این روزها به دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت مصالح ساختمانی، اکثر مردم بازسازی خانه را نسبت به ساخت آن ترجیح می‌دهند. یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در طراحی دکوراسیون داخلی، نصب دیوار و سقف کاذب می‌باشد. کناف کاری و رابیتس نوعی سقف کاذب می‌باشند. به دلیل تنوع طرح سقف کاذب، مردم به طور چشمگیری از کناف کاری استقبال کردند. از آنجا که کناف قدمت کمی دارد و به احتمال زیاد برای بسیاری از افراد ناشناخته است، در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها، مزایا و معایب کناف و رابیتس می‌پردازیم.

۹ تفاوت عمده رابیتس و کناف 

کناف بهتر است یا رابیتس - ۹ تفاوت عمده رابیتس و کناف

اگرچه رابیتس و کناف در برخی ویژگی‌ها با یکدیگر شباهت دارند اما دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. ۱۰ تفاوت اصلی و عمده رابیتس و کناف عبارتند از:

۱. زمان نصب

اصلی‌ترین تفاوت کناف و رابیتس سرعت یا زمان نصب آنها است. از آنجا که کناف کاری یک ساخت و ساز خشک است و از طرفی هنگام نصب سقف کناف از پیچ و مهره استفاده می‌شود، مدت زمان نصب آن بسیار کمتر و سریع‌تر است. این در حالی است که در نصب رابیتس پس از جوشکاری و فیکس کردن پنل‌های آن، گچ کاری شروع می‌شود که برای خشک شدن به چندین روز نیاز است.

۲. هزینه نصب

یکی دیگر از مزایای کناف کاری مقرون به صرفه بودن و پایین بودن قیمت کناف در نصب نسبت به رابیتس است. مراحل نصب رابیتس در مقایسه با کناف بیشتر است و همانطور که گفتیم به مدت زمان بیشتری نیاز دارد که متعاقبا باعث افزایش هزینه نصب می‌شوند. 

۳. وزن

در این مورد نیز کناف برتری دارد. وزن کناف مورد استفاده در هر متر مربع تقریبا ۱۲ کیلو گرم می‌باشد. این در حالی است که وزن رابیتس در هر متر مربع چیزی معادل ۴۵ کیلو گرم است. این تفاوت وزن به وضوح بیانگر سبک‌تر بودن کناف نسبت به رابیتس است.

۴. سهولت در تعمیر

امری طبیعی است که پس از گذشت چند سال سیم‌کشی و لوله کشی‌های موجود در دیوار یا سقف خراب شوند و به تعمیر نیاز داشته باشند. در چنین حالتی است که یکی دیگر از مزایای کناف کاری ساختمان مشخص می‌شود؛ سقف کناف آسان‌تر قابل باز کردن است.

۵. تعداد عوامل اجرای طرح

به دلیل زیاد بودن مراحل نصب رابیتس، به افراد بیشتری برای نصب نیاز است. این در حالی است که برای اجرای طرح کناف پذیرایی به تخصص و مهارت بیشتری نیاز می‌باشد.

۶. کیفیت

اگر مجری طرح کناف از تخصص و مهارت لازم برخوردار باشد و از طبق استانداردها عمل کند، کیفیت کناف کاری بهتر است. در غیر این صورت نتایجی با کیفیت خوب حاصل نمی‌شود.

۷. استفاده در بازسازی ساختمان

همانطور که گفتیم، تاسیسات موجود در سقف کاذب پس از گذشت زمان باید تعمیر شوند. به دلیل سهولت باز کردن سقف کناف، ترمیم و بازسازی ساختمان راحت‌تر انجام می‌شود.

۸. مقاومت

از آنجا که نصب سقف رابیتس از طریق جوشکاری صورت می‌گیرد و از طرفی باعث آسیب به رابیتس نیز می‌شود مقاومت انواع سقف کاذب رابیتس بسیار کمتر است. اما نصب سقف کاذب کناف با پیچ و مهره انجام می‌شود. در نتیجه سقف کاذب کناف دارای مقاومت بالایی نسبت به رابیتس می‌باشد. 

۹. وزن بار مرده

در نصب سقف‌های کاذب میزان باری که می‌توان به سقف‌ها وارد کرد ۰.۶ کیلونیوتن است. اگر با نصب لوازم دکوراتیو مانند لوستر و … میزان بار زیادتر شد باید از طریق زیرساخت این بار مرده را جبران کرد. در سقف کاذب رابیتس میزان بار مرده بیشتری به وجود می‌آید. 

تفاوت سقف کناف و رابیتس چیست؟

کناف بهتر است یا رابیتس - تفاوت سقف کناف و رابیتس چیست؟

سقف کناف و رابیتس هر دو سقف کاذب با مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. در واقع سقف کناف، پانل‌های پوشیده شده از گچ هستند. نام کناف از اسم مالک شرکت تولید کننده کناف برگرفته شده است. رابیتس از پانل‌های فولادی مشبکی تولید شده و در تولید سقف کاذب، گچ بری، پوشاندن تیرآهن و… کاربرد دارند.

مزایا و معایب سقف کناف و رابیتس چه مواردی هستند؟

کناف بهتر است یا رابیتس - تفاوت سقف کناف و رابیتس چیست؟

بررسی مزایا و معایب استفاده و طراحی سقف کاذب کناف و رابیتس هنگام تصمیم گیری و انتخاب به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

مزایای سقف رابیتس

  • سقف رابیتس هنگام نصب بسیار انعطاف پذیر است به گونه‌ایی که می‌توان انواع اشکال هندسی را روی آن اجرا کرد. 
  • به دلیل استفاده از پانل‌های گالوانیزه، این سقف‌ها دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.
  • عدم نیاز به دانش و مهارت تخصصی
  • مقاومت و استحکام بالا

معایب سقف رابیتس 

  • وزن زیاد و سنگین بودن
  • هزینه اجرا و نصب بالاتر 
  • نیاز به میزان گچ بیشتر
  • ترمیم پذیری دشوار
  • وجود ترک خوردگی به دلیل جوشکاری و انبساط
  • عایق صدا و آکوستیک نمی‌باشند

 

مزایای سقف کناف

  • اجرا و نصب سریع
  • هزینه نصب و اجرای پایین و مقرون به صرفه
  • نیاز به مصالح کم
  • وزن مرده کمتر
  • نگهداری آسان‌تر
  • تعمیر و ترمیم پذیری آسان
  • ایمن و مقاوم در برابر زلزله (به دلیل وزن کم)
  • عدم تولید ضایعات کم و نداشتن کثیف کاری هنگام کناف کاری
  • عایق حرارتی و صوتی

معایب سقف کناف

  • مقاومت پایین در برابر فشار (به دلیل وزن سبک)
  • نیاز به دانش و مهارت تخصصی
  • ایجاد ترک در صورت عدم دقت و ظرافت هنگام نصب

تفاوت اجرای نورمخفی با کناف با اجرای نور‌مخفی با رابیتس و گچ

کناف بهتر است یا رابیتس - تفاوت اجرای نورمخفی با کناف با اجرای نور‌مخفی با رابیتس و گچ

معمولا منظور از اجرای نور‌مخفی با کناف یا رابیتس پنهان کردن لامپ‌ها در سقف کاذب می‌باشد. هدف از اجرای نور‌مخفی در سقف کاذب افزایش زیبایی دکوراسیون داخلی و نورپردازی با کناف منحصر به فرد می‌باشد. 

در سقف کاذب رابیتس پس از نصب و اتصال توری رابیتس، توری‌ها را با مخلوط گچ و سیمان اندود کاری می‌کنند. پس از این مراحل و قبل از گچ کاری زمان اجرای نور مخفی است. اما در اجرای نور‌مخفی با کناف، قبل از بتونه کاری مکان قرار گرفتن لامپ‌ها و سیم کشی‌ها تعیین می‌شود. پس از پایان بتونه کاری و رنگ آمیزی، لامپ‌ها نصب می‌شوند.

مشخصات طرح‌های کناف و نور مخفی با گچ کاری با رابیتس

کناف بهتر است یا رابیتس - زمان اجرای کار در کناف و در نور مخفی با گچ کاری و رابیتس

۳ مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات طرح‌های کناف و نور مخفی با گچ کاری با رابیتس عبارتند از:

  • وزن سازه‌ها: در کناف با توجه به طرح وزن سازه متغیر است. در گچ کاری علاوه بر طرح، مقدار و ضخامت گچ نیز موثر است.
  • مدت زمان مورد نیاز برای اجرا: در سازه‌های کنافی به دلیل ویژگی ساخت و ساز خشک به زمان کمتری نیاز است. اما در گچ کاری با رابیتس به دلیل ساخت و ساز خیس زمان بسیار بیشتری به طول می‌انجامد.
  • هزینه و دستمزد: بسته به متراژ و مصالح مورد استفاده متفاوت است اما در گچ کاری به دلیل داشتن مراحل زیاد هزینه‌بر است.

زمان اجرای کار در کناف و در نور مخفی با گچ کاری و رابیتس

کناف بهتر است یا رابیتس -زمان اجرای کار در کناف و در نور مخفی با گچ کاری و رابیتس

مدت زمان نصب و اجرای نورمخفی در کناف کاری، رابیتس و گچ کاری کاملا به طرح، مشخصات و متراژ ساختمان بستگی دارد. برای مثال یک سالن با متراژ ۸ × ۱۰ را در نظر بگیرید که قصد اجرای نورمخفی با طول ۳۶ متر در آن را داریم. 

مدت زمان مورد نیاز برای اجرای نور‌مخفی در کناف در سالنی به این متراژ و با تیم دو نفره تقریبا دو روز زمان می‌برد.

اما اجرای نور‌مخفی در رابیتس کاری به دلیل نیاز به جوشکاری، رابیتس بندی و … و از طرفی مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن گچ تقریبا ۱۰ تا ۱۲ روز زمان لازم است.

مقاومت کناف و رابیتس کاری و گچ کاری

کناف بهتر است یا رابیتس - مقاومت کناف و رابیتس کاری و گچ کاری

کناف به دلیل وزن کم در برابر زلزله مقاوم هستند و بیشتر در مناطق زلزله‌خیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی همین ویژگی (وزن کم) مقاومت آن‌ها را در برابر فشار کم می‌کند. 

رابیتس کاری به دلیل وزن زیاد و ضخامت بالا در برابر فشار مقاوم‌تر هستند، اما به خاطر تغییرات دما و انبساط هنگام جوشکاری دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. 

هزینه و دستمزد کناف و رابیتس کاری و گچ کاری

کناف بهتر است یا رابیتس - هزینه و دستمزد کناف و رابیتس کاری و گچ کاری

هزینه کناف کاری را با توجه به هزینه کارگر، مواد اولیه و متراژ کار برآورد می‌کنند. این هزینه برای ساختمان‌های نوساز بسیار پایین‌تر از ساختمان‌هایی است که برای بازسازی و تغییر دکوراسیون می‌خواهند کناف کاری انجام دهند. مصالح کناف نیز با توجه به ضخامت‌های متفاوتی که دارند، قیمت آن‌ها نیز تفاوت دارد. 

هزینه و دستمزد رابیتس کاری به قیمت ورق گالوانیزه، میلگرد و … بستگی دارد. هزینه گچ‌کار نیز به صورت جداگانه حساب می‌شود که دستمزد یک گچ‌کار ماهر و حرفه‌ای زیاد است. همچنین دستمزد رابیتس کاری برای انواع مختلف رابیتس متفاوت است. 

نتیجه‌گیری

با توجه به محل زندگی و منطقه‌ای که در آن ساکن هستید و با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مشخصات کناف و رابیتس می‌توانید در دکوراسیون داخلی منزلتان تغییر چشمگیری ایجاد کنید. برای اطلاع از قیمت و مشاوره با تیم متخصص ما به وب‌سایت کیان دکور مراجعه کنید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =