استفاده از کف کاذب یا کناف کاری سقف یکی از راهکارهای خوبی است که با کمک آن می‌توانید دسترسی به تاسیساتی که در کف به کار رفته‌اند را داشته باشید. می‌توان از این روش به طور کلی برای مکان‌هایی که تاسیسات زیادی در کف آن تعبیه شده است استفاده کرد. همچنین کف کاذب برای اتاق‌های سرور گزینه‌ مناسبی به شمار می‌رود. امروزه کفپوش کاذب در انواع مختلفی عرضه می‌شود که از جمله می‌توان به انواع آلومینیوم، فولادی و گراویسی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد کف‌های کاذب صحبت کنیم اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد این کف به دست آورید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کف کاذب چیست؟

کف کاذب - کف کاذب چیست؟

در جهان تاریخچه کفپوش کاذب به قرن ۲ میلادی بر می‌گردد و از دیرباز استفاده زیادی داشته است. البته نوع استفاده از گذشته تا کنون دستخوش تغییر بوده است، چرا که در آن زمان برای گرم کردن حمام‌های عمومی از این نوع کفپوش کاذب یا سقف کاذب استفاده میشد. در عصری که در آن زندگی می‌کنیم کف کاذب هم مورد توجه شرکت‌ها و بیمارستان‌هایی که اتاق سرور دارند قرار گرفته است و با استقبال خوبی مواجه بوده است. کفپوش کاذب با کاربرد بسیار خوبی که دارد می‌تواند از تجهیزات مختلف در ارتفاعی بالاتر از کف اصلی ایجاد شود تا فضایی پنهان و مناسب برای عبور تجهیزات، کابل‌های برق و تاسیسات ایجاد شود. همانطور که از نامش پیداست این محصول سازه‌ای به شمار می‌آید که برای فضای داخلی ساختمان مناسب است تا سبب مرتفع شدن کف ساختمان گردد. کفپوش کاذب متشکل از اجزا مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از: پانل رویی، میله رابط (ایجادکننده‌ی ارتفاع)، کفشک، کلاهک و استرینگر. این سازه با قرارگیری  و نصب بر روی زمین سبب مرتفع شدن کف آن محیط می‌شود که با کمک آن قادر خواهید بود انواع تاسیسات نظیر کابل‌ها و سیم‌های برق، لوله‌های آب و را از آنجا عبور دهید.

از کف کاذب در اماکن مختلفی استفاده می‌شود که بارزترین کاربردهای آن عبارتند از:

  •       اتاق های کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور
  •       پستهای برق و مخابرات
  •       برجهای کنترل
  •       اتاق های قرنطینه
  •       گلخانه‌های مکانیزه و…

 

انواع کف کاذب

کف کاذب - انواع کف کاذب

کف‌های کاذب در انواع مختلفی تولید خواهند شد که به دلیل جنس آن است. انواع مختلف این محصول که در بازسازی خانه به کار می‌رود از کفپوش کاذب آلومینیومی فولادی، شیشه‌ای، سرامیکی، چوبی و سنگی. باید به این نکته نیز توجه کرد که هرکدام از انواع کفپوش‌های کاذب مخصوص استفاده در محیط خاصی می‌باشند و برای آن مکان طراحی شده‌اند. در ادامه به محبوب‌ترین انواع آن خواهیم پرداخت:

۱- کف کاذب لگراند

کفپوش کاذب لگراند که ساخت کشور فرانسه است را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و با کیفیت ترین کفپوش‌ به شمار آورد که با استقبال گسترده‌ای همراه است و بیشتر در دیتاسنتر‌ها استفاده می‌شود. چرا که از پوشش تجهیزات برقی و مکانیکی موجود در مراکز داده‌ها می‌باشد.

۲- کف کاذب فولادی

امروزه این نوع کفپوش به دلیل استحکام بالایی که دارد در اماکن پر رفت و آمد بسیار کاربرد دارد که دارای انواع مختلفی است. این کفپوش متشکل از دو ورق فولادی فرم داده شده می‌باشد که با استفاده از جوش نقطه‌ای به یکدیگر متصل شده و فاصله بین آن‌ها با استفاده از نوع خاصی از بتن پر میشود.

۳- کف کاذب آلومینیومی

کفپوش کاذب آلومینیومی نوع دیگری کفپوش است که قابلیت دسترسی بسیار سریع به زیر کف را برای مخاطب به ارمغان خواهد آورد و بیشتر در اتاق‌های سرور، دیتاسنتر، اتاق‌های کنترل، سالنهای صنعتی و از آن استفاده می‌شود. البته سقف کاذب اتاق خواب نیز می‌تواند از این جنس باشد.

۴- کف کاذب آنتی استاتیک

این نوع از کفپوش کاذب می‌تواند خطر خرابی یا برق گرفتگی کاهش دهد، چرا که با قابلیت آنتی استاتیک یا همراه است تا الکتریسیته ساکن یا برق ناشی از سیم لخت را به سیم ارت انتقال دهد.

۵- کف کاذب سرامیکی

پایه‌های این کف‌های کاذب از جنس پلی‌پروپیلن می‌باشد. کف سرامیکی به دلیل اینکه همخوانی بسیاری با سایر متریال‌های ساختمان دارند در ساختمان‌ها بسیار استفاده می‌شود و کاذب بودن کف کمتر حس می‌شود. همچنین سقف کاذب پارکینگ نیز می‌تواند از این جنس باشد.

۶-  کف کاذب سنگی

کف سنگی از سنگ‌های مصنوعی و یا سنگ‌های طبیعی مثل گرانیت، مرمریت، تراونتن و ساخته و روانه‌ی بازار می‌شود. سنگ به دلیل ماهیت مستحکمی که دارد قابلیت استفاده در مکان‌های فضاهای باز و پر رفت و آمد را دارد.

 

تفاوت بین کف کاذب با سقف کاذب در چیست؟

کف کاذب - تفاوت بین کف کاذب با سقف کاذب در چیست؟

امروزه در صنعت ساختمان سازی کف و سقف کاذب جای خود را به عنوان دکوراسیون ساختمان باز کرده‌اند که از متریال‌های مختلفی نیز ساخته می‌شوند تا زیبایی چشمگیری را برای منازل و سازه‌ها به ارمغان آورند. تفاوت اساسی که می توان برای کف و سقف کاذب در نظر گرفت جنس و متریال مورد استفاده برای آن‌ها می‌باشد. در سقف کاذب معمولا از کناف سقف استفاده خواهد شد.

 

اهمیت استفاده از کف کاذب در بازسازی ساختمان

کف کاذب - اهمیت استفاده از کف کاذب در بازسازی ساختمان

در اطراف خود می‌بینیم که ساختمان‌ها و برج‌های زیادی ساخته شده‌اند و همین امر باعث شده که سبک سازی در ساختمان‌ها یکی از مهم ترین مسائل به حساب آید. اینکه کف یا سقف کاذب از چه نوعی باشد شاید چندان تفاوتی نداشته باشد، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که باعث کم کردن هزینه ساختمان و افزایش مقاومت آن شود؛ بنابراین، کاهش وزن ساختمان و کاهش مقدار رطوبت دو مزیت مهم کفپوش کاذب هستند که بیش از هرچیزی اهمیت دارند. از همین رو استفاده از سقف کاذب مثلا سقف کاذب مغازه بسیار مورد توجه است.

 

اجزا تشکیل دهنده کف کاذب

کف کاذب -اجزا تشکیل دهنده کف کاذب

می‌توان گفت که تقریبا تمامی کف‌های کاذب اجرای مشابهی دارند و شامل پانل‌ها، استرینگر و پایه‌ها هستند که در ادامه با هر یک بیشتر آشنا می‌شویم.

پانل: اگر پانل از جنس آلومینیوم باشد دارای خاصیت ضد زنگ است و بنابراین این پانل برای مناطق مرطوب فوقالعاده است و توصیه میشود. همچنین در صورتی که کفپوش قابلیت آنتی استاتیک داشته باشد الکتریسیته ساکن ایجاد نخواهد کرد.

استرینگر: نقش استرینگر‌ها  ان است که در هنگام نصب ثبات را ایجاد کنند و دور تا دور پانل را میگیرند.

پایه: همانطور که از نامش مشخص است پایه ها برای نگهداری کف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

ویژگی‌های کف کاذب

کف کاذب - ویژگی‌های کف کاذب

ویژگی‌ها و مزیت‌های کف‌های کاذب را می‌توان تیتروار معرفی کرد و عبارتند از:

  •       سیم کشی در ساختمان بدون دستکاری بنا
  •       قابل حمل و جابجایی و نصب سریع
  •       امکان جابجایی، تغییر و یا اصلاح تاسیسات نظیر سیم‌ها و لوله ها
  •       باعث زیبایی در دکوراسیون محیط مورد نظر می‌شود.
  •       کاهش بار مرده ساختمان و وزن سازه
  •       کاهش میزان سیم‌ها و کابل ها
  •       سهولت تعمیر لوله ها
  •       سهولت دسترسی به تاسیسات ( از طریق برداشتن پانل ها)
  •       کاهش هزینه‌ی لوله کشی‌های روکار بعلت عدم نیاز به لوله کشی عرضی
  •       امکان شست و شوی و گردگیری آسان

 

موارد استفاده کف کاذب

کف کاذب - موارد استفاده کف کاذب

۱- کف‌های مخصوص پوشاندن تأسیسات

  •       کاربرد در سالن‌های صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی
  •       پوشش مناسب جهت کابل‌های برق و شبکه کامپیوتر
  •       مزیت خوب آن‌ها این است که این نوع از کف‌های کاذب ضد الکتریسیته ساکن هستند و قابلیت تحمل بالایی در برابر آتش‌سوزی دارند

 

 ۲- کف‌های مخصوص انتقال آبهای سطحی

  •       این نوع از کف کاذب‌ها به طور معمول در آزمایشگاه‌ها، آبکاری‌ها، سالن‌های مواد شیمیایی، کارخانه‌های دارویی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مشبک و یا درزدار می‌باشند و نصب می‌شوند.
  •       تایل‌های پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ و پایه‌های فولاد و آلومینیوم یا پلاستیک جنس سازنده این نوع کفپوش است .
  •       قابلیت نصب در سطوح سیمانی، مقاومت بالا در برابر شرایط فضای آزاد و اشعه UV، مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیائی از مزیت‌های خوب آن به شمار می‌رود.

 

۳- کف‌های مخصوص برای نصب گرمایش از کف و کاهش رطوبت

  •       این نوع از کف‌های کاذب عموماً دارای پایه‌های بسیار کوتاه و تایل‌های نازک هستند
  •       این نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت بوده و پس از نصب قابلیت جابه‌جایی تایل‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست
  •       چندان برای بارهای سنگین مناسب نمی‌باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبند
  •       این نو ع از کف‌های کاذب عایق صوتی مناسبی هستند
  •       سطح آنها عموماً از جنس‌هایی مانند پارکت، HPL، سرامیک و کفپوش‌های چوب پنبه‌ای می‌باشد
  •       آن‌ها همچنین مقاومت بالایی در برابر رطوبت، مواد شوینده و حشرات موذی دارند

 

۴- کف‌های مخصوص سبک سازی ساختمان‌ها

  •       پوکه‌ریزی و عملیات زیرسازی با استفاده از انواع کف‌های کاذب جدید قابل حذف‌اند.
  •       . این نوع کف‌های کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی سقف‌های بتنی نصب می‌شوند و قابلیت نصب آن در سطوح ناصاف و ناهموار را دارند.
  •       در این نوع کف‌ها عموماً از تایل‌های به جنس گرانیت مصنوعی، مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می‌شود.
  •       این کف‌ها سبک هستند و معمولاً قابلیت جابه جایی خوبی دارند، همچنین می‌توان از آن‌ها در فضاهای بسته استفاده کرد، این نوع از کف کاذب ویژگی‌های کف‌های دیگر را نیز دارا هستند

 

۵- استفاده از کف‌های کاذب در فرآیند بازسازی و طراحی داخلی خانه

این نوع کفپوش کاربردهای زیادی دارد و در فرآیند بازسازی و طراحی داخلی خانه نقش مهمی را بازی خواهند کرد که می‌توان به استفاده از آن برای ایجاد اختلاف سطح در فضای داخلی خانه استفاده کرد. اگر به دنبال طراحی چشم‌نواز منزل هستید می‌توانید از رنگ آمیزی کناف نیز استفاده کنید.

 

آشنایی با کف کاذب آلومینیومی

کفپوش کاذب آلومینیوم یکی از کفپوش‌ها در صنعت ساختمان سازی است و به خاطر اینکه در برابر رطوبت مقاوم است و زنگ نمی‌زند یکی از پرکاربردترین مدل های کفپوش در کشور به شمار می‌رود. هر یک از مدل‌های کفپوش کاذب در شرایط و مکان مناسب خود بهترین انتخاب خواهند بود و طراح بر حسب نیاز می‌تواند از کف‌های کاذب آلومینیومی  بهره ببرد. سقف کاذب استخر نیز می‌تواند از جنس آلومینیوم باشد تا زنگ نزند.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =