سقف کاذب گریلیوم چیست؟

یک ساختمان، اعم از مسکونی و تجاری، بدون سقف مناسب، ناقص است. سقف ساختمان علاوه‌بر محافظت،با استفاده از سقف کاذب تزئینی،سقف‌های جذابی را برای محیط ایجاد نماید.سقف‌های کاذب انواع گوناگونی دارند که سقف کاذب گریلیوم یکی از نمونه‌‌های سقف‌های کاذب که اخیرا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، سقف کاذب گریلیوم است.

سقف‌های کاذب علاوه بر زیبایی‌شناسی، ویژگی‌های کاربردی دیگری را نیز ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، سقف‌های کاذب، فضای آکوستیک خوبی ارائه می‌دهند که در آن می‌توان صداهای ناخواسته را به حداقل رساند. سقف های کاذب می توانند نور را منعکس و منتشر کنند و نیاز به نور مصنوعی غیر ضروری را از بین ببرند و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهند. این پانل های سقفی ویژگی های ایمنی در برابر آتش و مقاومت در برابر رطوبت را نیز ارائه می دهند.

بنابراین، یک سقف کاذب، هم ویژگی های عملکردی و هم زیبایی شناختی را ارائه می دهد که می تواند قابلیت محیط را تا چند برابر افزایش دهد. سقف های کاذب بر اساس کاربردشان می توانند انواع مختلفی داشته باشند و از مواد مختلفی برای ارائه انواع ویژگی ها استفاده می کنند. سقف های کاذب را می توان در درجه اول بر اساس نوع مصالح مورد استفاده طبقه بندی کرد. 

سقف کاذب گریلیوم چیست؟

سقف کاذب گریلیوم، سقف کاذبی است که فلزات به صورت آهن گالوانیزه، فولاد یا آلومینیوم در آن استفاده می‌شود. این سقف‌های کاذب، سخت و بادوام هستند و نصب آن‌ها نیز بسیار آسان است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شرح جامع و کاملی از سقف‌های کاذب گریلیوم و مسائل پیرامون آن بپردازیم.

 

ویژگی ها و مزایا سقف گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم - ویژگی ها و مزایا سقف گریلیوم

سقف‌های کاذب گریلیوم را می‌توان جز دسته دکوراتیو معرفی کرد. همان‌طور که گفته شد، این سقف‌ها از ورقه‌های الومینیومی، آهن و آلیاژی تولید میشود و از ویژگی‌های فراوانی نیز برخوردار هستند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 ۱- نصب سبک و آسان

۲- قابلیت نصب سیستم نور‌پردازی

۳- دسترسی آسان به سیستم های پشت سقف

۴- مقاومت در برابر آتش

۵- مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا

۶- ضد اشتعال و مقاوم در مقابل آتش‌سوزی

۷- مقاوم در هوای مرطوب، زنگ‌زدگی و موریانه

۸- دارای زیرسازی گالوانیزه و آلومینیومی و رنگ الکترواستاتیک

۹- شتسشوی راحت سقف‌ها

۱۰- سبک بودن

۱۱- نصب آسان و طراحی ساده و مینیمال

۱۲- قابلیت تعمیر ورقه‌ها

۱۳- قابلیت نصب ابزار گوناگون بر روی آن، مانند هواکش

 ۱۴- امکان نصب و اجرای نورپردازی کناف مدولار بر روی آن

۱۵- مقاوم در برابر خش‌خوردگی

۱۶- قابلیت شستشو

۱۷- پایایی طولانی

۱۸- قابلیت پنهان کردن ابزار سقف در زیر ورقه‌های گریلیوم، مانند: سیستم روشنایی، کابل‌ها و …

۱۹- ضد خوردگی و قارچ

۲۰- دافع گرد و خاک

۲۱- قابل بازیافت

۲۲- امکان نظافت و تمیز کردن تیغه‌ها

 

 معایب سقف گریلیوم

 علاوه بر مزایا‌ی فراوانی در بخش قبلی ذکر شد، سقف‌های کاذب گریلیوم دارای معایبی، هر چند ناچیز، هستند که در ادامه بیان شده است.

۱- برخی ظاهر این سقف‌ها را نپسندیده و آن را جز معایب آن به‌شمار می‌آورند.

۲- عدم وجود قابلیت اجرای سقف کاذب گریلیوم در ساختمان‌های مسکونی و یا سختی اجرا

۳- محدودیت تولید سقف کاذب گریلیوم تا طول ۲.۳ متر

۴- نیاز به اجرای یک زیر‌سازی آهنی، برای نصب سقف کاذب گریلیوم

 

کاربردهای سقف گریلیوم 

سقف کاذب گریلیوم - کاربردهای سقف گریلیوم 

سقف های کاذب گریلیوم در مکان‌های مختلفی قابل اجرا هستند. اما اصلی‌ترین محل اجرا‌ی آن‌ها در سالن‌های بزرگ و اداری است. از دیگر مکان‌هایی که می‌توان از سقف کاذب گریلیوم استفاده کرد، می‌توان به فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مکان‌های ورزشی، مترو، پاساژ‌ها و مجتمع‌های خرید، کارخانه‌ها و …، اشاره کرد.

مهم ترین دلیل افزایش استفاده از سقف کاذب گریلیوم در این مکان‌ها، توانایی آن در مقاومت در برابر آتش‌سوزی، سرما و گرما و همچنین عایق صدا بودن است. که این موارد منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. علاوه بر این ، پانل های گریلیوم، بسیار بادوام و در دسترس بوده و یک گزینه طراحی مدرن و مناسب برای بازسازی خانه‌ قدیمی به شمار می‌آیند.

 

مشخصات فنی سقف گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم، ساخته و پرداخته شده از ترکیب آلومینیوم، آهن و آلیاژ بوده و یک سازه‌ی شبکه‌ای شکل و یا مشبک سلولی می‌باشد. در این نوع سقف‌ها، پوششی برای زیر یا پشت ورقه‌های آلمینیومی وجود ندارد. این ورقه‌ها در اندازه‌های مختلف، از قطر چهارده تا یک میلیمتر تولید می‌شوند. همچنین، این ورقه‌های آلمینیومی قابل رنگ کردن نیز میباشند. انواع مختلف سقف‌های گریلیوم از پرسکاری و رنگ‌آمیزی ورقه‌ها تولید میشود.

شبکه‌های اجرا شده در سقف‌های گریلیومی، با توجه به ارتفاع سقف کاذب، در فاصله‌های مختلف اجرا می‌شوند.

این سقف‌ها با انواع دیگر سقف‌ها مانند سقف کاذب و سقف کناف، قابل ترکیب هستند ومی‌توان از نوع ترکیبی آن در مکان‌های گوناگون، مانند اجرای سقف کاذب آشپزخانه، سقف کاذب حمام و سقف کاذب پذیرایی و سقف کاذب دستشویی استفاده کرد. سقف کاذب گریلیوم می‌تواند به اشکال مختلف و به صورت متحرک و باز طراحی و اجرا شود. سقف کاذب گریلیوم معمولا در امکان غیرمسکونی تعبیه میشود.

 

انواع سقف گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم - انواع سقف گریلیوم

 سقف‌های کاذب گریلیوم، با توجه به ابعاد و اندازه‌ای که دارند، به طو کلی، به سه دسته و سه تیپ تقسیم‌بندی می‌شوند. سه تیپ بیان شده، از جنس آلومینیوم آلیاژ و ضخامت ۰.۴ تا ۱.۵ میلی‌متر هستند.

تیپ A: این تیپ با نمای ۱۰ میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.

تیپ B: این تیپ با نمای ۲۰ میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.

تیپ C: این تیپ نیز با نمای ۱۵ میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.

علاوه بر تیپ‌های گفته شده، سقف‌های گریلیوم در دو نوع پره‌ای و سلولی نیز تولید می‌شوند.

سقف کاذب گریلیوم پره‌ای: نام دیگر این مدل خطی است و  به صورت مقاطع نواری طولی نصب می‌شود. ویژگی‌ اصلی این مدل سقف گریلیوم، قابلیت باز شدن و همچنین انعطاف پذیری بالای آن در مکان‌‌های گوناگون است.

گریلیوم سلولی:

دیگر مدل سقف گریلیوم، مدل سلولی آن است که از انواع سقف های باز می‌باشد.

نمای بیرونی این سقف‌ها به صورت حفره‌های مربعی و مستطیلی شکل می باشد. سقف کاذب سلولی گریلیوم را می‌توان بر مبنای جنس آن، یعنی آهن، آلومینیوم و چوب، تقسیم بندی کرد. در چند سال اخیر، نوع جدیدی از سقف‌های گریلیوم تولید شده است که از جنس چوب پلاست میباشد.

سقف گریلیوم چگونه نصب می شود؟

سقف کاذب گریلیوم - سقف گریلیوم چگونه نصب می شود؟

در نصب سقف های گریلیوم احتیاج به محاسباتی قوی است. برای مثال؛ در نصب شیارهای حمل کننده ورقه ها، محاسبات اشتباه، کل کار را به هم میریزد. در این بخش به چند دسته از نکات در مورد نصب و اجرای سقف های گریلیوم پرداخته شده است.

سطوح شیب‌دار و عمودی، در نصب سقف کاذب گریلیوم موجب ایجاد اختلال و مشکل در ارتعاش مولکول های هوا شده و به شکل عایق صدا عمل میکند. بنابر این باید به این نکته توجه کرد.

اساسی ترین و مهم ترین وظیفه در نصب سقف کاذب گریلیوم بر عهده نگهدارنده‌ها است. نگهدارنده‌ها بر روی زیرسازی زیرین نصب و به سقف وصل می‌شوند. کاربرد اصلی چنین زیرسازی‌هایی در محیط‌های بزرگ مانند بیمارستان ها است و  مکان های مسکونی مانند خانه ها قابل اجرا نیست.

برای نصب سقف کاذب گریلیوم باید یک زیرسازی آهنی را نصب و اجرا کرد، تا هر پنل سقف کاذب به خوبی در جای خود قرار گیرند. در ادامه این بخش مراحل نصب، به ترتیب ذکر شده است.

مر احل نصب سقف کاذب گریلیوم:

اولین مرحله در اجرای سقف گریلیوم، اجرای زیرسازی سقف کاذب گریلیوم به صورت طولی با توجه به ابعاد مکان است. زیرسازی سقف کاذب گریلیوم به صورت استاندارد و گالوانیزه، و با استفاده از ورقه های آلمینیومی در ابعاد گوناگون، تعبیه و انجام می‌شود.

در نصب سقف کاذب گریلیوم، زیرسازی اصلی باید با توجه هرچه بیشتر و با توجه به اصول معماری انجام بشود. چون سازه اصلی سقف بر روی زیرسازی قرار می‌گیرد. پس میبایست زیرسازی سقف، به روشی صحیح انجام شود.

پس از اجرای زیرسازی آهنی باید پنل ها را به صورت عمود، به زیرسازی اصلی سقف نصب کرد. توجه به رعایت دقیق فاصله ها میان آنها بسیار مهم است. در آخری مرحله، پنل سقف کاذب بر روی زیرسازی قرار گرفته و نصب می‌شود. در این مرحله کار پایان می‌‌یابد.

 

تعمیر سقف کاذب گریلیوم

همان‌طور که گفته شد، سقف کاذب گریلیوم، از پایایی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین در صورت نیاز به ترمیم و تعمیر، به دلیل امکان باز کردن و بستن ورقه‌های گریلیوم و آسان بودن این کار، امکان ترمیم و تعمیر سقف گریلیوم در هر شرایطی امکان پذیر است.

 

عوامل موثر در قیمت سقف کاذب گریلیوم

قیمت سقف کناف به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی میتوان کفت میزان هزینه های در سقفهای کاذب پایین تر است. این امر در مورد سقف کاذب گریلیوم نیز صادق است.

قیمت سقفهای کریلیوم به عوامل گوناگونی وابسته است که مهم ترین آنها عبارتند از: ضخامت و اندازه سقف مورد نظر، عرض تیغه ها، ارتفاع تیغه ها، متراژ کلی سقف ساختمان و موارد دیگر. اگر قصد رنگ آمیزی این سقف ها را دارید، به طبع با افزایش قیمت مواجه خواهید شد.

به طور کلی تعیین قیمت سقف‌های کاذب گریلیوم به سه عامل بستگی دارد:

۱- نوع سقف کاذب :÷ثق

هرچه میزان ضخامت ورقه‌های به کار رفته بیشتر باشد هزینه ها نیز بیشتر است.

۲- محیط :

محیط مورد نظر شما در قیمت سقف کاذب نقش اساسی دارد. با توجه به فضای مورد نظر شما و همچنین انتظارات شما، قیمت میتواند زیاد یا کم باشد.

۳- اندازه :

در متراژ های پایین از گریلیوم تیپ B و در متراژهای بالا، اغلب از گریلیوم های تیپ C و A، استفاده می‌شود.

 

جمع بندی

سیستم های سقف کاذب گریلیوم در مقایسه با هر سقف دیگری بادوام‌تر و ماندگار‌تر هستند. نصب و نگهداری آنها آسان است و برای مکان‌های صنعتی، تجاری و مسکونی انتخابی بسیار مناسب و ارجح هستند. به دلیل همین موارد نیز در سال‌های اخیر طراحان و معماران زیادی از این سقف‌ها، در طراحی و اجرای مکان‌ها مختلف  کرده‌اند. به دلیل فرم کاربری ساده این سقف‌ها، در اماکن مختلف به راحتی قابل شناسایی هستند.

ما نیز در این مقاله از سایت میان دکور سعی کردیم، تا هر آنچه که نیاز است راجع به سقف‌های کاذب گریلیوم بدانید را جمع‌آوری کرده و به شکلی کامل شرح دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از دیگر مقالات موجود در سایت بازدید کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 4 =

تماس بگیرید

09126214611