امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی، بیشتر شدن سرعت زندگی‌ها و در نتیجه افزایش روزمرگی و خستگی مردم جنس نیاز و خواسته افراد نیز تغییر کرده است. سقف‌های کاذب دارای انواع مختلفی مانند سقف های کاذب چوبی، سقف لابل، سقف کشسان، سقف آکوستیک، سقف پی وی سی و … می‌باشند. هر یک از این سقف‌ها دارای مزایا و کاربردهای مختلفی هستند برای مثال سقف های کاذب پی وی سی به دلیل زیبایی و عایق صدا بودن بهترین انتخاب به عنوان سقف کاذب اتاق خواب می‌باشد. در این مقاله قصد داریم درباره تفاوت سقف لابل با کناف اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ابتدا لازم است بدانیم پانل سقف کاذب گچی و سقف کشسان لابل چیست. از گذشته تا کنون شاهد جریان‌ها و سبک‌های گوناگونی در طراحی دکوراسیون داخلی بوده‌ایم. در واقع معماران و طراحان با توجه به شرایط و رسومات هر برهه زمانی، سبک‌ها و طراحی‌های مخصوصی را در ساخت یا بازسازی خانه بکار گرفته‌اند.

سقف لابل چیست؟

سقف لابل - سقف لابل چیست؟

سقف لابل یکی از انواع دکوراتیو و پرطرفدار اجرای سقف های کاذب است که با استقبال بی‌نظیری از سمت طراحان، معماران و افراد مختلف روبرو شده است. از آنجا که این نوع سقف‌ها ساخته شده از پارچه‌هایی با جنس PVC هستند قابلیت کشسانی دارند. به این معنا که در صورت حرارت دادن به پارچه می‌توان آن را تا اندازه مورد نیاز منبسط کرد و سپس روی پروفیل‌های لابل نصب کرد. این خاصیت کشسانی و وجود پروفیل‌های لابل دلیل اصلی نامگذاری این نوع سقف‌ها می‌باشند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از پارچه کشسان به عنوان دیوارپوش نیز وجود دارد که به نام دیوار کشسان شناخته می‌شود.

به طور خلاصه سقف های کشسان لابل نوعی از سقف های کاذب دکوراتیو و جایگزین سقف‌های قدیمی و سنتی می‌باشد و به دلیل قابلیت اجرای نورپردازی در سقف در هتل‌ها، مراکز تجاری و اداره‌ها کاربرد بسیاری دارند.

پانل گچی چیست؟

سقف لابل -پانل گچی چیست

پانل‌های گچی از مخلوط آب و گچ تولید می‌شوند که نسبت به گچ‌های ساختمان دارای پودرهای کوچک‌تری می‌باشند. به بیان دیگر پانل‌های گچی نوعی ورقه گچی هستند که سطح و ابعاد طولی آنها با استفاده از نوعی کاغذ ویژه یا فایبرگلاس با استحکام بالا پوشیده شده است. پانل گچی کناف و دیوار پوش کناف یکی از مصالح کاربردی و از پیش ساخته شده در صنعت ساختمان سازی خشک محسوب می‌شوند. از این سقف‌ها می‌توان در ساخت ساختمان‌های مرتفع یا به عنوان سقف کاذب مغازه تجاری استفاده نمود. از مشخصات این پنل‌ها می‌توان به برخورداری از سطحی یکنواخت و یکپارچه، موازی، ظاهری مکعب مستطیل شکل، امکان نصب روی فریم‌های چوبی، سیمانی و فلزی اشاره نمود.

مزایا و معایب کناف سقف

سقف لابل - مزایا و معایب کناف سقف

درصورت اجرای کناف کاری در ساختمان زیبایی خیره کننده‌ای در بنا ایجاد می‌شود. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به ترتیب مزایا و معایب کناف را بررسی کنیم.

مزایای کناف بسیار متعدد و بی‌شمار هستند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام بردیم:

  • دارای وزن کم و بسیار کم خطرتر در زمان زلزله
  • نصب و اجرای سریع و راحت
  • میزان انعطاف پذیری زیاد
  • عایق حرارتی مناسب
  • مقاوم در برابر آتش‌سوزی و رطوبت
  • قابل استفاده در ساختمان‌های قدیمی به منظور نوسازی فضا یا حتی به عنوان سقف کاذب پارکینگ 
  • پنهان کردن تاسیسات ساختمان با استفاده از کناف
  • ضخامت کم‌تر نسبت به سقف‌های معمولی
  • قیمت سقف کاذب بسیار مناسب و مقرون به صرفه است

همانطور که در ابتدای این قسمت بیان کردیم، در صورت اجرای نادرست کناف مشکلاتی برای آن به وجود می‌آید که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان معایب سقف های کاذب در نظر گرفت. برخی از این مشکلات عبارتند از:

۱. عدم مقاومت در برابر رطوبت

تعدادی از سقف‌های کاذب در صورت قرار گرفتن در مقابل آب و رطوبت خراب می‌شوند و مقاومت زیادی ندارند. اما سقف کاذب یا کناف ضد آب نیز در بازار وجود دارد که برای سقف کاذب آشپزخانه یا سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سقف‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارند که به راحتی خراب نمی‌شوند.

۲. عدم مقاومت در برابر ضربه

به صورت کلی، کناف مقاومت زیادی در برابر ضربه ندارد. برای ایجاد مقاومت بیشتر می‌توان یک لایه گچ بر روی آن کشید. اما مقاومت خود کناف در برابر ضربه بسیار کم است. اما مزیت فوق‌العاده‌ای که دارد این است که در صورت وارد شدن آسیب یا به وجود آمدن هرگونه شکستگی، قابلیت ترمیم دارد.

۳. پراکنده شدن گرد و خاک در محیط

در زمان نصب کناف، گرد و خاک بسیار زیادی تولید خواهد شد که فضای کار را در برمی‌گیرد و می‌تواند از نظر نظافت بعد از نصب کناف مشکلات زیادی را به وجود آورد.

۴. مهم بودن جنس کناف

از عوامل بسیار مهمی که بر روی خروجی نهایی کناف تاثیرگذار است، جنس کناف و سازه‌های به کار رفته برای نصب آن می‌باشد. پروفیل سبک نام ماده‌ای است که کناف از آن ساخته می‌شود. اگر جنس این ماده مرغوب و با کیفیت نباشد، سقف باد می‌کند و پس از مدتی ترک نیز برمی‌دارد. به همین دلیل انتخاب جنس کناف اهمیت زیادی دارد.

تفاوت سقف لابل با کناف (پنل های گچی)

سقف لابل - تفاوت سقف لابل و پنل های گچی (کناف)

با ارائه تعاریف، مزایا و معایب سقف لابل و کناف متوجه شدیم که هر یک از آنها دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. با این وجود سقف لابل و پنل‌های گچی دارای تفاوت‌های بارزی هستند که در ادامه به تفاوت سقف لابل با کناف می‌پردازیم.

۱. حفظ ایمنی و ماندگاری در سقف لابل و کناف

سقف لابل - حفظ ایمنی و ماندگاری در سقف لابل و کناف

سقف کاذب کشسان لابل تحمل بار حدود هزار برابر بیشتر از وزن خود را دارد، که این امر سبب رفع خطرات ناشی از ضربه‌های ناگهانی، تجمع آب در زمان خرابی لوله‌ها در ساختمان و آوار حاصل از زلزله می‌شود. اما سقف کناف مقاومت کمتری در برابر رطوبت و آب دارد که همین امر سبب به وجود آمدن خطراتی مانند جدا شدن تکه‌های گچ از کناف در هنگام زلزله یا خرابی لوله‌های آب ساختمان می‌شود. لازم به ذکر است که سقف لابل با مقاومت زیاد در برابر رطوبت و داشتن خاصیت آنتی باکتریال انتخاب بسیار بهتری در مقابل کناف است و سلامت اعضای خانواده شما را به خطر نمی‌اندازد.

۲. جنس، وزن و انعطاف پذیری سقف کشسان و کناف

سقف لابل - جنس، وزن و انعطاف پذیری سقف کشسان و کناف

از اصلی‌ترین تفاوت‌های سقف های کشسان لابل و کناف ماده اولیه ساخت آن‌هاست. کناف از پروفیل سبک یا گچ تولید می‌شود، در صورتی که ماده اولیه سقف لابل از پارچه PVC سبک و عایق حرارت تشکیل شده است. این مواد اولیه سبب تمایز در وزن و انعطاف پذیری سقف های کشسان لابل و کناف می‌شود. سقف کشسان در هر متر مربع حدود ۲۰۰ گرم وزن دارد اما سقف کناف در هر متر مربع حدود ۱۰ کیلوگرم، که این تفاوت در ارقام قابل ملاحظه می‌باشد.

از نظر انعطاف پذیری، سقف لابل به دلیل وجود پارچه PVC خاصیت کشسانی دارد و می‌توان با استفاده از آن هر نوع طرح و سازه‌ای را ایجاد کرد که در سقف کناف انعطاف پذیری تا این حد وجود ندارد.

۳. سرعت نصب و تنوع رنگ و طرح در سقف های کشسان لابل و پانل گچی

سقف لابل - سرعت نصب و تنوع رنگ و طرح در سقف کشسان لابل و پانل گچی

پارچه‌ای که در تولید سقف کشسان به کار می‌رود، دارای رنگ و طرح‌های بسیار متفاوتی است. لازم به ذکر است که انتخاب رنگ و چاپ تصاویر مورد نظر هنگام تولید سقف لابل انجام می‌شود و مانند سقف کناف نیازی به صرف وقت اضافه برای رنگ کردن آن نیست. همچنین در صورتی که بخواهید طرح خاصی را بر روی سقف کناف ایجاد کنید باید هزینه بیشتری را پرداخت و زمان بیشتری را نیز صرف کنید. اما در سقف های کشسان لابل، زیر سازی و نصب آن به سرعت، در طی چند ساعت انجام می‌شود و می‌توان نورپردازی‌های متفاوتی را در همان زمان انجام داد. این در حالی است که زیر سازی، نورپردازی، نصب سازه و رنگ کردن سقف کناف ممکن است چندین روز طول بکشد.

نگهداری سقف های کاذب کشسان و سقف کناف

سقف لابل - نگهداری سقف کشسان و کناف

سقف لابل دارای گارانتی ۱۲ ساله می‌باشد که همین امر کیفیت و مرغوب بودن آن را تضمین می‌کند. زیرا طی ۵۰ سال سقف کشسان دچار هیچ گونه تغییر رنگ، پایین آمدن کیفیت تصویر چاپ شده و … نمی‌شود. اما در سقف کناف می‌بایست پس از چند سال آن را رنگ آمیزی کرد تا مجددا ظاهری نو داشته باشد. حتی در برخی موارد که سقف ضربه ناگهانی می‌خورد یا در اثر تغییر دما یا وجود رطوبت دچار مشکل می‌شود، باید بازسازی شود.

اما چرا سقف های کشسان لابل جایگزین پنل‌های گچی است؟

سقف لابل - اما چرا سقف کشسان لابل جایگزین پنل‌های گچی است؟

سقف کشسان که انواع مختلفی دارد می‌تواند جایگزین کاملا خوبی برای پنل‌های گچی باشد. با در نظر گرفتن اینکه متریال مورد نیاز برای تولید پنل‌های گچی وارداتی می‌باشد و قیمت ارز در این روزها ثبات ندارد و بسیار بالا رفته است، تهیه کردن این متریال مشکلاتی زیادی را در پی دارد. به همین دلیل سقف کشسان می‌تواند جای پنل‌های گچی را در سقف‌های کاذب بگیرد.

سقف کشسان مدل مات یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که به دنبال سقف های کاذب برای منزل یا محل کار خود می‌باشند. این نوع سقف را می‌توان به راحتی بر روی سطوح مختلف و با نورپردازی‌های بسیار متنوع نصب کرد. از مزایای سقف های کاذب کشسان لابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. قیمت مناسب و ثابت

همانطور که گفتیم متریال پنل‌ها گچی به دلیل وارداتی بودن، قیمت بسیار زیادی دارد و ممکن است همیشه در دسترس نباشد. اما سقف های کاذب سفید مات کشسان به راحتی در دسترس است و برای تهیه کردن آن دچار مشکل نخواهید شد. علاوه بر دسترس بودن، قیمت مناسب و ثبات آن یکی از دلایل انتخاب سقف لابل توسط کارفرمایان است.

۲. نصب آسان و سرعت بالا در آماده سازی و ارسال

آماده سازی، ارسال و همچنین نصب سقف های کشسان لابل دارای کم‌ترین میزان خرابی و آلودگی و بیشترین سرعت است. بسیاری از انبوه سازان، سقف لابل را برای پروژه‌های خود انتخاب می‌کنند زیرا سرعت نصب و آماده سازی بسیار بالایی دارد.

نتیجه گیری

به دلیل تنوع، زیبایی، مزایا و معایب انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع سقف و سایر محصولات دکوری برای استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار دشوار است. از این رو در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و در نتیجه مقایسه سقف های کشسان لابل و سقف کناف پرداختیم. پس از انجام این بررسی به نتایج زیر دست یافتیم:

سقف های کشسان لابل دارای وزن پایین و سبک، ضخامت کم و در عین حال انعطاف پذیری بسیار زیاد است که ساخت ساختمان و سازه‌های چند بعدی را ممکن می‌سازد. این در حالی است که اگرچه ساخت سازه‌های چند بعدی با کناف غیرممکن نیست اما به زمان و هزینه بسیار قابل توجهی و همچنین تحمیل و قرار دادن بار بسیار سنگینی به ساختمان نیاز است. تفاوت دیگر مراقبت از ساکنین و حفظ ایمنی هنگام زلزله و ریزش آوار به دلیل وزن کم و همچنین جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تراکم باکتری‌ها در محیط‌های دارای رطوبت به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد رطوبت سقف‌های کشسان است. در مقابل اثرات ناشی از رطوبت محیط روی سقف کناف را فقط به وسیله رنگ کردن، تخریب و بازسازی پانل گچی به طور کامل می‌توان از بین برد.

اما سقف‌های لابل به دلیل برخورداری از رنگ‌های متنوع پارچه و کیفیت بالای چاپ تصاویر نیاز به ایجاد تغییر و رنگ آمیزی نخواهند داشت.

تفاوت دیگر سرعت اجرا و انجام نورپردازی در متراژ یکسان است که در سقف لابل فقط در چند ساعت و در سقف کناف در چند روز امکان پذیر است.

آخرین و قابل توجه‌ترین تفاوت نیز در ماندگاری و گارانتی سقف های کشسان لابل است که دارای ۱۲ سال ضمانت، بیش از ۵۰ سال طول عمر و در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر بسیار کمتری می‌باشد.

امیدواریم به شما در انتخاب بهترین نوع سقف های کاذب کمک کرده باشیم. اگر قصد ساخت، بازسازی یا نوسازی ساختمان مسکونی، تجاری، اداری و حتی ویلای خود را دارید جهت بهره مندی از زیباترین طرح و سبک‌ها می‌توانید از تجربه کارشناسان و طراحان گروه معماری کیان دکور استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =