عمر کناف چقدر است؟

سقف کناف یکی از پرکاربردترین انواع سقف های کاذبی است که در ساختمان ها به کار می رود. این سقف ها زیبایی خاصی برای محیط داخلی ساختمان ایجاد می کند علاوه بر اینکه امکان طراحی نورپردازی، پوشاندن تاسیسات رد شده از سقف و نیز پوشش دادن عیوب سقف را نیز فراهم می کند. اما یکی از مهمترین دغدغه های مشتریان طول عمر کناف و ماندگاری کناف است. این سوال برای آن ها وجود دارد که طول عمر کناف چقدر است و آیا روشی وجود دارد که بتوان ماندگاری آن را افزایش داد؟ پاسخ به این سوال به طور کامل در این مقاله خواهیم گفت.

عمر کناف چقدر است؟

عمر کناف چقدر است؟

امروزه استفاده از سقف و دیوارهای کاذب یکی از راهکارهای سریع و کم هزینه برای زیباسازی و دکور کردن داخل ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری به شمار می آید. شما می توانید به سرعت با خرید سازه های از پیش آماده دکور داخلی ساختمان را به شکل دلخواه خود تبدیل کنید بدون اینکه نیاز داشته باشید خرابی های زیاد یا مصالح ساختمانی زیادی را خریداری و جابجا کنید. این سازه ها بدون نیاز به کثیفی و خرابی به راحتی با ساده ترین متریال نصب می شود. اما دغدغه مصرف کنندگان درباره کناف این است، که این سازه ها چقدر عمر می کنند؟

در پاسخ به این سوال که عمر کناف چقدر است می توان گفت این موضوع ارتباط مستقیم با کیفیت متریال استفاده شده، نحوه نصب و نگهداری آن دارد. در صورتی که همه این موارد در بهترین حالت ممکن باشد به طور میانگین این سقف ۱۵ تا ۲۰ سال دوام و ماندگاری دارد. اما اگر کناف به کار رفته در سقف از متریال بی کیفیت  باشد و یا در نحوه نصب آن موارد فنی به خوبی رعایت نشده باشد این مدت می تواند تا حد زیادی کاهش پیدا کند. از همین رو یکی از مهمترین توصیه ها به مشتریان این است که در کنار متریال با کیفیتی که برای سقف استفاده می کنید، حتما برای نصب از کناف کار حرفه ای  و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. نکته مهم دیگری که باید درباره میزان دوام و ماندگاری کناف بدانید، شرایط آب و هوایی است که کناف در آن به کار می رود. در واقع میزان رطوبت یا خشکی هوا نیز تاثیر زیادی بر عمر کناف دارد.

به طور مثال اگر کناف در  سقف کاذب آشپزخانه استفاده شده باشد و محیط مرطوب و بسته باشد طبیعتا تا حد زیادی بر میزان ماندگاری کناف تاثیر خواهد داشت و پس از چند سال شاهد خرابی ان خواهید بود.   از مهمترین عواملی که بر عمر کناف تاثیر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه های جلوگیری از خرابی کناف

استفاده از متریال با کیفیت برای سقف کناف

زمانی که می خواهید از کناف برای سقف کاذب قسمت های مختلف ساختمان استفاده کنید حتما متریال با کیفیت را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. کیفیت تاثیر مستقیم بر ماندگاری کناف دارد.

نصب استاندارد و اصولی کناف توسط کناف کار حرفه ای و با تجربه

اگر متریال بی کیفیت توسط فرد آماتور و غیر متخصص برای سقف استفاده شود در کوتاه مدت می توانید نتیجه آن را در خراب شدن شکل ظاهری و از بین رفتن نمای سقف مشاهده کنید.

بتونه کاری درست و اصولی

این موضوع نقش اساسی در پیشگیری از ترک و پوسته شدن کناف دارد.

عدم وجود رطوبت  و حرارت زیاد در محیط

تماس رطوبت یا حرارت زیاد با کناف می تواند تاثیر مستقیم بر خراب شدن و کاهش ماندگاری آن داشته باشد.

آیا کناف زود خراب می شود؟

آیا کناف زود خراب می شود؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. نمی توان گفت کناف زود خراب می شود. اما قطعا نکته ای که باید در زمان استفاده از کناف به آن توجه کنید، کوتاه بودن آن در مقایسه با سقف اصلی ساختمان است. با این پیشفرش اگر باز هم می خواهید از کناف استفاده کنید، می توان گفت خیر، کناف به طور متوسط در صورتی که از متریال با کیفیت باشد و اصولی نصب شده باشد حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کند و این بازه زمانی بسیار مطلوب است. البته برای اینکه کناف این مدت دوام و زیبایی خود را حفظ کند لازم است به درستی نیز از آن استفاده شود. نکاتی نیز وجود دارد که رعایت آن می تواند ماندگاری کناف را افزایش دهد. همه این ها در وهله نخست به انتخاب متریال و نصب صحیح آن، سپس به نحوه نگهداری از آن بر می گردد.

طبیعتا اگر کناف در محیط مناسبی استفاده نشود، به طور مثال از آن در محیط های مرطوب یا در تماس با مواد شیمیایی استفاده شود نمی توان توقع ماندگاری زیاد آن را داشت. همچنین به کار بردن کناف در محیط هایی که در معرض ضربه و آسیب است، نیز می تواند بر کاهش عمر آن تاثیر مستقیم داشته باشد. حال با این اوصاف اگر کناف را در محیط مناسبی استفاده کردید، در صورتی که نگهداری از آن و نکات مهم در این زمینه رعایت شود عمر آن نیز زیاد خواهد بود و نیازی نیست نگرانی از این بابت داشته باشید. استفاده از کناف به عنوان سقف کاذب معایبی نیز برای مصرف کننده به همراه دارد که علم بر این معایب می تواند این آمادگی را در او برای مواجهه با آسیب ها یا خرابی های احتمالی ایجاد کند. از مهمترین معایبی که می توان برای کناف برشمرد:

  1. ضعف در برابر ضربات
  2. پخش گرد و غبار در زمان نصب
  3. حساس در برابر مواد شیمیایی قوی
  4. ضعف در تماس با آب و رطوبت
  5. ضرورت مراقبت از کناف برای افزایش دوام آن
  6. ضرورت تعمیر به موقع آسیب ها
  7. نیازمند استفاده از روکش محافظ یا رنگ آمیزی برای افزایش ماندگاری کناف

راه هایی برای افزایش طول عمر کناف سقف

راه هایی برای افزایش طول عمر کناف سقف

اگر بخواهید عمر کناف که به طور مثال سقف کناف پذیرایی یا آشپزخانه است را افزایش دهید می توانید اقداماتی را انجام دهید. با استفاده از روش های زیر امکان افزایش دوام کناف وجود دارد:

متریال با کیفیت

اگر می خواهید ماندگاری کناف زیاد باشد الزاما باید از متریال با کیفیت استفاده کنید. چرا که مهمترین نکته در افزایش دوام کناف کیفیت آن است.

نصب اصولی و استاندارد

نکته مهم دیگری که می تواند ماندگاری کناف را افزایش دهد نحوه نصب آن است که همیشه تاکید می شود از استادکار خبره و زبردست در این زمینه استفاده کنید. رعایت جزییات اصولی مانند بتونه کاری و درزگیری ها مواردی است که تنها یک فرد مجرب توان اجرای آن را دارد.

نگهداری مناسب

یکی دیگر از روش های افزایش ماندگاری کناف نگهداری از آن است. تمیز کردن کناف از کثیفی و گرد و غبار، پیشگیری از خوردگی یا آسیب به آن ساده ترین روش های نگهداری از آن به شمار می آید.

به کاربردن رنگ های با کیفیت

زمانی که می خواهید اقدام به رنگ آمیزی کناف کنید باید از رنگ های استفاده کنید که باعث خراب شدن یا خوردگی کناف نشود. برای این منظور باید از رنگ های با کیفیت استفاده کنید. رنگ کمک می کند تا کناف در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت زیادی پیدا کند.

به کاربردن روکش محافظ کناف

شما می توانید برای افزایش ماندگاری کناف از محافظ کناف استفاده کنید. این محافظ ها کناف را در برابر آتش و رطوبت مقاوم می کند و همین موضوع دوام کناف را زیاد می کند.

پیشگیری از ضربه

در نظر داشته باشید که علاوه بر حریق و رطوبت، ضربه نیز می تواند دوام کناف را تا حد زیادی کاهش دهد و به آن آسیب جدی وارد کند. هر ضربه ای که باعث آسیب یا شکستگی کناف شود عمر آن را نیز کاهش می دهد.

عدم تماس مواد آسیب زا با کناف

تماس انواع اسید و باز یا مواد شیمیایی قوی می تواند سلامت و دوام کناف را به مخاطره بیندازد و آن را از بین ببرد. از همین رو از کناف به عنوان سقف کاذب در محیط هایی که امکان وجود مواد مضر و شیمیایی وجود دارد استفاده نکنید.

تعمیر به موقع

از دیگر مواردی که دوام کناف را افزایش می دهد تعمیر به موقع خرابی هایی است که برای کناف ایجاد می شود. اگر شکستگی یا آسیبی در کناف مشاهده کردید در اولین فرصت آن را تعمیر کنید.

نصب اصولی کناف

اگرچه پروژه های سقف کاذب کناف خیلی سریع انجام می شود اما این در شرایطی است که فرد مجربی برای نصب آن اقدام کند. در صورتی که کناف به صورت اصولی نصب نشده باشد نه تنها ایمنی آن کاهش پیدا می کند بلکه در زیبایی نهایی و عمر آن نیز تاثیر منفی خواهد داشت. از همین رو همیشه از استادکاران کناف کار خبره و با تجربه برای نصب کناف استفاده می شود.

سوالات متداول

۱- آیا موریانه می تواند به کناف آسیب بزند؟

از آنجا که در این سازه از گچ استفاده می شود از همین رو سوسک و موریانه نمی تواند به آن آسیبی وارد کند.

۲- عمر کناف به طور میانگین چقدر است؟

به طور کلی میزان ماندگاری کناف در صورتی که از متریال با کیفیت استفاده کرده باشید، و عملیات نصب آن نیز به صورت حرفه ای توسط استاد کار انجام شده باشد بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. البته شرایط آب و هوایی و رطوبت محیط نیز می تواند تا حد زیادی عمر کناف را کاهش دهد. با این وجود با رعایت اصول گفته شده متوسط ماندگاری کناف ۱۵ سال است.

۳- انتخاب کناف خوب است یا خیر؟

کناف یکی از سازه های از پیش آماده ای است که امروزه در دکوراسیون داخلی بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سازه های پیش ساخته کمک کرده تا نمای داخلی ساختمان ها در کنار نورپردازی های زیبا، جلوه خیره کننده ای را برای خانه ایجاد کند. البته از کناف نه تنها در ساختمان های مسکونی، که در ساختمان های اداری و تجاری نیز می توان به راحتی استفاده کرد و فضای زیبایی را برای کسانی که در ساختمان تردد دارند، ایجاد کرد.

۴- مزیت استفاده کناف چیست؟

مزیت های کناف مهمترین دلایلی است که باعث شده استفاده از آن امروزه زیاد شود، نصب راحت، هزینه مقرون به صرفه، سبک بودن آن و نیز زیبایی ظاهری از مهمترین دلایلی است که مشتریان را برای استفاده از این سازه ترغیب می کند. بنابراین می توان گفت کناف گزینه مناسبی برای سقف کاذب است.

۵- معایب کناف چیست؟

از مهمترین معایب کناف که ارتباط مستقیم با کاهش عمر آن دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت پایین در برابر آب و رطوبت: استفاده از این سازه در شهرها و مناطق مرطوب گزینه مناسبی نیست. بنابراین در استفاده از این سازه محدودیت وجود دارد.

ضعف در برابر ضربه: یکی از مهمترین معایب کناف ضعیف بودن آن در برابر ضربه است. البته می توان آن را به راحتی و سریع ترمیم کرد. اما در مواردی که ضربه سنگین باشد کار رفع ایرادات کمی سخت می شود.

تاثیر کیفیت بر ظاهر و دوام آن: اگر بخواهید نتیجه قابل قبول از کناف بگیرید ناچارید از با کیفیت ترین نوع آن استفاده کنید، در غیر این صورت نه تنها بر ظاهر نهایی کار تاثیر دارد بلکه می تواند کاهش دوام آن را نیز به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =

تماس بگیرید

09126214611