با پیشرفت تکنولوژی و نیز خلاقیت و نوآوری های جدید در نورپردازی، استفاده از تکنیک نورمخفی برای دیزاین سازه های مختلف تجاری، مسکونی و اداری بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. عمدتا از انواع نور مخفی در سقف، کناف سقف، سقف کاذب و… با روش های مختلف استفاده می شود. در بازسازی منزل می توان طراحی نور پردازی با نور مخفی داخل ساختمان را جزیی از روند طراحی در نظر گرفت که در نهایت تاثیر خارق العاده ای بر نمای داخلی و نوع دکوراسیون دارد.

نور مخفی چیست؟

نور مخفی یکی از تکنیک های نورپردازی است که در آن منبع نور مستقیم نیست و از طریق تکنیک هایی، نور به صورت غیر مستقیم به محیط تابیده می شود. استفاده از انواع نور مخفی در سقف یا نور مخفی کناف یکی از متداول ترین روش های نورپردازی در استفاده از تکنیک نورمخفی است. البته استفاده از این تکنیک نیازمند ذوق، سلیقه و نیز طراحی نورپردازی دقیق است تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شود.

نورپردازی مخفی چیست

مزایا استفاده از نور مخفی

از مهمترین مزیت های استفاده از طراحی نورپردازی مخفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی بیشتر سقف در نمای داخلی
  • ایجاد خطای دید برای بزرگتر و روشن تر دیده شدن محیط
  • کمک به مدرن دیده شدن محیط
  • بیشتر دیده شدن ارتفاع محیط در فضاهای با ارتفاع سقف کوتاه
  • کاهش مصرف برق و هزینه انرژی

کاربرد نورپردازی مخفی

از مهمترین کاربردهای نورپردازی مخفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده ار نور مخفی در سقف

در نورپردازی های داخلی در اماکن تجاری و مسکونی ایران، عمدتا نورپردازی مخفی سقف بسیار محبوب است. استفاده از نور مخفی سقف کاذب به ویژه سقف کناف بسیار مرسوم است. استفاده از این تکنیک نورپردازی تا حد زیادی بستگی به ابعاد محیط و ارتفاع سقف دارد تا بهترین نتیجه بصری حاصل شود. نور مخفی کناف سقف اتاق خواب یا آشپزخانه نیز تاثیر زیادی در زیبایی محیط دارد.

استفاده از تکنیک نورپردازی مخفی در کابینت

نور مخفی در آشپزخانه

یکی از اقدامات موثر در زیباسازی منزل استفاده از نورپردازی مخفی کابینت آشپزخانه، اوپن یا بالای کانتر است.

نورپردازی مخفی راه پله و راهروها

زیبایی محل های عبور در فضاهای بسته را می توان از این طریق به راحتی تامین کرد.

نورپردازی مخفی سرویس های بهداشتی

بسیاری از افراد براین تصورند که نورپردازی تنها باید در فضا نشیمن یا آشپزخانه باشد، از همین رو از نورپردازی و زیبایی سرویس های بهداشتی غافل می شوند. در حالی که توجه به این محیط می تواند همخوانی زیبایی در کل فضای داخلی ایجاد کند. استفاده از آینه های ال ای دی یا ریسه های نور در سقف کاذب سرویس های بهداشتی با کمترین هزینه می تواند زیبایی خاصی در محیط ایجاد کند.

انواع چراغ مورد استفاده در نور مخفی

آنچه نورپردازی مخفی محیطی را زیبا می کند پس از طراحی، قطعا پیاده سازی و نحوه نصب چراغ های مورد استفاده است. به کارگیری این چراغ ها لزوما باید متناسب با محیط و نوع طراحی نورپردازی باشد. نورپردازی های مخفی در انواع یکپارچه یا به صورت نقطه ای در قسمت های مختلف محیط های داخلی و خارجی انجام می شود. در معرفی انواع چراغ های مورد استفاده در نورپردازی مخفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال واشر: که در نورپردازی های خطی استفاده می شود.
  • ریسه های ال ای دی: این ریسه ها که مقاومت بالایی در برابر آفتاب و باران دارد می تواند در نورپردازی مخفی انواع سقف استفاده شود.
  • لامپ هالوژن: این لامپ های پرمصرف باعث تولید گرمای زیادی می شود که امروزه بیشتر از نوع ال ای دی آن استفاده می شود، که نسبت به انواع قدیمی کم مصرف تر است. از این لامپ ها برای نورپردازی های مستقیم استفاده می شود.
  • لامپ های زیرخاکی یا دفنی: نوع دیگری از منابع نوری مورد استفاده در طراحی نورپردازی، چراغ های مخفی هستند که زیر خاک جانمایی می شود و نور حاصل از آن سایه مانند است.
  • لامپ های دکوراتیو: از این لامپ ها برای محیط های بیرونی ساختمان استفاده می شود که در برابر آفتاب و بارندگی نیز مقاومت بالایی دارند.

در مقاله ای دیگر در مورد اینکه چراغ لاینر چیست نیز توضیح داده ایم.

بهترین رنگ نور مخفی سقف و نما

توجه به نورپردازی نقاط مختلف یک فضا، اصلی اساسی است که اگر با ظرافت و دقت به آن توجه شود می تواند زیبایی دکوراسیون را صد چندان کند. استفاده از ترکیب رنگ های مختلف در نورپردازی محیط داخلی و خارجی می تواند فضا را زیباتر کند. در ایران عمدتا از رنگ های سفید و زرد برای تامین روشنایی محیط استفاده می شود، در حالی که می توان با بهره گیری از هنر طراحی و معماری ترکیبی از رنگ های مختلف را برای دیزاین داخلی و خارجی استفاده کرد.

اینکه بهترین رنگ نور مخفی سقف چیست؟ تا حد زیادی بستگی به سلیقه افراد، ارتفاع سقف و مساحت فضای مدنظر دارد. گرچه برخی از نور تک رنگ استفاده می کنند اما این نوع نورپردازی حساسیت و ظرافت های خاصی هم دارد. از همین رو عمدتا برای طراحی نورپردازی ها به ویژه سقف کاذب پذیرایی یا محیط های بزرگتر از ترکیب دو رنگ زرد و سفید استفاده می شود. نور تک رنگ در محیط باعث کوچک تر دیده شدن محیط می شود یا خیرگی چشم را به همراه دارد، که هر دو مورد نامطلوب است.

استفاده از نور رنگی در نورپردازی مخفی نیز اگرچه تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد، اما می تواند زیبایی خاصی به محیط ببخشد. برای این موضوع عمدتا از لامپ های LED یا SMD استفاده می شود. استفاده از ترکیب رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد از ریسک هایی است که برخی در طراحی نورپردازی مخفی دارند اما نتیجه این خلاقیت می تواند در نهایت فضای محیط داخلی را دلپذیرتر جلوه دهد.

رنگ های ریسه ای نوع دیگری از نورپردازی مخفی است که در محیط آشپزخانه، غذاخوری ها، راهروها، اتاق خواب و… مطلوب است.

یکی از نکات مهم در طراحی نور مخفی داخل ساختمان، تنظیم میزان روشنایی نور در طول شبانه روز است که علاوه بر چشم نواز بودن از نظر بصری، می تواند محیط را زیبا و خاص و آرام بخش جلوه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =