجا استفاده میشه؟

سقف کاذب پلکسی - معمولاً سقف پلکسی یا طلقی در کجا استفاده میشه؟

مزیت های بالای این نوع سقف سبب شده تا سقف کاذب پلکسی به یکی از بهترین گزینه ها برای اجرا در انواع محیط ها مثل آشپزخانه، حیاط و حتی در سقف کاذب استخر نیز استفاده شود. به علاوه به دلیل اینکه استفاده از آن‌ها باعث می‌شود مکان مورد نظر نورگیر باشد استفاده از آن‌ها در گلخانه و پاسیو نیز رایج است. البته هیچ قانون کلی وجود ندارد و این سقف‌ها را می‌توان حتی برای ادارات و سقف کاذب تجاری نیز اجرا  کرد. این سقف‌ها در سرویس بهداشتی و حمام ها هم کاربردی هستند؛ چرا که هم در برابر رطوبت مقاومتند و هم برای اجرا به محدودیتی روبرو نیستند.

انواع سقف آشپزخانه پلکسی گلاس

تنوع طرح و رنگ در سقف‌های کاذب پلکسی و همچنین برش پذیری آن‌ها دست مشتریان را برای انتخاب باز می‌گذارد. هر کدام از طرح‌ها یک نمای منحصر به فرد به فضای شما خواهند داد. در ادامه به بررسی انواع سقف آشپزخانه پلکسی گلاس می پردازیم.

۱- پلکسی شفاف

این مدل از صفحات پلکسی شباهت بالایی به شیشه دارند و ویژگی‌های شیشه را نیز دارا هستند. از جمله اینکه میزان بالایی نور را از خود عبور می‌دهند. شاید تصور شود که به دلیل جنس پلاستیکی این ورقه ها موج هایی در خود داشته باشند، اما بر خلاف آنچه تصور می‌شود؛ این ورق‌ها به شدت شفاف و مشابه شیشه هستند. تنها تفاوت بارز نسبت به شیشه وزن پایین تر آن‌هاست که می‌تواند گزینه مناسبی برای آشپزخانه باشد و یک محیط پر نور را رقم بزند.

۲- پلکسی آینه‌ای

پلکسی آینه‌ای یک از محبوب‌ترین صفحه های پلکسی برای آشپزخانه های مدرن و لوکس هستند. شما می‌توانید این پلکسی آینه ای را در ابعاد دلخواه برش زده و در آشپزخانه اجرا کنید.  به دلیل خاصیت آینه‌ای، هرچه از ابعاد بزرگتری استفاده کنید؛ فضای آشپزخانه شما وسیع تر دیده می‌شود. استفاده از ابعاد کوچکتر برای آن است که بتوانید طرح‌های شکیل و خاص را روی آن اجرا و با دکوراسیون خود هماهنگ کنید. این نوع سقف آشپزخانه آینه ای در ۲ نوع طلایی و نقره ای قابل اجرا هستند و این رنگ‌ها می‌توانند با دیگر عناصر رنگی هماهنگ شوند.

۳- پلکسی رنگی

یکی دیگر از مدل‌های موجود این سقف‌ها، پلکسی رنگی نام دارد. به دلیل اینکه رنگ‌های زیادی را شامل می‌شود و می‌تواند با دکوراسیون موجود در فضای آشپزخانه ترکیب زیبایی خلق کند. انتخاب رنگ‌های خنثی در این نوع از صفحات پلکسی سبب می‌شود تا در در طول زمان رنگ خسته کننده نباشد و در صورت تغییر رنگ دکوراسیون، ناهماهنگی ایجاد نکند. این صفحات هم به صورت شفاف و هم به صورت مات موجود هستند. استفاده از نوع مات در آشپزخانه سبب می‌شود که نور یکسان و مناسبی وارد این محیط شود.

نحوه ی نصب سقف پلکسی گلاس چگونه است؟

در ابتدا پایه‌های مربوط به سقف کاذب پلکسی گلاس را به سقف اصلی نصب می‌کنند و سپس طلق‌های انتخاب شده از هر نوعی که باشد روی آن دستک ها قرار می گیرند. جنس پایه‌های نصب شده می‌تواند از آلومینیوم یا گالوانیزه باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای محیط‌هایی که رطوبت نسبی دارند، نوع ضد رطوبت نصب شود. علاوه بر این می‌توانید در قسمت داخلی صفحات نورپردازی را به صورت اصولی انجام دهید. البته تمام این کابل کشی و نورپردازی‌ها باید قبل از نصب ورقات پلکسی  گلاس باشد. همچنین شما می‌توانید برای نوردهی از LED یا SMD و یا لامپ‌های مهتابی استفاده کنید.

انواع طلق های پلاستیکی مورد استفاده در سقف کاذب پلکسی چیست؟

سقف کاذب پلکسی - انواع طلق های پلاستیکی مورد استفاده در سقف کاذب پلکسی چیست؟

۱- پلکسی گلاس یا پلی متیل متاکریلیت

پلکسی گلاس یک نوع پلیمر است که از ترموپلاستیک ساخته شده و به دلیل اینکه شفاف هستند توانایی عبور نور تا ۹۳ درصد را دارند. این صفحات در انواع رنگ‌ها تولید می شوند که رنگ‌های سفید شیری کرم برای بیشترین کاربرد را دارند و رنگ‌های سبز و قرمز و نارنجی بیشتر در جهت هدف های تزیینی استفاده می‌شود.

ورق‌های پلکسی گلاس خود در دو نوع شفاف و مشجر تولید می شوند.

  • پلکسی گلاس شفاف

همانطور که اشاره شد این ورق‌ها شباهت زیادی به شیشه دارند و در دو طرف این صفحات برچسب مقوایی وجود دارد تا از ورود گرد و غبار جلوگیری شود.

  • پلکسی گلاس مشجر 

از ورق‌های مشجر نوع طرح دار نسبت به مشجر مات نور بیشتری از خود عبور می‌دهد و یکی از مزیت های قابل توجه آن این است  که آلودگی‌ها را کمتر نشان می‌دهد. صفحات پلاستیک پلکسی گلاس کاملا مات هستند در دو حالت مات یک رو و مات دو رو موجود هستند.

۲- سقف کاذب پلی کربنات 

این ماده یک نوع متفاوت از پلیمر ترموپلاستیک محسوب می‌شود و به حالت تک لایه یا چند لایه تولید می‌شود و این نوع سقف سه مدل دارد:

  • تخت توپر 
  • مشبک سلولی 
  • موج دار

برتری ورقهای پلی کربنات در برابر ورق‌های پلکسی گلاس این است که آن‌ها توانایی مقاومت بالاتری در برابر آتش سوزی دارند و همچنین می‌توانند هنگام آتش گرفتن، خودشان را خاموش کنند. دیگر ویژگی ورق پلی کربنات این است که ذرات گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کنند؛ این در حالی است که ورق‌های پلکسی گلاس این ذرات را به خود جذب می‌کنند.

استفاده از این طلق‌ها برای محیط های باز مثل تراس پاسیو که در برابر آفتاب و دیگر پدیده های طبیعی هستند، بسیار مناسب است؛ چرا که روی این ورق‌ها روکش ضد اشعه ماورای بنفش به صورت یکدست وجود دارد.

این طلق‌ها هم به صورت شفاف و هم به صورت مشجر و دارای طرح‌های یخی، ابری و غیره و انواع رنگ موجود هستند؛ اما در میان این همه تنوع رنگ و طرح، نوع شیشه‌ای و شفاف محبوبیت بالاتری دارد.

۳- سقف کاذب رنگی پتینه 

برای ساخت سقف کاذب رنگی پتینه از طلق‌های پلکسی پلی کربنات که جنس بهتری دارند، استفاده می‌شود. پس از آن توسط جوهرهای رنگی و مواد افزودنی دیگر طرح و نقش مورد نظر را روی این صفحات به حالت دستی ایجاد می‌کنند؛ پس از آن لایه رنگی توسط تجهیزات موجود خشک و روی آن یک لایه محافظ ضد رطوبت ایجاد می‌شود.

۴- تایل پی وی سی معرق

این طلق‌ها نوع جدیدی از سقف‌های کاذب طلقی محسوب می شوند که به عنوان تکمیل کننده سقف کاذب گچی، کناف و.. استفاده می‌شود. پس از رنگ آمیزی کناف، وجود این سقف‌های پی وی سی معرق ظاهر زیبایی به وجود می آورند و می‌تواند در انواع طرح‌های مدرن و کلاسیک اجرا شود.

نکات اجرایی در مورد سقف کاذب طلقی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد سقف‌های کاذب طلقی در نوع جنس و ابعاد متغیر هستند؛ همین موضوع سبب می‌شود تا برای نصب و اجرای دقیق آن نیازمند نصاب ماهر و متخصص باشیم. نکته دیگر این است که قبل از نصب سقف کاذب طلقی باید از کاربری محل مورد نظر اطمینان حاصل کنید همچنین به دلیل اینکه سقف‌های کاذب حجم معینی از فضا را اشغال می‌کند؛ باید با تخمین ارتفاع و اندازه گیری محیط توسط افراد متخصص به اجرای دقیق آن‌ها کمک کنید. به علاوه ممکن است کابل‌ها و تاسیساتی زیر این سقف‌ها تعبیه شود که باید به صورت تخصصی این کار انجام بگیرد.

کلام آخر

بازسازی خانه و سقف یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای ایجاد تغییرات زیاد در منازل محسوب می‌شود. شما با نصب یک سری موارد دیگر مانند دیوار پوش کناف  که یکی از کاربردهای آن استفاده در کناف پشت تلویزیون نیز می‌باشد، می‌توانید تغییرات اساسی ایجاد کنید و هزینه زیادی صرف نکنید. سقف‌ شما نیازمند آن است که علاوه بر زیبایی و طراحی نورپردازی مناسبی هم داشته باشند. سقف‌های پلکسی گلاس از این موارد هستند که در کنار هزینه پایین با مزیت هایی که دارند می‌توانند انتخاب مناسبی برای منزل شما باشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =