نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف

یکی از سازه های ساختمانی که امروزه از آن به صورت انبوه استفاده می کنند درزگیر کنافی است. درزگیر های کنافی علاوه بر مدیریت و پوشاندن تجهیزات برقی و سرمایشی، گرمایشی، نصب بسیار راحتی دارند. نوار کناف یکی از مصالحی است که برای بالا بردن کیفیت اجرایی استفاده می شود، حال می خواهیم با نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف آشنا بشویم.

نحوه نصب نوار درزگیر کناف

همانطور که در قسمت بالا گفته ایم، از نوارهای درزگیر به عنوان مسلح سازی و پوشش دهی درز ها و ترک ها استفاده می شود. نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف به این صورت است که حتما باید قبل از رنگ آمیزی نصب بشود؛ به دلیل آنکه صاف نبودن سطح کناف، باعث پاییت آمدن کیفیت رنگ آمیزی می شود.

نوار درزگیر تمامی خطوط و ترک های بین دیوار و کناف را به طور کامل می پوشاند و به آسانی نمی توان متوجه آن شد. نوار های درزگیر کناف که به صورت چسب دار هستند بدون داشتن مهارت خاصی می توان نصب کرد و بر روی انواع سطوح چسباند. بعد از چسباندن درزگیر ها چه برای نوار درزگیر چسبدار و چه برای درزگیر های معمولی، از بتونه برای پوشش آن استفاده می شود.

سقف های کنافی قابلیت نصب نورپردازی، جایگاه کابل ها و قطعات سیستم گرمایشی و سرمایشی را دارند و همچنین به زیبا تر شدن اتاق کمک می کنند. کناف ها را می توان با استفاده از گچ بری و ام دی اف و… پیاده سازی کرد. طرح و نقش کناف با توجه به نوع کاربری و دکوراسیون داخلی مشخص و تعیین می شود.

درزگیر های کناف نسبت به گچکاری، نسبتا ارزان تر است و همچنین زیبایی بیشتری به سازه ها می دهند، به همین دلیل باعث شده است تا پیمانکاران زیادی درزگیر های کناف را به مشتریان بنا پیشنهاد کنند. همچنین رنگ آمیزی کناف ها بسیار راحت است که هر زمان که بخواهید می توانید رنگ آن را عوض کنید.

 نصب نوار درزگیر کناف

مراحل نصب نوار درزگیر کناف

نوار درزگیر کناف چه کاربردی دارد؟

نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف بسیار راحت است. از نوار های کناف برای مسلح سازی و بالا بردن مقاومت سازه استفاده می شود. معمولا سقف های کنافی از ترکخوردگی جلوگیری می کنند. در سقف های کاذب با استفاده از کناف از متریال های مختلفی استفاده می شود. زمان هایی که متریال و مصالح ساختمانی به درستی کنار یکدیگر قرار نمی گیرند.

برای جلوگیری از ترک ها و بالا بردن مقاومت در این نواحی از نوار درزگیر کناف استفاده می کنند. نوار درزگیر بسیار نازک است و می تواند باعث زیباتر شدن شکل ظاهری سقف شود. بعد از نصب نوار درزگیر کناف، این نوار خود را با کناف و دیوار ترکیب شده و به آسانی نمی تواند تشخیص داد که مرز مشترکی بین دیوار و کناف از کجا دقیقا آغاز شده است. نوارهای درزگیر کناف هم به صورت چسب دار و هم به صورت بدون چسب در باراز وجود دارد.

انواع مختلف نوار کناف

نوار های درزگیر کناف در انواع و مدل های گوناگونی وجود دارند. نوار های کناف بنا به نوع و ویژگی هایشان تقسیم می شوند؛ همچنین در پروژه هایی مثل: سقف های کاذب، لابی، راهرو ها، سقف های کاذب اتاق خواب و… مورد استفاده قرار می گیرند. انواع درزگیر های نوار کناف عبارت از:

  • نوار درزگیر کاغذی
  • نوار چسب کننده کناف
  • نوار درزگیر عایق آبی
  • نوار درزگیر فایبرگلاس مش پشت
  • نوار درزگیر محافظ گوشه کناف
  • نوار درزگیر عایق پلی اتیلن پشت چسبدار

تمامی موارد بالا دارای عملکرد و کارایی مختلفی هستند.

انواع نوار کناف

آشنایی با انواع مختلف نوار کناف

نکته های لازم برای چسباندن درزگیر های کناف

قبل از نصب درزگیر ها لازم است مواردی را رعایت کنید و با نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف آشنا بشوید که عبارتند از:

  • بعد از تمام شدن اجرای کناف و تغییرات ظاهری ساختمان باید نصب درزگیر ها انجام شود. به عبارتی دیگر نصب درزگیر ها جزء مراحل آخر کار محسوب می شود.
  • پس از نصب نوار درزگیر کناف، باید تمام سطح ها را از هرگونه مصالح اضافی مثل: گرد و خاک، چربی و به طور کلی باید تمام آلودگی های از بین بروند.
  • قبل از چسباندن درزگیر کناف باید وضعیت تمام شده کار کناف را بررسی کنید و در صورت بروز هر نوع اشتباهی، ابتدا آن را برطرف کند و سپس به ادامه کار بپردازید.
  • در صورتی که پخ های روی لبه ها اجرا نشده باشد، نپل را جدا کنید و با استفاده از دستگاه پخ زن، لبه ها را مجددا پخ بزنید و پرداخت کنید.
  • فاصله درزها از یکدیگر حداقل باید دو میلی متر باشد.
  • اگر قصد داشتید که درزگیر ها را بر روی یک دیوار پارتیشن نصب کنید، می بایست حتما قبل از آن صفحه های دو طرف دیوار درزگیر ها را نصب نمایید.

وسایل مورد نیاز برای درزگیری کناف

برای اجرا و نصب درزگیر کناف به صورت کاملا تخصصی، نیاز به ابزار و وسایل مخصوص این کار خواهد داشت. لازم به ذکر است که با برخی از این وسایل آشنا بشوید:

  • کاردک و لیسه مخصوص نقاشی ساختمان: این وسیله برای انتقال بتونه و صاف کردن سطوح استفاده می شوند.
  • پیچ گوشتی چهارسو: از این وسیله برای اطمینان از محکم بودن کناف استفاده می کنند.
  • کاردک و لیسه مخصوص اجرای کناف: این وسیله برای سطوح مقعر و محدب استفاده می شود.
  • کاردک زاویه خارجی: از این وسیله برای بتونه زوایای خارجی کناف استفاده می کنند.
  • کاردک زاویه داخلی: برای بتئنه کاری زاویای داخلی استفاده می شود.
  • سمباده: قبل از انجام کار و بعد از آن حتما باید از سمباده برای صاف و یکنواخت شدن دیوار ها استفاده کرد. همچنین از این وسیله برای از بین بردن مواد و مصالخ اضافی استفاده می کنند.
وسایل درزگیری کناف

بررسی وسایل مورد نیاز برای درزگیری کناف

کلام آخر

نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف بسیار راحت و آسان است، که به زیبایی و بالابردن مقاومت و کیفیت می افزاید. نوار درزگیر کناف یکی از مصالحی است که امروزه از آن در ساختمان استفاده می کنند.

سئوالات رایج

  1. آیا نوار درزگیر ها کناف برای سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز استفاده می شود؟
    بله از این نوار برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی استفاده می کنند.
  2. کناف چیست؟
    کناف یک سازه بروز است که امروزه بیشتر در ساختمان های اداری و مسکونی استفاده می شود.
  3. چند مورد از وسایل مورد نیاز برای نصب درزگیر کناف را نام ببرید؟
    کاردک ها مخصوص، لیسه، پیچ گوشتی، سمباده در نصب کناف استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

تماس بگیرید

09126214611