کاغذ دیواری از مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین روش‌هایست که سبب پوشاندن دیوار و زیبایی آن می‌شود. بنابراین در انتخاب آن باید به شکل، رنگ و کیفیت آن توجه داشته باشید. زیرسازی دیوار زیر کاغذ دیواری از دغدغه اصلی خریداران کاغذ دیواری می‌باشد زیرا از شرایط واجبی به شمار می‌آید که باید در بیشتر دیوارها انجام بگیرد. بنابراین فرقی نمی‌کند که دیوار شما رنگ یا گچ باشد بلکه باید دارای ترک و سوراخ نباشد زیرا ترک، درز، سوراخ و فرورفتگی و.. سبب می‌شود که کاغذ دیواری به خوبی بر روی کناف سقف یا دیوار نچسبد. بعد از آن‌که زیرسازی انجام گرفت باید به نصب کاغذ دیواری بر روی کناف سقف یا دیوار بپردازید. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع دیوار کناف، زیرسازی و هزینه آن آگاه شوید.

دیوار کناف - نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار کناف

هنگامی که سیستم ساخت و ساز کناف متداول شد، استفاده از آن در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفت و تقریبا تبدیل به یک امر ضروری شد. کناف در دیوار و سقف خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر مواقع از رنگ آمیزی برای سیستم کناف به کار گرفته می‌شود اما امروزه از کاغذ دیواری نیز استفاده می‌کنند. بیشتر افراد خواهان نصب کاغذ دیواری بر روی

 و دکور دیوارها هستند. البته توجه داشته باشید که هرچقدر طرح کناف سقف ساد‌ه‌تر باشد نصب کاغذ دیواری راحت‌تر انجام می‌گیرد.

بسیاری از افراد به وسیله کناف و کاغذ دیواری به بازسازی خانه می‌پردازند. آن‌ها با این کار سبب زیبایی خانه خود می‌شوند. بنابراین برای نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار کناف باید زیرسازی به درستی انجام بگیرد. قسمتی از این زیرسازی به نقاش و کار کناف در ارتباط است و قسمت دیگر نیز به کاغذ و نصاب آن مرتبط است. نصب کاغذ دیواری نیازمند دیواری کاملا صاف، بدون شوره و بدون کنده‌کاری می‌باشد. بعد از نصب باید بتونه درزگیری کامل انجام بگیرد. کار بتونه درزگیری باید به درستی انجام شود بنابراین به نقاش ماهر نیاز دارد. برخی از افراد بعد از کار بتونه درزگیری، خواستار ماستیک می‌شوند.

نکاتی در مورد نصب کاغذ دیواری:

کاغذ دیواری را می‌توان برای همه طرح‌های کناف مورد استفاده قرار داد اما توجه داشته باشید که برخی از طرح‌ها که پیچیدگی خاصی دارند، قابلیت نصب ندارد. برای طرح‌های پیچیده از کاغذهای بدون طرح استفاده کنید تا شکستگی طرح‌ها سبب بد ریخت شدن طرح شما نشود. نورپردازی کناف نمای زیبایی را به خانه شما می‌دهد بنابراین در بسیاری از دکوراسیون‌ها از نورپردازی استفاده می‌کنند اما معمولا نصب کاغذ دیواری بر روی سقف‌هایی که نورپردازی مخفی دارند، زیاد جالب نمی‌شود زیرا کناف‌هایی که دارای طرح‌های گوناگونی هستند، معمولا شکستگی‌های زیادی دارند به همین دلیل نصب کاغذ دیواری بر روی آن‌ها سبب بد شکل شدن ظاهر کلی طرح شما خواهد شد.

انواع دیوار کناف چیست؟

دیوار کناف - انواع دیوار کناف چیست؟

دیوار کناف یک دیوار غیر باربر است که برای جداسازی دیوارها در مکان‌های مختلف به کار برده می‌شود. نام دیگر این دیوار، درای وال (Dry Wall) می‌باشد. برای تولید این دیوار از قاب‌های فولادی سبک که دارای بخش افقی و عمودی است، استفاده می‌کنند. بخش افقی رانر و بخش عمودی استاد نام دارد. دیوار کناف به دو نوع دیوار جداکننده و دیوار پوششی تقسیم می‌شود که در ادامه انواع و ساختار آنها را شرح می‌دهیم.

W111 دیوار جداکننده ساده

دیوار جداکننده ساده از یک ردیف سازه و یک لایه پانل در هر سمت تشکیل شده است. این دیوار همانطور که از نامش مشخص است اجرای ساده‌ای داشته و به مصالح زیادی نیاز ندارد. همچنین فضای کمی را اشغال خواهد کرد. دیوار w111 سرعت اجرای بالایی دارد، بنابراین برای تقسیمات داخلی واحد‌های مسکونی و اداری به کار برده می‌شود.

W112 دیوار جداکننده با مقاومت مکانیکی بالا

دیوار w112 یک دیوار جداکننده است که قابلیت فنی بالایی دارد. این دیوار شامل یک ردیف سازه و دولایه پانل در هر طرف می‌باشد. از بارزترین ویژگی این دیوار می‌توان به مقاومت مکانیکی بالا اشاره کرد. علاوه بر مقاومت مکانیکی بالا، دارای وزن کمی بوده و سطح اشغال آن نیز بسیار کم است. همچنین عایق صوتی بالایی داشته و در برابر حریق نیز عملکرد مناسبی دارد. دیوار w112 کاربرد بسیاری دارد. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مکان‌هایی با ارتفاع بلند
  • محل‌های در معرض ضربه
  • دیوار لابی
  • دیوار راهرو
  • راه‌پله‌ها
  • آشپزخانه و سرویس بهداشتی

W115 دیوار جداکننده با عملکرد صوتی بالا

دیوار جداکننده w115 عملکرد صوتی بالایی دارد بنابراین در مواردی که عایق صوتی قابل توجهی مد نظر باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار این دیوار همانند دیوار w112 از دو ردیف سازه و دو لایه پانل در هر طرف تشکیل شده است. دو ردیف سازه این دیوار توسط نوار فوم کناف از یکدیگر جدا شده‌اند به همین دلیل در جلوگیری صدا از یک سمت دیوار به سمت دیگر نقش مهمی دارند. زیرسازی به کار رفته در دیوار w115 به گونه‌ایست که امکان استفاده از عایق‌های صوتی را در دو لایه امکان پذیر می‌سازد. این امکان سبب می‌شود انتقال صوت از یک سمت دیوار به طرف دیگر، کاهش یابد. این دیوار برای واحد‌های مسکونی، اتاق‌های هتل، بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان و…  به کار گرفته می‌شود.

W116 دیوار جداکننده تاسیساتی

دیوار جداکننده w116 در محل‌هایی مانند سرویس بهداشتی که دارای حجم و تراکم تاسیسات بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیوار از دو ردیف سازه و دو لایه پانل در هر طرف تشکیل شده است. دو ردیف سازه این دیوار با فاصله از یکدیگر اجرا می‌شوند و اتصال آنها از طریق برش‌هایی از پانل انجام می‌گیرد. اجرای دو ردیف سازه امکان عبور تاسیسات مکانیکی را بدون آن که با زیرسازی فلزی تداخلی داشته‌باشد، امکان‌پذیر می‌سازد. دیوار   w116 در سلول‌های تر و محل قاب‌های بادبند دار به کار برده می‌شود.

دیوار پوششی کناف بدون سازه

دیوار پوششی کناف دارای دو نوع با سازه و بدون سازه می‌باشد. آنهایی که بدون سازه هستند به وسیله چسب مخصوصی به نام پرلفیکس به طور مستقیم صفحه روکش‌دار گچی را به دیوار زمینه متصل می‌کنند.

دیوار پوششی کناف با سازه

در این روش، صفحات روکش‌دار گچی توسط چسب متصل نمی‌شوند بلکه بر روی یک زیرسازی فلزی پیچ می‌شوند. سپس درزگیری درزهای میان صفحات توسط نوار و بتونه مخصوص انجام می‌شود. با این کار سطح یکدست و بدون درزی به وجود می‌آید که امکان نصب کاغذ دیواری، رنگ آمیزی و کاشی وجود دارد.

اجرای زیرسازی دیوارهای جداکننده W111 و W112

برای زیرسازی این دیوارها ابتدا باید مسیر عبور دیوار بر روی کف مشخص شود. این کار را به وسیله ریسمان رنگ پاش انجام می‌دهند. برای مشخص کردن مسیر عبور دیوار در سقف، می‌توانید از تراز لیزری، استاد و تراز آبی یا شاغول استفاده کنید. رانرها را باید توسط پیچ و رولپلاک به کف و سقف متصل کنید. برای اتصال توجه داشته باشید که با حداکثر فاصله ۶۰ سانتی‌متری اجرا شوند. همچنین باید دقت شود تا فاصله اولین عامل اتصال از انتهای سازه از ۱۰ سانتیمتر بیشتر نشود. پس از آن که رانرهای کف و سقف اجرا شدند، استادها باید به طور قائم درون رانرها قرار بگیرند. فاصله این سازه‌ها از یکدیگر متفاوت بوده و به نوع ساختار و عملکرد آن بستگی دارد که معمولا می‌تواند ۳۰، ۴۰ یا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

اجرای زیرسازی دیوار W115

دو ردیف سازه که در ساختار این دیوار وجود دارد توسط لایه کشسان از یکدیگر جدا می‌شوند. برای این کار می‌توان به وسیله قطعات نوار فوم کناف به جداسازی استادهای مجاور پرداخت. قطعات فوم بر روی استادهای یک ردیف سازه در فاصله حداکثر ۵۰ سانتی‌متری چسبانده شده و استادهای مجاور بر روی این قطعات به طور مماس قرار می‌گیرند. بدین ترتیب دو ردیف سازه فاصله‌ای برابر با ضخامت لایه فوم خواهند داشت. سایر توضیحات اجرای این سازه همانند روش‌های ذکر شده در W111 و W112 می‌باشد.

اجرای زیرسازی W116

برای زیرسازی این دیوار از دو ردیف سازه متصل به هم استفاده می‌کنند. ضخامت این قطعات حداقل ۱۲ و نیم میلی‌متر است که ارتفاع ۳۰ سانتی‌متری دارند. این قطعات به وسیله حداقل ۶ عدد پیچ TN بر روی استادها به فاصله ۶۰ سانتی‌متری از یکدیگر نصب می‌شوند. فاصله ردیف‌های سازه و پهنای قطعات اتصال به حجم تاسیسات و نوع ادواتی که در دیوار به کار برده خواهند شد، بستگی دارد. سایر توضیحات اجرای این سازه همانند روش‌هایست که در W111 و w112 ذکر شده است.

کاربردهای مخصوص دیوار کناف چیست؟

دیوار کناف - کاربردهای مخصوص دیوار کناف چیست؟

کناف کاربرد بسیاری در دیوار داخلی، دیوار خارجی و سقف کاذب دارد. کناف سقف از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب محسوب شده که در بسیاری از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما دیوار کناف نیز اهمیت زیادی دارد زیرا اجرای آن به سرعت انجام گرفته و دارای وزن سبکی می‌باشد. بیشترین کاربرد دیوار کناف برای زیبایی بوده اما کاربردهای دیگری نیز دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

.۱ تقسیم فضاهای داخلی ساختمان

یکی از کاربردهای کناف، جداسازی و تقسیم فضاهای داخلی ساختمان است. هنگامی که بخواهید یک قسمت خانه را از قسمت دیگر جدا کنید، بجای آنکه از دیوارهای آجری استفاده نمایید می‌توانید دیوار کناف را که نسبت به دیوارهای آجری وزن کمتری دارد، به کار ببرید. پس از خرید دیوارهای پیش‌ساخته، با استفاده از پیچ‌های مخصوص آنها را متصل کرده و درزهای آن را با بتونه بپوشانید. این کار به سرعت انجام می‌گیرد. بنابراین نصب دیوار کناف به زمان زیادی نیاز ندارد.

.۲ بازسازی سریع دیوارهای قدیمی

از دیوارهای پوششی کناف برای پوشاندن و بازسازی دیوارهای قدیمی به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این کناف‌ها می‌توانید بازسازی و نوسازی ساختمان خود را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید.

زیرسازی دیوار کناف

زیرسازی به کلیه کارهایی می‌گویند که به برطرف کردن عیب و ایراد دیوارها مانند ترک خوردگی‌ها می‌پردازد. همچنین تکه‌های کنده‌شده گچ دیوارها را پر خواهد کرد. زیرسازی دیوار باید توسط افراد حرفه‌ای انجام بگیرد، معمولا این کار را نصاب کاغذ دیواری انجام می‌دهد زیرا لوازم و مواد مورد نیاز زیرسازی را دارد. نصاب کاغذ دیواری تکه‌های کنده شده و ترک خورده دیوار را به وسیله کاردک می‌پوشاند تا دیوار کاملا صاف و آماده نصب کاغذ دیواری شود. زیرسازی دیوار باید قبل از نصب کاغذ دیواری انجام بگیرد اما از آنجایی که خشک شدن بتونه به زمان زیادی نیاز ندارد، می‌توان نصب کاغذ دیواری را یک ساعت پس از زیرسازی انجام داد.

هزینه زیرسازی دیوار

دیوار کناف - هزینه زیرسازی دیوار

هزینه زیرسازی دیوار مانند نصب کاغذ دیواری مشخص و ثابت نمی‌باشد. معمولا هزینه زیرسازی را بر اساس متراژ دیوار، جنس سطحی که کاغذ دیواری روی آن نصب می‌شود و مدت زمانی که انجام می‌شود، مشخص می‌کنند. بنابراین قبل از آن‌که زیرسازی را انجام دهید، از نصاب کاغذ دیواری بخواهید تا از فضای ساختمان بازدید کرده و هزینه آن را برای شما مشخص کند.

جمع بندی

اصلی‌ترین کاربرد کناف برای ساخت سقف‌های کاذب می‌باشد که کناف سقف از این سقف‌های کاذب محسوب می‌شود. علاوه بر استفاده کناف در سقف، برای دیوارها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوار کناف بهترین راه‌حل برای ایجاد فضای داخلی مدرن و جذاب است. این دیوارها به عنوان جداکننده یا دیوار پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا مقرون به‌صرفه خواهد بود.

نصب کاغذ دیواری بر روی دیوار کناف سبب زیبایی شده اما باید نصاب آن حرفه‌ای باشد تا به بهترین نحو ممکن آن را نصب کند. شرکت کیان دکور در زمینه طراحی کناف، بازسازی، نورپردازی و… دارای کارشناسان با تجربه‌ای می‌باشد که با کمک آنها می‌توانید زیبایی خانه خود را چند برابر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هشت =