بازسازی ساختمان به عمل ترمیم و مرمت یک ساختمان جهت افزایش طول عمر مفید و بهبود کیفیت آن گفته می‌شود. در طی مراحل بازسازی ساختمان، ظاهر و باطن ساختمان تا حد زیادی در جهت مثبت دچار تغییر خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر مراحل بازسازی خانه، به تعریف و دیگر مسائل پیرامون آن بپردازیم.

بازسازی ساختمان چیست؟

بازسازی ساختمان چیست؟

به طور کلی، اصطلاح “بازسازی” به فرآیند بازگرداندن چیزی به وضعیت بهتر و بهبود آن اشاره دارد. در صنعت ساختمان نیز، بازسازی منزل به فرآیند بهسازی یا نو کردن یک ساختمان قدیمی، آسیب دیده یا معیوب اطلاق می‌شود که این امر بر خلاف نوسازی است. بازسازی سازه می‌تواند شامل مواردی چون برطرف کردن فرسودگی، طراحی مجدد پلان‌های طبقات، سیم کشی مجدد، لوله کشی مجدد، خطوط زهکشی جدید، به روز رسانی لوازم و اتصالات، محوطه سازی سبک، نقاشی و سایر اشکال دکوراسیون و تعمیرات جزئی وغیره باشد. بازسازی ساختمان در اصل به ترمیم و مرمت ساختمانی گفته می‌شود که نیاز به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت دارد. بازسازی هر ساختمانی عملیاتی تخصصی است که مراحل مختلفی را شامل می‌شود. مراحل بازسازی خانه عبارت است از؛ گرفتن مشاوره از متخصصان و مهندسان بازسازی، تخریب ساختمان و ساخت مجدد.

نوسازی چیست؟

نوسازی چیست؟

دو عمل بازسازی و نوسازی اگرچه اغلب اوقات به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما کاملا با هم متفاوت هستند. همان طور که گفته شد، بازسازی ساختمان در واقع عملیاتی است که اغلب به جهت جلوگیری از نابود شدن، بر روی بناهای تاریخی انجام می‌شود و می‌تواند تنها بخش کوچکی از یک ساختمان را در بر بگیرد. اما نوسازی ساختمان به عملیاتی گفته می‌شود که در آن یک ساختمان قدیمی به طور کامل تعمیر می‌شود و در طی آن معمولا شکل ظاهری و اسکلت بندی ساختمان تا درصد زیادی دچار تغییر خواهد شد. به عبارت بهتر، هدف از نوسازی یک ساختمان فرسوده، تبدیل آن به یک ساختمان زیبا و نو است. در طی این فرآیند، بخشهایی کلی از ساختمان مانند تأسیسات، نمای بیرونی، دکوراسیون داخلی منزل و غیره دچار تغییر و تحول می‌شوند.

علت بازسازی چیست؟ چرا باید بازسازی کنیم؟

علت بازسازی چیست؟ چرا باید بازسازی کنیم؟

بازسازی ساختمان به دلایل مختلفی ممکن است انجام شود. مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل بازسازی ساختمان به شرح زیر است؛

فرسودگی و کهنگی ساختمان

یک ساختمان می‌تواند بنا به دلایلی و وابسته به مولفه‌های مختلفی مانند حوادث طبیعی چون طوفان، سیل و بارندگی، قدمت بالا، ساخت و ساز در ساختمان‌های اطراف و غیره، قدیمی شده و دچار فرسودگی شود. در چنین حالتی، ممکن است کلیت بافت ساختمان و یا تنها قسمتی از آن فرسوده شده و نیاز به بازسازی داشته باشد.

تغییر کاربری سازه

گاهی اوقات، صاحب یک ساختمان تصمیم به تغییر کاربری یک سازه و یا ساختمان می‌گیرد. در چنین حالتی با توجه به هویت فعلی ساختمان، باید کلیت ساختمان دچار تغییر و تحول شده و دکوراسیون داخلی، طراحی نورپردازی، سقف و قسمت‌های مختلف بنا بازسازی شود. برای نمونه، در تغییر کاربری یک ساختمان از خانه به محل کار، سقف‌ گچی پیشین تخریب شده و سقف کناف و رنگ آمیزی کناف اعمال و تعبیه می‌شود.

تغییر دکوراسیون داخلی

گاهی اوقات افراد از ظاهر دائمی و تکراری محل زندگی و یا محل کار خود خسته شده و احساس نیاز به تغییر پیدا می‌کنند. یکنواختی محیط می‌تواند منجر به کاهش بازدهی و کیفیت زندگی و یا کار شود. به همین دلیل افراد تصمیم به تغییر کلیت فضا گرفته و دکوراسیون داخلی ساختمان را تغییر می‌دهند. لازمه این تغییر، انجام بازسازی و ترمیم و طراحی مجدد است. برای نمونه، شکل و فرم سقف، رنگ دیوارها، نوردپردازی و غیره را تغییر می‌دهند.

مراحل بازسازی ساختمان (داخل خانه)

همان طور که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد، بازسازی ساختمان یک کار تخصصی است که مراحل مختلفی را شامل می‌شود. پیش رفتن مرحله به مرحله و طبق اصول نکته مهمی است که حتما باید در بازسازی ساختمان مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه مراحل بازسازی ساختمان به طور کامل و جامعی بیان می‌شوند.

یافتن ایده برای شروع بازسازی

در هر زمینه‌ای، داشتن ایده و یک فکر اختصاصی اولیه، اولین و می‌توان گفت مهم‌ترین قدمی است که باید برداشته شود. در پروسه بازسازی ساختمان نیز، پیدا کردن فکر و ایده اولیه و بررسی همه جوانب آن، اولین اقدامی است که باید با آن پرداخته شود. بنابراین، پیش از تصمیم و شروع به بازسازی ساختمان، حتما باید ایده کلی از بازسازی ارائه کرده و سپس به جزئیات آن بپردازیم. این ایده در ادامه فرآیند اجرایی خواهد شد. بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بودجه‌بندی؛ تعیین سقف بودجه برای بازسازی

بودجه‌بندی؛ تعیین سقف بودجه برای بازسازی

مرحله دوم بازسازی ساختمان، بودجه‌بندی است. بودجه‌بندی و برآورد هزینه‌های مربوط به بازسازی یکی دیگر از مراحل مهم بازسازی است. شرکت بر عهده گیرنده بازسازی، باید پس از صحبت با کارفرما، بازدید از ساختمان و بررسی شرایط آن، اقدام به تعیین سقف بودجه برای بازسازی کند. عوامل و مولفه‌های مختلفی بر میزان هزینه‌های بازسازی تاثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از؛ مساحت و ابعاد ساختمان، میزان تغییراتی که نیاز است در ساختمان اعمال شود، مصالح و ابزار مورد نیاز، متریال اولیه و کیفیت مصالح به کار برده شده، شرایط فضای بازسازی، دستمزد نیروی کار، طرح و نقشه‌ای که قصد اجرای آن را داریم، کیفیت انجام کار، سختی کار، مدت زمان پروژه و غیره. توجه به این نکته ضروری است که برای کاهش هزینه بازسازی ساختمان به دلیل پیچیده بودن عملیات بازسازی و برآورد هزینه‌های آن، باید پروسه انجام این کار به افرادی متخصص در این زمینه سپرده شده و روند کار به صورت کاملا اصولی انجام شود. بنابراین، به این منظور حتما از تیم بازسازی مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرید. پیش از اقدام، با چند شرکت مختلف صحبت کرده، از نمونه کارها و متوسط قیمت کار آن‌ها را اطلاع یافته و با جمع‌بندی کردن اطلاعات دریافت شده، سقف بودجه مورد نیاز برای بازسازی ساختمان را محاسبه کنید.

مراجعه به متخصص بازسازی

مراجعه به متخصص بازسازی 

همان طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، تیم انجام دهنده بازسازی ساختمان نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد. انتخاب و مشاوره گرفتن از افراد مجرب و متخصص کاری است که می‌تواند تاثیر زیادی بر روند و چگونگی انجام بازسازی ساختمان بگذارد. چرا که گاهی اوقات یک ساختمان که به بازسازی نیاز دارد، ممکن است بسیار فرسوده بوده و یا اسکلت آن دچار آسیب شده و با کوچک‌ترین اشتباهی امکان فرو ریختن آن وجود داشته باشد. به همین دلیل، مشورت و کمک گرفتن از فردی متخصص موضوع بسیار حائز اهمیتی است که می‌تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند. اقدام اولی که برای شروع مشاوره با افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه باید انجام شود، مراجعه به مهندسین و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بازسازی ساختمان می‌باشد. این شرکت‌ها برای شروع به بازسازی ساختمان، در وهله اول فرآیند تحقیق و بررسی ساختمان را شروع کرده و سپس اقدام به طراحی، ایده‌پردازی و نفشه کشی می‌کنند. در قدم بعدی نیز پس از بررسی جوانب کار،  هزینه‌ها.و کلیت روند کار را به کارفرما اعلام می‌کنند.

اگرچه تمامی مراحل دست به دست هم داده و به صورت هماهنگ کلیت بازسازی ساختمان را پایگذاری می‌کنند، اما مراجعه به متخصص بازسازی را می‌توان مهم‌‌ترین مرحله بازسازی معرفی کرد. چرا که یک متخصص متبحر و حرفه‌ای، با کلیه‌ی نکات ایمنی آشنا بوده و آن‌ها را رعایت می‌کند و جان خود، نیروهای کار و ساکنین ساختمان را به خطر نمی‌اندازد. همچنین نیروی متخصص زمان‌بندی درست و اصولی داشته و با توانایی‌های خود آشنا است، بنابراین پروژه را با پیروی از قوانین و مقررات ذکر شده در قرارداد و در زمانی که مشخص شده، تحویل می‌دهد. برای انتخاب متخصص بازسازی مجرب، بهترین کار بررسی رزومه او و بازدید از نمونه کارهای انجام گرفته توسط شرکت است. یکی از شرکت‌های حرفه‌ای که در حوزه بازسازی ساختمان و به طور کلی انجام کارهای ساختمانی مختلف مانند اجرای سقف کاذب مانند سقف کاذب آشپزخانه، سقف کاذب اتاق خواب، سقف کاذب حمام و سرویس بهداشتی و …، اجرای کناف، طراحی و ایده پردازی برای تغییر دکوراسیون داخلی، نورپردازی و غیره فعالیت می‌کند، شرکت کیان دکور است که با استفاده از متریال‌های درجه یک و به کارگیری طراحان و مجریان متخصص، سعی در جلب رضایت مشتریان دارد.

با کمک گرفتن از تیم کیان دکور و مهندس شاهدی، روند بازسازی ساختمان در سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

دریافت مشاوره بازسازی خانه به صورت رایگان

دریافت مشاوره بازسازی خانه به صورت رایگان

شرکت کیان دکور، علاوه بر طراحی و اجرای بازسازی خانه، پیش از شروع به کار، خدماتی در زمینه مشاوره رایگان را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. با دریافت مشاوره رایگان پیش از هر اقدامی، مشتریان می‌توانند با کلیت بازسازی خانه، چگونگی انجام آن، روند کار، میانگین حدودی قیمت، مدت زمان مورد نیاز و دیگر مسائل پیرامون بازسازی ساختمان آشنا شده و تا حدودی از ان مطلع شوند. مشاوره رایگان، خدمتی بسیار عالی و کاربردی است که می‌تواند روند کار را تسهیل و سرعت ببخشد. برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین کسب اطلاعات بیشتر راجع به بازسازی خانه، کافی است به سایت شرکت کیان دکور مراجعه کرده و با شماره تماسی که در سایت قرار دارد تماس بگیرید. کارشناسان کیان دکور، به تمامی سوالات شما به طور کامل و دقیق پاسخ داده و ابهامات پیش آمده برایتان را رفع می‌کنند.

طراحی و مشاوره اصولی برای شروع بازسازی

طراحی و مشاوره اصولی برای شروع بازسازی

همان طور که گفته شد، مشاوره و طراحی اولیه اصل بسیار مهمی برای شروع بازسازی ساختمان هستند. شرکت کیان دکور می‌تواند در این امر خدماتی ارائه کرده و بسیار کمک کننده باشد. کارشناسان حرفه‌ای و متخصص شرکت کیان دکور می‌توانند در حوزه بازسازی ساختمان، مشاوره‌های اولیه و بهترین پیشنهادات را برای کسب نتایج بهتر به مشتریان ارائه کرده و پس از انجام توافقات لازم، شروع به طراحی اولیه و ایده‌پردازی کنند. مراحل مختلف بازسازی ساختمان که شامل طراحی، تخریب و ساخت مجدد ساختمان است، حتما باید زیرنظر کارشناسان و متخصصین مربوطه و با رعایت اصول ایمنی و دقت لازم انجام شوند. چرا که در غیر این صورت، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بار آورد. نکته بعدی، توجه به نیازهای مشتری و کارفرما و اعمال سلیقه و نظر او تا حد امکان  می‌باشد. مشتری نقاط ضعف و مشکلاتی که وجود دارد را بیان کرده و مهندسین با تکیه بر مهارت خود شروع به تعمیر و بازسازی می‌کنند. تیم کیان دکور با استفاده از تجربه و دانشی که دارد، در روند انجام بازسازی ساختمان تمامی این نکات را در نظر گرفته و برای  اجرای موفق پروژه تلاش می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شماره تماس‌های موجود در سایت، تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با شیوه های اصولی برای قرارداد بازسازی

آشنایی با شیوه های اصولی برای قرارداد بازسازی

قرارداد تعمیرات و بازسازی خانه‌ها و ساختمان‌ها به صورت اصولی به دو روش قرارداد با مصالح و بدون مصالح تقسیم بندی می‌شود. قرارداد بازسازی ساختمان با مصالح معمولاً می‌تواند در اصول قرارداد بازسازی درصدی نیز قرار بگیرد. قرارداد بازسازی با مصالح در واقع، یک نوع قرارداد بین کارفرما و پیمانکار می‌باشد. در این نوع قرارداد کارفرما در ابتدای کار هزینه‌های موردنظر را بر اساس مصالح مورد استفاده، متراژ و دستمزد کارگران را تخمین زده و مبلغی را در اختیار پیمانکار پروژه بازسازی ساختمان قرار می‌دهد. در این نوع قرارداد، تمامی مراحل بازسازی و تعمیرات ساختمان بر عهده پیمانکار می‌باشد. همچنین خرید ابرازها و مصالح موردنیار، استخدام نیروی کار و پرداخت دستمزد نیروی کار بر عهده پیمانکار می‌باشد. نکته‌ای که در این قرارداد اهمیت دارد، ارائه فاکتور خرید به پیمانکار است تا از هزینه‌های بازسازی مطلع شود.

در مراحل بازسازی خانه و قرارداد بازسازی ساختمان‌ها بدون مصالح، خرید مصالح و ابزارات مورد نیاز برای انجام کار، به عهده کارفرما می‌باشد. پیمانکاران با قرارداد منعقد شده، هزینه‌ای را بابت انجام کار و پرداخت دستمزد نیروی کار دریافت می‌کند. این نوع از قرارداد بازسازی برای افرادی که می‌خواهند در هزینه مربوط به خرید ابزار و مصالح صرفه‌ جویی کنند، گزینه مناسب‌تری می‌باشد. مهم‌ترین مفاد و عناوین یک نمونه قرارداد بازسازی شامل چندین ماده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرفین قرارداد، موضوع یا عنوان قرارداد، مدت قرارداد بازسازی، مبلغ قرارداد، نوع پرداخت مبلغ قرارداد، وظایف و تعهدات کاری پیمانکار، وظایف کارفرما، مالیات پروژه بازسازی شده، نظارت بر اجرای کار، ارائه ضمانت به منظثر اجرای تعهدات از سوی پیمانکار و نسخ قرارداد منعقد شده، اشاره کرد.

ضمانت حسن اجرای تعهدات در پروژه بازسازی

به هنگام عقد قرارداد با پیمانکاران و شرکت‌های عمرانی و معماری برای بازسازی ساختمان، باید طرف قرارداد خود را مشخص کنید و کار بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل را به او بسپارید. همچنین به هنگام عقد قرارداد مشخص کنید که مسئول تهیه ابزار و مصالح  چه کسی می‌باشد. عنوان و موضوع قرارداد در واقع ضمانتی برای حسن اجرای تعهداد در مراحل بازسازی ساختمان می‌باشد. عنوان قرارداد درباره محتوای قرارداد منعقد شده بین کارفرما و پیمانکار توضیحات واضحی ارائه می‌دهد. در واقع برای تضمین حسن اجرای تعهدات در یک پروژه باید، طرفین قرارداد کاملاً از یکدیگر آشنایی داشته باشند، موضوع و مدت قرارداد را به صورت واضح مشخص کنند، مبلغ قرارداد را تعیین کرده و طرفین متعهد شوند که به وظایف خود پایبند هستند و با انجام اقدامات لازم و ضروری حسن خود را در عمل به تعهدات خود نشان دهند.

ضمانت هایی که کیان دکور به مشتریان می دهد؟

کیان دکور یکی از شرکت‌های ساختمانی و معماری مطرح در کشور است که در زمینه بازسازی، ساخت و اجرا، طراحی نورپردازی، دکوراسیون داخلی، اجرای سقف کاذب و کناف و … فعالیت می‌کند. شرکت کیان دکور ‌با شعار اصلی خود یعنی سرعت٫کیفیت و ضمانت خدمات خود، موجب جلب رضایت مشتریان شده و با استفاده از نیروی متبحر و باتجربه در این صنعت و استفاده از بهترین مواد اولیه و متریال، آسودگی خاطر را به مشتریان خود در زمینه‌های مختلف ساختمان سازی، بازسازی و طراحی داخلی و … به ارمغان آورده است.

اجرای پروژه بازسازی

اجرای پروژه‌های بازسازی معمولاً برای ساختمان‌های دارای بافت قدیمی اجرا می‌شود که قصد دارد از طراحی‌های به روز و مدرن در نمای خارجی و داخلی خانه‌های خود بهره‌مند شوند. به طور کلی فرایند اجرای پروژه بازسازی، پروسه پیچیده و نسبتاً طولانی دارد کخ در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

۱. اعلام درخواست به صورت تلفنی و یا آنلاین و همچنین ارائه درخواست کارفرما.

۲. دریافت توضیحات اولیه مالکان ساختمان‌ها یا کارفرماها در رابطه با نیاز، سلیقه و بودجه آن‌ها

۳. بازدید حضوری توسط یک مهندس یا کارشناس و همچنین تکمیل فرم وضعیت ساختمان در رتبطه با مشخصات و نیازهای زیربنایی

۴. گفتگو و برگزاری یک جلسه برای طراحان با کارفرما برای آماده سازی طرح اولیه به منظور بازسازی ساختمان

۵. آماده کردن طرح اولیه بازسازی ساختمان با توجه به  خواسته های کارفرما و دریافت نظرات کارشناسان

۶. تأیید طرح اولیه توسط کارشناسان و تخمین هزینه‌های احتمالی پروژه بازسازی ساختمان توسط کارفرما

۷. عقد قرارداد بین کارفرما و شرکت عمرانی و یا پیمانکار

۸. آماده کردن طرح نهایی توسط کارشناسان که شامل فرم خدمات همراه با طرح کاملی از شماتیک پروژه می‌باشد.

۹. توافق با کارفرما درباره زمان شروع به بازسازی

۱۰. شروع به اجرای بازسازی که شامل تهیه مصالح و ابزارهای موردنیاز و استخدام نیروی کار توسط پیمانکار یا شرکت می‌باشد.

۱۰. اجرای پروژه بازسازی به صورت مرحله ای و براورد هزینه‌های هر مرحله

۱۱. نظارت و تأیید کارفرما یا صاحبین ملک در هر مرحله از بازسازی

۱۲. ادامه اجرای فرایند بازسازی به شکل مرحله ای تا تکمیل پروژه و تحویل آن به کارفرما با تایید امضای طرفین

سوالات متداول

چه عواملی در بازسازی خانه و آپارتمان دخیل است؟

قیمت هر متر مربع بازسازی خانه بر اساس  بازسازی قسمت‌های مختلف خانه و ساختمان از جمله پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی و همچنین مصالح مورد استفاده و دستمزد پیمانکار و تیم بازسازی کننده، متفاوت است.

بازسازی ساختمان چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان بازسازی پروژهای ساختمانی به عواملی همچون  حجم و نوع ساختمان، سال ساخت ساختمان و … بستگی دارد و به طور معمول بین یک تا چهار ماه به طول می‌انجامد.

برای بازسازی ساختمان چه مجوزهایی باید از شهرداری دریافت شود؟

در صورتیکه قصد بازسازی ساختمان را دارید، اطلاع  به شهرداری در این رابطه و و دریافت توافق‌نامه به منظور تایید انجام تعمیرات و بازسازی ساختمان به عهده کارفرما و مالک ساختمان است. شرکت‌های عمران و معماری  می‌توانند با دریافت مبلغ مشخص از کارفرما و دریافت حق وکالت، اقدامات لازم برای دریافت مجوز بازسازی ساختمان را انجام دهند.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 13 =