سقف‌های کاذب اساسا برای پنهان کردن سیم‌ها، عایق صدا، ایمنی در برابر آتش، بهره‌وری انرژی و کمک به مقاومت در برابر رطوبت، در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. سقف‌های کاذب در گذشته معمولاً از تخته‌های گچی ساخته می‌شدند، اما این روزها از متریال‌های دیگری نیز برای ساخت این سقف‌ها استفاده می‌شود. برای مثال می توان، به سقف‌های کاذب شیشه‌ای، سقف‌ کاذب رابیتس، سقف کاذب فلزی که در این مقاله قصد توضیح و معرفی آن را داریم و غیره اشاره کرد.

سقف کاذبی که در ساخت آن از فلزات به صورت آهن گالوانیزه، فولاد یا آلومینیوم استفاده شود، سقف کاذب فلزی نامیده می‌شود. سقف‌های کاذب فلزی سخت و بادوام هستند و نصب آن‌ها بسیار آسان است. این سقف‌ها از نوع تخته‌ای یا شبکه‌ای هستند. این سقف‌ها مقرون به صرفه بوده و نگهداری و عمر مفید آن‌ها در مقایسه با اجرای سقف‌ کاذب دیگر، بسیار بالاتر است. در ادامه‌ی مقاله، به توضیح هر چه بیشتر سقف‌های فلزی و مسائل پیرامون آن‌ها، پرداخته شده است.

انواع سقف کاذب فلزی

آشنایی با سقف کاذب فلزی

سقف‌های کاذب فلزی، انواع مختلفی را شامل می‌شوند که همین تنوع، منجر به به کارگیری این سقف‌ها در مکان‌های مختلف شده است. انواع سقف‌های کاذب فلزی  عبارتند از:

سقف چین‌دار آلومینیومی:

این مدل از سقف‌های کاذب‌ فلزی، از ورق گالوانیزه در رنگ‌های مختلفی ساخته میشوند و توانایی مقاومت در برابر باران‌های اسیدی، آلاینده‌های هوا و نور خوردشید را دارا می‌باشند.

سقف‌های C  شکل:

این مدل از سقف‌های فلزی، در انواع مختلفی با حاشیه‌های صاف و یا مورب و همچنین در پهناهای مختلفی ساخته می‌شوند.

تایل سقفی فلزی:

سقف کاذب فلزی - تایل سقفی فلزی

پیش از به کارگیری و نصب این مدل تایل سقف فلزی، ابتدا باید زیرسازی سقف به شکلی اصولی انجام بگیرد. تایل سقفی فلزی از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع و مختلفی برخوردار است و به آسانی می‌توان در صورت آسیب، یک تایل جدید جایگزین کرد.

سقف کاذب فلزی کلیپ این:

این مدل، از پرکاربردترین نوع سقف‌های کاذب فلزی است که نصب بسیار راحتی دارد. در سیستم clip-in، تایل‌ سقفی به رانر معلق متصل می‌شوند. این سیستم سقفی متشکل از تایل‌های آلومینیومی گالوانیزه یا تایل فولادی است که از فولاد روکش‌شده با کلاف پلی‌استر به ضخامت ۰.۵۰/۱ میلی‌متر، روکش یا پوشش پودری با رنگ پلی‌استر ۵۰ میکرون ساخته شده است.

سقف کاذب گریلیوم:

سقف کاذب گریلیوم یکی از انواع سقف‌های کاذب فلزی است که به شکل شبکه‌ای طراحی و ساخته شده است. از این مدل، اغلب در فضاهایی که به تهویه هوای مناسب نیاز است، استفاده می‌شود.

پنل ریلی فلزی:

سقف کاذب فلزی - پنل ریلی

پنل ریلی سقف کاذب فلزی، به شکل موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته ‌ و به راحتی می‌توان تاسیسات را از قسمت پشتی این سقف کاذب عبور داده و پنهان کرد.

مزایای استفاده از سقف کاذب فلزی

سازه کناف - مزایای به‌کارگیری سازه کناف

ضخامت سقف کاذب فلزی از ۰.۴ میلی متر تا ۱ میلی متر است. البته، ضخامت بیش از یک میلی متر نیز موجود است. سقف کاذب فلزی در انواع آهن گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد تولید شده و و روکش سطحی آن نیز از نوع پودری است. تایل‌های مورد استفاده برای سقف کاذب فلزی باید از نوع مربع یا تخته‌ای یا سوراخ‌دار باشند. تایل‌های سقف فلزی، چندین سال است که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند و مزایای فراوانی دارند که منجر به استفاده از آن‌ها در محیط‌های مختلفی می‌شود. در ادامه، به مزایای این سقف‌ها اشاره شده است.

استحکام – قدرت

متریال‌های دیگری مانند، کناف سقف نیز وجود دارند که برای اجرای سقف‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما از خانواده‌ی سقف‌های کاذب، تایل‌های فلزی بسیار قوی‌تر بوده و کمتر در معرض شکستگی و ترک نسبت به تایل‌های دیگر هستند.

تاب آوری

تایل‌های فیبری در معرض آسیب ناشی از نشت آب یا رطوبت موجود در جو هستند که می‌تواند منجر به تعمیر و یا  تعویض مداوم آن‌ها شود. تایل‌‌های فلزی اما، بیشتر از دیگر تایل‌ها دوام می‌آورند و در برابر چنین آسیب‌هایی مقاوم هستند. اگر از تایل‌های فلزی فولاد ضد زنگ استفاده شده باشد، تایل‌ها زنگ نمی‌زنند و می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند. تایل‌های سقف فلزی علاوه بر مقاوم بودن در برابر آسیب‌های در حین نصب و نگهداری، در هنگام بروز اشکال نیز انعطاف پذیرتر هستند. تمیز کردن تایل‌های فلزی بسیار راحت‌تر از سایز موارد مشابه است و اگرچه بسیاری از تایل‌ها دارای پوشش محافظ هستند، اما در صورت نشت آب ممکن است دچار آسیب شوند. تایل‌های فلزی همچنین در برابر کپک که در مناطق با رطوبت بالا ایجاد می‌شود نیز، مقاوم هستند.

ایمنی

 ایمنی در برابر آتش در بیشتر ساختمان‌هایی که عمومی هستند، مانند مراکز حمل‌ونقل، نمایشگاه‌ها و غیره، امری بسیار مهم است. تایل‌های سقف فلزی در برابر آتش‌سوزی مقاوم‌تر از دیگر تایل‌ها هستند.

ظاهر

تایل‌‌های سقف فلزی ظاهری شیک و مدرن در هر ساختمانی ایجاد می‌کنند و در طیف وسیعی از سبک‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند. تایل‌های فلزی را می‌توان با استفاده از هر رنگی پوشش داد و آنها را با طرح‌های رنگی خاص ایده آل کرد. تایل‌های فلزی در شکل‌های مختلفی مانند نوع خطی موجود هستند و می‌توانند جلوه‌ای زیبا به فضا بدهند.

قیمت و هزینه

تایل‌های سقفی فلزی ممکن است گزینه گران‌تری نسبت به سایر متریال‌ها باشند، اما سرمایه‌گذاری ارزشمندی هستند زیرا ارزش ساختمان شما را افزایش می‌دهند. این به این دلیل است که آنها قابلیت به کارگیری طولانی مدت داشته و بادوام هستند. از نظر بهره وری انرژی، فلز در هدایت هوای گرم یا سرد عالی است، بنابراین می‌تواند با جذب هوای سرد یا گرم از سیستم گرمایش یا سرمایش و تابش آن در سراسر اتاق، به تغییر سریع دمای اتاق کمک کند.

تعمیر و نگهداری رایگان

 تایل‌های فلزی پس از نصب نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند که آنها را به گزینه ای عالی برای سقف‌هایی تبدیل می‌کند که به راحتی و به طور منظم قابل دسترسی نیستند. تنها کاری که برای اطمینان از ماندگاری آنها باید انجام دهید این است که هر از گاهی آنها را گردگیری و نظافت کنید. نصب تایل‌های فلزی نیز سریعتر و آسانتر است. زیرا بسیار سبک بوده و نیازی به نگرانی در مورد آسیب دیدن آنها وجود ندارد.

معایب سقف کاذب فلزی

سقف کاذب فلزی - معایب سقف کاذب فلزی

سقف‌های فلزی علیرغم مزایای بسیاری که دارند، دارای معایبی نیز هستند.

 قیمت:

سقف‌های فلزی می‌توانند دو یا سه برابر گران‌تر از سایر مصالح موجود برای سقف باشند. البته که عمر سقف فلزی بسیار طولانی‌تر است.

سر و صدا:

سقف‌های فلزی عایق صدا نبوده و ممکن است در هنگام باران شدید یا طوفان و تگرگ نسبت به سایر نمونه‌ها سر و صدای بیشتری از آن‌ها عبور کند.

انبساط، انقباض و اتصال دهنده‌ها:

مجموعه مواد فلزی که به عنوان پانل‌های بزرگ متصل می‌شوند، طوری طراحی شده‌اند که با گرم و سرد شدن، منبسط و منقبض شوند. با این حال، هر دو اتصال دهنده آشکار و مخفی طول عمر متفاوتی دارند. بسته به آب و هوا، واشرهای نئوپرن و پیچ‌های مورد استفاده در حین نصب ممکن است به مرور زمان خراب شده و از جای خود خارج شوند.

کارایی:

اگر آب در جایی از سقف به دلیل نصب یا تعمیر بی کیفیت جمع شود، در نهایت می‌تواند باعث آسیب جدی شود. فلزات کم عیار نیز ممکن است در عین حال که ضخامت کمتری دارند، دوام کمتری نیز داشته باشند.

 

کارایی سقف کاذب فلزی

سقف کاذب فلزی - کارایی سقف کاذب فلزی

پانل‌های سقف کاذب فلزی را می‌توان به راحتی هر چه تمام‌تر نصب کرده و نیاز به نگهداری بسیار کمی نیز دارند. در ساخت سقف کاذب فلزی، از فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد و آهن گالوانیزه به طور گسترده استفاده شده است. سقف‌های فلزی به شکلی گسترده در سقف ساختمان‌هایی که مسکونی نیستند، مانند، سقف کاذب مغازه، ادارات، مدارس، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، سقف کاذب حمام و جکوزی، سقف بیمارستان‌ها، پاساژ‌ها و مراکز خرید، کارایی بالایی داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. تایل‌های فلزی سقف کاذب ترک نمی‌خورند، پوسیده نمی‌شوند و رطوبت را جذب نمی‌کنند و می توانند به ساختمان استحکام کافی ببخشند.

تجمع یا تراکم آب می‌تواند به سقف‌های گچی آسیب جدی وارد کند. خسارات ناشی از این امر تنها از طریق تعمیرات پرهزینه یا در برخی موارد بازسازی خانه، قابل جبران است. برخلاف سقف‌های گچی که می‌توانند به مرور زمان ترک خورده و آسیب ببینند، سقف‌های فلزی شکل و زیبایی خود را برای سال‌ها حفظ می‌کنند. تایل‌های سقفی فلزی، برخلاف سقف‌های گچی در برابر پوسیده شدن نیز مقاوم هستند. این سقف‌ها،  به حداقل میزان نگهداری و یا تعمیرات نیاز دارند و می‌توانند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورند.

نحوه اجرای سقف کاذب فلزی

سازه کناف - سازه‌های به کار رفته در نصب تایل های سقفی

به طور اساسی، نصب کردن انواع مختلفی از سقف‌های کاذب، دو بخش اصلی و اساسی را دارد که این دو بخش، شامل نصب پنل و تایل و نصب شبکه زیرین می‌شود. در اصل، فرآیند و شیوه‌ی نصب سقف کاذب‌ گچی، پی وی سی، شیشه‌ای، فلزی و … تماما مشابه با یکدیگر است اما ممکن است نصب هر یک از آن‌ها ابزار و امورات متفاوتی را نیاز داشته باشد. مرحله‌ی اول در نصب سقف‌های کاذب، تعیین کردن نحوه چیدمان تایل‌ها بر روی سقف است. محل قرارگیری تایل‌ها و ارتفاع سقف، در این مرحله است که مشخص می‌شود. پس از این مرحله، اقدام به نصب تایل‌ها می‌کنیم. برای انجام این کار، ابتدا باید دور تا دور دیوار اصلی، نبشی‌هایی را به عنوان سازه باربر، نصب کنیم. یکی از مزیت‌های تایل‌های فلزی این است که نصب آن‌ها بسیار آسان است.

پس از انتخاب نوع و مدل تایل، نوبت به نصب آن می‌رسد. برای نصب این سقف‌ها، تعدادی روش نصب مختلف وجود دارد. می توانید تایل‌های فلزی را تهیه کرده و به راحتی در یک شبکه استاندارد سقف قرار داده و نصب کنید. توجه داشته باشید که حتما برای اجرای سقف، افرادی متخصص و کارآمد که تجربه‌ی کافی در زمینه نصب و اجرای سقف‌های مختلف را دارند، به کار بگیرید. به این منظور می‌توانید به سایت شرکت کیان دکور که یک شرکت اجرا کننده  و ارائه دهنده امورات مختلف ساختمانی، از جمله اجرای سقف‌ها، رنگ آمیزی کناف، بازسازی و نوسازی ساختمان، اجرای دیوار کناف و دیگر موارد است، مراجعه کرده و از نیرو‌ها و تیم حرفه‌ای و متخصص این شرکت استفاده کرده و تجربه‌ای لذت بخش در زمینه‌ی نصب سقف فلزی کاذب، داشته باشید.

از سقف فلزی در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

سقف کاذب فلزی - از سقف فلزی در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

همان طور که در طول مقاله نیز به آن اشاره شد، سقف کاذب فلزی را در مکان‌ها و محیط‌های مختلفی می‌توان به کار برد. این سقف‌ها، عمدتا در سقف ساختمان‌های غیر مسکونی مانند سقف کاذب استخر، ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته امروزه، به دلیل مزایای فراوانی که این سقف‌ها دارند، از آن‌ها در سقف ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به سقف کاذب پذیرایی، سقف لابی ساختمان‌ها، سقف کاذب سرویس بهداشتی، سقف کاذب آشپزخانه و غیره اشاره کرد. سقف‌های فلزی از نظر استحکام، دسترسی و راحتی، مزایای زیادی دارند. حمام‌ و جکوزی، استخرها، راه آهن، مترو، ادارات و بیمارستان‌ها، مکان‌های عمومی هستند کا این مدل سقف‌ها بیشتر به چشم می‌خورند.

نتیجه گیری

تایل‌های سقفی فلزی، بسیار بادوام، ماندگار و زیبا بوده و در محدوده قیمتی متفاوتی نیز موجود هستند. چنین سقف‌هایی در برابر عوامل خارجی که معمولاً به سقف معمولی و گچ کاری شده آسیب می‌رسانند، مصون هستند. تایل های سقفی فلزی در انواع روکش‌ها مانند فولاد، مس، برنج، کروم و آلومینیوم ساخته شده و در دسترس هستند. چنین تایل‌های سقفی را می‌توان برای هر دکوراسیونی در هر فضایی، به کار برده و متناسب با رنگ و طرح محیط سازگار کرد. تایل‌های سقف کاذب فلزی مقاومت بالاتری در برابر آتش نیز دارند و در مقایسه با سقف‌های کاذب گچی، سبک‌تر بوده و نصب آسان‌تری دارند. در این مقاله ما سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به سقف‌های کاذب فلزی و انواع آن‌ها بدانید را جمع‌آوری کرده و به طور کامل و جامع، شرح دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =