دیوارپوش چیست؟ بررسی انواع دیوار پوش و مهم ترین نکات آن!

دیوارپوش چیست؟ این سوالی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ آن بپردازیم. دیوارپوش‌ها نوعی پوشش تزئینی هستند که هم در فضاهای تجاری و هم در فضاهای مسکونی قابل استفاده هستند. اصطلاح دیوارپوش به طور کلی پوشش‌های دیواری مختلفی مانند کاغذ دیواری شامل می‌شود و دارای طیف وسیعی از مزایا و ویژگی‌های کاربردی است. بر خلاف گذشته که برای تزیین و طراحی دیوارها اغلب از رنگ استفاده می‌کردند، امروزه دیوارپوش‌ها جای رنگ‌آمیزی را گرفته‌اند. به کارگیری دیوارپوش‌ها در کنار سایر المان‌های تزئینی مانند کفپوش و پارکت، در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و امروزی، مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌ است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به سوال دیوارپوش چیست، کاربرد و مزایا و معایب دیوارپوش‌ها بپردازیم.

دیوار پوش چیست؟

دیوار پوش چیست؟

دیوارپوش‌ چیست؟ سوالی است که ممکن است برای افرادی که به تازگی قصد بازسازی و نوسازی و اجرای دکوراسیون داخلی یک ساختمان را داشته باشند مطرح شود.  دیوارپوش‌ها در ایجاد جلوه بصری زیبا بر روی دیوارها به کار برده می‌شوند. همان طور که گفته شد، در گذشته برای طراحی و زیبایی دیوارها از رنگ آمیزی استفاده می‌شد. امروزه دیوارپوش‌ها جایگزین این امر شده‌اند. اولین و پرکاربردترین دیوارپوش‌هایی که اغلب با آن‌ها آشنا هستید، انواع متنوع کاغذهای دیواری هستند که از جنس کاغذی ساخته شده‌اند. از دیگر انواع دیوارپوش‌ها می‌توان به نوع دیوارپوش ام دی اف اشاره کرد که در فضاهای مختلفی کاربرد دارد. دیوارپوش‌ها در مناطقی مانند لابی‌ها، راهروها، هتل‌ها، منازل مسکونی و غیره استفاده می‌شوند. اگرچه دیوارپوش‌ها طرح و سبک جدیدی در فضا کرده و کاربرد ظاهری دارند، اما در عین حال می‌توانند پوشش مقاومی برای دیوارها بوده و از دیوارها نیز محافظت کنند. دیوارپوش‌ها از انواع مختلفی از مواد مانند وینیل، چوب (روکش)، الیاف شیشه، منسوجات و غیره ساخته می‌شوند. دیوارپوش‌ها در سه تایپ تولید می‌شوند: تایپ اول: برای مناطق با ترافیک کم تا متوسط.  تایپ دوم: برای استفاده در مناطق پر تردد و مناطق عمومی. تایپ سه: برای مناطق با تردد زیاد که نیاز به حفاظت بیشتری از دیوار وجود دارد.

کاربرد دیوارپوش

کاربرد دیوارپوش

همان طور که گفته شد، دیوارپوش‌ها نوعی پوشش تزئینی برای دیوارها هستند که در فضاهای مختلف تجاری و مسکونی قابل استفاده می‌باشند. انواع دیوارپوش‌ها کاربردهای مختلفی دارند و در بازسازی منزل مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد دیوارپوش‌ها ایجاد ظاهر بصری زیبا در فضا است. دیوارپوش‌ها به شما کمک می‌کنند تا از نقاط قوت یک فضا نهایت استفاده را ببرید و ظاهر نامناسب یک دیوار را را پنهان می‌کنند. یک دیوارپوش می‌تواند یک محیط تاریک را روشنایی ببخشد، به یک اتاق کسل کننده شخصیت دهد و فضایی دنج ایجاد کند.از جمله دیگر کاربردهای رایج دیوارپوش‌ها می‌توان به مواردی مانند، ضد حریق بودن، عایق صدا و سرما بودن، ایجاد جلوه زیبا و منحصر به فرد و پنهان کردن جلوه نامناسب دیوارها اشاره کرد.

مزایا و معایب دیوارپوش

دیوارپوش‌ها نیز مانند هر مصالح دیگری، دارای مزایا و معایبی متعددی هستند.

مزایا

  • دیوارپوش‌های آکوستیک می‌توانند برای کمک به کاهش نویز و صدا در اتاق‌ها استفاده شوند و در فضاهایی مانند اتاق‌های هیئت مدیره، دفاتر خصوصی، اتاق‌های هتل، آپارتمان‌ها و سالن‌های سینما که عایق بودن دیوارها امری ضروری است، به کار برده شوند.
  • دیوارپوش‌ها جلوه زیبایی به ساختمان‌های تجاری و مسکونی می‌دهند. اجرای دیوار کناف یا دیوارپوش‌ ظاهر زیبایی به یک فضا می‌بخشد. هیچ المان معماری مانند دیوار نمی‌تواند تاثیرات عمیقی بر فضا بگذارد. دیوارپوش می‌تواند این تاثیرات را جهت مثبت هدایت کند.
  • دیوارپوش‌ها نصب بسیار راحتی دارند و در سریع‌ترین زمان ممکن نصب و اجرا می‌شوند. لازم به ذکر است که اگرچه دیوارپوش‌ها نصب آسانی دارند اما، حتما باید توسط یک نصاب و فرد متخصص و مجرب که توانایی و تجربه کافی در این زمینه دارد، انجام شود.
  • دیوارپوش‌ها همچنین برای پنهان کردن عیوب دیوارها روش ایده آلی هستند. برای پنهان کردن معایب دیوارها، می‌توانید از انواع دیوارپوش استفاده کرده و ‌جلوه زیبا و ‌منحصربفردی به فضا ببخشید.
  • ماندگاری دیوارپوش نسبت به رنگ و کاغذ دیواری بیشتر است و معمولاً بیش از ۱۰ سال دوام دارد.
  • از آنجایی که بسیاری از دیوارپوش‌ها قابل شستشو هستند، حفظ ظاهری تمیز در مکان های پر رفت و آمد آسان است. دیوارپوش‌ قابل شتسشو، در مقایسه با رنگ و کاغذ امکان تمیز کردن آسان را فراهم می‌کند.
  • دیوارپوش‌ها علاوه بر تنوع بالای در طرح و رنگ، قابلیت ضد حریق نیز دارند.

معایب

همانطور که گفتیم، دیوارپوش‌ها نیز مانند هر محصول دیگری در کنار مزایای زیادی که دارند، معایبی را نیز دارا می‌باشند که عبارتند از:

  • از جمله معایب اصلی دیوارپوش‌ها می‌توان به ساختار پلاستیکی آنها اشاره کرد. ساختار اصلی انواع دیوارپوش‌ها پلی وینیل کلراید است. همانطور که می‌دانید، پلاستیک‌ها مدت زیادی در طبیعت باقی می‌مانند و وارد چرخه بازیافت نمی‌شوند. همین ویژگی دیوارپوش‌ها موجب شده است تا دوستداران محیط زیست، از خرید این محصولات منصرف شوند و گزینه‌های دیگری را جایگزین دیوارپوش‌ها کنند.
  • از معایب دیگر دیوارپوش‌ها می‌توان به ویژگی ضد حریق آن‌ها اشاره کرد. با اینکه ضد حریق بودن دیوارپوش‌ها یک مزیت محسوب می‌شود، اما این محصولات به هنگام آتشسوزی، گاز سمی آزاد می‌کنند که ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیاندازد و موجب حساسیت‌ها و بیماری‌های تنفسی شود.
  • انواع دیوارپوش‌ها از جمله دیوارپوش ضد آب و ضد حریق، نسبت به نور خورشید و همچنین اشعه‌ی فرابنفش حساس هستند. این محصولات در زمان طولانی و به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییر رنگ داده و مات می‌شوند. این تغییر رنگ در برابر نور خورشید در زمان طولانی رخ می‌دهد، بنابراین این عیب قابل چشم پوشی است.

انواع دیوار پوش از لحاظ جنس

انواع دیوار پوش از لحاظ جنس

دیوارپوش نوعی متریال است که به منظور تزئین و محافظت از سطح دیوارها بر روی آنها اجرا می‌شود. دیوارپوش‌ها، پوششی هستند که بسته به نیاز و سلیقه هر فرد می‌توان آن را در فضاهای داخلی و همچنین نماهای خارجی اجرا کرد. دیوارپوش‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید شده و برای هر سلیقه‌ای موجود می‌باشند. نصب سنگ آنتیک، سنگ مرمر، سرامیک یا میکروسیمان برخی از انواع دیوارپوش‌های محبوب هستند.

دیوارپوش‌های سنگی

از جمله قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین دیوارپوش‌ها، دیوارپوش‌های سنگی هستند که بسیار ایمن بوده و به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت یا لکه‌های مختلف، اغلب در آشپزخانه‌ها اجرا می‌شوند. نوآوری و تنوع بالا در دیوارپوش‌ها این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که هر فضایی را به شیوه‌ای بسیار خلاقانه تزئین کنند و زیباترین و بدیع‌ترین فضاها را ایجاد کنند.

دیوارپوش‌های چرمی

دیوارپوش‌های چرمی جدید‌ترین نوع دیوارپوش‌ها هستند که مهم‌ترین ویژگی این دیوارپوش‌ها ضخیم و ضربه‌گیر بودن آن‌ها است. به موحب همین ویژگی، از این دیوارپوش‌ها به عنوان عایق صوتی و حرارتی و رطوبتی استفاده می‌شود. در مناطق مرطوب و سرد، دیوارپوش‌های چرمی گزینه‌های مناسبی هستند و طیف گسترده و متنوعی از انواع طرح‌ها و بافت‌‌ها را شامل می‌شوند. از آنجایی که دیوار پوش‌های چرمی عایق مناسبی برای صدا و حرارت می‌باشند، اغلب در اتاق‌ها و لابی هتل‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی و همچنین اتاق‌های کنفرانس اجرا می‌شوند.

دیوارپوش‌های  پلی الفین/سنتتیک

این نوع از دیوارپوش‌ها ظاهر زیبای و تکسچر بالایی دارند که به زیبایی طرح اجرا شده می‌افزایند. این نوع از دیوارپوش‌ها از نخ‌های پلی الفین تشکیل شده‌اند که الیاف الفین ساخته شده از پلیمرها یا کوپلیمرهای پروپیلن هستند. این نوع دیوارپوش ها برای مناطق پرتردد مناسب هستند و ‌مقاومت بالایی در برایر انواع لکه‌ها دارند.

دیوارپوش‌های صوتی یا اکوستیک

این نوع از دیوارپوش‌ها برای استفاده بر روی سطوح عمودی، پانل‌ها و کاهش صدا در مکان‌هایی مانند اتاق‌های جلسه، دفاتر، تئاتر، سالن‌ها، رستوران ها و همچنین راهروها و لابی آسانسور طراحی شده‌اند. این محصولات عمدتاً از الیاف پلی استر و الفین ساخته شده‌اند و به عنوان ضریب کاهش نویز (NCR) شناخته می‌شوند.

دیوارپوش‌های دیجیتال

دیوارپوش‌های دیجیتال در طرح‌ها و رنگ‌های نامحدود تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. دیوارپوش های دیجیتال به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند فضای اتاق یا محیط کار خود را با طرح‌های دلخواه تزیین کنند.

دیوارپوش‌های چوبی

دیوارپوش‌های چوبی جزو رایج‌ترین دیوارپوش‌ها محسوب می‌شوند که مقاومت بالایی دارند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بسته به سلیقه کارفرما در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری اجرا می‌شوند. دیوارپوش‌های چوبی همچنین عایق صدا و حرارت هستند و نصب و اجرای آن‌ها به زیرسازی اولیه نیاز ندارد. در میان متریال‌های معرفی شده برای دیوارپوش، چوب یکی از محبوب‌ترین دیوارپوش‌ها است، متریالی که کاملاً با انواع مختلف متریال‌ها مطابقت دارد.

دیوارپوش‌های سه بعدی

دیوارپوش‌های سه بعدی نسل جدیدی از انواع دیوارپوش‌ها هستند که با طرح‌ها و رنگ‌ها جذابی که دارند، جلوه منحصر به فردی به فضا می‌دهند. دیوارپوش‌های سه بعدی نیز مانند سایر انواع دیوارپوش‌ها قابلیت ضدحریق داشته و در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. اجرای دیوارپوش‌های سه بعدی به همراه نورپردازی‌‌های جزئی می‌تواند زیبایی فضای خانه یا محیط کار شما را دوچندان کند.

دیوارپوش‌های آلومینیومی

دیوارپوش‌های آلومینیومی اغلب در فضاهای داخلی ساختمان‌های تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از دیوارپوش‌ها از قطعات آلومینیوم کامپوزیت ساخته می‌شوند و در طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. نصب و اجرای دیوارپوش‌های آلومینیومی با کمک چسب‌های مخصوص و قدرتمندی که پشت آن‌ها قرار دارد، انجام می‌شود.

دیوارپوش‌های فایبرگلاس

دیوارپوش‌های فایبرگلاس یا به اصطلاح الیاف شیشه‌ای، از موادی مانند کربنات، سیلیس، کوارتز و دولومیت ساخته شده‌اند که مقاومت بالایی دارند. این نوع از دیوارپوش‌ها به صورت الیاف تشکیل شده از تار و پود است که استحکام بسیار بالایی داشته و در برابر مواد شیمیایی و حرارت آسیبی به آن وارد نمی‌شود. همچنین دیوارپوش‌های فایبرگلاس قابلیت ضدحریق دارند و در محیط‌ها و فضاهای مختلف به آسانی قابل اجرا هستند.

دیوارپوش‌ها و پانل‌‌های بتنی

دیوارپوش‌ها و پانل‌های بتنی در قالب‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. ضخامت پانل‌ها و دیوارپوشهای بتنی حدوداً ۴ میلی‌متر است که به صورت تخت ( تک بعدی)  یا سه بعدی با چسب‌های مخصوص در فضاهای مختلف اجرا شده و ظاهر زیبا و منحصر به فردی به فضا می‌دهند.

مطالعه بیشتر: دیوارپوش آینه ای

قیمت دیوارپوش

قیمت دیوارپوش

همانطور که گفتیم، دیوارپوش‌ها از متریال‌های مختلفی ساخته شده و در مکان‌های مختلفی نیز به کار برده می‌شوند. دیوارپوش‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع متریال و مواد ساخته شده، قیمت‌ آن‌ها نیز متفاوت است. قیمت‌ انواع دیوارپوش‌ها با توجه به نوع مواد اولیه ساخت آن‌ها، شرکت یا برند تولید کننده، اندازه، ضخامت دیوار پوش، قابلیت‌هایی مانند ضد آب یا ضدحریق بودن و نحوه نصب و اجرا متفاوت است. برای اطلاع از قیمت انواع دیوارپوش‌ها می‌توانید به صورت حضوری به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های ارائه دهنده این محصولات مراجعه نمایید. و یا می‌توانید به صورت غیرحضوری و آنلاین به وب سایت‌های رسمی نمایندگی‌های ارائه دهنده انواع دیوارپوش‌ها مراجعه کرده و از قیمت محصول مورد نظر مطلع شوید. شما همچنین می‌توانید دیوارپوش مورد نظر خود را در طرح و اندازه دلخواه انتخاب کرده و آن‌ را به صورت غیرحضوری خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 1 =

تماس بگیرید

09126214611