کناف یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای تزئین و بهبود وضعیت داخلی ساختمان است که هزینه‌ها را کاهش داده و مقرون به صرفه خواهد بود. امروزه استفاده از این مصالح در طراحی دکوراسیون ساختمان به قدری افزایش یافته است که می‌توان از آن به عنوان عنصری جدا نشدنی یاد کرد. بسیاری از افراد با استفاده از کناف کاری سقف دکوراسیون زیبایی را به ارمغان می‌آورند و در وقت و هزینه خود صرفه جویی می‌کنند؛ زیرا سرعت نصب آنها بالا می‌باشد و هزینه آن نیز نسبت به دیگر روش‌ها کمتر است اما باید توجه داشت که هر کدام از کناف‌ها کارایی خاص خود را دارند. کناف ضد آب MR از انواع کناف‌ها می‌باشد که مزایای زیادی دارد. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا با این کناف و مزایای آن آشنا شوید. همچنین در مورد مشخصات، روش نصب، و کاربردهای آن توضیحاتی می‌دهیم.

کناف ضد آب چیست؟

از مهم‌ترین متریالی که امروزه برای ساختمان سازی و بازسازی خانه استفاده می‌کنند کناف می‌باشد. کناف سقف یکی از روش‌هایی تزئین سقف می‌باشد که دارای انواع مختلفی می‌باشد که برخی از آنها ضد آب است. پانل روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت یا پانل MR را کناف ضد آب می‌گویند که با عنوان پنل‌های سبز نیز شناخته شده هستند. علت این که کناف ضد آب به پنل سبز معروف شده‌‌اند این است که کاغذ کرافت پوششی گچبرگ که در برابر رطوبت مقاوم است، به رنگ سبز می‌باشد. این پنل‌ها از سری گچبرگ‌های خانواده کناف می‌باشند که مواد افزودنی به آنها اضافه کرده‌اند تا در برابر رطوبت مقاوم باشند. در واقع هسته گچی و رویه کاغذی آنها دارای افزودنی‌هایی می‌باشد که سبب کاهش جذب آب می‌شود. بنابراین سقف کاذب ضد آب مناسب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و هر مکانی که با رطوبت و نم همراه است، می باشد.

 

مزایای کناف ضد آب

کناف ضد آب - مزایای کناف ضد آب

کناف ضد آب که در دکوراسیون‌های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای مزایای زیادی می‌باشد. این مزایای زیاد سبب شده است تا طراحان و معماران داخلی ترجیح دهند از این کناف برای مکان‌های مختلفی استفاده کنند. پس در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

۱- شاید سقف کاذب گچی از پرکاربردترین کناف‌ها به شمار بیاید اما در برابر رطوبت مقاوم نمی‌باشد به همین دلیل از کناف ضد رطوبت استفاده می‌کنند که در برابر رطوبت مقاوم می‌باشد‌. بنابراین ضد رطوبت بودن کناف از مزیت‌های آن به شمار می‌آید.

۲- کناف ضد آب سرعت نصب و اجرای بالایی دارد به گونه‌ای که نصب و اجرای آن نسبت به روش‌های سنتی بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

۳- سیستم کناف سبب کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی می‌شود به همین دلیل برای بسیاری از مهندسان و صنعتگران مقرون به صرفه خواهد بود.

۴- دقت در هنگام کناف کاری از دیگر مزایای آن می‌باشد به گونه‌ای که تمام درزهای آن با بتونه پر خواهد شد.

۵- دور ریز مصالح در کناف ضد آب کمتر می‌باشد بنابراین برای محیط زیست نیز مفید خواهد بود.

۶- سیستم کناف وزن کمی داشته اما قابلیت انعطاف پذیری آن نسبتا بالا می‌باشد به همین دلیل در برابر زمین لرزه بسیار مقاوم است.

۷- کناف‌ها حجم کمی را به خود اختصاص می‌دهند از این رو سبب افزایش سطح زیر بنا می‌شوند.

۸- فرم پذیری و انعطاف بالای کناف سبب می‌شود تا فضای قدیمی به فضای شیک و مدرنی تبدیل شود بنابراین به هزینه‌های بازسازی نیازی نخواهید داشت.

۹- دسترسی سریع به تاسیسات برق کشی و یا تاسیسات مکانیکی ساختمان از مزایای کناف می‌باشد‌. بنابراین در هنگام بروز مشکلاتی از قبیل ترکیدن لوله می‌توانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

انواع کناف

کناف ضد آب - انواع کناف

کناف‌ها شامل چهار نوع می‌باشند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

 ۱- کناف ساده

کناف ساده یا صفحات روکش دار گچی ساده RG دارای روکشی هستند که لبه و سطح آنها به وسیله مقوای محکمی پوشانده می‌شود. روکشی که در این کناف قرار دارد به رنگ صورتی است. از کناف ساده برای محیط‌های خشک و بدون حریق استفاده می‌شود. در واقع برای دیوارهای جدا کننده و سنتی کاربرد دارد. بنابراین با این کار دیگر به خاک و گچ نیازی نخواهید داشت. در امتداد محور میانی کناف ساده مهر آبی چاپ کرده‌اند تا نسبت به دیگر انواع کناف قابل تشخیص باشد.

 ۲- کناف مقاوم در مقابل رطوبت

کناف مقاوم در برابر رطوبت همان صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر رطوبت MR هستند. این کناف‌ها توسط ماده بسیار مقاومی پوشانده شده است تا در برابر رطوبت مقاوم باشند. از کناف MR در جهت سقف کاذب کناف آشپزخانه، دستشویی و سقف کاذب حمام که با رطوبت در ارتباط است، استفاده می‌کنند و‌ روکش آنها به رنگ سبز می‌باشد. در واقع مشخصه آنها، رنگ سبز مقوای پشت و رو می‌باشد که مهر آبی را در امتداد محور میانی پشت صفحه چاپ کرده‌اند.

 ۳- کناف با مقاومت بالا در برابر آتش

این نوع کناف که با صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر حریق FR شناخته شده است، دارای الیاف فایبرگلاس می‌باشد. این الیاف در برابر آتش سوزی دوام بالایی دارد بنابراین در سقف کاذب، دیوارهای سنتی، دیوار جداکننده، پوشش تیرها و ستون‌های فولادی، طراحی داخلی ساختمان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ روکش این نوع کناف‌ها صورتی می‌باشد اما مهر قرمزی در امتداد وسط پشت صفحه آنها چاپ شده است.

 ۴- کناف مقاوم در برابر رطوبت و آتش

این نوع کناف همان صفحات روکش‌دار گچی مقاوم در برابر رطوبت و حریق FM می‌باشند. کناف‌های FM دارای الیاف شیشه و موادی هستند که در برابر رطوبت مقاوم می‌باشند به همین دلیل سبب می‌شوند تا به طور همزمان در برابر رطوبت و آتش مقاوم باشند. کناف FM دارای مقوایی با ضخامت بالا می‌باشد که برای چاه‌های تاسیساتی، حمام و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ روکش این کناف سبز رنگ می‌باشد اما در امتداد محور میانی پشت صفحه، مهر قرمز چاپ شده است.

مشخصات کناف ضد آب MR

کناف ضد آب MR ابعاد و ضخامت‌هایی متفاوتی دارد که هرکدام از این ابعاد با توجه به کاربردشان تولید می‌شوند. بارزترین مشخصه این کناف رنگ سبز روی مقوای آن می‌باشد که در امتداد میانی پشت صفحه آن، مهر آبی کناف قرار دارد البته کناف FM نیز سبز رنگ می‌باشد اما در میان امتداد آن مهر قرمز چاپ شده است پس باید به این نکته توجه کرد تا با کناف مقاوم در برابر رطوبت و آتش اشتباه گرفته نشود. در ادامه بیشتر در مورد مشخصات کناف ضد آب MR که شامل ابعاد و ضخامت‌های آن می‌شود، توضیحاتی می‌دهیم.

ابعاد پنل ضد رطوبت MR

پنل ضد رطوبت MR ابعادی ۱۲۰ در ۲۴۰ تا ۱۲۰ در ۳۰۰ سانتی متر دارد که مساحتی حدود ۳ متر مربع و ۲.۸۸ را پوشش می‌دهند. این ابعاد در پروژه‌های مختلف متفاوت بوده و هر کدام برای فضای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول این پنل‌ها نیز متفاوت بوده و به نوع طرح و شرایط محیطی آنها بستگی دارد. این صفحات دارای طول‌های ۲ و چهار دهم متر، ۲ و نیم متر و ۳ متر هستند که هر کدام کارایی مخصوص به خود دارند. بنابراین برای انتخاب این ابعاد بهتر است از کارشناسان این زمینه مشورت بگیرید تا بهترین ابعاد را خریداری کنید.

ضخامت پنل ضد رطوبت MR

کناف ضد آب - ضخامت پنل ضد رطوبت MR

پنل ضد رطوبت MR دارای ضخامت‌های ۶، ۹ و نیم، ۱۲ و نیم، ۱۵ و ۱۸ میلی متر می‌باشد که از میان این ضخامت‌ها، قطر نه و نیم میلی متر و دوازده و نیم میلی متر از رایج‌ترین ضخامت‌ها به شمار می‌آیند. در ادامه در مورد هر کدام از این ضخامت‌ها به طور مختصر توضیحاتی می‌دهیم.

 ۱- ضخامت ۶ و ۹ و نیم میلی متر

پنل‌های با ضخامت ۶ میلی متر برای اجرای طرح‌هایی به کار گرفته می‌شوند که شامل منحنی‌هایی با قوس تند باشد. بنابراین در هنگام استفاده از این پنل باید توجه کرد که از آن برای اجرای دیوار کناف یا سقف‌های کاذب ساده استفاده نشود. پنل‌هایی با ضخامت ۹ و نیم متر نیز کاربردی همانند پنل‌های ۶ میلی متر دارند و برای اجرای قوس‌ها به کار گرفته می‌شوند.

 ۲- ضخامت ۱۲ و نیم میلی متر

رایج‌ترین پنل ضد رطوبت MR مربوط به ضخامت ۱۲ و نیم میلی متر می‌باشد. از این پنل برای دیوارهای جدا کننده، دیوارهای پوششی، سقف‌های کاذب ساده و دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ۳- ضخامت ۱۵ و ۱۸ میلی متر

زمانی که به مقاومت بیشتری برای دیوارها و فضاهای مورد استفاده نیاز باشد از پنل ۱۵ میلی متر استفاده می‌کنند اما برای کارهایی که خطر برخورد شدید با دیوارها وجود داشته باشد و استحکام بیشتری مورد نیاز باشد از پنل‌هایی با ضخامت ۱۸ میلی متر و بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

کاربردهای گچ برگ ضد آب

کناف ضد آب - کاربردهای گچ برگ ضد آب

گچبرگ‌های ضد آب برای فضاهای سقفی و دیوارهای محیط‌هایی که با رطوبت محدود در ارتباط است به کار گرفته می‌شوند. علت اینکه از این گچبرگ‌ها برای محیط‌های با رطوبت کم استفاده می‌شود این است که MR ضد آب نبوده اما در برابر رطوبت مقاوم است. بنابراین برای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شود اما برای استخر که با آب زیادی در تماس است مناسب نمی‌باشد. از دیگر کاربردهای گچ برگ ضد آب، می‌توان به استفاده در سقف پایانه‌ها و سقف محیط‌های بیمارستان‌ها اشاره کرد. همچنین برای فضاهای صنعتی نیز کاربرد دارد. برای محیط‌هایی خشک نیز می‌توان از این نوع گچبرگ ضد آب استفاده کرد اما از آنجایی که قیمت آنها نسبت به دیگر کناف‌ها گران‌تر است، استفاده از آن برای محیط‌های خشک توصیه نمی‌شود.

آیا امکان استفاده از گچ برگ ضد آب در استخر وجود دارد؟

کناف ضد آب - آیا امکان استفاده از گچ برگ ضد آب در استخر وجود دارد؟

در استخرها به دلیل تغییرات دما میزان رطوبت بالا بوده و بخار آب سبب آسیب به سقف می‌زند. بنابراین در صورتی که از سقف‌های مناسبی استفاده نشود، به مرور زمان دچار آسیب شده و در نتیجه رطوبت زیاد آنها را خراب می‌کند. لذا گچبرگ ضد آب یا MR برای استخر مناسب نمی‌باشد و نمیتوان آن در معرض مستقیم آب قرار داد؛ زیرا این گچبرگ ضد رطوبت است اما ضد آب نمی‌باشد و در برابر رطوبت محدود مقاومت دارد. بنابراین این محصول برای تماس مستقیم با آب آکوا پنل مناسب می‌باشد. آکوا پنل (Aquapanel) همان پانل سیمانی مسلح است و زمانی که سیمان پرتلند، پرلیت منبسط شده، آهک، سنگدانه‌های سبک و مواد افزودنی خاص با یکدیگر به صورت فشرده ترکیب شوند، به وجود می‌آید.

روش نصب کناف ضد آب

کناف ضد آب - روش نصب کناف ضد آب

روش نصب کناف ضد آب همانند پنل‌های معمولی یا RG می‌باشد یعنی از زیرسازی UH36، F47، L25 استفاده کرده تا به صورت نرمال بر روی این زیرسازی‌ها نصب شوند. این زیرسازی‌ها از یک طرف به سقف و از طرف دیگر با پیچ‌های پنل به پنل‌ها وصل می‌شوند. در این روش پس از آنکه کناف ضد آب نصب شد باید آن را عایق بندی کنند یعنی به وسیله‌ این کار تمام درزهای آن را کاملا بپوشانند تا راهی برای رطوبت وجود نداشته باشد. بنابراین هنگامی که در برابر رطوبت مقاوم باشد و نصب آن کاملا اجرا شود، آماده نقاشی خواهد شد اما از آنجایی که نصب آن به دقت زیاد نیازمند است، بهتر است اجرا و نصب این کار را به متخصصین کناف کاری بسپارید تا کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

قیمت کناف ضد آب

کناف ضد آب - قیمت کناف ضد آب

قیمت کناف زیاد نمی‌باشد از این رو همین هزینه پایین کناف سبب می‌شود تا طراحان و معماران از آن برای طراحی داخلی ساختمان استفاده کنند. آنها با اجرای کناف سعی می‌کنند تا در هزینه‌ها صرفه جویی کرده و فضای زیبایی را ایجاد کنند که در برقرار رطوبت مقاوم باشد. به طور کلی قیمت کناف به جنس، کیفیت و ویژگی‌های آن بستگی دارد اما قیمت کناف ضد آب نسبت به کناف‌های معمولی بیشتر است به طوری که شاید این نسبت به حدود ۳۰ درصد نیز برسد به همین دلیل ضرورتی ندارد از کناف ضد آب برای مکان‌های خشک و دارای درصد رطوبت کم استفاده کرد. از آنجایی که کناف امروزه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است، تولید کنندگان این محصول در تلاش‌اند تا کناف بیشتری تولید کنند. آنها با این کار می‌خواهند محصول را با بهترین قیمت و مرغوب‌ترین کیفیت در اختیار مردم قرار دهند.

جمع بندی

در این مقاله شما را با کناف ضد آب و روش نصب آن آشنا کردیم. اگر قصد دارید زیبایی منزل خود را به رخ دیگران بکشید می‌توانید از کناف استفاده کرده و طراحی داخلی ساختمان را زیبا کنید اما از آنجایی که کناف کاری به دقت زیادی نیاز دارد بهتر است آن را متخصصان حرفه‌ای بسپارید. شرکت کیان دکور با داشتن متخصصان با تجربه این کار را به خوبی انجام می‌دهد. این شرکت با داشتن طراحان و مجریان متخصص از متریال مرغوب استفاده می‌کند تا خیال مشتریان خود را راحت کند. همچنین کار را با هدف جلب توجه مشتریان انجام می‌دهد و شعار آن سرعت، کیفیت و ضمانت می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 8 =