دکوراسیون بوهو تلفیقی از منسوجات مختلف با طرح و رنگ‌های متنوع  است. معمولا افرادی که ذوق هنری دارند، از علاقه‌مندان به این سبک  دکوراسیون داخلی هستند. این سبک دکوراسیون ساده، برگرفته از ذوق  هنری افراد است و با توجه به سلایق مختلف، طراحی می‌شود. سبک بوهمیان، باعث زیبایی و تنوع رنگ و نقش در  نمای داخلی خانه می‌شود. برخی از افراد ممکن است در نگاه اول، این سبک را یک نوع شلختگی و بی نظمی تلقی کنند. اما باید بدانید که در این نوع طراحی دکوراسیون داخلی، نظم باور نکردنی  وجود دارد. اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که با یک طراحی زنده و شاداب مواجه هستید که در آن هر چیزی در بهترین جایگاه ممکن قرار دارد.

در دکوراسیون بوهو، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. چون طرح‌ها و رنگ‌های آن بر اساس ذهنیات افراد تعیین می‌شود. بنابراین این چیدمان، از چارچوب خاصی پیروی نمی‌کند.  اگر شما هم دوست دارید که طراحی دکوراسیون داخلی منزل‌تان را بر اساس ذوق هنری خودتان انجام دهید، درست آمده‌اید، این مقاله مخصوص شماست. ادامه آن را از دست ندهید.

دکوراسیون بوهمیان چیست؟

دکوراسیون بوهمیان چیست؟

سبک بوهمیان یک سبک هزار رنگ و نقش است که از بوهمایی‌ها اقتباس شده است. بوهو به افرادی گفته می‌شود که به هیچ چارچوبی پایبند نیستند. این گونه افراد معمولا  در زندگی شخصی نیز به سبک زندگی ساده علاقه بیشتری دارند.

خاستگاه سبک بوهمیان، منطقه‌ای به نام بوهمیا در کشور چم ایت. نویسند‌گان هنر‌مندان و دیگر طیف‌عای دارای ذوق هنری در این منطقه با سفر به مناطق دیگر جهان، سبک دکوراسیون بوهمیان را به جهان معرفی کردند. به طوری که تعدا طرفداران این سبک در سراسر دنیا در حال افزایش است. ترکیب رنگ‌های متنوع با سادگی در این سبک، سبب جذب افراد به آن می می‌شود. به طوری که امروزه، سبک بوهو یکی از سبک‌های مطرح دکوراسیون داخلی است که همه دنیا آن را به رسمیت می‌شناسن.

در این سبک غیر متعارف از دکوراسیون داخلی، از اشیاء گوناگونی مثل تکه‌های پارچه، رنگ‌ها، و خیلی چیز‌های ساده و ارزان دیگر استفاده شود. این ویژگی نیز می‌توانید یکی دیگر از دلایل محبوبیت سبک بوهو باشد.

ویژگی‌های اصلی سبک بوهو در دکوراسیون

ویژگی‌های اصلی سبک بوهو در دکوراسیون

سبک بوهو دارای ویژگی‌های خاصی است که به خاطر سادگی و تنوع و همینطور چارچوب شکنی که در دکوراسیون داخلی ایجاد کرده است علقه‌مندان زیادی دارد. در این بخش چند مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک بوهو را بیان خواهیم کرد.

الهام گرفتن از دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی

در واقع دکوراسیون بوهو را می‌توان متنوع‌ترین و رنگارنگ‌ترین سبک دکوراسیون محسوب کرد. این تنوع با الهام گرفتن از دیگر سبک‌ها ممکن می‌شود.  به هر کجای این طراحی‌ها دقت کنید اثری از دیگر سبک‌ها می‌بینید. برای مثال استفاده از کاغذ دیواری که در این سبک وجود دارد متعلق به یک روش تزیینی در سبک‌های دیگر است که معمولا برای زیبایی دیوار‌های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین سبک بوهو را می‌توان فارغ از ویژگی‌های خاصی که دارد، ترکیبی از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل به حساب آورد.

برگرفته از ذهنیت افراد مختلف

سبک بوهو در ابتدا در ذهن افراد برجسته‌ای مثل هنرمندان و نویسندگان ساخته شد. این افراد تنها قصد ارائه اصول و تفکرات خود را داشتند. شاید یکی از دلایل دیگر محبوبیت سبک بوهمیان الهام گرفتن از ذهنیات خود فرد طراح باشد. چون فردی که اینگونه دکوراسیونی را برای محیط مورد نظر خود طراحی می‌کند، مطمئنا سازگاری و علاقه بیشتری به ذهنیات خود خواهد داشت.

الهام از سبک زندگی و اصول ذهنی در مناطق مختلف جهان

قبلا گفتیم که پس از سفر افراد بومی منطقه بوهمیا به دیگر نقاط جهان، این سبک در آن نقاط نیز متداول شد.

پس طبیعی است که در طراحی‌های مختلف سبک بوهو می‌توان آثاری از اصول ذهنی افراد مختلف با فرهنگ‌ها و سبک زندگی متفاوت از تمام جهان را در آن مشاهده کرد.

مبلمان سبک بوهو در دکوراسیون

مبلمان سبک بوهو در دکوراسیون

بوهمیایی‌ها به خاطر تفکرات ساده‌گونه‌ای که دارند، در طراحی دکوراسیون داخلی فقط از مبل‌های کارکرده‌ای استفاده می‌کنند که بسیار کهنه باشند. به همین دلیل است که مبل مورد نظر آن‌ها به ندرت پیدا می‌شود.  طبق عقیده آن‌ها هر قسمتی از مبل باید بیانگر یک داستان خاص باشد.

برای اینکه بتوانید نمونه این مبل‌ها را بیابید، باید به سمساری‌ها مراجعه کنید. هر مبلی که در نظر شما از سادگی و جذابیت خاصی برخوردار بوده و حرفی در خود داشت را انتخاب کنید و با خود بیاورید. هدف از این کار این است که کسانی که از دکوراسیون بوهمیان بازدید می‌کنند، جذب زیبایی و سادگی منحصر به فرد مبل شوند و سازگاری مبل با دیگر قسمت‌های دکوراسیون را به طور کامل احساس کنند. در انتخاب جنس مبل نیز دست شما بسته نیست. زیرا می‌توانید از هر جنسی از قبیل مخمل، پلاستیک، پارچه و ….. استفاده نمایید.

یکی دیکر از ویژگی‌های مبل مورد استفاده در سبک بوهو، این است که فرد به محض نشستن بر روی آن، آگاهی محیطی خود را از دست داده و غرق در فضای دکوراسیون شود. البته این مورد باید در همه بخش‌های چیدمان داخلی، به وضوح احساس شود.

نور محیطی در سبک بوهو

نور محیطی در سبک بوهو

در سبک بوهو از نور کمی استفاده می‌شود. برای این کار می‌توان از لامپ‌های کوچک و کم نور و یا چند تا شمع استفاده کرد. در واقع انتظار ما از دکوراسیون بوهمیان، فراهم کردن یک فضای کوچک و تاریک با رنگ‌های متنوع است که فرد را از دنیای بیرون دور کرده و آرامش و صفای زیادی را برای او به ارمغان بیاورد.

تزیینات و اکسسوری سبک بوهو در دکوراسیون

تزیینات و اکسسوری سبک بوهو در دکوراسیون

سبک بوهمیان می‌تواند از هر نقطه جهان اثری را در خود جای دهد. بنابراین شما امکان استفاده از تزیینات و اکسسوری بسیار متنوع و گوناگونی را در طراحی سبک بوهو دارید. این وسایل تزیینی شامل موارد نامحدودی مثل مجسمه‌ها نقاشی‌ها و دیگر کار‌های هنری مثل صنایع دستی می‌شود. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که در واقع شما می‌توانید هر چیزی را که در سفر و تجربیات مختلف خود کسب کرده‌اید و با آن خاطره دارید را در طراحی دکوراسیون به سبک بوهو، به کار ببرید. این موارد ممکن است شامل تفکرات و خاطرات شما و حتی لوح‌ها و تندیس‌هایی که که هدیه گرفته‌اید باشد.

قرار دادن ظروف چینی بر روی میز، استفاده از صنایع دستی متعلق به اقوام در مناطق مختلف و جعبه‌های خاص، مثال‌های واضحی از چیز‌هایی هستند که قابلیت به کار بردن در سبک بوهو را دارند. همچنین شما می‌توانید  گیاهان مخصوصی مثل کاکتوس، گل‌های زیبا و حتی گلدان‌ها را در دکوراسیون بوهمیان قرار دهید.

در طراحی‌های استفاده شده بر روی دیوار نیز شما باید به همان اصل الهام و عدم محدودیت توجه کنید. در حقیقت هیچ نقطه‌ای از دیوار‌ها را نباید خالی بگذارید. دیوار در اصل به عنوان پس زمینه سبک بوهو محسوب می‌شود و باید در نقطه نقطه آن از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع  استفاده نمایید.

می‌توانید از گلدان‌ها برای زیبایی دیوار به عنوان پس زمینه دکوراسیون استفاده کنید. همانطور که در اکثر طراحی‌های به سبک بوهو، گلدان‌هایی را می‌بینیم که از سقف و دیوار آویزان شده و جلوه آرامش بخشی را به فضای خانه اضافه می‌کنند.

همچنین می‌توانید از دیوار کناف نیز برای این کار بهره ببرید. مخصوصا در زمانی که قیمت برای‌تان اهمیت داشته باشد. چرا که قیمت کناف نسبت به دیگر سبک‌های دیوار سازی مناسب‌تر است. از همین رو کناف کاری یکی از گزینه های اول د بازسازی سقف می باشد.

رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون بوهمیان

رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون بوهمیان

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون بوهو، از هیچ قاعده خاصی پیروی نمی‌کند. اما طبق تجربه، اغلب از رنگ‌های گرم در این طراحی بهره می‌برند. هر چند برخی ممکن است بیشتر  از رنگ‌های سرد مثل سفید نیز استفاده کنند.

رنگ‌هایی مثل سبز، قهوه‌ای تیره، نارنجی، آبی یخی و خاکستری، از رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در طراحی سبک بوهو هستند. در حقیقت استفاده از این رنگ‌ها جلوه بسیار خاصی به طراحی دکوراسیون می‌دهد.

در این سبک شما با محدودیت مواجه نمی‌شوید. چون می‌توانید از همه رنگ‌ها و اشیاء ساده استفاده کنید. این کار به هیج‌وجه باعث ناسازگاری قسمت‌های مختلف دکوراسیون با یکدیگر نمی‌شود. بلکه هر نوع چیدمانی می‌تواند یک طراحی جدید از سبک بوهو محسوب شود.

اگر به این طراحی‌ها دقت کنید، عناصر مختلفی مثل فرش‌ها، تکه‌های پارچه، لایه‌های رنگی موجود بر روی مبل، رنگ‌های مختلف و به طور کلی، شلوغی جذاب این سبک، چیزهایی هستند که توجه شما را به خود جلب می‌کنند. بیشترین رنگی که در سبک بوهو استفاده می‌شود، رنگ سفید است. اما این رنگ به علت ویژگی‌های بصری که دارد، در بین انبوهی از رنگ‌ها، نقش‌ها و اشیاء دیگر به سختی قابل مشاهده است.

به بیان ساده‌تر در این سبک شما مثل بازسازی خانه که تغییرات زیادی در آن ایجاد می‌شود، در واقع تغییرات چشم‌گیری نیز در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کنید.

متریال و جنس لوازم دکور بوهو

مطمئنا تا حالا متوجه شده‌اید که در طراحی به سبک بوهمیان، دست‌تان از هر لحاظی باز است. بنابراین امکان به کار بردن هر نوع متریال و جنسی که به شما آرامش و حس خوب را القا می‌کند، امکان‌پذیر است.

برای مثال در انتخاب جنس پارچه‌های رنگارنگ، شما از بین طیف وسیعی مثل ساتن، ابریشم، پارچه نخی، مخمل و دیگر جنس‌های پارچه می‌توانید یکی و یا همگی آن‌ها را در دکوراسیون استفاده کنید. در دیگر موارد نیز شرایط همین‌گونه است. مثلا می‌توانید گلدان‌های قرار داده شده بر روی میز، گلدان‌های آویزان‌از دیوار‌ها و گلدان‌های روی میز را از بین متریال‌های مختلفی مثل گلدان سفالی، چوبی، شیشیه‌ای و ….. انتخاب کنید.

فرش در دکوراسیون بوهو

در دکوراسیون بوهو، همه نوع رنگی از طیف رنگی سرد گرفته تا طیف گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع باعث وجود تنوع بسیار بالا از نظر وجود رنگ در دکوراسیون می‌شود. فرش نیز یکی از عناصر رنگارنگ است که تنوع رنگی را در دکوراسیون طراحی شده توسط شما به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که به کار بردن فرش در سبک بوهو اهمیت داشته و آن را در این سبک زیاد می‌بینیم.

این عنصر نیز مثل همه عناصر دیگری که در سبک بوهو به کار می‌روند، غیر متعارف بوده و ساختار هنجارشکنانه‌‌ای به دکوراسیون می‌دهد.

فرش‌های مورد استفاده در این سبک به هیچ وجه متقارن نیستند. بلکه باید از سبک‌هایی استفاده کنید که در کنار سادگی، از تنوع رنگی زیادی نیز برخوردار باشند. فرش‌های  دستباف بهترین نمونه‌های قابل استفاده در طراحی سبک بوهو هستند. هرچند شما می‌توانید از هر نوع فرش دیگری نیز در دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

تفاوت سبک بوهو در دکوراسیون و سبک روستیک

سبک روستیک، در اصل یک سبک روستایی است که در آن، همه عناصر بر اساس طراحی‌های موجود در روستا‌ها  انتخاب می‌شوند. البته این به معنای قدیمی و فقیرانه بودن این عناصر نیست. بلکه این عناصر می‌توانند شامل فرش، مبل، تلویزیون و دیگر مواردی که در شهرها نیز  پیدا می‌شود، باشند. اما اصلی‌ترین عنصر قابل استفاده در این سبک دکوراسیون داخلی ، چوب است. سبک روستیک یکی از سبک‌های دارای تنوع در طراحی است. این سبک تفاوت‌های زیادی با دکوراسیون بوهو دارد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های سبک بوهو با سبک روستیک، انتخاب رنگ‌هاست. در سبک روستیک شما تنها امکان انتخاب و استفاده از رنگ‌هایی را دارید که به صورت طبیعی در محیط یافت می شوند. اما نباید از ر‌نگ‌هایی مصنوعی استفاده کنید. در حالی که سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان، چنین محدودیتی را پیش پای شما نخواهد گذاشت. شما می‌توانید هر نوع رنگی را در این سبک به کار ببرید؛ بدون آن که نگران ناسازگاری آن‌ها با دیگر قسمت‌های طراحی‌تان باشید.

تفاوت دیگری که بین این دو سبک وجود دارد، استفاده از عناصر است. عناصر مورد استفاده در سبک روستیک باید حتما ساده و به دور از زرق و برق باشند. اما همانطور که می‌دانید، در سبک بوهو، چنین مساله‌ای بی‌معنی است. در سبک روستیک از دیوارها و سقف‌های ساده روستایی و در برخی مواردیگ از سقف چوبی استفاده می‌شود. اما در سبک بوهو اینگونه نیست. مخصوصا در آشپزخانه که می‌توان از سقف کاذب آشپزخانه و هر نوع سقف دیگری استفاده نمود.

سوالات متداول

بخش پایانی این مطلب به پاسخگویی به برخی از سوالات و دغدغه‌های افراد درباره دکوراسیون بوهو، اختصاص دارد.

آیا می‌توان در سبک بوهو از وسایل و دستگاه‌های پیشرفته استفاده کرد؟

اگر به مطالبی که توضیح دادیم دقت کرده باشید، حتما می‌دانید که این کار مانعی ندارد. اما بهتر است از وسایل ساده‌تر استفاده شود. چون سادگی و آرامش دکوراسیون  در این سبک بسیار اهمیت دارد.

آیا سبک بوهو در ایران هم رواج دارد؟

سبک بوهو در همه کشور‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که طراحی دکوراسیون به سلیقه افراد بستگی دارد، ممکن است در برخی مناطق کمتر از این. سبک بهره ببرند. اما مطمئنا در ایران افراد زیادی هستند که شیفته سادگی و تنوع آرامش‌بخش سبک بوهو می‌شوند.

آیا می‌توان طراحی سبک بوهو را به کسی دیگری سپرد؟

بله این امکان وجود دارد. اما هدف از طراحی دکوراسیون به سبک بوهو، ابراز ذهنیات و سبک زندگی هر فرد در دکوراسیون داخلی محل زندگی اوست. بنابراین بهتر است طراحی دکوراسیون را خودتان انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =