آشنایی با انواع پانل‌ سقف کاذب

امروزه زیبایی بخش جدایی ناپذیر از زندگی ماست. همه‌ی ما به دنبال زیباتر کردن محیط زندگی‌مان هستیم.از تغییر اسباب خانه گرفته تا طراحی داخلی آن . یکی از جنبه‌هایی که تأثیر زیادی در زیبایی محیط خانه دارد استفاده از سقف کاذب است که براساس مکان مورد استفاده باید از یک نوع، پانل سقف کاذب استفاده کرد تا علاوه بر هم راستا بودن طراحی سقف با وسایل ، زیبایی بصری دو چندانی را به محیط ببخشد. در واقع این سازه در بخش های مختلف منزل قابل اجرا بوده که از جمله آن می توان به سقف کاذب سرویس بهداشتی اشاره کرد. در این مقاله شما را با انواع پانل سقف کاذب و کارایی آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 معرفی انواع پانل‌های سقف کاذب

یک ساختمان مسکونی و تجاری بدون سقف مناسب ناقص است. سقف بالاترین قسمت و بخش مهمی از ساختمان است که از ساختمان در برابر عناصری مانند باد، دمای بالا یا پایین، نور خورشید، برف و باران محافظت می‌کند. علاوه بر ایجاد حفاظت، داخل سقف محلی است که ساکنان یک ساختمان می‌توانند با ایجاد سقف‌های کاذبِ جذاب با استفاده از پانل‌های تزئینی سقف، به زیبایی ساختمان بیفزایند. ابتدا بهتر است بدانید سقف کاذب چیست و مزیت آن نسبت به سقف های معمولی در چیست.سقف‌های کاذب را می‌توان بر اساس نوع مواد استفاده شده طبقه‌بندی کرد. هر ماده مزایا و معایب منحصر به فردی دارد. ترکیب مواد می‌تواند ویژگی‌های عملکردی و زیبایی را ارائه دهد.

برخی از انواع محبوب پانل‌های سقف کاذب عبارتند از:

  •  سقف‌ کاذب گچ پاریس
  •  سقف‌ کاذب گچی
  •   چوبی
  • سقف‌ کاذب الیاف
  •  فلزی
  •  شیشه‌ای
  •  سقف‌ کاذب پی وی سی
  •  پارچه‌ای و چرم مصنوعی
 معرفی انواع پانل‌های سقف کاذب

آشنایی با انواع پانل‌های سقف کاذب

سقف کاذب گچ پاریس

سقف کاذب گچ پاریس (POP) از مشهورترین مصالحی است که در کاربردهای مختلف سقف تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف کاذب POP اساساً گچ بدون محتوای آب است (که در اثر حرارت دادن گچ تا درجه حرارت تبخیر آب ایجاد می‌شود) که به صورت پودر در دسترس است. وقتی آب به آن اضافه می‌شود سخت شده و مواد سقفی خوبی ایجاد می‌کند. POP علاوه بر اینکه عایق خوبی برای سرما و گرما است، به نگهداری نیاز ندارد و از دوام بالایی نیز برخوردار است. سقف‌های کاذب POP قابل‌انطباق با طرح‌های مختلف هستند و می‌توانند جلوه‌های گوناگونی از جمله پرداخت یکنواخت و صاف و همچنین طرح‌هایی با اشکال مختلف را ارائه دهند. همچنین POP یک ماده‌ی عالی برای افزایش شرایط نوری است. اشکال بزرگ POP این است که با گذشت زمان مستعدِ ترک خوردن است.

 پانل‌های سقف کاذب گچی

گچ سولفات کلسیم است که به عنوان یک ماده معدنی تبخیری موجود است. این ماده به دلیل داشتن عایق حرارتی و صوتی، سبک بودن و مقاومت در برابر آتش، ماده‌ای محبوب برای پانل سقف کاذب است. همچنین یک ماده‌ی نرم است. صفحات گچ مربعی را می‌توان از چهارچوب آهنی آویزان کرد تا سقفی کاذب ساخته شود. گچ به طور طبیعی در رنگ‌های قهوه‌ای، سفید، قرمز، زرد و خاکستری موجود است. همچنین به عنوان ماده‌ای شفاف یا بی‌رنگ در دسترس است. با پرداخت‌کاریِ صفحات گچ با لمینت‌ها و رنگ‌ها، می‌توان جلوه‌ی زیبایی آن را افزایش داد. صفحات گچی همچنین قابلیت پرداخت‌کاریِ بافت و کاغذ دیواری را دارند. گچ کاملاً انعطاف‌پذیر است و به راحتی می‌تواند در شکل‌ها و بافت‌های گوناگونی فراهم شود – ساده، منحنی، پلکانی و جعبه مانند.

 ویژگی های پانل‌های سقفی چوبی

سقف‌های کاذب چوبی دارای الگوها و بافت‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای هستند که بسیار چشم‌نوازند. چوب ماده‌ی خوبی است. پانل‌های چوبی می‌توانند به صورت بلوک‌های توخالی، تخته‌ها یا پانل‌ها باشند. نصب آنها با پیچ و میخ آسان است. آنها برای آب و هوای سرد مناسب‌ترین گزینه هستند. آنها با دوام هستند اما در برابر حملات موریانه و تاب‌خوردگی حساس‌اند. می‌توان آنها را به چندین روش از جمله نقاشی با سایه‌های مناسب رنگ پرداخت‌کاری کرد.

پانل‌های چوبی به دلیل هزینه‌ی بالای مواد و هزینه‌ی نگهداری بالاتر، جزو پانل‌های گران قیمت محسوب می‌شوند. با این حال، اگر بودجه مهم نیست، پانل‌های سقفی چوبی می‌توانند زیباییِ دلنشینی را ارائه دهند و به سقف جلوه‌ای غنی و پیچیده ببخشند.

خصوصیات پانل‌های سقفی چوبی

آشنایی با ویژگی های پانل‌های سقفی چوبی

کاشی‌های سقفی الیاف

سقف‌های کاذب الیاف به دلیل خاصیت عایق صوتی و حرارتی‌شان به عنوان سقف‌های آکوستیک یا عایق صوتی نیز شناخته می‌شوند که با اختلاط مواد طبیعی و مصنوعی مانند قیر نفتی، قیر، الیاف گیاهی، چوب و سنگ حاصل می‌شوند. کاشی‌های سقفی الیاف به دلیل تقویت، از سختی، سفتی و مقاومت در برابر آتش برخوردار می‌شوند و در نتیجه برای کاربردهای تجاری در مکان‌های پر سر و صدا مانند مراکز خرید، نمایشگاه‌های خرده‌فروشی و دفاتر بسیار مناسب هستند.

سقف‌های کاذب الیاف در برنامه‌های تجاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا با هزینه‌ی کم در دسترس هستند، به راحتی نصب می‌شوند و مزایای عملکردی بسیاری دارند. با این وجود پانل‌های سقفی الیاف برای کاربردهای مسکونی مناسب نیستند زیرا فاقد جذابیت زیبایی‌شناختی هستند.

خصوصیات پانل‌های سقفی شیشه‌ای

شیشه به عنوان یک ماده‌ی غیربلوری اما شفاف، ماده‌ی خوبی برای بهبود زیبایی یک سقف کاذب است. شیشه به دلیل شکننده بودن، کاربردهای محدودی دارد اما با اضافه کردن مواد افزودنی مناسب می‌توان میزان شکنندگی آن را کاهش داد. می‌توان از شفافیت شیشه برای بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک استفاده کرد. پانل‌های سقفی شیشه‌ای می‌توانند برای سقفِ موسساتی مانند کتابخانه‌ها، رستوران‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و جواهرات فروشی‌ها مناسب باشند. شیشه حساس به عناصر طراحی مانند رنگ‌آمیزی، روکش‌گذاری و الگوسازی است. علاوه بر این، شیشه عایق حرارتی خوبی است.

پانل‌های سقف کاذب پی وی سی

پلی وینیل کلراید (PVC) یک ماده‌ی پلاستیکی ایده‌آل برای سقف‌های کاذب در گاراژ، زیرزمین‌، آشپزخانه‌، توالت و حمام است. پانل‌های سقفی پی وی سی جایگزینی بسیار مقرون به صرفه برای سایر پانل‌های گران قیمت هستند. نصب و نگهداری این پانل‌ها آسان است. آنها سبک هستند و در برابر رطوبت و موریانه‌ها مقاومند. آنها تحت تأثیر نور فرابنفش قرار نمی‌گیرند و از این رو سریع رنگ می‌شوند. همچنین می‌توان آنها را به روش‌های مختلفی با انعطاف‌پذیری در طراحی، پرداخت‌کاری کرد.

معرفی پانل‌های سقف کاذب پی وی سی

آشنایی با پانل‌های سقف کاذب پی وی سی

خصوصیات کاشی‌های سقفی فلزی

فلزاتی مانند آلومینیوم و آهن گالوانیزه به طور گسترده در سقف‌های کاذب استفاده می‌شوند. فلزات از نظر ماهیت سخت و بادوام هستند. این پانل‌های سقفی به راحتی قابل‌نصب هستند و به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. آنها همچنین می‌توانند به راحتی برداشته و دوباره نصب شوند، این امر باعث می‌شود لوله‌های آب، مجاری AC و سیم‌های برق دور از چشم عموم قرار داده شوند. پانل‌های سقفی فلزی را می‌توان به روش‌های ابتکاری برای افزایش جذابیت زیبایی‌شناختی سقف، پرداخت‌کاری کرد.

پانل‌های سقف کاذب پارچه‌ای یا چرم مصنوعی

سقف‌های کاذب پارچه‌ای و چرم مصنوعی بیشتر زینتی هستند تا کاربردی. آنها می‌توانند فضای خاصی را ایجاد کنند زیرا در طرح‌های پیچیده‌ی زیادی قابل‌اجرا هستند تا با بقیه‌ی قسمت‌های داخلی مطابقت داشته باشند. از آنجا که این نوع سقف‌ها از نظر عملکرد ضعیف اما از نظر زیبایی‌شناختی قوی هستند، در موقعیت‌های موقتی مانند نمایشگاه‌ها یا رویدادها مفیدند.

به طور معمول، سقف‌های کاذب سقف‌های آویخته هستند، یعنی آنها از سقف اصلی آویزان می‌شوند. پانل‌هایی که در بالا توضیح داده شد پانل‌های سقفی آویخته هستند که برای ایجاد سقف‌هایی قابل‌مشاهده برای افراد داخل یک ساختمان یا اتاق ساخته می‌شوند. سقف کشسان نوعی سقف آویخته است که در آن می‌توان از انواع خاصی از مواد برای امتداد بین دو مسیر محیطی استفاده کرد. با توجه به انواع موادی که به عنوان پانل‌های سقفی استفاده می‌شوند، می‌توان سقف‌ها را با کمی تخیل و نوآوری احیاء کرد.

بررسی پانل‌های سقف کاذب پارچه‌ای یا چرم مصنوعی

آشنایی با پانل‌های سقف کاذب پارچه‌ای یا چرم مصنوعی

نتیجه گیری

به زبان ساده می‌توان گفت که سقف کاذب، سقفی است که در زیر سقف اصلی خانه نصب می‌شود و به دیوارها و سقف اصلی متصل است که برای ساخت آن از پانل‌های سقفی مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه این مقاله به معرفی انواع این پانل‌ها می‌پردازیم. سقف‌های کاذب بر اساس کاربردهای مختلف می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند. این کاشی‌های سقفی از مواد مختلفی استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های متفاوتی را ارائه دهند. پانل‌های سقفی کاذب که به طور معمول استفاده می‌شوند، قابلیت طراحی‌های پیچیده را دارند و می‌توانند زیبایی سقف را افزایش دهند. کیان دکور سالیان زیادیست که در زمینه نصب سقف کاذب و کناف مشغول به فعالیت است. اگر به دنبال بهترین کنافکار در تهران بوده و یا می خواهید قیمت سقف کاذب را بررسی کنید، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول انواع پانل‌ سقف کاذب

  1. خصوصیات پانل‌های سقف کاذب پارچه‌ای یا چرم مصنوعی به چه صورت است؟
    به طور معمول، سقف‌های کاذب سقف‌های آویخته هستند، یعنی آنها از سقف اصلی آویزان می‌شوند. پانل‌هایی که در بالا توضیح داده شد پانل‌های سقفی آویخته هستند که برای ایجاد سقف‌هایی قابل‌مشاهده برای افراد داخل یک ساختمان یا اتاق ساخته می‌شوند. سقف کشسان نوعی سقف آویخته است که در آن می‌توان از انواع خاصی از مواد برای امتداد بین دو مسیر محیطی استفاده کرد. با توجه به انواع موادی که به عنوان پانل‌های سقفی استفاده می‌شوند، می‌توان سقف‌ها را با کمی تخیل و نوآوری احیاء کرد.
  2. کاشی‌های سقفی الیاف دارای چه خصوصیاتی می باشند؟
    سقف‌های کاذب الیاف به دلیل خاصیت عایق صوتی و حرارتی‌شان به عنوان سقف‌های آکوستیک یا عایق صوتی نیز شناخته می‌شوند که با اختلاط مواد طبیعی و مصنوعی مانند قیر نفتی، قیر، الیاف گیاهی، چوب و سنگ حاصل می‌شوند. کاشی‌های سقفی الیاف به دلیل تقویت، از سختی، سفتی و مقاومت در برابر آتش برخوردار می‌شوند و در نتیجه برای کاربردهای تجاری در مکان‌های پر سر و صدا مانند مراکز خرید، نمایشگاه‌های خرده‌فروشی و دفاتر بسیار مناسب هستند. سقف‌های کاذب الیاف در برنامه‌های تجاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا با هزینه‌ی کم در دسترس هستند، به راحتی نصب می‌شوند و مزایای عملکردی بسیاری دارند. با این وجود پانل‌های سقفی الیاف برای کاربردهای مسکونی مناسب نیستند زیرا فاقد جذابیت زیبایی‌شناختی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =

تماس بگیرید

09126214611