آشنایی با سقف کاذب آکوستیک (تایل آکوستیک)

اگر تا به حال قصد ساخت، تغییر دکوراسیون داخلی یا بازسازی منزل را داشته‌اید بدون شک با واژه دیوارپوش کناف و سقف کاذب و مزایای آنها روبرو شده‌اید. همانطور که می‌دانید سقف کاذب نوعی سقف است که زیر سقف‌ اصلی نصب می‌شود. در مقالات قبل به تفصیل از مزایا،کاربردها و قیمت کناف کاری سقف سخن گفتیم. از این رو در این پست قصد داریم به معرفی تایل آکوستیک، مزایا و کاربردهای آن بپردازیم. در انتهای این مقاله با انواع سقف کاذب آکوستیک و شیوه نصب آنها آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

سقف کاذب آکوستیک چیست؟

سقف کاذب آکوستیک - سقف کاذب آکوستیک چیست؟

تایل آکوستیک یا همان سقف آکوستیک عایقی بی نظیر برای ممانعت از ورود و خروج صدا از ساختمان می‌باشد. از این رو برای جلوگیری از ایجاد آلودگی‌ صوتی در نواحی پرتردد و واقع در مرکز شهر، سالن‌های کنفرانس، سینما، تئاتر و … سقف  آکوستیک نصب می‌شود. سقف آکوستیک زیر سقف اولیه و با اتصال به آن نصب می‌شود. اگرچه نصب سقف کاذب ارتفاع سقف اصلی را کاهش می‌دهد اما ظاهری بسیار زیبا دارد و سیم کشی‌ها و لوله‌های موجود در سقف را می‌پوشاند.

نحوه جذب صدا توسط  سقف کاذب آکوستیک به این گونه است که صداهای موجود در فضا از طریق حفره‌های روی تایل‌ها به پشت تایل منتقل می‌شوند. بنابراین میزان زیادی از آلودگی صوتی از بین می‌رود. تایل‌های آکوستیک از توانایی جذب صوت بسیار زیادی برخوردارند. با این وجود در صورت به کارگیری پشم سنگ در تایل سقف کاذب میزان جذب صدا به طور غیر قابل باوری زیادتر می‌شود. لازم به ذکر است که این تایل‌ها دارای رده‌های جذب صدا متفاوتی می‌باشند. 

 

انواع سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک - انواع سقف کاذب آکوستیک

تایل‌های آکوستیک موجود در بازار دارای ۲ نوع سازه پنهان و سازه آشکارمی‌باشند. نحوه نصب این دو نوع تایل آکوستیک کاملا برعکس یکدیگر می‌باشد. به بیان دیگر نصب سقف کاذب آکوستیک در نوع سازه پنهان از سمت پایین انجام می‌شود. این در حالی است که نصب سقف آکوستیک در نوع دوم (سازه آشکار) از سمت بالا صورت می‌گیرد. 

از نظر شیوه نصب سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک - از نظر شیوه نصب سقف کاذب آکوستیک

اگر بخواهیم تایل‌های آکوستیک را از نظر شیوه نصب دسته بندی کنیم به ۳ دسته مختلف (ساده، شبکه فلزی و پازل مانند) تقسیم می‌شوند.

نوع اول یا همان تایل سقفی آکوستیک ساده دارای قابلیت نصب آسان روی سقف می‌باشد. نوع دوم، شبکه فلزی به تایل‌هایی گفته می‌شود که دارای شبکه فلزی می‌باشند و با اتصال به سقف اصلی نصب می‌شوند. دلیل نام گذاری نوع سوم سقف کاذب آکوستیک ایرن است که این تایل‌ها مشابه با تکه‌های پازل هستند و از قابلیت نصب روی دیوار برخوردارند. بنابراین برای نصب باید آنها را با چیدمان مخصوص به خودشان به یکدیگر متصل شوند. جالب است بدانید که در صورت اتصال و چیدمان نادرست یک تکه لازم است آنها را از اول نصب نمود.

مزایا سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک - مزایا سقف کاذب آکوستیک

از آنجایی که سقف آکوستیک مزایای زیادی دارد در این قسمت سعی کرده‌ایم تعدادی از آن‌ها را بررسی کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر انتخاب خود را برای انتخاب سقف مورد نظرتان انجام دهید. 

۱. متنوع بودن مدل‌ها و طرح‌ها 

تایل آکوستیک طرح، مدل و جنس‌های مختلفی دارد. این نوع سقف کاذب از فیبرهای معدنی تولید می‌شود و از اکو شدن صدا در فضا جلوگیری می‌کند.

۲. عایق صوتی

اصلی‌ترین مزیت تایل آکوستیک عایق صدا بودن است. اما ویژگی‌های منحصر بفرد دیگری نیز دارد. 

۳. کاهش پیدا کردن ارتفاع سقف

سقف بلند برخی از منازل مشکل‌ساز است. بسیاری از افراد می‌خواهند با کم کردن ارتفاع سقف علاوه بر زیبایی، مشکل آن را نیز برطرف کنند. تایل آکوستیک می‌تواند ارتفاع سقف را کم کند و گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه است. 

۴. بازتاب شدن نور

تایل آکوستیک در مقایسه با سقف‌های معمولی نور را در محیط بازتاب می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا فضای روشن‌تری داشته باشید. همچنین زمانی که روشنایی محیط از این طریق تامین باشد دیگر نیازی به روشن کردن لامپ نخواهید داشت، در نتیجه هزینه برق کمتری نیز می‌پردازید. 

۵. تعویض راحت سقف‌ها

تایل آکوستیک همانطور که به راحتی نصب می‌شود، قابل تعویض یا حذف نیز می‌باشد. در نتیجه هر زمان که تایلی آسیب دید می‌توانید به راحتی آن را تعویض کنید یا اگر زمانی تصمیم به تغییر دکوراسیون گرفتید می‌توانید به آسانی این تایل‌ها را بردارید. 

۶. کاور کردن سیم‌‌ها و تاسیسات

مزیت دیگری که شاید بسیاری از افراد به این دلیل تایل آکوستیک را انتخاب می‌کنند، قابلیت پوشش تاسیسات است. از این رو اگر زمانی به تعمیر تاسیسات نیاز باشد می‌توان به راحتی تایل‌ها را برداشت و تعمیرات را انجام داد. 

۷. تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه 

تایل‌های آکوستیک هزینه تعمیر و نگهداری کمی نسبت به مدل‌های دیگر سقف کاذب دارند. لازم به ذکر است که این تایل‌ها هیچ گونه نیازی به رنگ‌آمیزی ندارند پس هزینه کم‌تری را برای نگهداری خواهند داشت. 

۸. مصرف بهینه انرژی

تایل‌ آکوستیک در مصرف انرژی تاثیر بسزایی دارد. با استفاده از این تایل‌ها می‌توانید به طور قابل توجهی در مصرف انرژی سرمایشی یا گرمایشی صرفه‌جویی کنید. اما لازمه این مصرف بهینه انرژی، استفاده از تایل آکوستیک با کیفیت است. 

کاربرد سقف کاذب آکوستیک

سقف کاذب آکوستیک - کاربرد سقف کاذب آکوستیک

همانطور که از نام این نوع سقف مشخص است، کاربرد اصلی سقف کاذب آکوستیک ایجاد عایق صوتی است. جالب است بدانید این نوع سقف‌ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت نیز هستند. از آنجایی که سقف‌های کاذب زیر سقف اصلی نصب می‌شوند، فاصله‌ایی بین این دو سقف ایجاد می‌شود که محیطی ایزوله را به وجود می‌آورد. از طرفی خود سقف نیز دارای مواد تشکیل دهنده عایق در برابر صوت و حرارت می‌باشد. بیشترین کاربرد سقف آکوستیک در جاهای شلوغ و پرتردد است که فراهم سازی محیطی ساکت و بدون پژواک صدا الزامی می‌باشد. برای مثال نصب سقف آکوستیک در محیط‌های عمومی مانند تالارها، بیمارستان‌ها، بیمارستان‌های روانی، سینماها، سالن‌های جلسه و کنفرانس و …بهترین روش برای جلوگیری از آلودگی صوتی و ایجاد عایق حرارتی می‌باشد. 

یکی دیگر از کاربردهای تایل آکوستیک در  استودیوهای ضبط صدا است که افراد به تمرکز نیاز دارند. معمولا در این شرایط جهت افزایش میزان جذب صدا علاوه بر مقوای متراکم، گچ و پارچه از آلومینیوم و پشم شیشه نیز در تایل‌های آکوستیک استفاده می‌نمایند. زیرا پژواک صوت در این مکان‌ها بسیار با اهمیت است.

سقف کاذب آکوستیک CNC

سقف کاذب آکوستیک - سقف کاذب آکوستیک CNC

سقف آکوستیک CNC یکی از انواع سقف کاذب و بسیار انعطاف پذیر می‌باشد. در واقع کلمه CNC شکل کوتاه شده عبارت computer numerical control و به معنای دستگاه کنترل عددی است. کاربرد این دستگاه برش دادن طرح‌های مورد نظر روی سطح محصول با ظرافت بسیار بالا است. نحوه عملکرد این دستگاه به این گونه است با برش طرح‌های انتخابی روی سطح ورق‌های‌ mdf و ورق‌های فومیزه pvc، ظاهر آنها را بسیار جذاب و زیبا می‌سازند. سقف آکوستیک CNC که با نام تایل معرق چوبی یا فومیزه شناخته می‌شوند، دارای طرح‌های بسیار متنوع و قابل استفاده در محیط‌های مختلف است. برای مثال در محیط‌های دارای رطوبت و خیس سقف کاذب آکوستیک سی ان سی فومیزه مناسب است. در حالی که در محیط‌های خشک سقف کاذب آکوستیک CNC ام دی اف بهترین گزینه می‌باشند. 

البته توجه داشته باشید که فقط در سقف از این محصول استفاده نمی‌شود و به عنوان پارتیشن‌های دکوراتیو نیز کاربرد دارند. همانطور که مشخص است این پارتیشن‌ها فقط جنبه تزیینی دارند و امکان عبور صدا وجود دارد. معمولا سقف CNC دارای ابعاد ۶۰ × ۶۰ است اما تولید به صورت سفارشی نیز امکان پذیر است.

همانطور که پیش‌تر گفتیم سقف آکوستیک CNC دارای دو نوع ام دی اف و پی وی سی می‌باشد. سقف کاذب آکوستیک CNC از جنس PVC‌ دارای مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، آب، حشرات، موریانه و … است. همچنین دیر سوز و مقاوم در برابر حرارت و آتش‌سوزی می‌باشد. 

در مقابل سقف کاذب آکوستیک CNC از جنس MDF‌ است که مقاومت بالایی در برابر ضربات دارد. همچنین ظاهر آن بسیار زیباتر از سقف آکوستیک CNC از جنس PVC است و دارای تنوع رنگی زیادی می‌باشد. اما مقاومت کمتری در برابر حرارت، آتش، رطوبت و آب دارد. لازم به ذکر است که این نوع CNC‌هزینه بسیار بیشتری نسبت به جنس PVC‌ دارد. 

بیشترین استفاده از سقف آکوستیک CNC در کافی شاپ‌ها، بنگاه‌های معاملاتی، سرویس بهداشتی منازل، آشپزخانه و راهروها می‌باشد.  به طور کلی، خصوصیات سقف کاذب آکوستیک CNC‌ به شرح زیر است: 

  • ضخامت ورق‌های مورد استفاده در سقف آکوستیک CNC تقریبا ۶ تا ۱۶ میلی‌متر است.
  • ضخامت تایل آکوستیک CNC به طول آن بستگی دارد (هر چه طول آن بیشتر باشد ضخامت نیز بیشتر است)
  • این سقف‌های آکوستیک در مقایسه با دیگر سقف‌ها انعطاف بسیار بیشتری دارند. 
  • امکان نورپردازی به صورت مخفی در سقف
  • طول عمر و ماندگاری بسیار زیاد
  • امکان اجرای طرح‌های دلخواه به صورت سفارشی

نتیجه گیری 

تایل آکوستیک برای موارد مختلفی استفاده می‌شود که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود آن را انتخاب کنید. اما عده بسیاری تصور می‌کنند که سقف کاذب آکوستیک تنها برای فضاهای کاری و تجاری مناسب است. اگر چه تایل آکوستیک برای فضاهای کاری و تجاری کاربرد بیشتری دارد اما از آنجایی که بیشتر افراد خواهان آرامش بیشتر هستند یا می‌خواهند برای دورکاری تمرکز داشته باشند، انتخاب‌شان تایل آکوستیک است. اگر شما هم به یک محیط آرام، ساکت و بدون هیاهو نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سقف کاذب آکوستیک را انتخاب کنید. برای کسب آگاهی بیشتر درباره انواع سقف از جمله سقف کاذب آکوستیک و قیمت آن به وب‌سایت kiandecore.com مراجعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =

تماس بگیرید

09126214611