وقتی که قصد دارید محیط داخلی ساختمان به شکل خاصی طراحی کنید می توانید از روش های مختلفی مانند سقف کاذب کناف استفاده کنید. البته این تنها کاری نیست که می تواند محیط ساختمان را زیبا و دلنشین کند. برای اینکه زیبایی دکوراسیون داخلی بیشتر به چشم بیاید باید از انواع نورپردازی داخلی ساختمان استفاده کنید. امروزه طراحی های متنوعی برای فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود که شما هم می توانید از آن برای بهتر شدن محیط ساختمان استفاده کنید. در این مقاله شما را با انواع نورپردازی داخلی ساختمان آشنا می کنیم تا بتوانید با ایده گرفتن از آن خانه خود را زیبا و دلنشین کنید.

درباره نورپردازی ساختمان

نورپردازی ساختمان | کیان دکور

نور کافی در ساختمان علاوه بر زیبایی بخشی به محیط داخلی می تواند احساس آرامش و راحتی را برای ساکنان آن فراهم کند. میزان نور استفاده شده در محیط باید به گونه ای باشد که چشم خسته نشود. برخی در استفاده از نورپردازی افراط و تفریط می کنند از همین رو محیط ایجاد شده خسته کننده یا آزاردهنده است. برای اینکه بتوانید محیط مطبوعی داشته باشید به تناسب نوع ساختمان و دکوراسیونی که در نظر گرفته اید می توانید از انواع نورپردازی داخلی ساختمان و به تناسب محیط مورد نظر استفاده کنید. از آنجا که امروزه استفاده از سقف کاذب رایج است، دست شما برای اجرای طراحی های نورپردازی باز است. به طور مثال اگر از کناف به عنوان سقف کاذب استفاده می کنید، در کنار طراحی نورپبرداری می توانید زیبایی دوچندانی در محیط ایجاد کنید.

به طور کلی نورپردازی انواع و روش های مختلفی دارد. پرکاربردترین انواع های نورپردازی شامل موارد زیر می باشد:

  • نور مستقیم
  • نور غیرمستقیم یا مخفی
  • نور نقطه ای
  • موضعی
  • نور خطی
  • نور نواری
  • نور حجمی

این نورپردازی ها می تواند به دو روش طبیعی یا مصنوعی اجرایی شود که بستگی به محیط و فضایی که طراحی در آن انجام می شود دارد. در ادامه به طور مفصل به انواع نورپردازی خواهیم پرداخت.

انواع نورپردازی ساختمان

نورپردازی ساختمان انواع مختلفی دارد که شما می توانید به تناسب فضای داخلی ساختمان از هر کدام بهره ببرید.

  1. نور طبیعی: یکی از بهترین انواع نورپردازی، استفاده از نور طبیعی است که کیفیت آن به مراتب بسیار از نور مصنوعی بیشتر است. اما به دلیل محدودیت زمانی نور طبیعی استفاده از نور مصنوعی می تواند مکمل آن باشد. به طور مثال اگر در ساختمان پنجره های نورگیر وجود دارد می توان میزان نور را در فصول مختلف با پرده های مناسب تعدیل کرد. در ساختمان هایی که به سمت نور قرار دارند استفاده از نور طبیعی در کنار نورگیرهای سقفی بسیار خوب است.
  2. نور مصنوعی: علاوه بر نور طبیعی که ممکن است در هر ساختمانی به شدت مختلفی وجود داشته باشد، می توان از نور مصنوعی نیز استفاده کرد. به طور مثال در طول شب که نور طبیعی وجود ندارد می توانید از المانهای روشنایی متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کرد. نورپردازی های مصنوعی می تواند به اشکال زیر اجرایی شود:
  3. نورپردازی های متمرکز: این نوع نور در واقع روی بخش مشخصی تابیده می شود. این نور می تواند متمرکز روی مجسمه، تابلو و… باشد.
  4. نورپردازی عمومی: این نوع نور به صورت یکسان در تمام فضا پراکنده است مانند نور مهتابی یا لوستر که تمام فضای اتاق را روشن می کند.
  5. نورپردازی متمرکز: این نور برای بالای میز ناهار خوری یا کانتر کاربرد دارد که می تواند فضای مشخصی را در ابعاد مناسب روشن کند.

انواع نورپردازی فضای درونی ساختمان

انواع نورپردازی درون ساختمان

نورپردازی داخلی ساختمان شامل بخش های مختلف می شود که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  1. نورپردازی سالن پذیرایی: سالن پذیرایی یکی از بخش های اساسی و اصلی ساختمان که تمام زیبایی و هنر دکوراسیون داخلی باید صرف زیباسازی آن شود. نورپردازی در این بخش خانه نیز اهمیت زیادی دارد چرا که علاوه بر تامین نور مناسب فضا می تواند زیبایی دکوراسیون آن را بیشتر نمایان کند. استفاده از ترکیب نورپردازی فراگیر و نور مخفی ریسه ای می تواند یکی از گزینه های بسیار مناسب باشد. اگر از سقف کاذب برای پذیرایی استفاده می کنید از نورپردازی نقطه ای سقف در پذیرایی غافل نشوید.
  2. نورپردازی آشپزخانه: آشپزخانه قلب هر خانه ای است که به دلیل تردد زیاد و نیز مدت زمانی که افراد در آن به سر می برند، از همین رو باید به میزان و کیفیت نور آن در کنار زیبایی اهمیت داده شود. در این محیط می توانید از نور مخفی کابینت و نیز نورهای متمرکز برای روی سینک یا داخل کابینت ها نیز استفاده کنید. یکی از طرح های پرطرفدار استفاده از چراغ های آویز بزرگ است که به تناسب طراحی دکور و مدل چیدمان می توانید نوع آن را انتخاب کنید. برای هود نیز امروزه اغلب دارای لامپ های هالوژن است و نور مورد نیاز برای آشپزی را فراهم می کند. یکی از قسمت هایی که برای تامین نور آشپزخانه باید مورد توجه باشد، نورپردازی زیر کابینت است که فضای کانتر را روشن کند.
  3. نورپردازی اتاق غذاخوری: زمانی که برای طراحی نورپردازی سقف غذاخوری برنامه ریزی می کنید، باید در نظر بگیرید که نقطه کانونی در این قسمت میز ناهار خوری است. بنابراین باید تمرکز نور طراحی شده روی این نقطه باشد. به تناسب ان بقیه فضای اطراف نیز پردازی مناسبی باید داشته باشد.
  4. نورپردازی اتاق خواب: نور اتاق خواب علاوه بر اینکه باید کافی باشد باید احساس آرامش را برای ساکنان آن فراهم کند. در صورتی که در اتاق خواب خود میز کار یا مطالعه قرار داده اید استفاده از نور مناسب مانند چراغ مطالعه اهمیت بیشتری پیدا می کند. شما می توانید از چراغ کنار تخت استفاده کنید. همچنین استفاده از المان های نورپردازی دکوراتیو نیز می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که تابلو در اتاق وجود دارد می تواند از نورهای کوچک ال ای دی برای آن استفاده کنید.
  5. نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام: یکی از قسمت های مهم دیگر برای تامین نور، سرویس بهداشتی و حمام است. برای این منظور می توان از آینه های دارای لامپ ال ای دی استفاده کرد. این آینه ها امکان بهتر دیدن تصویر را افزایش می دهد. علاوه بر اینکه انعکاس این نور در محیط حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است.

در نظر داشته باشید که اجرای این نوع نورپردازی ها نیازمند اجرای آن توسط تیم تخصصی و با تجربه است. برای این منظور می توانید از خدمات شرکت کیان دکور استفاده کنید. در صورتی که بخواهید نورپردازی را به همراه سقف کاذب اجرایی کنید می توانید جهت استعلام قیمت سقف کاذب و طراحی نورپردازی با کارشناسان کیان دکور تماس بگیرید.

نورپردازی هوشمند چیست؟

طراحی نورپردازی علاوه بر روش های گفته شده می تواند با بهره گیری از تکنولوژی به شکل هوشمند نیز اجرایی شود. برای این منظور از نرم افزارهای روی گوشی کنترل می شود. این نوع نورپردازی به شما امکان می دهد حتی میزان و رنگ نور لامپ ها را نیز به راحتی و از راه دور تغییر دهید. اگرچه این نوع نورپردازی هنو چندان فراگیر نشده اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید این نورپردازی ها تا حد زیادی در کاهش مصرف برق موثر است، چرا که به راحتی می توانید از راه دور میزان نور و حتی تعداد لامپ های روشن را نیز مدیریت کنید. فرقی نمی کند از چه نوع لامپی استفاده می کنید. برای نورپردازی هوشمند تمامی لامپ های هالوژن، ال ای دی، فلورسنت و رشته ای قابل کنترل است.

مزایای نورپردازی هوشمند

مزایای نورپردازی هوشمند | کیان دکور

مهمترین مزیت هایی که استفاده از نورپردازی هوشمند به همراه دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای آسان نورپردازی هوشمند
  • کنترل از راه دور نور ساختمان با گوشی یا لپ تاپ
  • امکان تغییر رنگ نور به کار رفته در ساختمان و مدیریت آن
  • مقرون به صرفه بودن هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات نورپردازی هوشمند
  • امکان مانیتورینگ نور ساختمان
  • امکان استفاده از کلیدهای لمسی در ساختمان به جای کلیدهای دستی
  • کاهش مصرف برق و هزینه ها آن

جمع بندی

اجرای نورپردازی در محیط داخلی ساختمان یکی از کارهای ضروری است. چرا که اگر از بهترین متریال و مبلمان برای دکوراسیون ساختمان استفاده شود، اما نور کافی محیط تامین نشود این زیبایی نمی تواند به چشم بیاید. کمبود نور در محیط داخلی فضایی کسل کننده ایجاد می کند، نور شدید هم چشم را آزار می دهد از همین رو احساس امنیت و آرامشی که باید از محیط دریافت شود، از بین می رود.

برای این منظور می توانید از روش های مختلف نورپردازی برای محیط داخلی ساختمان استفاده کنید. البته باید بدانید که طراحی نورپردازی داخلی ساختمان نیازمند تجربه و تخصص است از همین راز طراحی تا اجرای آن اگر به درستی استانداردها لحاظ نشود، نمی توانید نتیجه مطلوبی بدست آورید. شرکت کیان دکور با اجرای زیباترین و حرفه ای ترین طراحی های نورپردازی این امکان را فراهم کرده تا بتوانید فضای مطلوبی از نور برای ساختمان خود فراهم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت سقف کاذب با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- نور طبیعی با مصنوعی چه فرقی دارد؟

به طور کلی به نور خورشید که از پنجره ها وارد ساختمان می شود نور طبیعی گفته می شود. اما به دلیل محدود بودن ساعات روشنایی، از نور مصنوعی که به شکل لامپ است برای روشن کردن محیط ساختمان استفاده می شود. بسته به محیط جغرافیایی ساختمان میزان نور طبیعی می تواند کم یا زیاد باشد. به همین میزان می توان برای استفاده از نور طبیعی و نیز ترکیب آن با نور مصنوعی استفاده کرد.

۲- مهمترین پارامترها در طراحی نورپردازی ساختمان چیست؟

زمانی که می خواهید برای نور ساختمان طراحی کنید باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • استفاده از لامپ های روشنایی کم مصرف
  • طراحی نور متناسب با چیدمان داخلی ساختمان
  • استفاده از المان های نورپردازی
  • استفاده از سایه ها برای نورپردازی
  • در نظر گرفتن نقطه کانونی ساختمان برای نورپردازی

۳- مهمترین قسمت های داخلی ساختمان برای نورپردازی کدام است؟

اتاق غذاخوری، پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام مهمترین بخش هایی هستند که در طراحی نورپردازی ساختمان باید به آن توجه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =