طریقه موج گیری کناف

طریق موج گیری کناف با طی مراحلی مانند بتونه کاری و سمباده کاری انجام پذیر می‌باشد. کناف پس از گچ کاری در ساختمان‌ها اجرا می‌شود. این طرح بر زیبایی سقف می‌افزاید. در هنگام اجرای آن گاهی موج یا آشفتگی‌های زیادی در سطح ایجاد می‌شوند که باید از طریق موج گیری رفع شوند. این عمل سبب صاف و یکنواخت شدن سطح مورد نظر می‌شود. در این فرایند تمام شکاف‌ها و ناصافی‌ها از بین می‌روند. برای موج گیری و مراحل قبل از آن لیسه، کاردک، بتونه درزگیر و دیگر ابزار‌ها مورد نیاز می‌باشند. در این مقاله به بررسی نحوه انجام موج گیری کناف خواهیم پرداخت.

کناف چیست؟

کناف نوعی سقف کاذب می‌باشد که در سال‌های اخیر استفاده‌ی آن در ساختمان‌های مختلف بسیار افزایش یافته است. کناف از جنس گچ می‌باشد که با کاغذ روکشی شده است. اجرای کناف پس از گچ کاری صورت می‌گیرد. اگر کناف کاری بطور اصولی انجام شود موج کمتری در سقف ایجاد خواهد. موج یا آشفتگی باعث افت کیفیت کناف می‌شود. کناف کار‌ها پس از اتمام پروژه سقف و قسمت‌های مختلف ساختمان را موج گیری کرده و آن را صیقل می‌دهند. برای انجام این کار  پودر‌های آماده و ابزار‌های مختلف نیاز می‌باشند.

ابزار و لوازم مورد نیاز در موج گیری

برای انجام فرایند موج گیری ابزار‌های خاصی مورد نیاز می‌باشند که قبل از اجرا باید تهیه شوند. این لوازم شامل موارد زیر می شوند:

  • کاردک مخصوص کناف
  • لیسه کناف  معمولی
  • تیغ کاتر
  • کاردک زاویه خارجی و داخلی
  • بتونه ماستیک و بتونه درزگیر
  •  انواع پودر‌ها

پودر  بتونه کناف: پودر‌ها در بسته بندی‌های ۵ و ۲۰ کیلویی در بازار عرضه می‌شوند. پودر بتونه درزگیر و بتونه ماستیک دو نوع معروف از پودر‌ها می‌باشند که برای بتونه کاری ضروری هستند. جهت استفاده پودر را با آب مخلوط می‌کنند.

بتونه درزگیر: بتونه درزگیر در واقع بتونه کناف می‌باشد که در کناف کاری جهت پر کردن شکاف و درز‌های کناف بکار می‌رود. این بتونه بعلت داشتن چسب زیاد استقامت بالایی دارد.

بتونه ماستیک: بتونه ماستیک برای قالب کاری و سمباده کاری استفاده می‌شود. این بتونه نسبت به نوع درزگیر نرم می‌باشد به این علت کار با آن راحت‌تر است. ماستیک برای ایجاد سطح کاملا یکدست در کناف بکار می‌رود.

ابزار لازم برای موج گیری کناف

 موج گیری کناف چگونه انجام می‌شود؟

برای  موج گیری ابتدا بتونه کاری و سمباده کاری را انجام می‌دهند. پس از انجام این مراحل سطحی یکنواخت و صاف با رنگ جذاب بوجود می‌آید:

بتونه کاری: جهت انجام بتونه کاری باید محلول پودر و آب بدرستی تهیه شوند. برای شروع مقداری از پودر را برداشته و با آب مخلوط می‌کنند. پودر را آرام آرام باید به آب اضافه کنید تا زیاد مخلوط نشوند. در این مرحله از دو پودر درزگیر و ماستیک استفاده می‌کنند. در ابتدا بهتر است بتونه درزگیر را بکار ببرید. چون درز‌ها و شکاف‌ها را بخوبی پر کرده و کیفیت کناف را بالا می‌برد. در این روش سوراخ‌های بیش از ۳ میلیمتر صاف می‌شوند.  فاصله‌های بین دو کناف و پانل‌ها در مرحله‌ی بتونه کاری از بین می‌روند.

 

سمباده کاری: پس از انجام بتونه کاری نوبت به سمباده کاری می‌رسد. برای سمباده کاری ابتدا باید بتونه کاری خشک شود و سپس آن را انجام دهید. برای اینکار سمباده را مطابق با قالب مخصوص سمباده برش داده و به آن وصل کنید. سمباده را چند بار روی سطح مورد نظر بکشید تا موج‌های کناری نیز رفع شوند. این کار برای موج گیری کناف و رفع قسمت‌های ناصاف انجام می‌شود. سمباده کاری زبری سطح را از بین برده و کناف را صیقلی و صاف می‌سازد. ماستیک برای سمباده کاری بکار می‌رود و خاصیت موج گیری بالایی دارد.

 

موج گیری: بخشی از موج‌ها  در کناف دیوار در بتونه کاری و سمباده کاری از بین می‌روند. موج‌های مانده در نهایت با موج گیری دقیق صیقل داده می‌شوند. درز‌ها پس از پرکردن با ماستیک با ماله بصورت یکنواخت در سطح پخش می‌شوند. در آخر قسمت‌های کناری سطح موج گیری شده و صاف می‌شوند. برای از بین بردن موج بهتر است از رنگ‌ مات  استفاده کنیم. همچنین مراحل بتونه کاری و سمباده کاری باید بطور دقیق اجرا شوند. در بتونه کاری بتونه باید بطور یکنواخت در سطح پخش شود.

چجوری کناف را موج گیری کنیم؟

نکاتی در مورد بتونه کاری و موج گیری

در رابطه با مراحل انجام موج گیری نکات زیادی وجود دارد که در صورت رعایت کردن کیفیت کناف بالا می‌رود.

  • برای این کار باید پودر‌های درزگیر و ماستیک بسیار باکیفیتی را انتخاب کنید. چون این لوازم نقش اساسی در موج گیری و بتونه کاری دارند.
  • سطح موج گیری باید بدون گرد و غبار و آلودگی باشد.
  • در اضافه کردن پودر به آب باید بیشتر دقت کنید تا گلوله گلوله نشود.
  • قبل از انجام بتونه کاری درز‌های سطح را پر کنید چون در کیفیت نهایی کار تأثیر دارد.
  • برای اجرای کناف افراد ماهری را انتخاب کنید چون این کار تخصص بالایی می‌طلبد.
  • استفاده از بتونه بی‌کیفیت و نامرغوب موج زیادی را بوجود می‌آورد پس از نوع باکیفیت آن استفاده کنید.
  • برای رفع موج سمباده زنی حتماً باید با دقت بیشتری انجام بگیرد.
  • پس از اتمام موج گیری روی کناف را رنگ آمیزی کنید. رنگ مات در جلوگیری از دیده شدن موج‌های احتمالی مؤثر می‌باشد.

 

سخن پایانی موج گیری کناف

کناف نوعی سقف کاذب و از تزیینات ساختمان است که بکار گیری آن در حال حاضر افزایش یافته است. در هنگام اجرای کناف ممکن است موج‌هایی نیز در سطح شکل بگیرند. برای همین منظور باید موج گیری کناف انجام شود. جهت موج گیری ابزار‌هایی مانند لیسه، کاردک و پودر لازم می‌باشند. این فرایند پس از بتونه کاری و سمباده کاری انجام پذیر است. برای بتونه کاری پودر را به آب اضافه کرده و به سطح مورد نظر می‌کشند. عمل سمباده کاری در ایجاد سطحی یکنواخت تأثیر بالایی دارد. پس از اجرای این مراحل موج گیری نهایی انجام می‌شود. طی این فرآیند ناصافی‌‌ها و درز‌های سطح از بین می‌روند و بسیار یکنواخت می‌شوند.

 

سه سؤال متداول برای موج گیری کناف

۱.چرا در بتونه کاری باید از نوار درزگیر استفاده کنیم؟

این نوار در بتونه کاری کاربرد بالایی دارد. نوار درزگیر را در درز‌ها و شکاف‌ها می‌چسبانند و روی آن را بتونه کاری می‌کنند. نوار درزگیر از ایجاد ترک در کناف جلوگیری خواهد کرد.

۲.چرا در کناف موج بوجود می‌آید؟

استفاده از پودر نامرغوب و نحوه پخش نادرست آن در آب، ضخامت بالای بتونه، اجرای غیراصولی کناف و سپردن کناف به افراد کمتر ماهر سبب ایجاد موج در کناف می‌شوند.

۳. برای موج گیری کناف چگونه باید عمل کنیم؟

برای موج گیری کناف در حالت کلی باید ابتدا  بتونه کاری و سمباده کاری انجام شود که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. جهت اجرای این مراحل از ابزار‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =