یکی از انواع سقف کاذب که به صورت پیش ساخته در دسترس عموم قرار دارد، سمنت برد است. این نوع سقف کاذب ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی دارد که محبوبیت آن را چند برابر می‌کند. به جای استفاده از سقف کاذب رابیتس که از قدیمی‌ترین انواع سقف کاذب است می‌توانید از سمنت برد استفاده کنید. زیرا به صورت پیش ساخته در بازار موجود است و برای نصب آن فضای مورد نظر شما به هیچ عنوان آلوده و کثیف نخواهد شد. سقف کاذب سمنت برد در فضاهایی که رطوبت بالایی دارند یا در مکان‌های عمومی و فضاهای داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای سمنت برد می‌توان به مقاومت بسیار زیاد در برابر رطوبت، آتش‌سوزی و … اشاره کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت سقف کاذب به وب‌سایت kiandecor.com مراجعه نمایید. 

سقف کاذب سمنت برد چیست؟

سقف کاذب سمنت برد - سقف کاذب سمنت برد چیست؟

سمنت برد به صفحه‌های سیمانی گفته می‌شود که از ترکیب الیاف سلولزی، افزودنی‌های بدون آزبست و الیاف شیشه تولید شده است. این پانل‌های سیمانی خشک با تکنولوژی اتوکلاو در ضخامت‌های متفاوت ساخته می‌شوند و در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

فایبر سمنت برد همان سیمان تقویت شده با فیبر یا فیبر سیمانی می‌باشد. این محصول به جای پانل‌هایی که با افزودنی‌های دارای آزبست تولید می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پانل‌های سمنت برد با توجه به کاربردشان دارای اشکال متفاوتی هستند. اما اصولا به صورت ورق و تخته‌های افقی در بازار یافت می‌شوند. سمنت برد می‌تواند جایگزین مناسبی برای سقف کاذب پلی استایرن نیز باشد. زیرا جذب رطوبت بسیار بالاتری دارد و مقاومت آن در برابر آتش سوزی بیشتر است. 

تاریخچه فایبر سمنت برد:

سقف کاذب سمنت برد - تاریخچه فایبر سمنت برد

از اصلی‌ترین مشکلات معماران ساختمانی، نبود مصالحی به صورت صفحه‌های بزرگ می‌باشد. در زمان‌های گذشته با استفاده از چوب این نیاز را برطرف کرده‌اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی توانسته‌اند پانل‌های گچی، پلاستیکی، فولادی و … بسازند تا دغدغه معماران حل شود. اما هر کدام از این پانل‌ها مشکلات مربوط به خود را دارند. برای مثال نوعی از پانل سقف کاذب با جذب رطوبت دچار خرابی می‌شود و نمی‌توان از آن برای سقف سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه استفاده نمود. 

در سال ۱۹۰۰ پانل‌های سیمانی با ترکیباتی از الیاف آزبست تولید شد. اما این پانل‌ها برای استفاده از آزبست، سرطان‌زا و شکننده بودند و طولی نکشید که از صنعت ساختمان سازی کنار گذاشته شدند. با پیشرفت تکنولوژی از الیاف دیگری برای ساخت پانل‌های سیمانی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از سال ۱۹۸۰ اوین پانل‌های سیمانی با ترکیبی از الیاف سلولزی از برند Board Fiber Cement، روانه بازار شد. 

انواع پانل‌های فایبر سمنت برد:

سقف کاذب سمنت برد - انواع پانل‌های فایبر سمنت برد

۱. فایبر سمنت برد ساده در نمای ساختمان

این نوع سمنت برد در نمای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمنت برد ساده در نما به صورت درزدار نصب می‌شود. شما می‌توانید برای نورپردازی ساختمان از این نوع سمنت برد استفاده نمایید تا بهترین نورپردازی را داشته باشید. ابعاد و ضخامت سمنت برد ساده، متفاوت است و بر اساس کاربرد، نوع ساختمان و متراژ تعیین می‌شود. 

۲. سمنت برد طرح چوب

از این نوع سمنت برد علاوه بر نمای ساختمان برای سقف کاذب و دکوراسیون داخلی نیز به کار برده می‌شود. استفاده از سمنت برد طرح چوب در نماهای ویلایی و شهری به جای چوب طبیعی کاملا نرمال و ایده‌آل است. 

۳. فایبر سمنت برد دکوراتیو 

فایبر سمنت برد دکوراتیو با استفاده از تکنولوژی موجود در ژاپن و با روش اکسترود تولید می‌شود. این نوع سمنت برد می‌تواند نمایی زیبا و منحصر به فرد برای شما به ارمغان آورد. 

۴. فایبر سمنت برد طرح مدرن یا شمسه

این نوع فایبر سمنت در نماهای لوکس تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح با استفاده از برش پانل‌های سمنت برد به وجود می‌آید که جزء زیباترین طرح‌های اجرایی برای نمای ساختمان می‌باشد. 

۵. فایبر سمنت برد ساده بر روی دیوار داخلی و خارجی

فایبر سمنت برد برای استفاده در دیوارهای داخلی و خارجی به شکل دیوار خشک یا درای وال (Drywall) نصب و اجرا می‌شود. این نوع دیوار ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به وزن کم، ضد زلزله بودن، نصب آسان و سریع، مقاومت در برابر رطوبت، دوام و ماندگاری بالا و … اشاره کرد. 

۶. فایبر سمنت برد طرح آجر

این نوع فایبر سمنت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نمای ساختمان می‌باشد. نصب و اجرای نما با استفاده از سمنت برد طرح آجر بسیار سریع و آسان صورت می‌گیرد. همچنین هزینه اجرای سمنت برد طرح آجر بسیار کم‌تر از آجر می‌باشد. 

۷. فایبر سمنت برد رنگی

مواد اولیه‌ برای تولید فایبر سمنت برد رنگی عبارتند از: پودر کوارتز، سیمان پرتلند، رنگ دانه‌های معدنی، الیاف سلولز، مواد ضد آب کننده و … . این پانل‌ها بدون هیچگونه آزبست به تولید می‌رسند و به دلیل استفاده از رنگ دانه‌های معدنی طبیعی، رنگ آن‌ها خراب نشده و از بین نمی‌رود. این نوع سمنت برد در ۱۰ رنگ متفاوت به بازار عرضه می‌شود. این رنگ‌ها عبارتند از: زرد، نارنجی، سفید، قرمز، خاکستری روشن، خاکستری تیره، قهوه‌ای تیره، بژ و … . 

 

نصب سقف کاذب سمنت برد چگونه است؟

سقف کاذب سمنت برد - نصب سقف کاذب سمنت برد چگونه است؟

در این قسمت می‌خواهیم روش نصب سقف کاذب سمنت برد را برای شما شرح دهیم. توجه داشته باشید که برای نصب این نوع سقف کاذب به یک نصاب کناف سقف نیاز دارید که با تجربه و مهارت باشد. 

۱. زیرسازی فلزی

در ساختمان سازی، دیوارهای دور تا دور ساختمان از مصالح سبک ساخته شده‌اند. برای اجرای نما، تنها قسمت‌هایی که می‌توانند وزن آن را تحمل کنند تیرها و ستون‌های جلویی سازه ساختمان هستند. در نتیجه از وال پست یا سمنت برد برای انتقال وزن نما به سازه استفاده می‌شود. 

۲. زیرسازی گالوانیزه 

ضریب انبساط طولی سمنت بردها به دلیل جذب رطوبت و آن بالا می‌باشد. در نتیجه باید از پروفیل‌های گالوانیزه M شکل و V شکل برای داشتن زیرسازی بهتر استفاده نمود. 

۳. نصب سمنت برد

همانطور که گفتیم جذب رطوبت و آب در سمنت بردها بسیار زیاد است. منبسط و منقبض شدن این پانل‌ها در هنگام جذب و دفع رطوبت ممکن است محل اتصال پیچ‌ها به نما، دیوار یا سقف را با مشکل رو به رو کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توان در قسمت پشتی پنل از سیلرهای مخصوص برای سمنت برد استفاده کرد. 

موارد استفاده فایبر سمنت برد:

سقف کاذب سمنت برد - موارد استفاده فایبر سمنت برد

سمنت بردها در قسمت‌های مختلفی از یک ساختمان به کار برده می‌شوند زیرا مزایای بسیار زیادی دارند. همچنین به دلیل استفاده از مصالح پیش ساخته در ساختمان‌ها، سمنت برد توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. زیرا به صورت پیش ساخته و خشک در دسترس قرار دارد. این پانل‌ها برای ساخت دیوار جداکننده کناف، کفپوش، نمای خارجی و داخلی ساختمان، سقف کاذب، پوشش برای ستون‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمنت برد در ساختمان‌های به کار برده می‌شود که اسکلت فلزی یا بتنی دارند. در نتیجه برای بازسازی خانه می‌توان از این پانل‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که ساختمان‌های خشت و گلی را ابتدا باید تخریب کرد و سپس از نو ساخت بعد از می‌توان از سمنت برد در آن‌ها به کار برد. لازم به ذکر است که از این پانل‌ها می‌توان در ساختمان‌هایی که با سازه‌های فلزی LSF ساخته می‌شوند، استفاده نمود. 

به دلیل ضریب انبساط طولی بالای سمنت برد در زمان نصب آن باید از پروفیل‌های زیرسازی استفاده نمود. رطوبت و حرارت محیط سبب بالا رفتن ضریب انبساط طولی آن می‌شود. باید بدانید که سیمان به صورت کلی میزان رطوبت و آب زیادی را جذب می‌کند. افزودن الیاف سلولزی به این ترکیب میزان جذب آب و رطوبت آن را بیشتر از قبل کرده است. لازم به ذکر است که در زمان اشباع شدن پانل‌ها از رطوبت، این صفحات منبسط می‌شوند و در هنگام خشک شدن، منقبض. همین منبسط و منقبض شدن پانل‌ها، سبب می‌شود که محل اتصال آن‌ها بر روی دیوار،‌ سقف و نما دچار مشکل شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکل باید یک سیلر در پشت پانل سمنت برد قرار دهید. در ضمن پوششی با استفاده از رنگ بر روی قسمت جلویی پنل ایجاد می‌شود که میزان جذب رطوبت سمنت برد را تا حد استاندارد کاهش می‌دهد. 

برش این پانل‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با استفاده از میز برش یا اره دیسکی صورت گیرد. توجه داشته باشید که برای برش این پانل‌ها از سنگ فرز استفاده نکنید. از سمنت برد برای ساخت مراکز درمانی، اتاق نشیمن، پایگاه‌های مراقبتی و … در مناطق زلزله زده استفاده می‌شود. 

نتیجه گیری

سمنت برد یکی از محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه در ساختمان سازی محسوب می‌شود. قیمت این پانل‌ها بسته به کاربرد، مقاومت و طول عمرشان بسیار مناسب است. علاوه بر این سمنت بردها را می‌توان به راحتی نصب و جابه‌جا کرد. توجه داشته باشید که اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، بهترین انتخاب برای نمای ساختمان شما سمنت برد می‌باشد. لازم به ذکر است که سمنت بردها در برابر فشار، تغییر دما و ترک خوردگی بسیار مقاوم هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =