امروزه استفاده از دیوار کناف در دکوراسیون های داخلی به شدت افزایش پیدا کرده اند. نوع دیگری از دیوار کناف وجود دارد که به عنوان دیوار تاسیساتی کناف شناخته می‌شود. از این نوع دیوار بیشتر در مکانهایی استفاده می شود که نیازمند فضای مخصوص برای تاسیسات هستند. روشهای سنتی ساخت دیوار از دسترسی سریع و آسان به تاسیسات در جهت تعمیرات جلوگیری خواهند کرد و ممکن است در این مورد چالش برانگیز باشند. در ادامه این مقاله با دیوار تاسیساتی کناف و جزئیات بیشتر درباره آن آشنا خواهیم شد.

دیوار تاسیساتی کناف

دیوار تاسیساتی کناف

مسئله انتخاب متریال مورد استفاده در فرایند بازسازی خانه ها از جمله مواردی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. مواد بکار رفته باید در کنار پایداری و کیفیت بالا همزمان با محیط زیست همخوانی داشته باشند و تجدید پذیر باشند. دیوار تاسیساتی کناف از جمله موادی ساخته شده است که تمامی ویژگی های ذکر شده را در خود دارد. الیاف های کناف در واقع نوعی الیاف با قدرت استحکام و کشسانی بالا، وزن سبک و همچنین بسیار کم هزینه هستند و در طی سالهای اخیر به یکی از پر استفاده ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده‌اند.

دیوار کناف در واقع یک نوع دیواری است که برای ایجاد جداسازی و کاهش انتقال صدا بین فضاهای مجاور طراحی شده است. این سیستم از جنس تخته های کناف با کیفیت بالا و عایق کناف ساخته شده اند و می توانند به کاهش صدای آکوستیک استثنایی تا ۷۶ دسی بل کمک کند. بنابراین با استفاده از این نوع دیوار می توان محیطی آرام را برای خود به ارمغان آورد.

✔️ مطالعه بیشتر: سقف کامپوتایل؛ بررسی بهترین مکان نصب و ویژگی های آن!

کاربردهای دیوار تاسیساتی کناف

کاربردهای دیوار تاسیساتی کناف

دیوار تاسیساتی کناف یا دیوار جداکننده بیشتر در محیط هایی مورد استفاده قرار میگیرد که میزان حجم و تراکم لوله ها و تاسیسات در دیوار به میزان قابل توجهی زیاد است. همچنین می توان از این نوع دیوار در بخش های مختلف دیگری که نیازمند لوله کشی هستند مثل سرویس های بهداشتی، حمام ها و دیگر بخش های مرطوب ساختمان استفاده کرد. همچنین امکان استفاده برای مکان های بادبنددار نیز وجود دارد. وجود این دیوار در محیط های مختلف کمک میکند تا سیستم لوله کشی ساختمان به راحتی در دسترس باشد و در صورت بروز مشکل به سرعت عیب یابی شود.

استفاده از دیوار کناف همراه سقف کاذب که در انواع طرح ها و اشکال گوناگون موجود است، کمک میکند تا تاسیسات ساختمان به خوبی درون آن‌ها جای گیرد بدون اینکه در فضای داخلی ساختمان اختلال ایجاد کند.

بر اساس آمار استانداردهای بین المللی، بیشترین میزانی که دیوارهای تاسیساتی توان باربری دارد، حدودا ۱۵۰‌ کیلوگرم بر متر می باشد و میتوان این مقدار را با بهره گیری از برخی اتصالات روی دیوار نصب کرد.

به طور کلی انتخاب دیوار برای محیط های مرطوب همواره جزو پر چالش ترین انتخاب ها محسوب می شود. شرکت کناف ارائه دهنده انواع مصالح ساختمانی و سقف ها و دیوار های کاذب است، با ارائه دیوار تاسیساتی کناف به تولید نوعی دیوار کاذب پردهاته که توان مقاومت در این محیط ها را تا حد عالی دارد.

همچنین می توان از این نوع دیوار حتی در استخرها نیز استفاده کرد.

✔️ مطالعه بیشتر: سقف کاذب لوور؛ بررسی بهترین نوع لوور کدام است؟

دیوار تاسیساتی کناف چه مزایا و معایبی دارد؟

دیوار تاسیساتی کناف چه مزایا و معایبی دارد؟

استفاده از این نوع دیوار در ساختمان مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. فروشگاه کیان دکور ارائه دهنده انواع دیوارهای تاسیساتی با بهترین کیفیت می‌باشد. شما میتوانید با مراجعه به این فروشگاه و مقایسه قیمت کناف، دیوار مورد نظر خود را تهیه کنید.

از جمله مزایای دیوارهای تاسیساتی کناف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از طریق نصب دیوارهای تاسیساتی میتوان انواع لوله ها و سایر تاسیسات را در داخل آنها جایگذاری کرد. برای قرار گیری تاسیسات در فضای داخلی دیوار نیازمند به دفن آنها نیست و تاسیسات درون این دیوار ها به خوبی قرار می گیرند  و میزان آسیب پذیری آنها به شدت کاهش خواهد یافت.
  • در زمان نیاز به راحتی میتوان به تاسیسات درون دیوار دسترسی داشت و به راحتی آنها را تعمیر کرد.
  • این دیوار ها می توانند عایق مناسبی برای صدا باشند و به میزان قابل توجهی می توانند مانع ورود صداهای محیطی شوند.
  • این نوع دیوار میتوانند به خوبی در برابر حرارت ۱۲۰ درجه دوام بیاورد و همین مسئله سبب میشود تا در صورت آتش سوزی، آتش به راحتی گسترش پیدا نکند.
  • فرایند نصب این نوع دیوار به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام میگیرد.
  • دیوار تاسیساتی کاملا متناسب با لوله ها هستند و می توانند در دقیق ترین شکل ممکن آن ها را پوشش دهند.
  • این نوع دیوار در مقابل مزایای بیشماری که دارند، کاملا مقرون به صرفه هستند و شما میتوانید به راحتی آن ها را در ساختمان های خود نصب و اجرا کنید.
  • با استفاده از این دیوار ها میتوان به راحتی فضا های مختلف در ساختمان را جداسازی و مدیریت کرد.
  • اجزا مورد استفاده در دیوار های کناف از کیفیت خوب و تضمین شده ای برخوردار هستند.

از جمله معایب آنها میتوان به پیچیده بودن برخی از طرح های آن برای اجرا و همچنین آسیب پذیری این نوع دیوار اشاره کرد.

همچنین ممکن است در برابر پدیده های طبیعی مثل زلزله مقاومت کافی نداشته باشد.

✔️ مطالعه بیشتر: محاسبه هزینه بازسازی ساختمان و مهم ترین نکات در سال ۱۴۰۱

ساختار دیوار تاسیساتی کناف

ساختار دیوار تاسیساتی کناف

در ارتباط با ساختار دیوار تاسیساتی باید اشاره کرد که آنها از دو ردیف سازه و دو ردیف پانل تشکیل شده اند. ای دو ردیفف سازه در فاصله معینی از یکدیگر اجرا میشوند و به واسطه برش هایی که روی پنل ها انجام میگیرد به هم متصل خواهند شد. پس از آن به راحتی میتوان تاسیسات مکانیکی را بدون هیچ مشکلی در آنها جایگذاری کرد. زیر سازی موجود درون این دیوار ها از نوع فلز میباشد و مسیر عبور تاسیسات میباشد. کاربرد دیگر این دیوار ها در مکان قاب های بادبند دار نیز می باشد (در این زمان بادبندها در فاصله معین و بین دو ردیف سازه جایگذاری خواهند شد). قرارگیری سیستم تاسیسات درون این دیوارها سبب میشود تا در مواقع لازم بتوان به راحتی امکان تعمیر تاسیسات وجود داشته باشد.

جمع بندی

در فرآیند ساختمان سازی و بازسازی آن به وفور می بینیم که سقف کاذب و دیوار های کاذب نقش مهم و اساسی را ایفا میکنند. هزینه معقول و مقرون به صرفه انها در کنار کاربرد های بیشمار انها کمک کرده تا به یکی از اجرا مهم ساختمان ها تبدیل شوند. دیوار تاسیساتی کناف به راحتی میتواند جداکننده دو بخش از یک خانه، اداره یا… باشد و  در عین حال تمامی بخش های تاسیسات را بدون مشکل درون خود جا دهد. ابعاد و وسعت دیوار مورد استفاده میتواند بر قیمت نهایی کناف تاثیر داشته باشد پس بهتر است قبل از هرچیز نسبت به هزینه های ناشی از آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =