سقف کاذب فلزی یکی از متریال‌های پرطرفدار برای اجرای طراحی‌های منحصر به فرد و دکوراسیون داخلی دلخواه است که از پانل‌های فلزی یا نوارهای فلزی تشکیل می‌شود. در حال حاضر، اجرای سقف‌های کاذب متفاوت در ساختمان‌های مختلف اعم از مسکونی، اداری، تجاری و… بسیار رایج است که متریال‌های مختلفی برای نصب المان‌های سقف کاذب استفاده میکنند. اگر دارای ساختمان بسیار قدیمی هستید یا می‌خواهید ساختمان جدید و خاصی را تجربه کنید، آنچه که در نگاه اول دیگران را به خودش جذب می‌کند سقف کاذب خاص و جذاب است. سقف‌های کاذب فلزی متشکل از پانل‌های مختلف است که طرح‌های متفاوت اعم از سه بعدی، موج دار، برجسته و… را ایجاد می‌کند. کافی است براساس سلیقه تان و نوع دکوراسیون داخلی، طرح ایده آل را انتخاب کنید.

این مدل کناف سقف، انتخابی مقرون به‌صرفه است که نگهداری آن بسیار راحت و دارای طول عمر بسیار بالایی است. برای آشنایی با جزئیات بیشتر سقف کاذب فلزی در ادامه همراه ما باشید.

سازه کناف چیست؟

سازه کناف - سازه کناف چیست

سازه کناف یکی از مهم‌ترین ابزارهای اجرایی سقف کاذب است که با کمک آن المان‌های سقف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. سقف‌های کاذب در معماری و اجرای دکوراسیون های مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است که به اسکلت اصلی و سقف ابتدایی نصب می‌شود. با کمک این ایده می‌توان از دیگر المان‌های تأثیرگذار در زیبایی سقف یا دیوار مانند نورپردازی استفاده کرد و جالب است بدانید امکان رنگ آمیزی کناف نیز وجود دارد. در واقع هیچ محدودیتی برای اجرای این مدل سقف‌ها یا دیوارهای از پیش ساخته وجود ندارد. یکی دیگر از عواملی که باعث محبوبیت سقف‌های کاذب شده، امکان اجرای تأسیسات مختلف زیر آن‌ها وجود دارد و نصب تأسیسات مختلف ساختمانی بسیار کمک کرده است. به همین خاطر، بهترین گزینه برای اجرای لوله‌کشی ها سرویس بهداشتی، سقف کاذب حمام است. البته در هر محیطی که شما فکر کنید می‌توانید از این مدل سازه ساختمانی استفاده کنید و به جذابیت خانه و محیط‌های مختلف مورد نظرتان بپردازید.

سازه کناف معمولاً از جنس گالوانیزه است که به اشکال مختلف رانر، استاد یا F و U ارائه می‌شود. همچنین ورقه‌های سازه در ضخامت‌های ۰.۶ میلیمتر تولید می‌شوند که با کمک تکنولوژی سردنورد و دستگاه رول فلمینگ در اختیار متخصصین قرار می‌گیرد. در موارد زیر با اشکال مختلف سازه کناف بیشتر آشنا می‌شوید:

۱- استاد (Stud) 

استاد یکی از پرکاربردترین اجزای تشکیل‌دهنده سقف کاذب فلزی است که به شکل عمودی و از جنس فولاد طراحی شده است. نام دیگر این سازه، c است. زیرا شباهت بسیاری به حروف c انگلیسی دارد و به شکل DIN و NF در بازار خریداری می‌شود. بیشتر کاربرد استاد در ساختار دیوارهای خشک است که در فواصل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ سانتی متر به شکل عمودی نسبت به یکدیگر نصب می‌شوند. همچنین عمق این سازه نسبت به یکدیگر حدود ۵۰، ۷۰ و ۷۵، ۱۰۰ میلی متر است و به‌عنوان زیر ساز پانل‌های سقف یا دیوار کاذب بسیار کاربرد دارد.

۲- رانر 

سازه کناف - رانر 

رانر نیز ساخته شده از جنس فولاد، در اجرای دیوارهای خشک حضور پررنگی دارد و با نام دیگر سازه U شناخته می‌شود. زیرا شباهت آن با حروف انگلیسی U زیاد است. این سازه در ساخت سقف و کف کاذب بسیار پرکاربرد است و به دو صورت DIN و NF ارائه می‌شود. نحوه نصب آن مانند سازه استاد راحت است و هیچ‌گونه پیچیدگی در روند آن مشاهده نمی‌شود. هر دو سازه نام برده نقش بسیار کلیدی در اجرای سقف دارند و به‌عنوان اصلی‌ترین زیرسازی‌های این ایده شناخته می‌شود. اما دیگر اجزایی هم هستند که موجب اجرای بهتر سقف می‌شوند و به بهبود عملکرد سازه‌های استاد و رانر بسیار کمک می‌کنند.

۳- قطعه اتصال سازه پشتیبان 

سازه کناف - قطعه اتصال سازه پشتیبان 

این قطعه با هدف اجرای قوطی‌های برق استفاده می‌شود که به همراه سازه استاد و رانر پشتیبانی ایده آلی را ارائه می‌دهد.

۴- جی بید

این ابزار به‌منظور ایجاد لبه هایی کاملاً صاف و بدون برآمدگی در قسمت انتهایی پانل ها استفاده می‌شود و برای حفظ لبه‌های آزاد در برابر ضربه بسیار مناسب است.

۵- درز انقطاع 

این ابزار برای بستن درز دیوارهای پیوسته دارای طول زیاد کاربرد دارد که بخوبی درز انقطاع را پوشش می‌دهد.

۶- کرنر بید – محافظ گوشه

کرنر بید ابزاری منحصر به فرد برای کنج های خارجی دیوار کناف است که مانع آسیب‌دیدگی حاصل از ضربه می‌شود. همچنین باعث ایجاد لبه‌های یکنواخت و کاملاً گونیا می‌شود. 

۷- سازه‌های به کار رفته در نصب تایل های سقفی

سازه کناف - سازه‌های به کار رفته در نصب تایل های سقفی

تایل های سقفی یکی از جذاب‌ترین و شیک‌ترین سازه‌های سقف کاذب است که مزایای فوق العاده ای دارد. هنگام اجرای تایل های سقفی بدون شک از زیبایی و خاص بودن آن شگفت زده می‌شود و ظاهری کاملاً متفاوت و لوکس به خانه و محیط مورد نظر می‌بخشید. این سازه متریال متفاوتی دارد و برای اجرای دکوراسیون های داخلی به سبک مدرن بهترین انتخاب است. 

این روزها پیشرفت تکنولوژی در ساختمان‌سازی و بازسازی خانه تأثیر بی نظیری گذاشته است که محصولات تایل سقفی کناف یکی از همین راهکارهاست. زیرا متریال آن بسیار عالی است و برای تغییر دکوراسیون داخلی حرف اول را می‌زد. از جمله کاربردهای این مدل سقف می‌توان به سقف کاذب پذیرایی و سرویس بهداشتی اشاره کرد. در ادامه با سازه‌هایی که برای زیرسازی این مدل کناف استفاده می‌شود، آشنا می‌شوید:

۸- آویز

آویزهای مختلفی برای سقف کاذب مخصوصا سقف کاذب مغازه استفاده می‌شود. اما رایج‌ترین مدل، آویز با مفتول گالوانیزه است که در قطره ۶ میلی‌متری به همراه فنر دوتایی به‌منظور تنظیم ارتفاع استفاده می‌شود. 

۹- نبشی تراز 

این ابزار زمانی استفاده می‌شود که برای دیوار و سقف به‌طور همزمان از سقف کاذب استفاده کنید. نحوه نصب آن بدین صورت است که به دیوار متصل می‌شود و تراز سقف را مشخص می‌کند. همچنین قابلیت باربری را نیز ارائه می‌دهد و همانند تکیه گاه در حاشیه سقف کار گذاری می‌شود. این مدل نبشی به دو صورت ساده و دارای خط سایه قابل خریداری است که مدل سایه دار آن شیار آنزثینی در محل اتصال به دیوار شکل می‌دهد.

۱۰- سازه‌های سپری 

سازه‌هایی که در قابل سپری تولید می‌شود در سه طول استاندارد ۳۶۰۰، ۱۲۰۰ و ۶۰۰ میلی‌متری قابل خریداری هستند. طراحی سازه سپری بسیار متفاوت و خاص است که ابتدا و انتها آن‌ها زبانه‌های اتصالی به‌صورت کشویی وجود دارد. با کمک این ابزار زیرسازی بسیار سریع و راحت انجام می‌شود و با وجود شیارهای قائم در فاصله‌های کاملاً منظم کمک می‌کند محل دقیق اتصال سازه‌ها قابل تشخیص باشد. همچنین تضمین‌کننده اجرای ابعاد مدولار است. در موارد زیر با دیگر ویژگی‌های سازه سپری آشنا می‌شوید:

  • دارای سوراخ‌های اختصاصی جهت آویز در فاصله‌های منظم 
  • محل اتصال آویزها کاملاً مشخص است و کار اندازه‌گیری را راحت می‌کند.
  • قسمت این سازه که در نمای سقف و دیوار کاملاً مشخص است با یک لایه ورث از قبل رنگ شده روکش می‌شود و هیچ تداخلی در ظاهر و زیبایی‌های نما ایجاد نمی‌کند.

مزایای به‌کارگیری سازه کناف

سازه کناف - مزایای به‌کارگیری سازه کناف

سازه های کنافی به دلیل عدم نیاز به اقدامات ساختمان سازی مانند جوش کاری و مصالح بهترین جایگزین برای اجرای سقف های سنتی است. این مدل سقف ها را می توان بعد از نصب به راحتی تعمیر کرد و برداشت سریع آن جهت دسترسی به تاسیسات پشت وجود دارد. کناف ها بهترین گزینه برای اجرای یک پوشش ضدحریق و ضد آب هستند که با پوشاندن تاسیسات اجرایی روی سقف نمای خاص و بدون نقصی به محیط می بخشند. در ادامه با دیگر مزایای سازه کناف آشنا شوید:

  • این سازه به‌دلیل سبکی و انعطاف‌پذیری بسیار بالا در برابر عوامل محیطی مانند زلزله مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • ایمنی اجرای این سازه بسیار بالاست و در دیوارها و سقف‌های کاذب از جمله سقف کاذب آشپزخانه با کمک پیچ و مهرهها به‌صورت کاملاً استاندارد نصب می‌شود.
  • سرعت اجرایی کناف بسیار بالا است و با کمک نیروهای متخصص می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن دیوار یا سقف کاملاً زیبا و جذابی برای محیط مورد نظر خود به ارمغان بیاورید.
  • وزن سبک این سازه در کاهش بسیاری از هزینه‌ها تأثیر گذار است و شما را از اجرای المان‌های ساختمان‌سازی پیچیده و بهره‌مندی از مصالح مختلفی بی نیاز می‌کند.
  • از دیگر مزایای سازه کناف می‌توان به عایق حرارتی بودن آن اشاره کرد. با اجرای آن در کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی خود قدم بردارید.
  • همچنین این سازه عایق مناسبی در برابر صوت است و می‌توان آن را به‌صورت المان‌های فلزی همراه با نوارهای فلزی روی زمین و سقف استفاده کرد. به همین دلیل، سقف کاذب استخر از نوع کناف‌های بسیار پرطرفدار است.
  • امکان اجرای پنل‌های مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی وجود دارد.
  • پنل‌های مقاوم در برابر رطوبت نیز برای اجرا در سقف کاذب سرویس بهداشتی بهترین انتخاب است.

نتیجه‌گیری

سقف کاذب فلزی به‌دلیل متریال متفاوت آن استحکام و ماندگاری متفاوتی نسبت به دیگر سازه‌ها ارائه می‌دهد و در هر زمینه‌ای کاربردی است. علاوه بر این امکان طراحی آن در اشکال مختلف وجود دارد و برای هر مدل سبکی گزینه مناسب ارائه می‌دهد. معمولاً متریال استفاده شده برای این مدل سقف کاذب فلزات ضد زنگ مانند فولاد گالوانیزه است و برای محیط‌های دارای رطوبت بالا بهترین انتخاب است. همچنین مقاومت آن در برابر گرما بیش از حد ستودنی است و به آسانی در برابر دما بالا دوام می‌آورد و هیچ مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

اگر شما هم دوست دارید از این سازه پرطرفدار بهره مند شوید، هیچ نگرانی بابت مدل‌های آن نداشته باشید. طراحی‌های خاصی برای ساخت سقف فلزی در نظر گرفته شده است که ظاهر آن، جذابیت خاصی به سقف یا دیوار شما می‌بخشد و مطمئناً از شیک و زیبا بودن آن لذت می‌برید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =