طراحان داخلی اغلب نصب سقف‌های کاذب را توصیه می‌کنند تا یک عنصر طراحی مدرن را به خانه اضافه کنند و آن را زیباتر جلوه دهند. اجرای سقف کاذب یکی از جدیدترین روش‌ها برای زیباسازی سقف منازل و ساختمان‌های تجاری و مسکونی است که ارزش زیبایی شناسی را افزایش می‌دهند. صاحبان خانه معتقدند که نصب سقف کاذب از نظر انرژی نیز کارآمدتر است، زیرا سرما و گرمای اضافی را در خانه‌ها از بین می‌برد همچنین اظهار دارند که نظافت سقف کاذب راحت‌تر از سایر انواع دیوارها و سقف‌های گچی سنتی است. سقف‌ کاذب گچی و تایل‌‌ها به دلیل تنوع بالا در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، نصب سریع و آسان، هزینه‌های کمتر نسبت به سقف‌های گچی معمولی محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده‌اند. علاوه بر این موارد نظافت سقف کاذب به دلیل مواد تشکیل دهنده سازنده آن بسیار راحت است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل و جامع سقف‌های کاذب، ویژگی‌ها، همچنین نکات منفی و مثبت و به‌طور کلی، همه مسائل پیرامون آن بپردازیم.

دوام و عمر کلی سقف کاذب گچی و تایل

همه ما به دنبال زیباسازی خانه‌های خود هستیم و اکثراً به زیباسازی و ترئین سالن پذیرایی که یکی از بخش‌های اصلی خانه است، توجه بیشتری نشان می‌دهیم. یکی از ایده‌‌های جدید که امروزه توسط معماران و طراحان داخلی در بازسازی خانه به مشتریان ارائه می‌شود، نصب سقف‌های کاذب در بخش‌های مختلف خانه و به خصوص سالن‌های پذیرایی است تا ظاهری زیبا و مدرن به خانه ببخشد. استفاده از نور پردازی کناف نیز زیبایی خانه شما را تکمیل می‌کند. برای داشتن یک سالن پذیرایی شیک و زیبا، نصب طرح‌های سقف کاذب با سیستم‌های نورپردازی یکپارچه روشی نوین و بی‌نظیر است که یک جایگزین تزئینی برای گچبری‌ها و سقف‌های گچی سنتی در نظر گرفته می‌شود. استفاده از اکسسوری‌ها و مصالح جدید در دیوارهای خانه و یا استفاده از سنگ آنتیک پشت تلویزیون، جلوه‌ منحصربه‌فردی به خانه شما می‌دهند.

 

اما سقف کاذب گچی و تایل چیست و مدت دوام و عمر آن‌ها چقدر است؟

نظافت سقف کاذب - دوام و عمر کلی سقف کاذب گچی و تایل

تایل‌ سقفی که به عنوان پانل‌های سقفی نیز شناخته می‌شوند، مصالح ساختمانی سبک وزنی هستند که برای پوشش سقف‌ها استفاده می‌شوند. این پانل‌ها که معمولاً در یک شبکه فولادی یا آلومینیومی قرار می‌گیرند، مقداری عایق حرارتی ایجاد می‌کنند. از سقف کاذب و سقف کناف اتاق خواب و همچنین دیوار کناف اغلب برای بهبود زیبایی و آکوستیک اتاق استفاده می‌شود. این نوع سقف‌ها معمولاً در کاربردهای تجاری، مسکونی و صنعتی نیز استفاده می‌شوند و در فروشگاه‌های خرده فروشی، ادارات، هتل‌ها، بیمارستان ها و مراکز ساختمانی دیگر به دلیل مناسب بودن قیمت سقف کاذب و دوام و ماندگاری بالا، نیز کاربرد دارند.

سقف‌های کاذب گچی و تایل‌ها از پایداری و مقاومت بالایی برخوردارند، به طوری‌که سالیان سال بدون نیاز به هیچگونه تعمیر و یا تعویض قابل استفاده هستند.  سقف های کاذب دارای مقاومت بالایی در برابر آتش هستند؛ به عنوان مثال سقف‌های تخته گچی دارای هسته غیرقابل احتراق هستند و تحت حرارت زیاد، فقط رطوبتی را که دارند به صورت بخار آزاد می‌کنند و این ویژگی آن‌ها گسترش آتش را به تاخیر می‌اندازد. سقف‌ کاذب معمولاً در سازه‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به رعایت مقررات دقیق آتش نشانی دارند اما در کاربری‌های مسکونی از محبوبیت بالایی برخوردارند. این سازه‌ها همچنین در برابر حشراتی مثل موریانه نیز مقاوم هستند. این ویژگی، فاکتور مهمی است که باید هنگام انتخاب سقف کاذب در نظر گرفت. حمله موریانه‌ها و سایر حشرات به سازه‌های ساختمانی و حضور آنها می‌تواند منجر به فروپاشی کل یک سازه شود. سقف‌های کاذب و تایل‌ها همچنین ویژگی مهم دیگری نیز دارند و آن سهولت در نصب و نگهداری آن‌ها است.

 

سقف کاذب گچی چیست؟

یک ساختمان مسکونی و تجاری بدون سقف مناسب ناقص است. سقف بخش مهمی از ساختمان است که از عواملی مانند باد، دمای بالا یا پایین، نور خورشید، برف و باران محافظت می‌کند. علاوه بر محافظت، پایین سقف به عنوان مکانی عمل می کند که ساکنان یک ساختمان می توانند حس زیبایی شناسی خود را با ایجاد سقف‌های کاذب گچی جذاب و استفاده از پانل‌های سقفی تزئینی که می توانند چشم را خشنود کنند، نشان دهند. سقف کاذب گچی که سالم‌ترین و محکم‌ترین سازه از هر نوع متریال دیگری برای طراحی سقف خانه در نظر گرفته می شود، با استفاده از تخته‌های گچی ساخته می‌شود که با پیچ به اسکلت فلزی چسبانده می‌شود. سقف‌های کاذب گچی اتصالات کمتری دارند و به گفته کارشناسان، نصب آن‌ها سریعتر، کارآمدتر بوده و پسماند و گرد و غبار کمتری بر جای می‌گذارند. استفاده از سقف‌ کاذب و کناف در مکان‌های مختلف خانه مانند سقف کاذب آشپزخانه و یا کناف سقف اتاق خواب، این سازه‌ها را کاربردی‌تر و محبوب‌تر کرده است. همچنین خواص آبگریز (مقاوم در برابر آب) سقف‌های کناف و کاذب، موجب شده که از کناف سقف سرویس در سقف کاذب حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده شود.

 

 سقف کاذب چه مزایایی دارد؟

نظافت سقف کاذب -  سقف کاذب چه مزایایی دارد؟

    سقف‌ کاذب طرح‌های مختلفی دارد. شما می توانید سقف‌هایی به شکل میله یا شبکه داشته باشید یا از طرح‌های موجدار سقف کاذب با نورهای نمایشی فراوان استفاده کنید. یکی از مزایای اصلی استفاده از سقف کاذب در سقف سالن‌های پذیرایی این است که ظاهری مدرن و شیک به آن می‌دهد. برای اطلاع از قیمت کناف سقف پذیرایی و سازه‌های مورد نیاز می‌توانید به وب سایت‌های معتبر طراحی داخلی مراجعه کنید. 

هنگام ساخت یک خانه، سیم‌های برق، لوله‌هذ و کانال‌های زیادی از دیوارها و سقف‌ها عبور می‌کنند. سقف کاذب کمک می‌کند تا هرگونه سیم، کابل و مجرای آویزان از سقف را پنهان کند. از طریق یک سقف کاذب به زیبایی طراحی شده، می‌توانید سیم‌ها و کابل‌ها را کاملاً در زیر نمای سقف کاذب پنهان کنید.

یکی دیگر از دلایل طراحی سقف کاذب برای سقف شما این است که یک لایه سقف اضافی در زیر سقف سنتی است. این کار سقف را در تابستان‌های گرم، خنک نگه می دارد. سقف سنتی زمانی که پرتوهای خورشید مستقیماً روی پشت بام می‌افتد گرم می‌شود، اما سقف کاذب خنک می‌ماند و دما را کنترل می‌کند.

    سقف کاذب همچنین آکوستیک اتاق را کنترل می‌کند. به عنوان یک مانع صوتی اضافه می‌شود و اتاق را عایق صدا می کند. سقف کاذب، صدا را مسدود کرده و محیط را کاملا عایق صدا نگه می‌دارد.

اگر سقف بلندی دارید، سقف کاذب ارتفاع سقف را کاهش می‌دهد. به طور کلی، وقتی یک سقف کاذب در خانه نصب می کنید، فضای خانه زیباتر جلوه داده می‌شود.

    علاوه بر این، انجام هرگونه تعمیر در سقف کاذب بسیار آسان است. هر گونه بازسازی سقف سنتی زمان و دردسر زیادی را به دنبال دارد، در حالی که سقف کاذب را می توان با برداشتن قسمت آسیب دیده و تطبیق آن با سازه‌های خاص، تعمیر کرد.

    سقف های کاذب می‌توانند دما را کاهش دهند. این به نوبه خود به کاهش انرژی کمک می‌کند. در تابستان نیازی به روشن کردن برق و یا روشن کردن بخاری در فصل زمستان ندارید. لایه اضافه شده سقف کاذب روی پشت بام برای کنترل دمای داخل خانه کافی است.

سقف‌های کاذب این امکان را به فرد می‌دهند تا نور خود را تا حد امکان بهینه‌سازی کنند که از نظر صرفه‌جویی در انرژی روش بسیار خوبی است. برای مثال سقف‌های کاشی آکوستیک برای این کار عالی هستند. سازه‌های آکوستیک با سطوح سفید بازتابنده می‌توانند میزان نور به حداکثر برسانند. نور طبیعی در یک فضا از طریق این سطوح بازتابنده به حداکثر می‌رسد و نیاز به نور مصنوعی و در نتیجه انرژی مصرفی را کاهش می دهد.

 

سقف کاذب چه معایبی دارد؟

داشتن سقف کاذب نیاز به نگهداری مداوم دارد. قسمت‌هایی از سقف‌های کاذب وجود دارند که می‌توانند به راحتی سقوط کنند یا آسیب ببینند.

تعمیر سیم‌های برق و لوله‌های پنهان شده در پشت سقف کاذب دشوار است. علاوه بر این، گردگیری و تمیز کردن طرح‌های پیچیده سقف کاذب نیز کمی دردسرساز است.

    سقف کاذب به اندازه سقف اصلی مقاوم نیست. اگر می‌خواهید از سقف کاذب استفاده کنید، مطمئن شوید منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید مستعد تغییرات ناگهانی آب و هوا نیست.

    قبل از نصب سقف کاذب باید از خطرات ناشی از آن مطلع شوید. 

 

امکان تعویض تایل و گچبرگها در سقف کاذب

 تایل، یکی از انواع سقف‌های کاذب می‌باشد که برای مقاومت هر‌چه بیشتر سقف خانه‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر تایل سقف کاذب شما آسیب دیده است، مهم است که آن را در اسرع وقت تعویض کنید. اگر متوجه شدید که یک یا چند تا از تایل‌های سقف شما تغییر رنگ داده و یا به‌نظر می‌رسد لکه‌دار شده‌است، باید آن را جایگزین کنید. تایل‌های سقف کاذب قادر به مقاومت در برابر محیط‌های مرطوب، قابل تمیز کردن و و شست‌و‌شو هستند.

اگر متوجه یک یا دو تایل شکسته در سقف خود شدید، و یا اگر فکر می‌کنید که آسیب یا تغییرات تایل‌ها، در نتیجه مناسب نبودن محصولات با محیطی است که در آن قرار دارند، می‌بایست به دنبال تعویض آنها باشید.

یکی از ویژگی‌های مثبت سقف‌های کاذب، امکان تعمیر و تعویض پانل‌های آن‌ها است. این ویژگی منجر به این شده‌است که در صورت آسیب، نیازی به تعویض کل سقف نباشد. گچ‌برک و تایل‌ها نیز، در صورت نیاز، به‌راحتی قابل تعویض هستند.

 در سقف‌های کاذب تایل، پنل‌ها از متریال pvc ساخته شده‌اند و در صورت آسیب می‌توان به سادگی آن‌ها را تعویض کرد. تعویض تایل‌ها نیاز به هزینه‌ی زیادی ندارد و حتی توسط خود فرد نیز قابل انجام است. سقف کاذب گچ‌برگ نیز به علت کیفیتی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل همین کیفیت نیز کمتر نیاز به تعویض دارد. یکی از ویژگی‌هایی که در این سقف وجود دارد، دریچه‌ای است که در پشت سقف کاذب قرار گرفته و هنگام تعویض و تعمیر از آن استفاده میشود.

 

امکان تعمیر سازه و شاسی سقف کاذب

 

همانطور که گفتیم، سقف‌های کاذب علاوه بر زیبایی‌شناسی، ویژگی‌های کاربردی نیز ارائه می‌دهند که کاربرد آن‌ها را به چندین روش افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، سقف‌های کاذب آکوستیک خوبی ارائه می‌دهند که در آن صداهای مورد نیاز را می‌توان افزایش داد و در عین حال صداهای ناخواسته را می‌توان به حداقل رساند. آنها فضایی را برای قرار دادن سیم‌های برق، لوله ها و کانال‌های تهویه مطبوع فراهم می‌کنند. سقف‌های کاذب می‌توانند نور را منعکس و منتشر کنند و نیاز به نور مصنوعی غیر ضروری را از بین ببرند و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهند. این پانل‌های سقفی ویژگی‌های ایمنی در برابر آتش و مقاومت در برابر رطوبت را نیز ارائه می‌دهند. در مواردی که سازه و شاسی سقف کاذب آسیب می‌بیند، نیاز به تعمیر و در بعضی مواقع تعویض، وجود دارد. البته این موضوع در‌مورد آسیب‌های بسیار جزئی صدق می‌کند و در آسیب‌های گسترده‌تر، نیاز به تخریب و تعویض کلی وجود دارد.

از نمونه صدمه‌های جزئی در سقف‌های کاذب می‌توان صدمه به شبکه سازه نگهدارنده را مثال زد که به آسانی قابل تعمیر است.

 

نظافت و شست و شوی سقف کاذب

نظافت سقف کاذب - نظافت و شست و شوی سقف کاذب

از مهم‌ترین اقدامات پس از اجرا‌ی خدمات ساختمانی، حفظ، نگهداری و مراقبت از آن‌ها است. نظافت سقف کاذب[۱۳]  نیز از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. سقف‌های کاذب نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند و فقط هر از چند‌گاهی نیاز به نظافت دارندفرآیند تمیز کردن سقف کاذب به مواد مورد استفاده برای سقف کاذب بستگی دارد. توجه داشته باشید که ممکن است طریقه‌ی نگهداری از هر کدام از سقف‌های کاذب، با یک‌دیگر متفاوت باشد.

 همان‌طور که در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم، سقف کاذب در مقایسه با سایر سقف‌ها استحکام و در نتیجه عمر مفید بالا‌تری دارد.

اما این بدین معنی نیست که نیازی به نظافت و نگهداری آن وجود ندارد.

شست‌و‌شوی این سقف‌ها به دلیل ساخته شدن از متریال PVC، امکان‌پذیر است و مانند باقی سقف‌ها دچار آسیب‌دیدگی بر اثر رطوبت نمی‌شود.

طبق آنچه در بخش قبلی نیز گفته شد، امکان نظافت تایل‌ها و گچ‌برگ‌های سقف کاذب نیز وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که از مواد شوینده شیمیایی موجود استفاده نکنید، چرا که این مواد آسیب‌رسان هستند. همچنین شست‌و‌‌شو باید در بازه‌های زمانی طولانی انجام شود و نیازی به نظافت بیش ازحد وجود ندارد. علاوه‌بر‌این، به دلیل اهمیت بهداشت سقف کاذب، از تمیز و بدون لک بودن آن مهم است. به‌همین دلیل، به نصاب یادآوری کنید که با بهداشت هر‌چه تمام کار کند. از چند روش برای نظافت سقف کاذب می‌توان استفاده کرد، برای مثال: استفاده از دستمال‌های مرطوب. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن سقف کاذب استفاده از گردگیر است.

 جاروبرقی نیز یک گزینه عالی برای تمیز کردن و گردگیری سقف‌های کاذب است. اگر سقف کاذب از الیاف معدنی ساخته شده باشد، می‌توان از یک اسفنج ساده برای تمیز کردن آن استفاده کرد. گرد‌و‌غبار و دوده را می‌توان به راحتی با چنین اسفنجی از بین برد. همچنین می‌توان از یک پارچه مرطوب یا یک اسفنج آغشته به محلول شوینده نیز استفاده کرد. اگر سقف کاذب از جنس فایبرگلاس ساخته شده‌باشد، می‌توان آن را با پارچه مرطوب تمیز کرد و از آنجایی که در‌برابر رطوبت مقاوم است، هیچ ترسی از آسیب دیدن آن با آب، وجود ندارد. احتمال رشد میکروب بر روی چنین پانل‌هایی وجود دارد که در صورت عدم مراقبت ممکن است آسیب جدی به سقف وارد شود.

جمع بندی 

سقف‌های کاذب بخش مهمی از هر ساختمان هستند. سقف‌های کاذب گچی و تایل‌ها کمک می‌کنند تا ساختار یک واحد را حفظ کنند و در عین حال ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان می‌بخشند. سقف‌های کاذب مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم اما مزایای استفاده از آن به قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم تا حد امکان از این سازه‌ها برای پوشاندن سقف‌ خانه‌ها و ساختمان‌های خود و ایجاد ظاهری مدرن و زیبا، استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سیزده =