کناف یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی به خصوص در تاسیسات ساختمانی است. چون سقف تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد استفاده از سقف می‌تواند به شما در دستیابی به دکوراسیونی منحصربه‌فرد کمک کند. امروزه این نوع مصالح در بخش‌های مختلف کاربرد فراوانی دارند. کناف سقف بیشتر در ساخت سقف خانه استفاده می‌شود و به نام آن نیز نامگذاری شده است و در واقع یک سازه فلزی است که با گچ یا سیمان پوشانده می‌شود. امروزه برای افزایش زیبایی سقف اقدام به رنگ آمیزی کناف می‌کنند. در این مقاله سعی شده است به توضیح رنگ آمیزی کناف و انواع روش های انجام آن پرداخته شود.

 روش های رنگ آمیزی کناف

رنگ آمیزی کناف - روش رنگ آمیزی کناف

در مقایسه با رنگ‌آمیزی دیوار، نقاشی و رنگ‌آمیزی سقف، کاری به مراتب سخت تر و طاقت فرسا‌تر است. اما امروزه به جهت زیبایی شناختی رنگ کردن سقف کناف به امری رایج تبدیل شده است. معمولا رنگآمیزی کناف به دو صورت انجام می‌شود. اما روش اصولی رنگ‌آمیزی سقف کناف به این شکل است که پس از دو مرتبه بتونه‌کاری و درزگیری کناف، کل سطح سقف ماستیک شود. ماستیک به لایه ای نازک از بتونه گفته می‌شود که بر روی سقف کشیده میشود. سپس کار آستر و لکه‌گیری شده و در نهایت رنگ‌آمیزی میشود. رنگ کردن کناف در آخرین مرحله و هنگام نصب کناف انجام  می‌شود و نباید پس از نصب هیچ تغییری در کناف‌ها و رنگ آن‌ها ایجاد شود.

چرا که هرگونه تغییری پس از آن ممکن است منجر به آسیب‌هایی مانند: ترک خوردن رنگ کناف و خود کناف بشود و تمام زحمات و هزینه‌های صرف شده از بین برود. پس باید پیش از انجام رنگ‌کاری و نقاشی سقف، تمامی کارهای فنی مانند برق کشی و اجرای نورپردازی سقف کناف، انجام شود تا پس از آن مشکلی برای سقف ایجاد نشود.

امروزه از رنگ‌های زیادی و مختلفی برای رنگ کردن سقف کناف برای قسمت‌های مختلف خانه مانند سقف کاذب حمام و سقف کاذب سرویس و غیره استفاده می‌شود. اما ذکر این نکته لازم است که رنگ کردن کناف خصوصا کناف سقف باید از  کیفیت بالایی برخوردار باشد، تا به مرور زمان دچار آسیب‌های جدی مانند خوردگی، ریخته شدن و تیره شدن، نشود. به همین جهت، بعد از انتخاب طرح و رنگ مورد سلیقه خود، حتما به دنبال یک فرد حرفه‌ای و با مهارت جهت انجام این کار، باشید تا بتواند با صبر و حوصله رنگی مناسب و با کیفیت همراه با دوام و زیبایی برای شما به ارمغان آورد.

 

 

بهترین رنگ کناف سقف

رنگ آمیزی کناف -بهترین رنگ کناف سقف

پس از تصمیم به رنگ‌آمیزی سقف کناف، قدم مهم دوم انتخاب  مناسب‌ترین رنگ است. به همین دلیل می‌بایست دقت زیادی را برای انتخاب رنگ کناف و رنگ‌آمیزی آن صرف کرد.

بهترین انتخاب برای فردی که نظافت و تمیز کردن سقف را در اولویت خود قرار ندارد، رنگ اکریلیک است. این رنگ جلوه‌ی زیبایی به سقف میبخشد اما چالش‌های زیادی برای تمیز کردن آن وجود دارد.

مورد بعدی استفاده از رنگ روغنی برای رنگ کاری کناف است که برخلاف رنگ آکلریلیک، قابل تمیز کردن است. کزینه‌ی بعدی که از آن می‌توان برای رنگ کردن کناف استفاده کرد، رنگ پلاستیک است. استفاده از رنگ پلاستیک برای افرادی کع بودجه کنی برای نوسازی و بازسازی خانه قدیمی خود دارند، مناسب است. همچنین در مکان‌های با وسعت بالا که مساحت زیادی نیاز به رنگ‌آمیزی دارد، استفاده از رنگ پلاستیک، به دلیل مقرون به صرفه بودن آن، رایج است.

 

روش نقاشی کناف چیست؟

 

برخی از نقاشان برای نقاشی کناف پس از انجام دو مرتبه بتونه‌کاری، درزگیری کار را از جنس بتونه روغنی انجام می‌دهند که این روش با سقف کناف سازگاری ندارد و روش مناسبی  برای نقاشی نمی‌باشد. در روش دوم اما، لکه‌گیری از طریق بتونه نقاشی کناف که از جنس خود کناف است، انجام میشود. این روش سازگاری مناسبی با سطح کناف را دارا است. اما برخی از نقاشان به علت هزینه‌ی بالایی که این روش دارد، از انجام آن ممانعت میکنند.

 

چگونه کناف را بتونه کنیم؟

 

به ترکیب آب و پودر کناف، بتونه گفته می‌شود. کارکرد اصلی بتونه، زیر سازی سقف جهت انجام رنگ کناف میباشد که انجام آن حوصله و صبر زیادی را میطلبد. به کمک بتونه می‌توان همه‌ی فرو‌رفتگی‌ها و ناصافی‌‌های موجود بر روی کناف را یکدست و صاف کرد. تمیزی کار در بتونه‌کاری بسیار مهم است و بابد سعی کرد کاملا یکدست انجام شود.

روش رنگ آمیزی کناف پذیرایی

رنگ آمیزی کناف - روش رنگ آمیزی کناف پذیرایی

همه ما میدانیم که قسمت پذیرایی هر خانه‌ای به دلیل رفت و آمد زیاد در آن، قطب اصلی خانه به حساب می‌آید و به همین جهت دکوراسیون داخلی و متریال به کار رفته در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر افراد برای پذیرایی از سقف کاذب و کناف استفاده می‌کنند که امروزه با رنگ‌آمیزی این سقف‌ها زیبایی دو‌چندانی به آن میبخشند. به این منظور، انتخاب نوع و جنس رنگ باید هماهنگ و متناسب با محیط پذیرایی انجام شود. با توجه به دکوراسیون خانه و همچنین سلیقه خود، می‌توانید از رنگ‌های متنوع تیره، روشن و همچنین رنگ‌های ترکیبی، برای رنگ‌آمیزی سقف استفاده کنید.

 

مراحل رنگ آمیزی کناف

رنگ آمیزی کناف -مراحل رنگ آمیزی کناف

نقاشی بر روی صفحات کناف و با رنگکردن کناف از برخی جهات بسیار سخت‌تر از رنگ ‌کردن دیوارها میباشد چرا که وسعت بیشتری داشته و سختی کار آن زیاد است. با اینحال، به این دلیل که پنل‌ سقف کاذب بر روی سازه‌های خاصی که به سازه کناف مشهورند اجرا و نصب می‌شوند، سطح سقف کناف دارای تعداد زیادی محل پیچ‌های سازه و نیز درز محل به هم رسیدن صفحات می‌باشد که باید پیش از  رنگ‌آمیزی  صاف شوند. که برای این کار از بتونه کاری استفاده می‌شود. پس از دو مرتبه بتونه‌کاری و درزگیری کناف، کل سطح سقف ماستیک شود. برای اینکه بدانید ماستیک کناف چیست باید گفت به لایه ای نازک از بتونه گفته می‌شود که بر روی سقف کشیده می‌شود. سپس کار آستر و لکه‌گیری شده و در نهایت رنگ‌آمیزی میشود.

پس از پایان تمام عملیات زیرسازی و بتونه کاری و درز‌گیری، نوبت به اجرای رنگ می‌رسد. باید دقت زیادی را برای انتخاب رنگ کناف و رنگ‌آمیزی آن صرف کرد.

بهترین گزینه برای رنگ آمیزی صفحات سقف کاذب سرویس، استفاده از رنگ‌های پلاستیکی و یا آکریلیک می‌باشد. رنگ کردن کناف در آخرین مرحله و هنگام نصب کناف انجام  می‌شود و نباید پس از آن هیچ تغییری در کناف‌ها و همچنین رنگ آن‌ها ایجاد شود.

چرا که هرگونه تغییری پس از آن ممکن است منجر به آسیب‌هایی جدی مانند ترک خوردن به رنگ کناف و خود کناف بشود و تمام زحمات و هزینه‌های صرف شده برای سقف کناف و رنگ کردن آن از بین برود. بهتر است پیش از اقدام به رنگ کردن سقف کناف، به خوبی فکر کرده و تصمیم گیری شود.

 

 

رنگ آکریلیک کناف

 

همان‌طور که در طول مقاله به آن اشاره شد، یکی از مناسبترین و زیبا‌ترین رنگ‌ها برای رنگآمیزی کناف، رنگ اکریلیک است. چرا که دارای ویژگی‌های زیر است؛

غلظت و انعطاف‌پذیری بالا که از ایجاد ترک بر روی سطوح گچی کناف جلوگیری می‌کند.

به سرعت خشک می‌شود، دارای تنوع رنگی زیاد و بدون بو است، طول عمر زیادی دارد و در مقابل اشعه‌های آفتاب، مقاومت بالایی دارد.

 البته در کنار همه مزایای گفته شده، رنگ آکلیریک دارای یک عیب نیز می‌باشد و آن عدم قابلیت نظافت و تمیز کردن این رنگ می‌باشد.

 

رنگ پلاستیکی

 

رنگ پلاستیکی، دیگر رنگ موجود مورد استفاده در رنگ‌آمیزی کناف سقف است. این رنگ نیز مانند رنگ اکلیریک قابل تمیز کردن و شستشو نیست. اما دارای مزایایی مانند: قیمت پایین و مقرون به صرفه آن نسبت به سایر رنگ‌های موجود، میباشد.

 

رنگ روغنی کناف

 

رنگ روغنی نیز، یکی دیگر از رنگ هایی است که برای رنگ کردن کناف از آن استفاده میشود. مهم‌ترین ویژگی این رنگ بر خلاف دو رنگ قبلی، قابلیت تمیز کردن و شستشو آن است.

 

  

رنگ کناف مناسب سقف اتاق خواب

رنگ آمیزی کناف -رنگ کناف مناسب سقف اتاق خواب

بسیاری از افراد دوست دارند در سقف اتاق خواب خود طرح‌های زیبایی داشته باشند و به دنبال راه حل‌های متفاوتی برای این منظور هستند. کناف بهترین انتخاب برای این افراد است؛ زیرا با انتخاب کناف این امکان را خواهید داشت که طرح‌های مختلفی را در دکوراسیون داخلی اتاق خواب خود پیاده‌سازی کنید. بیشترین زمان را در طول روز در اتاق خواب سپری میکنید و اتاق خواب محلی برای استراحت و آرامش شما به حساب می‌آید. پس دکوراسیون، چیدمان و همچنین انتخاب رنگ برای دیوارپوش کناف و سقف کناف اتاق از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است برای رنگ کردن سقف اتاق خواب از رنگهای سرد و ملایم مانند: سفید، کرمی، صورتی روشن و … استفاده شود.

 

نقاشی کناف سقف اتاق کودک

رنگ آمیزی کناف -نقاشی کناف سقف اتاق کودک

مهمترین بخش در خانه برای فرزندان، اتاق خواب شخصی آن‌ها میباشد. چرا که ساعات زیادی را در آن سپری میکنند و اتاق خواب برای آن‌ها محل خواب، بازی کردن، درس خواندن و غیره میباشد. بنابراین برای آنها مهم است که دکوراسیون و چیدمان اتاقشان مطابق با سلیقه خودشان باشد و با روحیاتشان نیز سازگاری داشته باشد.

 

یکی از مهم ترین بخش‌های هر اتاق سقف آن می‌باشد که می‌توان برای دیزاین آن از سقف کاذب اتاق خواب و یا کناف استفاده کرد. شاید شما به عنوان والدین متوجه اهمیت یک سقف مناسب برای اتاق خواب کودکتان نباشید.اما باید بدانید این موضو برای  کودکان مهم است و  ترجیح می‌دهند در زمان خواب وقتی که به سقف اتاق خود نگاه می‌کنند طرح مورد علاقه.خود را ببینند. بنابراین بهتر است برای سقف اتاق کودک خود طرح خاصی را با توجه به سلیقه خود او اجرا کنید. بهترین گزینه برای این منظور استفاده از سقف کناف و رنگ‌آمیزی آن است. می‌توانید با رنگ‌های خوش رنگ و روشن جلوه هیجان‌انگیزی را را به دیوارها و سقف اتاق کودک بخشیده و محیط اتاق خواب را برای کودک خود خوشایند کنید.

امروزه، سقف‌های کناف بسیاری با شکل‌ها و طرح‌های گوناگون برای قسمت‌های مختلف خانه من جمله اتاق خواب کودکان طراحی شده است. می‌توان از رنگ‌آمیزی سقف‌های کاذب برای تقویت روحیه کودک نیز استفاده کرد. به علاوه می‌توان از رنگ‌های روغنی که قابل شستشو هستند برای سقف اتاق کودک استفاده کرد چرا که ممکن است کودکان در هنگام بازی و یا نقاشی، موجب کثیف و یا رنگی شدن سقف و دیوار‌ها بشوند.

 

 

رنگ آمیزی کناف آشپزخانه

رنگ آمیزی کناف - رنگ آمیزی کناف آشپزخانه

بهتر است در انتخاب سقف کناف و سقف کاذب آشپزخانه رنگ را متناسب با فضای کلی آشپزخانه و ابزار موجود در آن انتخاب کنید. البته که انتخاب رنگ سلیقه‌ای اشت اما پیشنهاد میشود برای جلوگیری جلوه‌ی کثیفی که ممکن است به علت چربی در سقف ایجاد شود، از رنگ‌های قابل شستشو مانند رنگ روغنی استفاده شود.

 

قیمت نقاشی سقف کناف

رنگ آمیزی کناف - قیمت نقاشی سقف کناف

یکی از ویژگی‌های اصلی کناف سقفی ارزان بودن آن است. استفاده از این نوع متریال در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، هزینه کمتری دارد و به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

اما به طور کلی تعیین قیمت نقاشی سقف کناف، به سطح و مساحت سقف و سختی آن بستگی دارد. برای مثال کناف‌هایی با سطوح گرد و اشکال هندسی در لبه ها، زمان بیشتری را برای اجرا نیاز دارند و سختی انجام آن‌ها نیز بیشتر است. پس هزینه‌ی بیشتری را نیز میطلبد. نقاشی کناف‌های ساده  قیمت پائینی دارد و برای افرادی که بودجه کمتری دارند مناسب است.

علاوه بر موارد گفته شده، زیر‌سازی  که بتونه‌کاری نام دارد و آماده کردن سطح کناف برای رنگ‌آمیزی، از دیگر موارد موثر در  تعیین قیمت کناف سقف میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه انواع سقف های کاذب می توانید به صفحه قیمت سقف کاذب مراجعه کنید. 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =