بازسازی خانه یکی از شیوه‌­های معمول برای تغییر در محل زندگی ما محسوب میشود و در این میان سقف­های کاذب به دلیل سهولت در نصب و اجرای آسان آن بیشتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. افراد از طریق آن با صرف هزینه کمتر می‌­توانند زیبای را به منزل خود یا هر محیط دیگر برگردانند. محبوب‌ترین نوع آن سقف کناف است که به راحتی نصب و اجرا می‌شود و رنگ آمیزی کناف به گونه ایست که می­توان انواع طرح و اشکال را روی آن پیاده سازی کرد. در ادامه به بررسی ویژگی­‌های سقف کناف و بررسی مزایای سقف کاذب یکپارچه می­‌پردازیم.

سقف خانه یکی از عناصر اصلی فضای داخلی ساختمان است که زیبایی و ظرافت آن تاثیر به‌سزایی در حس و حال مکان مورد نظر دارد. در گذشته با صرف هزینه و زمان زیاد برای زیبایی سقف‌­ها تلاش می‌کردند. اما امروزه با مدرن شدن زندگی سبک پرداختن به سقف‌­ها نیز عوض شده است به طوری که، هزینه‌­ سقف های کاذب که به مراتب هزینه ها را کاهش داده است،سقف های ارزان تر و کاربردی تری در اخیار مردم قرا گرفته است.

سقف کاذب یکپارچه چیست؟

سقف کاذب یکپارچه - سقف کاذب یکپارچه چیست؟

شاید شما هم در هنگام تعمیر اجزای ساختمان خود با به سقف‌­های کاذب برخورد کرده باشید؛ در گذشته سقف­های کاذب با رابیتس و گچ ساخته می‌شدند که از استانداردهای مناسبی برخوردار نبودند؛ ولی نوع جدیدی از سقف های کاذب با نصب آسان و سبکی خاص خودشان این مشکل را حل کردند. سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند؛ نوع پر طرفدار آن، سقف کاذب یکپارچه است که در بسیاری از ساختمان­های امروزه مشاهده می­شوند.

در ساخت این سقف­های کاذب برای مثال سقف کاذب پذیرایی، از نوعی زیرسازی با سبک و سیاق و جنس فولادی بکار گرفته می­‌شود که به صورت معلق ساخته شده است. این زیرسازی دارای مقاطعی در سه فرم L،U وC  است و شامل صفحه‌­هایی است که با لایه‌های گچی نازک یک یا دو لایه روکش دار شده‌اند. 

این صفحات توسط یک نوع پیچ بخصوص روی آنها نصب می‌شوند. در این صفحات درزهای وجود دارند که برای پر کردن آنها، از نوار و بتن خاص خودشان استفاده می کنند. به این ترتیب با پر شدن فضاهای خالی، سطح کاملاً یکپارچه و صاف به وجود می‌آید که میتوان به راحتی رنگ و طرح‌­های دلخواه را روی آن اجرا کرد.

مزایای استفاده از سقف کاذب یکپارچه چیست؟

سقف کاذب یکپارچه - مزایای استفاده از سقف کاذب یکپارچه چیست؟

سقف کاذب یکپارچه دارای ویژگی‌های مثبت زیادی هستند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد. ازجمله  مزایای این سقف‌ها عبارت هستند از:

 اجرای سریع و آسان

این ویژگی سبب شده تا سقف کاذب یکپارچه مورد استفاده عموم مردم قرار بگیرد. مراحل نصب آن به سرعت و با حداقل کارکنان انجام گرفته میشود. همچنین سرعت خشک شدن آن و اجرای مراحل بعدی رنگ آمیزی روی سقف های کاذب، سبب شده تا کار اجرای سقف به زودی پایان یابد. بنابراین به دلیل اجرای آسان آن، ابعاد وسیعی در مدت زمان کوتاهی پوشش داده می­شود.

نصب بدون نیاز به مهارت خاص

نصب این سقف ها به قدری آسان هستند که حتی در برخی کشورها مردمان عادی نسبت به خرید و نصب آن به صورت شخصی اقدام میکنند و با استفاده ار ابزار مورد نیاز آن نصب آن را به پایان می­برند.

اجرای دقیق سقف های کاذب

اجرای سقف های کاذب مانند سقف کاذب مغازه، به دلیل اینکه قبلا در هنگام ساخت به صورت استاندارد طراحی شده­اند، به آسانی نصب و در هنگام پیاده سازی نیز با خطای کمتری رو به رو می­شوند. همچنین نصب آن­ها به ابزار و مصالح و نیروی انسانی کمتری احتیاج دارد که همین امر هزینه­‌ها را به شدت کاهش می­دهد.

درکارکرد معماری بسیار انعطاف پذیر هستند.

در معماری لازم است سقف ها بسیار منعطف بوده و با فضای اطراف و کارکرد مورد نظر هماهنگ شوند. این نوع سقف­ها این ویژگی را دارا می­باشند؛ و چون در اکثر مواقع کارکرد آنها مانند کناف پشت تلویزیون تزیینی است، به صورت فوق العاده ای در این زمینه عمل میکنند و توانایی برش خوردن و پرداخت در انواع شکل­ها و فرم­های مورد نظر را دارند و در نهایت به زیبایی میدرخشند.

بدون نیاز به تعبیه آویز

تا قبل از این سقف­‌های کاذب معمولی قدیمی،  برای اجرا نیازمند تعبیه آویز بودند که توسط ان اتصال را ممکن کنند؛ که همین مسئله روند اجرا و نصب آن­ها را پیچیده میکرد. ولی در نوع جدید سقف­های کاذب کناف، آویزگیری بخشی از اجزای آن بوده و بعد از تمام شدن مراحل تاسیسات، کابل­‌کشی و … نصب آنها به سرعت و آسانی انجام میگیرد.

در مقابل زلزله ایمنی مناسب دارند.

بر اساس تجربه­های بدست آمده مشخص شده که سقف­‌های کاذب یکپارچه کناف در مقابل زلزله ایمنی لازم را دارند و به راحتی ازهم گسسته نمی­‌شوند. این مقاومت از وزن سبک آنها، نوع نصب استاندارد و محکم بودن جنس این سقف کاذب نشات می‌گیرد که بهتر است از این نوع سقف های کاذب علاوه بر خانه ، به عنوان سقف کاذب مغازه نیز بهره برد.

طراح به راحتی به مشخصات فنی دسترسی دارد.

این نوع سقف­ها کاملا به صورت استاندارد ساخته و در شرایط مختلف آزمایش می­‌شوند. تمامی ویژگی­های مورد نظر از جمله میزان عایق بودن صدا و میزان مقاومت در برابر حوادثی مانند زلزله یا آتش، همگی در مدارک فنی شرکت قابل مشاهده هستند. این سقف­های کاذب یکپارچه قابلیت تولید با ویژگی­های خاص مدنظر را نیز دارند.

 

اجزای ساختار سقف کاذب یکپارچه

سقف کاذب یکپارچه - اجزای ساختار سقف کاذب یکپارچه

۱- صفحات روکش دار گچی(پنل گچی)

صفحات روکش­دار گچی، صفحاتی هستند که همگی در قسمت مرکز از جنس گچ هستند ولی روی سطح و لبه آن­ها با استفاده از نوعی کاغذ خاص یا فایبرگلاس پوشش داده شده است. این صفحات انواع مختلفی دارند و بسته به نوع کارکرد مورد نیاز انتخاب می­شوند.

۲- صفحات مسلح سیمانی(آکواپنل)

این نوع از صفحات از ترکیب شدن سیمان پرتلند، نوعی پرکننده مخصوص و یک سری مواد افزودنی ویژه بوجود می­آیند. روی سطح رویی و زیرین و همچنین لبه­های آن توسط الیاف شیشه پوشش داده شده­اند. کاربرد آن­ها بیشتر در مکان­‌هایی است که میزان رطوبت بالایی دارند یا در برخورد مستقیم با آب هستند (مثل حمام،استخر، فضای خارجی ساختمان­ها).

۳- اجزای فلزی

– آویز نانیوس

کاربرد اصلی آویز نانیوس در بهم پیوستن زیر سازی سقف­های کاذب به سقف اصلی است و به این شیوه از آن بهره می­برند. این آویز دارای مزایای خاصی از جمله سرعت و آسانی در اجرا، استحکام در برابر زلزله و همچنین میزان ارتفاع مناسب آن ( بیشتر از سه متر) است.

اجزای تشکیل دهنده آویز نانیوس به شرح زیر است:

  •         قطعه اتصال سقفی(که به نام پس آویز شناخته می­شود).
  •         قطعه رابط(در جهت زیاد کردن میزان ارتفاع آویز استفاده می­شود).
  •         قطعه اتصال به زیرسازی که در دو مدل رکاب دار و بدون رکاب وجود دارد.
  •         سوزن تنظیم ارتفاع (به عنوان پین شاخته می­شود).

۴- براکت

براکت در پیوست دادن بین سقف های کاذب و سقف اصلی مورد استفاده قرار می­گیرد.

۵- سازه تراز

این سازه به دیوار وصل می­شود و وظیفه آن تراز سقف در بین دیوار و سقف است.

۶- سازه سقفی

سازه باربر نقشی است که این سازه بر عهده دارد.

۷- قطعه اتصال طولی

هنگام پیوست دادن سازه­های باربر به یکدیگر به صورت پشت سر هم از این قطعه استفاده می­شود.

۸- پل

برای متصل کردن سازه باربر به سازه پنل خور و همچنین بوجود آوردن یک شبکه استفاده میشود.

۹- قطعه اتصال نیمه:

از این قطعه زمانی استفاده می­شود که در طی فرایند ساخت با توجه به شرایط استفاده از پل امکان­پذیر نباشد و این قطعه به نوعی جایگزین پل است.

۱۰- سازه لبه(جی بید):

برای بوجود آوردن لبه های صاف و یکپارچه در انتهای صفحه های گچی مورد استفاده قرار میگیرد.

سازه درز انقطاع:

در سقف‌های پیوسته با ابعاد زیاد از این سازه برای بوجود اوردن درز انقطاع استفاده می­شود.

ادوات اتصال

پیچ‌های اتصال پنل به سازه (TN-TB)

پیچ‌های اتصال سازه به سازه(LN-LB)

پیچ‌های اتصال سازه به سازه خشک(FN)

 

انواع سقف کاذب یکپارچه کناف

سقف کاذب یکپارچه - انواع سقف کاذب یکپارچه کناف

۱.      سقف های کاذب کناف یکپارچه سری   D112a

موارد استفاده از این مدل از سقف کاذب یکپارچه به صورت  سقف کاذب آشپزخانه، سقف کاذب اتاق خواب کودک یا در لابی هتل ها و مجتمع های لوکس حتی در برج های اداری و سقف کاذب سرویس بهداشتی است. استفاده از آن­ها به همراه با فرم ها و اشکال خاص و متناسب با کاربری فضای مورد نظر شکل می­گیرد.

نحوه اجرای و نصب سقف های کناف یکپارچه D112aبه صورت زیر است:

  1.   در ابتدا باید زیرسازی مورد نظر که از جنس فولاد است و وزن سبکی دارد، صورت بگیرد. این زیرسازی به حالت گالوانیزه است و به شکل عمود بر هم در دو سمت نصب میگردد.
  2. روی این زیرسازی انجام گرفته شده با توجه به ویژگی­های سقف مورد نظر و نوع سقف بکاررفته، یک لایه یا دو لایه پانل یا گچ برگ اتصال میدهند.

۲.      سقف کاذب کناف یکپارچه سری   D112b

بکارگیری این نوع از سقف کناف یکپارچه  D112bشرایط خاصی دارد که در صورتی که با عوامل زیر رو به رو باشیم میتوانیم به نصب و اجرای این نوع از سقفهای کاذب اقدام کنیم:

  •         زمانی که پروژه زمان محدود داشته باشد.
  •         زمانی که برای پروژه میزان هزینه محدود در نظر گرفته شده باشد.
  •         سقف مورد استفاده در ایعاد کمتر از ۵۰ متر مربع باشد و توانایی اجرا مدل­های دیگر را نداشته باشد.
  •         دهانه سقف مورد نظر در مقدار طول یا عرض کمتر از ۴ متر باشد.
  •         ارتفاع آویزگیری سقف های کاذب  نسب به سقف اصلی موردنظر، از ۵۰ سانتیمتر کمتر باشد.
  •         طرح و فرم مورد نظر برای اجرا روی سقف کاذب ساده باشد و احتیاج به کار برای پیاده سازی طرح خاص وجود نداشته باشد.

برای نصب و اجرا این نوع سقف­های کناف یکپارچه D112b به صورت زیر عمل می­کنیم:

  1.   همانند مدل پیشین، زیرسازی از جنس گالوانیزه صورت میگیرد؛ اما این بار فقط از یک سمت این زیرسازی پیاده سازی می­شود.
  2. بعد از آن روی زیر سازی انجام گرفته شده پانل‌ها با یک یا دو لایه نصب می­شوند.

نکته قابل توجه در ارتباط با سقف کاذب یکپارچه  D112bاین است که: اجرای این نوع از سقف بسته به محدودیت­های موجود در پروژه مثل انتخاب طرح­های ساده یا کوچک بودن فضای مورد استفاده با سقف­های فلت صورت میگیرد.

  1. سقف کاذب یکپارچه کناف خود ایستا

هنگام اجرای پروژه ممکن است با سقفی مواجه شوید که آویزگیری در آن امکان­پذیر نیست. در این شرایط از سقف کاذب یکپارچه کناف خود ایستا استفاده می­‌شود. تفاوت آن­ها با دیوار کناف فقط در نوع افقی بودن یا عمودی بودن آن است.

در بعضی از سقف ها به دلیل میزان استفاده زیاد از تاسیسات و کابل کشی های فراوان شرایط مناسب برای آویزگیری فراهم نیست. در این شرایط ازسقف کاذب یکپارچه کناف خود ایستا استفاده می­کنند. موارد استفاده از این نوع سقف بیشتر درراهرو­ی بیمارستان­ها و هتل­ها، یا سالن­های سینما و… است.

این نوع از سقف کاذب یکپارچه کناف خود ایستا دارای مزیت‌های خاص خودش است که در ادامه به آن می­پردازیم:

  •         برای اجرا نیاز به آویز ندارد.
  •         نصب و پیاده­سازی آن به سرعت انجام می­پذیرد.
  •         به آسانی نصب می­شوند.
  •         همانند مدل­های پیشین در اجرا دقت بالایی دارند.
  •         دربرابر حوادثی مانند زلزله مقاومت مناسبی دارند.

        

 

اجرای سقف‌ کاذب یکپارچه کناف چیست؟

سقف کاذب یکپارچه - اجرای سقف‌ کاذب یکپارچه کناف چیست؟

اجرای سقف کاذب یکپارچه دارای جزییات مخصوص به خود است اما در حالت کلی به شرح زیر انجام می‌گیرد:

  1.   در ابتدای کار باید زیر سازی از نوع فولاد سبک اجرا شود.
  2. پس از آن با استفاده از ادوات اتصال (پیچ مخصوص) یک لایه یا دولایه پنل روی آن نصب می‌­شود.
  3. بعد از آن فاصله درزهای میان صفحات را توسط نوار درزگیر یا نوعی از بتونه خاص را پر می‌کنند تا به یک سطح کاملا یکپارچه برسند.
  4. بعد از اجرای آب بندی در کل ابعاد کار، یک سطح یکپارچه و صاف شکل می­‌گیرد که می­توان مراحل رنگ­‌آمیزی را روی آن پیاده سازی کرد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که یک فضایی بین سقف یکپارچه کاذب و سقف اصلی وجود دارد که از آن میتوان برای کابل کشی و کارهای تاسیساتی و… استفاده بهینه کرد.

جمع بندی

استفاده از سقف‌های کاذب به نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه­‌های اضافی مثل نیروی کار زیاد است. انعطاف‌پذیری بالای این نوع سقف‌­های کاذب و به صرفه بودن قیمت سقف کناف در اجرای انواع فرم­ها و نقوش مورد نظر و همچنین سرعت اتمام پذیری ­آن­ها سبب شده تا به یکی از پر طرفدارترین گزینه‌ها تبدیل شود.

همچنین میزان استحکام آن­ها در برابر زلزله و وزن کم آن­ها باعث شده تا به سرعت جایپزین شیوه­‌های قدیمی شوند. به قدری تنوع این نوع سقف‌­های کاذب بالا است؛ که شما برای سقف کاذب حمام و سقف کاذب استخر به راحتی می‌­توانید از آن­ها بهره ببرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =