به منظور استفاده از یک ساختمان یا سازه ایمن در مقابل آتش‌سوزی و حریق، اقداماتی وجود دارند که باید انجام شوند. هنگام ساخت و یا بازسازی یک ساختمان، طراحی سقف و دیوار‌ها از نکات مهم است. چرا که با اعمال مواردی در این قسمت‌ها می‌توان قابلیت ضد حریق بودن یک ساختمان را افزایش داد. در حالی که متریال‌های متعددی مانند، چوب، وجود دارند که می‌توان برای اجرای سقف مورد نظر از آن‌ها استفاده کرد، اما سقف کاذب گچی، گزینه‌ی بهتری است. سقف‌های کاذب گچی، انواع مختلف با مزایای مختلفی دارند که یکی از آن‌ها مقاومت در برابر حریق است. در این مقاله قصد داریم  تا به اصول حفاظت ساختمان در برابر حریق و نقش پانل‌های گچی سقف کاذب در این امر را مورد بررسی قرار دهیم.


اصول حفاظت ساختمان در برابر حریق

مقامت یک ساختمان  در برابر حریق، امر مهمی است که باید در تمام ساختمان‌ها به آن توجه کرد. این مقامت شامل اصولی است که  در ادامه‌ی این بخش قصد تاریم تا به آن‌ها بپردازیم.

آتش‌سوزی می‌تواند تقریباً در هر نقطه‌ای از هر نوع تأسیساتی رخ دهد، اما کلید به حداقل رساندن خطر این است که در وهله اول از شروع آتش‌سوزی جلوگیری شود و در صورت وقوع نیز، از گسترش آن جلوگیری شود. ترکیب مصالح و متریال‌های به کار برده شده در یک ساختمان، مانند درب‌ها و پنجره‌های مقاوم، سیستم‌های شیشه‌ای مقاوم در برابر حریق و سقف‌های دارای مقاومت، به به حداقل رساندن انتشار شعله‌ها، گازهای مضر و دود در سرتاسر تأسیسات کمک می‌کنند. یکی از این موارد استفاده از سقف‌های کاذب و سقف‌ کناف با پانل‌های گچی مقاوم در برابر حریق است که اگرچه هزینه‌ی بالاتری را شامل می‌شود اما در عوض ایمنی بالایی را به ارمغان می‌آورد. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد قیمت کناف، پانل‌های مختلف، دیواره‌ها و قیمت سقف کاذب، می‌توانید به سایت شرکت کیان دکور مراجعه کنید.

تجهیزات آتش نشانی قابل حمل

تجهیزات آتش نشانی قابل حمل

داشتن تجهیزات آتش نشانی سرویس شده و کاربردی در زمان و مکان مورد نیاز می‌تواند به معنای تفاوت بین یک آتش سوزی جزئی و یک آتش سوزی در مقیاس ویرانگر باشد. کپسول‌های آتش‌نشانی، ابزار ضد حریق و…، طیف گسترده‌ای از تجهیزات آتش نشانی با کیفیت بالا را ارائه می دهند که اولین خط دفاعی قدرتمند در برابر آتش می‌باشند. 

سیستم های هشدار و تخلیه

 سیستم های تشخیص حریق، تشخیص زودهنگام آتش سوزی‌های حتی در ابعاد کوچک  را نیز ارائه می‌دهند و قابلیت تشخیص مونوکسید کربن (CO)، دود و گرما را دارند. ابزارهای تحلیلی حساس به معنای تشخیص زودهنگام است که در یک محیط مسکونی و تجاری، امری حیاتی است.

سیستم‌های اسپرینکلر آتش‌نشانی

سیستم‌های اسپرینکلر می‌توانند به طور خودکار آتش را تشخیص داده، با استفاده از زنگ هشدار آتش را مخابره کرده و در نهایت آتش را کنترل کنند.

آموزش اصول آتش نشانی

 آتش‌سوزی، نشت گاز و مسائل مربوط به حریق، موقعیت‌هایی هستند که هر فردی می‌تواند در آنپها قرار بگیرد. بنابراین آگاهی و دانش چگونگی رفتار در این موقعیت‌ها، امر بسیارمهمی است که تنها با آموزش حاصل می‌شود.

دوره‌های آموزشی ایمنی آتش‌سوزی و دوره‌های آموزشی اضطراری، به افراد مهارت و اعتماد به نفس می‌دهد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، تصمیم‌گیری درست و سریعی داشته باشند.

روش های مقابله با حریق

مقاومت کناف در برابر حرارت - روش های مقابله با حریق

روش‌های معمولی برای مقابله با آتش‌سوزی و حریق وجود دارند که اکثر افراد با آن آشنایی دارند. برخی از آن‌ها در ادامه ذکر شده است.

۱- آب:

استفاده از آب برای خاموش کردن آتش از ساده‌ترین و موثر‌ترین روش‌ها بوده و اولین روشی است که به ذهن تمام افراد در هنگام آتش‌سوزی خطور می‌کند. 

۲-کپسول‌های اطفای حریق:

این کپسول‌ها دو نوع دستی و سوار بر چرخ دارند که نوع دستی آن‌ها معمول‌تر است. انواع مختلفی از این کپسول‌ها وجود دارد که شامل کپسول‌های اطفای حریق پودر، گاز و … می‌باشد.

۳- سیستم‌های اطفای حریق ثابت:

در اماکن و ساختمان‌های مختلف، برای مقابله با آتش، از سیستم‌های اطفای حریق ثابت استفاده می‌شود. این سیستم‌ها به صورت جعبه‌ای بوده ‌ و داخل این جعبه‌ها، لوله‌های نواری نرم، شیلنگ‌ها، سرلوله‌ها و سایر ابزار مورد نیاز، قرار می گیرد.

شرایط یک ساختار مقاوم در برابر حریق چیست ؟

مقاومت کناف در برابر حرارت - شرایط یک ساختار مقاوم در برابر حریق چیست ؟

ساخت یک سازه کاملا مقاوم در برابر حریق، ممکن است کمی هزینه‌بر باشد، اما همیشه می‌توان سازه‌هایی با مقاومت قابل توجه در برابر آتش با بودجه قابل قبول نیز ساخت. این امر با در نظر گرفتن الزامات مقاومت در برابر آتش ساختمان‌ها، قابل دستیابی است. به عنوان مثال، انتخاب مصالح ساختمانی مناسب، رعایت احتیاطات خاص در ساخت و ساز ساختمان‌ها و نصب سیستم‌های اعلام حریق و کپسول‌های آتش نشانی در هر جا که لازم باشد. برای مثال می‌توان با انجام یک سری از کارها، مقاومت مصالح به کار برده شده در یک شاختمان را ارتقا داد. برای نمونه: با رنگ آمیزی کناف، می‌توان مقاومت کناف در مقابل حریق را افزایش داد. نشان داده شده است که این الزامات، می‌توانند اثر بار آتش در یک ساختمان را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. ساختار مقاوم در برابر آتش، شرایطی را می‌طلبد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

  1. استفاده از متریال و مواد مناسب

 خواص مواد مقاوم در برابر آتش، عبارتند از: تحت تاثیر گرما نباید متلاشی شوند،

 نباید در اثر گرما منبسط شوند تا تنش‌های غیر ضروری در ساختمان وارد شود، مواد نباید به راحتی آتش بگیرند و هنگام قرار گرفتن در معرض آتش، نباید قدرت خود را از دست بدهند.مواد مختلفی وجود دارد که معمولاً در ساخت و ساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود.  ویژگی‌های مقاومت در برابر آتش این مواد در زیر مورد بحث قرار گرفته است:

  • سنگ:

رسانای بد گرما است. ماس‌سنگ‌ها در برابر آتش، می‌توانند مقاومتی در حد متوسط داشته باشند. گرانیت زیر آتش متلاشی می‌شود. سنگ آهک نیز به راحتی خرد می‌شود.

  • آجرها:

آجر‌ها می‌توانند تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد در برابر حرارت مقاومت کنند.  در هنگام ساخت، اگر از مواد مرغوبی برای آجرها استفاده شود، مقاومت سازه در برابر آتش‌سوزی چندین برابر می‌شود.

  • الوار:

هر سازه‌ای که از چوب ساخته شده باشد در اثر آتش سوزی به سرعت تخریب می‌شود. الوار شدت آتش را افزایش می‌دهند. استفاده از قطعات سنگین الوار در ساختمان‌ها درست و اصولی نیست. برای مقاوم‌تر کردن الوار در برابر آتش، سطح چوب را با مواد شیمیایی مانند فسفات آمونیوم و سولفات، اسید بوریک و بوراکس می‌پوشانند. گاهی اوقات رنگ ضد حریق بر روی سطح چوب مورد استفاده در ساختمان برای بهبود مقاومت، اعمال می‌شود.

  • بتن:

بتن مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش دارد. رفتار واقعی بتن در هنگام آتش‌سوزی به کیفیت سیمان و سنگدانه‌های مورد استفاده در ساخت و ساز بستگی دارد. موقعیت بتن نیز بر توانایی مقاومت در برابر آتش تأثیر می‌گذارد. هر چه پوشش بتنی بزرگتر باشد، مقاومت آن در برابر آتش نیز بهتر است.

بتن تا دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت زیادی را از دست نمی‌دهد. کاهش قدرت آن زمانی شروع می‌شود که دما از ۲۵۰ درجه سانتی گراد فراتر رود. به طور معمول، سازه‌های بتنی می‌توانند حدود یک ساعت در برابر آتش در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت کنند. از این رو، بتن سیمانی، به طور ایده آل به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شود.

  • فولاد:

رسانای خوبی برای گرما است. میله‌های فولادی استحکام کششی خود را از دست می‌دهند و در دمای حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد شروع به از بین رفتن می‌کنند. در دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد کاملا ذوب می‌شوند. ستون‌های فولادی نیز در اثر حریق طولانی مدت ناامن می‌شوند. از این رو ستون‌های فولادی معمولاً با آجرکاری یا با محصور کردن آنها در بتن، محافظت می‌شوند.  آرماتور در بتن با پوشش بتنی محافظت می شود در حالی که کوره ها و تیرهای فولادی با رنگ های مقاوم در برابر آتش اعمال می شوند.

  1. انجام اقدامات احتیاطی در ساخت و ساز ساختمان‌ها

که شامل بررسی دقیق ابعاد اجزای ساختمان، محفظه‌ها، استفاده از مواد ضد حریق و

 رعایت الزامات خروج که شامل ارائه راه‌های خروجی کافی به هر ساختمان برای امکان فرار ایمن در مواقع آتش سوزی است، می‌باشد.

 

  1. تهیه سیستم‌های اعلام حریق و کپسول‌های آتش نشانی

سیستم‌های اعلام و تشخیص حریق یا آبپاش‌ها، اقداماتی هستند که به مداخله انسانی یا فعال سازی خودکار نیاز دارند و به کنترل گسترش آتش و اثر آن در زمان آتش‌سوزی کمک می‌کنند.

 

پانل های روکش دار گچی تا چه حدی در مقابل حریق مقاوم هستند؟

سقف کاذب روکش‌دار گچی، به دلیل مزایای زیادی که دارد، انتخاب بسیار محبوبی است. یکی از مزیت‌های این ماده، مقاومت در برابر حرارت است. این پانل‌ها، دارای یک هسته غیر قابل احتراق هستند که برای مقابله با شرایط گرمای بالا ساخته شده‌اند و اولین اتفاقی که در تماس سقف با آتش اتفاق می‌افتد این است که آب مانند بخار از آن خارج می‌شود. می‌توان از چندین لایه از این ماده برای مقاومت در برابر حرارت بیشتر برای قسمت‌های مختلف یک ساختمان، مانند سقف کاذب پذیرایی، استفاده کرد. پانل گچی نسوز،  نوعی پانل است که به جلوگیری از گسترش شعله در سراسر خانه یا ساختمان کمک می‌کند. این گچ، به عنوان یک مانع مقاوم در برابر آتش عمل می‌کند. هنگامی که دیوار گچی در معرض آتش قرار می‌گیرد، آب به آرامی به عنوان بخار آزاد می‌شود و به طور موثر انتقال حرارت را کند می‌کند. امروزه از این پانل‌ها، در ساخت ساختمان‌های جدید و حتی بازسازی خانه های قدیمی نیز استفاده می‌شود.  

پانل گچی درجه‌بندی شده، در برابر آتش مقاوم‌تر است زیرا حاوی تقویت کننده الیاف شیشه و سایر مواد افزودنی در هسته گچی فرموله شده خاص خود است که به آن کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری در برابر آتش مقابله کند. این پانل‌ها، نه تنها گسترش شعله را کاهش می‌دهد، بلکه در قوانین ساختمانی برای مناطق مستعد آتش سوزی به منظور محدود کردن میزان خسارات ناشی از آتش سوزی‌های فصلی، به یک الزام تبدیل شده است. 

 

کاربرد صفحات گچی در مقاوم سازی ساختمان‌ها

مقاومت کناف در برابر حرارت - کاربرد صفحات گچی در مقاوم سازی ساختمان‌ها

پانل‌های گچی، صفحات گچی و یا گچ‌برگ‌ها، به مجموعه‌ای از محصولات گفته می‌شوند که از مخلوطی از آب و گچ ساخته می‌شوند و دارای پایه‌ای گچی هستند که سطح رویی آن‌ها می‌توان با سایر مواد مانند فایبرگلاس پوشاند. صفحات گچی به چهار نوع مختلف تولید شده و منجر به مقاومت ساختمان‌ها شوند. این چهار نوع عبارتند از: معمولی یا RG، مقاوم در مقابل رطوبت یا MR، مقاوم در مقابل حریق یا FR و مقاوم در مقابل حریق و رطوبت یا FM.

برای مثال، صفحات گچی مقاوم در برابر رطوبت، در دیوار‌ها و سقف‌های فضا‌ها و ساختمان‌هایی که در معرض مداوم رطوبت قرار دارند، کاربرد دارد و برای نمونه، منجر به مقاومت سقف کاذب حمام، دیوار‌ها و سقف‌های سالن‌های جکوزی، سقف کاذب سرویس بهداشتی و همچنین سقف کاذب استخر، در برابر رطوبت می‌شود.

 

کاربردهای پانل گچی

در انجام دکوراسیون و روکش کردن دیوار‌ کناف نقاط مختلف یک منزل مانند کناف پشت تلویزیون، اجرای سقف کاذب، به کارگیری پانل‌های گچی با خواص ضد آتش و عایق حرارت، از جمله نکات مهمی است که باید انجام شود.

پانل‌های گچی یا گچ‌برگ چهار نوع مختلف دارند که شامل: معمولی یا RG، مقاوم در مقابل رطوبت یا MR، مقاوم در مقابل حریق یا FR و مقاوم در مقابل حریق و رطوبت یا FM. هر یک از این انواع مختلف، کاربرد‌ها و عملکرد‌های مختلفی دارند. قابلیت مقاومت در برابر حریق و حرارت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پانل‌های گچی است. این پانل‌ها در دیوار‌ها و سقف‌ها به کار برده شده و منجر به به تاخیر انداختن انتقال گرمای ناشی از حریق و آتش‌سوزی می‌شوند. 

پانل‌های مقاوم در برابر حریق معمولا در سقف فضاهایی به کار برده می‌شود که امکان آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد. فضاهایی مانند: سقف کاذب آشپزخانه و  یا سقف کاذب اتاق و یا سقف کاذب مغازه.

 

نکات مهم در رابطه با گچبرگ مقاوم در برابر حرارت

گچ‌برگ ضد حریق، اغلب برای مقاوم کردن ساختمان‌های قدیمی در مقابل حریق و حرارت و همچنین از آن برای کاور کردن دیوار‌های تاسیسات مختلف مانند چاله آسانسور، که منجر به گسترش آتش در میان طبقات می‌شود، استفاده می‌شود. 

برخی از گچ‌برگ‌ها در مقابل حرارت مقاوم هستند. به این گچ برگ‌ها، گچ برگ FR  یا گچ برگ مقاوم در برابر حرارت یا کناف ضد حریق، گفته می‌شود. 

در بلاگ مقاله یدیگری به نام کاربرد سقف کاذب ضد حریق نیز موجود است که خواندن ان را پیشنهاد می کنیم.

در هسته گچی گچ برگ‌ها مقاوم در مقابل حریق یا Fire Resistance gypsum board، از الیاف شیشه‌ای برای بالا بردن مقاومت آن‌ها در مقابل حریق استفاده می‌شود. این سازه‌های گچی، معمولا برای پوشش در ساختمان‌هایی که نیازمند محافظت در برابر حرارت و حریق هستند، استفاده می‌شود. گچ‌برگ‌های FR، پنل‌های روکش‌‌داری هستند که الیاف فایبر گلاس در گچ آن‌ها وجود دارد و آن‌ها را در مقابل حرارت مقاوم می‌کند. 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =