دیوارپوش برای پوشاندن دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها استفاده از دیوارپوش‌ها زیباتر کردن محیط و فضای داخلی ساختمان‌ها نیست بلکه محافظت از دیوارها در مقابل ضربه و فشار می‌باشد. از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع دیوارپوش‌ها می‌توان به کاغذ دیواری، دیوارپوش MDF و PVC اشاره کرد. در صورتی که می‌خواهید دکوراسیون داخلی شیک و منحصر به فردی داشته باشید، بهتر است از دیوارپوش MDF برای پوشش دیوارها استفاده نمایید. دیوارپوش‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام برای منظور خاصی به کار برده می‌شوند. این دیوارپوش‌ها در بازسازی خانه و دکوراسیون داخلی کاربرد بسیار زیادی دارند و افراد زیادی برای پوشش دیوارهای قدیمی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

تاریخچه دیوار پوش ام دی اف

دیوارپوش MDF - تاریخچه دیوار پوش ام دی اف

تاریخچه دیوارپوش ام دی اف برمی‌گردد به سال ۱۹۶۶ زمانی که ام دی اف به صورت کاملا اتفاقی در به دلیل حادثه‌ایی فنی در ایالات متحده پیدا شد. ابتدا محصولات ساخته شده با ام دی اف با نام تجاری «بارابورد» به بازار ارائه می‌شدند. سپس در سال ۱۳۸۳ صنایع چوب خزر فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمودند.  

دیوارپوش چوبی یا MDF چیست؟

دیوارپوش MDF - دیوارپوش چوبی یا MDF چیست؟

همانطور که گفتیم دیوارپوش MDF از پرکاربردترین نوع دیوارپوش‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی هستند. این دیوارپوش‌ها از چوب MDF تولید و به صورت پانل به یکدیگر وصل می‌شوند. این دیوارپوش‌ها در کنار سقف کاذب به خصوص سقف کاذب پذیرایی جلوه‌ای زیبا و خاص را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

دیوارپوش چوبی همان تخته فیبر‌هایی هستند که دارای چگالی متوسط می‌باشند و تولید آن‌ها به روش خشک صورت می‌گیرد. سطح این دیوارپوش‌ها با روکش‌های خاص و زیبا پوشانده می‌شود تا دوام و جلوه بیشتری داشته باشند. از محبوب‌ترین نوع روکش برای دیوارپوش‌های MDF می‌توان به روکش ملامینه اشاره کرد. این نوع روکش با استفاده از انواع کاغذ با رنگ و نقش خاص به وجود می‌آید. بدین صورت که کاغذها با چسب، حرارت و فشار پرس، بر روی تخته MDF چسبانده می‌شوند. 

دیوارپوش‌ها در محیط‌های مختلف به کار برده می‌شوند. اما برای انتخاب بهترین دیوارپوش باید نوع مکان، میزان رفت و آمد، نحوه نگهداری و … را در نظر بگیرید. دیوارپوش‌های چوبی مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و گرما دارند. لازم به ذکر است که استفاده از دیوارپوش، شما را از رنگ‌آمیزی مداوم دیوارهای ساختمان بی نیاز خواهد کرد. همچنین این دیوارپوش‌ها عایق سرما، گرما و صورت می‌باشند. 

قیمت دیوارپوش MDF به چه عواملی بستگی دارد؟

دیوارپوش MDF - قیمت دیوارپوش ام دی اف به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در تعیین قیمت سقف کاذب عوامل متعددی دخیل هستند هنگام تعیین قیمت نهایی دیوارپوش ام دی اف نیز به همین صورت است. یعنی هزینه دیوارپوش ام به عوامل بسیاری از جمله مدت زمان نصب، شرکت تولیدکننده، نوع و تنوع طرح و مدل، اندازه قطر و ضخامت دیوار پوش و همچنین کیفیت متریال‌های مورد استفاده بستگی دارد. 

مزایا و معایب دیوارپوش چوبی MDF

دیوارپوش MDF - مزایا و معایب دیوارپوش چوبی MDF

حال که دانستید دیوارپوش MDF چیست به بیان مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. همانطور که پیش‌تر گفتیم دیوارپوش ام دی اف (درست مانند دیوار پوش کناف) دارای تنوع طرحی و رنگی بسیار زیادی می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود بتوانید مناسب‌ترین و هماهنگ‌ترین رنگ و طرح با دیگر لوازم دکوراسیون خود را انتخاب کنید. مزیت دیگر این نوع دیوارپوش ماندگاری، طول عمر و دوام بسیار زیاد آن می‌باشد. این قابلیت را نسبت به رنگ نمودن دائمی ساختمان بی‌نیاز خواهد کرد.

ضخامت و قطر دیوارپوش‌های MDF اداری و خانگی با یکدیگر متفاوت است. در واقع این تفاوت سایز یک قابلیتی را ایجاد کرده که باعث شده در برابر حرارت، سرما و صدا به عایق بسیار عالی تبدیل شوند. لازم به ذکر است که دیوارپوش ام دی اف ۸ میل جز پرکاربردترین انواع دیوارپوش‌ها از نظر ضخامت محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای دیوارپوش‌های ام دی اف تمیز کردن بسیار آسان و سریع آنها است. در واقع از آنجایی که روی سطح آنها با روکش مخصوصی پوشیده شده، در برابر نفوذ رطوبت و مایعات از مقاومت بالایی برخوردار است. به طوریکه به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز خواهد شد.

نصب آسان و سریع دیوارپوش‌های MDF یکی از اصلی‌ترین مزایای آنها محسوب می‌شوند. به بیان دیگر همانطور که هنگام نصب دیوار و سقف کاذب مغازه برای سرعت بخشیدن به پروسه باید از یک نصاب کناف حرفه‌ایی کمک گرفت، هنگام نصب این نوع دیوارپوش با کمک گرفتن از یک نصاب حرفه‌ای و باتجربه به زمان زیادی نیاز نخواهید داشت و فقط با یک زیرسازی کوچک نصب انجام می‌شود.

علاوه بر این دیوارپوش ام دی اف دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر نور مستقیم خورشید است. در نتیجه پس از گذشت مدت زمان طولانی دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. مزیت مهم و متمایز کننده دیگر انعطاف پذیری بسیار بالای آنها است. به این صورت که نصب آنها برای مکان‌های دارای قوس نیز امکان پذیر می‌باشد.

آخرین مزیت نیز نفوذ ناپذیری این درپوش‌ها در برابر حشرات و مقاومت بسیار بالای آنها در مقابل ضربه و فشار است. وجود این مزایا باعث راحتی خیالتان درباره آسیب دیدن از طرف حشرات و ضربه‌های وارده می‌شود. 

 

معایب دیوارپوش ام دی اف

در اغلب موارد به دلیل مزایای بسیار دیوارپوش‌ها، می‌توان معایب آنها را نادیده گرفت. با این وجود هنگام خرید هر محصولی باید از آن اطلاعات کامل و دقیقی در دست داشته باشید. دیوارپوش‌های MDF نسبت به دیوارپوش‌های PVC در برابر رطوبت مقاومت کمتری دارند. در نتیجه در شهرهایی با رطوبت بالا، انتخاب نوع PVC گزینه انتخابی مناسب‌تری است.

متریال اصلی سازنده دیوارپوش‌های MDF چوب است. بنابراین دیوارپوش‌های ام دی اف در برابر حرارت و آتش آسیب پذیر هستند. با این وجود استفاده از یک سطح محافظ در قسمت سطحی این نوع درپوش‌ها تا حد بسیاری این مشکل را حل کرده است.

موارد استفاده از دیوارپوش چوبی MDF

دیوارپوش MDF - موارد استفاده از دیوارپوش چوبی MDF

برای استفاده از دیوارپوش‌های چوبی MDF هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. این دیوارپوش‌ها دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. شما به راحتی می‌توانید از دیوارپوش چوبی MDF در منازل مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان‌ها، مدارس و … استفاده نمایید. دیوارپوش‌های چوبی MDF دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و تمیز کردن آن‌ها در مکان‌هایی که رفت و آمد زیادی دارند، راحت و آسان است. 

در مناطقی که سردسیر هستند استفاده از این دیوارپوش توصیه می‌شود. زیرا چوب دارای طبع گرم است و به مکان حس گرما را تلقین می‌کند. لازم به ذکر است که دیوارپوش چوبی MDF عایق سرما و گرما می‌باشد و مناطق سردسیر گرما را به خوبی در محیط حفظ می‌کند. 

پرکاربردترین نوع دیوارپوش چیست؟

دیوارپوش MDF - پرکاربردترین نوع دیوارپوش چیست؟

دیوارپوش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای مکان خاصی به کار برده می‌شوند. در ادامه پرکاربردترین دیوارپوش‌ها در مکان‌های مختلف را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

۱. پذیرایی

برای داشتن پذیرایی مدرن و شیک بهتر است از دیوارپوش استفاده نمایید. دیوارپوش‌هایی که می‌توانید برای پذیرایی مورد استفاده قرار دهید عبارتند از: دیوارپوش چوبی MDF، دیوارپوش سنگی، دیوارپوش ۳ بعدی و … . لازم به ذکر است که تمامی دیوارپوش‌ها قابل استفاده در پذیرایی هستند، در صورتی که متناسب با دکوراسیون داخلی منزل انتخاب شوند. 

۲. اتاق خواب

دیوارپوش اتاق خواب علاوه بر طرح و رنگ ملایم باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد. توجه داشته باشید که دیوارپوش اتاق خواب متناسب با وسایل موجود در اتاق انتخاب شود. همچنین انتخاب دیوارپوش با رنگ تیره برای اتاق خواب به هیچ عنوان توضیه نمی‌شود. در نتیجه شما می‌توانید تمامی دیوارپوش‌ها را برای اتاق خواب نیز استفاده نمایید. 

۳. آشپزخانه

دیوارپوش آشپزخانه باید در برابر رطوبت، شستشو، ضربه، آتش سوزی و … مقاوم باشد. بهترین انتخاب برای دیوارپوش آشپزخانه، نوع چوبی و سنگی هستند. 

۴. حیاط

دیوارپوش‌هایی که برای حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مقاومت بسیار زیادی داشته باشند زیرا در محیط بیرون از ساختمان قرار می‌گیرند و در اثر باد و باران ممکن است خراب شوند. در نتیجه مقاومت بالا در انتخاب دیوارپوش حیاط حرف اول را می‌زند. بهترین نوع دیوارپوش برای حیاط، دیوارپوش PVC می‌باشد. توجه داشته باشید که رنگ دیوارپوش را متناسب با رنگ‌های موجود در طبیعت انتخاب کنید. 

۵. راه پله

بخش ورودی هر ساختمان مهم‌ترین قسمت آن است. بهترین گزینه برای داشتن راه پله و ورودی زیبا، استفاده از دیوارپوش می‌باشد. به عنوان مثال اگر سقف ساختمان شما کوتاه است، باید از دیوارپوش‌های عمودی استفاده کنید تا سقف بلندتر به نظر آید. 

۶. منزل

انتخاب دیوارپوش برای منزل نیاز به ظرافت‌هایی دارد. جنس و نوع دیوارپوش باید متناسب با فضای منزل باشد و فضای خانه را جذاب‌تر و دلنشین‌تر نماید. در نتیجه انتخاب طرح و رنگ در دیوارپوش منزل اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از دیوارپوش چوبی یا سنگی برای منازل بهترین گزینه است. 

 

از دیوار پوش‌ها برای چه سطوحی می‌شود استفاده کرد؟

دیوارپوش MDF - از دیوار پوش‌ها برای چه سطوحی می‌شود استفاده کرد؟

همانطور که گفتیم از دیوارپوش‌ها برای بازسازی ساختمان نیز استفاده می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید از دیوارپوش برای پوشش دیوارهای قدیمی استفاده کنید، نیازی به بازسازی دیوار نیست. شما می‌توانید از دیوارپوش‌ها برای انواع دیوارها با سطوح گچی، کاشی، سیمانی، سرامیک و … استفاده کنید. 

قیمت هر متر دیوار پوش پی وی سی چقدر است؟

دیوارپوش MDF - قیمت هر متر دیوار پوش پی وی سی چقدر است؟

قیمت هر متر دیوارپوش ام دی اف بسته به نوع و مدل آن متفاوت است. برای مثال قیمت دیوارپوش ام دی اف کرونوگرین در هر متر مربع با قیمت دیوارپوش MDF ای جی ای متفاوت است. از این رو پیشنهاد می‌شود جهت مشاوره و تخمین هزینه با شرکت کیان دکور در ارتباط باشید. 

از دیوار پوش‌ها بیشتر در چه مکان هایی استفاده می‌شود ؟

دیوارپوش MDF - دیوار پوش ها بیشتر در چه مکان هایی استفاده می‌شود ؟

بیشترین استفاده از دیوارپوش‌ها جهت افزایش زیبایی و دکور ساختمان‌ها است. البته به خاطر داشته باشید که دکوراسیون داخلی ساختمان مسکونی تنها مکان مورد استفاده از این دیوار پوش‌ها نیست. بلکه به دلیل افزایش مقاومت ساختمان، کم شدن هزینه‌ و افزایش سرعت پروسه ساخت و ساز نیز این دیوارپوش‌ها به یکی از گزینه‌های انتخابی در مکان‌هایی نظیر ادارات، سازمان‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری، درمانگاه‌ها و بانک‌ها تبدیل شده است. از طرفی به دلیل تنوع بسیار دیوارپوش‌های ام دی اف در رنگ و طرح می‌توان از آنها در مهدکودک‌ها و مدارس نیز استفاده نمود. همچنین به علت انعطاف پذیری، نصب سریع و تعمیر آسان این دیوارپوش‌ها برای زیباسازی محیط داخلی سازه نیز کاربرد دارد.

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید این دیوارپوش‌ها رنگ و طرح بسیار متنوعی دارند. بنابراین می‌توان از آنها در محل‌های مختلف مانند اداره‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و … استفاده نمود. علاوه بر این تمیز کردن آسان و دوام بالا این دیوارپوش‌ها را به بهترین گزینه برای جاهای شلوغ و با رفت و آمد زیاد تبدیل کرده است. به خاطر داشته باشید که هنگام خرید دیوارکوب ام دی اف به نوع نیازتان، کمپانی تولید کننده و همچنین طرح و رنگ توجه نمایید.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله مفید واقع شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =