اگر تا به حال قصد ساختمان سازی یا بازسازی خانه را داشته‌اید، شاهد روش‌های مختلف برای انجام آن شده‌اید. یکی از سریع‌ترین و جدید‌ترین روش‌ها که تغییرات چشمگیری در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند استفاده از سقف کاذب و دیوار خشک کناف است. در واقع سقف کناف دارای مزایای بی‌شماری می‌باشد که همین ویژگی باعث محبوبیت و کاربرد فراوان آن شده است. برای مثال فرض کنید شبکه سیم کشی برق ساختمان شما دچار مشکل شود، اگر سقف و دیوار آن از جنس کناف باشد به راحتی می‌توانید به شبکه دسترسی پیدا کرده و خرابی را تعمیر نمایید. از دیگر مزایای دیوار کناف می‌توان به قیمت کناف دیوار اشاره نمود که دقیقا مانند قیمت سقف کاذب بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این موارد این نوع سازه دارای کاربردهای بسیاری نیز می‌باشد که در ادامه به طور مفصل درباره آنها صحبت می‌کنیم. ابتدا لازم است تعریف دقیقی از درای وال یا همان دیوار خشک ارائه دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درای وال‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دیوار خشک یا درای وال چیست؟

دیوار خشک - دیوار خشک یا درای وال چیست؟

درای وال (drywall) در لغت به معنی دیوار خشک و اصطلاحی پرکاربرد و نام آشنا در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. در صنعت ساخت و ساز درای وال نقطه مقابل دیوار ماسونری (Masonry Wall) یا دیوار بنایی قرار دارد. در حقیقت منظور از دیوار بنایی دیواری است که هنگام ساخت آن از مصالح سنتی مانند آجر، بلوک‌های سیمانی، سفال، ملات و … استفاده می‌شود.

در مقابل درای وال است که به دیواری گفته می‌شود که از روکش‌های ورقه‌ای گچی یا سیمانی می‌باشد و به کمک پیچ، مهره، میخ و پرچ قابل نصب روی زیرسازی درای وال می‌باشند. در واقع درای وال‌ها نوعی دیوار غیر باربر هستند که به عنوان دیوارهای جدا کننده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که درای وال مانند سقف کاذب از پیش ساخته شده، یکپارچه، منسجم و بهترین انتخاب برای به رخ کشیدن و اجرای نورپردازی با کناف ساختمان است.

پس بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت دیوار خشک با دیوار مانسوری عدم استفاده از سیمان و ملات (ماده‌ای تر) است. همچنین معمولا از دیوار خشک کناف هنگام اجرا و نصب انواع سقف کاذب از جمله سقف کاذب مغازه، سقف کاذب فضاهای تجاری، سقف کاذب پذیرایی، سقف کاذب اتاق خواب و … استفاده می‌شود.

 

ساختار دیوار خشک

دیوار خشک - ساختار دیوار خشک

 

دیوار خشک یا همان درای وال (Drywall) نوعی از مصالح ساختمانی می‌باشد که برای دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع دیوار برای به وجود آوردن طراحی‌های جذاب نیز استفاده می‌شود. دیوار خشک به راحتی نصب شده و طول عمر و دوام بسیار زیادی دارد و در صورت به وجود آمدن هرگونه خرابی در آن‌ها با یک سری تعمیرات کاملا ساده، درست خواهد شد. از دیوار کناف و سقف کاذب گچی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی برای پوشش تاسیسات ساختمان، ایجاد مقاومت در مقابل آتش‌سوزی و همچنین عایق صدا و حرارت، در دیوارها، ستون‌ها و سقف استفاده می‌شود. 

دیوار کناف دارای سه قسمت مجزا است، استاد، پنل و رانر. از اجزای اصلی دیوار خشک رانرها هستند که جنس فولادی و سطح مقطع ناودانی دارند. در قسمت داخلی این رانرها، سطح مقطع ناودانی دیگری نیز وجود دارد که به آن استاد می‌گویند. بعد از نصب و جای‌گذاری این دو قسمت نوبت به پنل‌ها یا صفحات گچی چند لایه می‌رسد که بر روی سازه‌ها سوار شوند. بعد از طی مراحل ذکر شده، از نوار و بتونه‌های درزگیری برای یکپارچه شدن سطح پنل‌ها استفاده می‌شود. این پنل‌ها را می‌توان بعد از درزگیری رنگ‌ آمیزی، کاشی کاری، کاغذ دیواری و … کرد. 

 

برای استفاده از درای وال چه باید کرد؟

دیوار خشک - برای استفاده از درای وال چه باید کرد؟

اگر قصد استفاده از درای وال را دارید حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • اولین و مهم‌ترین نکته تحقیق درباره اعتبار شرکت مدنظر شما است. 
  • توجه داشته باشید که چیزی به عنوان گچ برگ ضد آب وجود ندارد. گچ برگ‌ها فقط دارای مقاومت در برابر رطوبت می‌باشند و بیشتر مناسب مکان‌های است که به وجود آب جهت شستشو در توالت فرنگی نیاز نمی‌باشد. 
  • هنگام خرید این سازه‌ها توجه داشته باشید که ضخامت آنها کمتر از ۶ میلی‌متر نباشد. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان غیر معتبر جهت افزایش سود خود اقدام به تولید سازه‌های بی کیفیت با ضخامت کمتر از ۴ میلی‌متر می‌نمایند. با مراجعه به کارشناسان و اندازه گیری ضخامت درای وال توسط کولیس می‌توانید از کیفیت آن مطمئن شوید. بهترین پنل‌ها از گالوانیزه، ضخامت ۶ میلی‌متر و دارای خم‌های ٩٠ درجه می‌باشد. اگر پنل خریداری شده از دارای این ویژگی‌ها نباشد بدون تردید دچار زنگ زدگی و فرسودگی خواهد شد و در نتیجه قادر به تحمل وزن سازه نخواهد بود.
  • توجه نمایید که ارزش گچ برگ بستگی به نوع پوشش کاغذی آن دارد. بنابراین بهتر است گچ برگ‌های استاندارد و دارای تاییده را تهیه فرمایید.
  • درباره پنل‌های سیمانی نیز به همین صورت است. به این گونه که کیفیت پنل‌های سیمانی به میزان جذب آب آنها بستگی دارد. دو نوع پنل سیمانی و کلاسیک در دسترس است. پنل سیمانی دایموند از میزان جذب آب کمتر و پنل سیمانی کلاسیک از میزان جذب آب بیشتری برخوردار می‌باشند.
  • هنگام انتخاب گروه نصب سراغ افراد باتجربه و معتمد بروید. چرا که برخی از افراد برای افزایش سود خود از پرچ یا پیچ‌های با کیفیت بسیار پایین استفاده می‌کنند.

انواع درای وال کناف

دیوار خشک - انواع درای وال کناف

درای وال یا دیوار کناف انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها، کاربرد منحصر به خود را دارند و در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا انواع درای وال را بررسی کنیم. 

۱. دیوار خشک پنل گچی (Regular board)

دیوار کناف پنل گچی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع دیوارهای خشک می‌باشد که در اکثر مکان‌ها قابل استفاده است. برای مثال می‌توانید از دیوار خشک پنل گچی به همراه سقف کاذب پارکینگ از جنس گچ استفاده کنید تا محیطی زیباتر را برای پارکینگ منزل یا محل کار خود داشته باشید. 

۲. دیوار خشک دارای مقاومت در برابر رطوبت (Moisture Resistant Board)

این نوع دیوار خشک مانند سقف کاذب آشپزخانه در مکان‌هایی که رطوبت وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه بهترین مکان برای نصب دیوار خشک مقاوم در برابر رطوبت، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد. این نوع دیوار در مکان‌هایی که میزان رطوبت پایین‌تر از ۹۰٪ می‌باشد، عملکرد کاملا مناسبی دارد. 

۳. درای وال دارای مقاومت در برابر آتش‌سوزی

این نوع درای وال دارای پنل‌هایی از جنس الیاف و شیشه می‌باشد که مقاومت خوبی در برابر آتس‌سوزی دارد. این نوع دیوار خشک کناف در زمان آتش‌سوزی می‌تواند تا ۳ ساعت دچار حریق نشود و گرما را تحمل کند. 

۴. دیوار خشک دارای مقاومت در برابر رطوبت و آتش‌سوزی (Fire & Moisture Resistant Board)

این نوع از دیوار خشک برای مکان‌های به کار برده می‌شود که میزان رطوبت بالا می‌باشد و خطر آتش‌سوزی نیز وجود دارد. برای مثال این نوع درای وال را در چاه‌های تاسیساتی به کار می‌برند. 

۵. دیوار خشک کناف سمنت

دیوار خشک سمنت نوعی دیوار سبک می‌باشد که برای دیوارهای داخلی و خارجی یا دیوارهایی که تماس زیادی با آب دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس دیوار خشک سمنت از  پنل‌های سیمانی یا آکواپنل است. 

 

مزایای درای وال یا دیوار خشک کناف چیست؟

دیوار خشک - مزایای درای وال یا دیوار خشک کناف چیست؟

درای وال که یکی از انواع دیوارهای کاذب محسوب می‌شود، تفاوت چشمگیری با دیوارهای ساخته شده از آجر یا سیمان را دارند. در ابتدا باید به وزن کم درای وال‌ها اشاره کنیم که سبب کاهش وزن ۱۵ درصدی ساختمان نیز می‌شوند. این کاهش وزن، تاثیر بسزایی بر مقاومت در برابر زلزله دارد. اما در صورت تخریب یا خراب شدن قسمتی از ساختمان خطر کم‌تری جان افراد را تهدید می‌کند زیرا از سازه‌های سبک استفاده شده است. 

نحوه اتصال پنل‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد که همین اتصال انعطاف پذیر پنل‌ها سبب کم‌تر شدن نیروی زلزله خواهد شد. در این نوع اتصال، استاد که در قسمت داخلی رانر می‌باشد فضای بیشتری را برای باز شدن در اختیار دارد زیرا این دو به یکدیگر پیچ نمی‌شوند. این در حالی است که پنل به استاد و رانر پیچ می‌شود و سازه به صورت کاملا یکپارچه به دست می‌آید. 

از طرف دیگر این وزن کم، نصب دیوارها را سریع‌تر پیش می‌برد و کارگران برای حمل اجزای این دیوارها راحت‌تر خواهند بود. برای حمل و نقل درای وال با توجه به وزن کم و بسته‌بندی مناسب، مشکلی وجود نخواهد داشت و همچنین آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود. 

مزیت دیگری که می‌توان از آن نام برد، دسترسی راحت به تاسیسات ساختمانی پنهان شده در پشت دیوار خشک می‌باشد. بدین صورت که اگر برای لوله‌ای مشکل به وجود آید، نیازی به کندن دیوار نخواهد بود و می‌توان با برداشتن دیوار مشکل را به راحتی برطرف کرد. 

از دیگر مزایای دیوار خشک می‌توان به مقاومت آن در برابر سر و صدا اشاره کرد. اگر از عایق‌های پلی استایرن یا پشم سنگ استفاده کنید، دیوار خشک در برابر حرارت مقاوم خواهد شد. همچنین در اجرای دیوار خشک هیچ نیازی به گچ و خاک نیست، در نتیجه سرعت اجرای کار بسیار بالاتر می‌رود و فضای انجام پروژه کم‌تر آلوده و کثیف خواهد شد. از مهم‌ترین مزیت‌های درای وال که می‌توان به آن اشاره کرد، اشغال فضای کم‌تر و استفاده مفید از مساحت ساختمان است. 

معایب درای وال یا دیوار خشک کناف چیست؟

دیوار خشک - معایب درای وال یا دیوار خشک کناف چیست؟

در برابر مزایای بسیار زیاد دیوار خشک، معایب آن ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد. اما در این قسمت می‌خواهیم معایب دیوار خشک را نیز بررسی کنیم. همانطور که گفتیم این نوع دیوار به دلیل وزن کم مقاومت خوبی در برابر زلزله دارد اما همین وزن کم باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن نیز می‌شود که قابلیت تعمیر دارد. در هنگام اجرای درای وال توجه کنید که آویزها بر روی استاد از جنس گالوانیزه نصب شوند. 

در برخی موارد قیمت بالای دیوار خشک نیز از معایب آن در نظر گرفته می‌شود زیرا بر قیمت نهایی ساختمان تاثیر خواهد داشت. نمایی که می‌توانید بر روی دیوار خشک اجرا کنید می‌تواند از جنس گچ برگ، ترمووود و … باشد و به هیچ عنوان نباید از سیمان شسته یا سنگ بر روی دیوارها استفاده کنید. توجه داشته باشید که در هنگام نصب دیوارهای خشک حتما از پشم سنگ یا پلی استایرن استفاده کنید زیرا صدای طبل مانند دیوارها می‌تواند موجب آزار و اذیت شما شود. 

نحوه اجرای درای وال چگونه است؟

دیوار خشک - نحوه اجرای درای وال چگونه است؟

همانطور که می‌دانید از درای وال‌ها نه تنها برای پارتیشن بندی فضا‌ها استفاده می‌شود بلکه جهت عایق بندی هنگام اجرا سقف کاذب روی سقف اصلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این دیوار ها برای جداسازی و عایق کردن ساختمان ها از لحاظ حرارتی، صوتی و رطوبتی استفاده می شود. ضخامت استاندارد دیوار خشک بسته به کاربری متفاوت است که می‌توان آنها را به وسیله رانر و سازه‌های c70 ،c50 ،c100 متناسب با استادها نصب نمود.

همانطور که پیشتر گفتیم دیوارهای خشک متشکل از ناودانی‌های افقی و عمودی می‌باشند. ابتدا لازم است ناودانی‌های افقی را (با استفاده از ابزاری مانند میخ‌های آهنی، تفنگ گازی و …) در امتداد یکدیگر روی سقف و کف ساختمان متصل نمود. پس از اتصال ناودانی‌های افقی به سراغ ناودانی‌های عمودی بروید و آنها را به فاصله ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر از یکدیگر داخل ناودانی‌های افقی متصل کنید. سپس پنل‌های گچی یا سیمانی ۱۲۰ × ۲۴۰ سانتی‌متری را روی ناودانی‌های نصب شده قرار دهید. توجه داشته باشید فاصله بین ناودانی‌های عمودی باید بر اساس کاربری دیوار تغییر می‌نماید.

در انتها پس از اتمام نصب دیوار خشک نوبت درزگیری پنل‌ها توسط نوار و بتونه می‌رسد. انجام این کار نه تنها باعث ایجاد سطحی یکپارچه می‌شود بلکه رنگ آمیزی، نصب کاغذ دیواری و سایر پوشش‌ها را ممکن می‌سازد.

کاربرد درای وال به چه صورت است؟

دیوار خشک - دیوار خشک یا درای وال چیست؟

دیوارهای خشک کناف به علت استحکام و یکپارچگی دارای مزایای زیر هستند:

  • به عنوان پوشش دیوارهای داخلی
  • جداسازی و پارتیشن بندی 
  • پوشش سقف‌های تزئینی و دکوراتیو
  • پوشش دیوارهای خارجی
  • قاب بندی‌ با سبک‌های مختلف

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید دیوار خشک کناف دارای انواع، مزایا و کاربردهای مختلفی است. اگرچه قیمت نصب درای وال نسبت به دیوار ماسونری کمی بیشتر است اما به دلیل مزایای بسیار از جمله نصب ساده، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد و … بسیار مقرون به صرفه می‌باشند. 

لازم به ذکر است که هرچند درای وال‌ها دارای نصب و اجرای آسان و سریعی می‌باشند. اما این کار نیاز به دانش تخصصی، مهارت و تجربه دارد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد نصب انواع درای وال یا سقف کاذب را دارید به سایت KIANDECORE.COM مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + دو =