در شرایطی که امروزه سقف کاذب یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پرکاربردترین طرح های دکوراسیون داخلی به شمار می آید اما عیب یابی سقف کناف سبب شده تا بسیاری از پروژه ها با نارضایتی و کیفیت کم همراه باشد. عیب یابی سقف کناف از آنجا نشات می گیرد که کارفرما و یا مالک بدون توجه به بسیاری موارد صفر تا صد پروژه را به پیمانکار آماتور یا غیر متخصص می سپارند.

عیب یابی سقف کناف به چه دلیلی انجام می شود؟

عیب یابی سقف کناف به چه دلیلی انجام می شود؟

استفاده از کناف به عنوان دیوار یا سقف کاذب یکی از مهمترین متریالی است که در صنعت ساخت و ساز عصر جدید کاربرد دارد. امروزه بسیاری از پروژه های لوکس و حتی ساده در بسیاری از مکان های مسکونی، تجاری، اداری و…. متکی به اجرای طرح هایی با سقف کناف است.  هزینه کم، اجرای سریع پروژه، باز بودن دست طراح و نصاب برای اجرای پروژه و بسیاری مزیت های دیگر بر میزان طرفداران این نوع سقف می افزاید. در این میان اما معایب و ایراداتی نیز در زمان اجرای پروژه ها دیده می شود. موضوعی که در این مقاله به طور مشروح به آن می پردازیم.

اگرچه استفاده از کناف برای سقف قدمتی ۸۵ ساله دارد اما در بسیاری از پروژه ها وقتی با بی دقتی انجام می شود، عیب یابی سقف کناف را به همراه دارد. در واقع سقف کاذب کناف بسته به استادکار، متریال کاربردی، مساحت مورد نظر و… بر افزایش قیمت کناف تاثیر زیادی دارد از همین رو در بسیاری موارد پیمانکار برای بالا بردن حاشیه سود خود و یا کارفرما برای کم شدن هزینه های پروژه انتخاب هایی می کنند که منجر به عیب یابی کناف می شود.

اشتباهات کارفرمایان در کار با کناف

اینکه همه ایرادات یک پروژه را به عهده پیمانکار یا بی کیفیت بودن متریال بگذاریم درست نیست. در بسیاری موارد ایراداتی که در پروژه ها به وجود می آید  و منجر به عیب یابی می شود متوجه کارفرمایان است. عدم همراهی کارفرما در تهیه متریال بی کیفیت یا بی دقتی در انتخاب پیمانکار را می توان مهمترین ایرادات و اشتباهاتی دانست که می تواند یک پروژه طراحی شده زیبا و شکیل را به پروژه ای پر هزینه و خسارت بار تبدیل کند.

عیب یابی سقف کاذب کناف در برخی موارد مربوط به اشتباهاتی است که در زمان کار با کناف انجام می دهند. مهمترین این اشتباهات عبارت است از:

بی اطلاعی کارفرما از نحوه اجرای پروژه کناف: این موضوع یکی از مهمترین مشکلاتی است که کارفرما را از تخلفات یا کم کاری های پیمانکار در پروژه کناف غافل می کند. در صورتی که کارفرما اطلاعاتی ولو جزیی درباره کناف داشته باشد قطعا مانع از بروز اشتباهات در این زمینه می شود.

قرارداد ناقص: یکی دیگر از مواردی که کارفرما در کار با کناف دچار مشکل و اشتباه می شود عقد قراردادهای ناقص است. به طور مثال در نظر گرفتن جزییات پروژه مثل حمل و نقل مصالح یا ماستیک و نحوه تسویه حساب و… همه در روند پروژه اختلال ایجاد می کند و می تواند باعث اختلافات و خسارت به کارفرما شود.

عدم تحقیق و راستی آزمایی تجربه پیمانکار: در بسیاری از موارد کارفرما صرفا کناف کاری را بر اساس قیمت کم یا معرفی دیگران انتخاب می کنند بدون اینکه نمونه کارها و پروژه های قبلی آن را دیده باشد. این موضوع می تواند در آینده برای پروژه باعث بروز مشکلاتی شود.

اشکالات فنی کار در اجرای نامطلوب سقف کاذب کناف

اشکالات فنی کار در اجرای نامطلوب سقف کاذب کناف

مهمترین مشکلات فنی که عمدتا در اجرای سقف کاذب دیده می شود عبارت است از:

رعایت نکردن فاصله مورد نظر برای اتصال پرچ هایی است که پانل های کناف را به هم متصل می کند. این کار در نهایت بر زیبایی کار و نیز ایمنی نصب پانل ها اثر دارد.

رعایت نکردن فاصله مناسب آویزهایی که پانل ها و یا سایر قطعات به آن متصل می شود یکی دیگر از اشکالات فنی در اجرای سقف کاذب است که می تواند توسط فرد آماتور و غیرحرفه ای صورت بگیرد.

رعایت نکردن فاصله استاندارد برای نصب سازه های پانل خور، که در زمان اتصال پانل ها به درستی در کنار یکدیگر قرار نمی گیرد و گاهی فرد آماتور اقدام به برش دادن پانل ها و هدررفت متریال می کند.

رعایت نکردن فاصله سازه های باربر که قرار است وزن بیشتر متریال بر آن تحمیل شود نیز یکی دیگر از اشکالات فنی به شمار می آید.

عدم اجرای متناسب طرح های گونیایی که دارای زاویه ۹۰ درجه یا بیشتر هستند. در این شرایط اشکال هندسی مثل مربع و مستطیل به درستی و زیبایی اجرا نمی شود.

استفاده نکردن از متریال با کیفیت که با گذشت زمان می تواند باعث تغییر رنگ، ترک خوردن، خرابی و یا هر مشکل دیگری شود.

رعایت نکردن فاصله بین پنل های کناف که در زیبایی و ساختار کلی نهایی کار تاثیر منفی دارد.

بی دقتی در برش های پانل های کناف که باعث هدر رفت متریال و خسارت به کارفرما می شود.

عدم به کارگیری ابزار و لوازم حرفه ای یکی از موضوعاتی است که اگر کارفرما به کار تسلط داشته باشد می تواند متوجه تاثیر آن بر کیفیت نهایی کار شود.

عدم قرارگیری درست پانل ها در کنار یکدیگر که بر کیفیت نهایی کار تاثیر زیادی دارد و می تواند طرح را ناخوشایند جلوه دهد.

به کار نگرفتن استادکارها و نصاب های حرفه ای که این موضوع غالبا به دلیل بی اطلاعی کارفرما یا کاهش هزینه های کناف کاری انجام می شود. این موضوع خسارت و ضرری به مراتب بیشتر از حد تصور به همراه دارد.

عدم استفاده از نوارهای درزگیر برای بتونه کاری و ماستیک که این موضوع نیز می تواند تاثیر منفی بر زیبایی و کیفیت نهایی کار داشته باشد.

عدم اجرای درست کناف برای طراحی نورپردازی سقف یا دیوارها موضوع دیگری است که باعث می شد طراحی دکوراسیون داخلی تحت تاثیر آن نامناسب جلوه کند.

رعایت نکردن فاصله مناسب و استاندارد پیچ هایی که پانل ها را به هم متصل می کند. این موضوع پس از مدتی باعث ترک خوردن صفحه ها می شود. در مواردی نیز باعث لق شدن این صفحه های کاذب می شود.

در برخی موارد حصیر چینی صفحات کناف به درستی صورت نمی گیرد. از همین رو درزهای پانل در کنار هم نمی ماند که با گذشت زمان منجر به ترک خوردن و لق شدن سقف می شود.

عدم تناسب و تراز بودن صفحات کناف مشکل دیگری است که در پایان کار باعث نامسطح بودن سقف می شود. این موضوع علاوه بر زیبایی بر ایمنی کار نیز تاثیر دارد و به مرور منجر به خراب شدن سقف یا ترک خوردن و لق شدن صفحات کناف می شود.

توجه به قیمت در کار با کناف

اینکه برخی افراد کاهش هزینه ها را در اولویت قرار می دهند یکی از مواردی است که بر کم شدن کیفیت کار می افزاید. طبیعتا هر ارزانی بی حکمت نیست. در صورتی که قصد کاهش هزینه ها را دارید بهتر است با یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت کنید. اینکه از پیمانکار خود بخواهید پروژه را با حداقل قیمت انجام دهد طبیعتا در کیفیت کار تاثیر زیادی خواهد داشت. در این شرایط ممکن است پیمانکار از ساده ترین و ارزان ترین متریال برای کم شدن قیمت ها، به جای کناف استفاده کند. این مورد را می توان یکی از عمده دلایل عیب یابی سقف کناف دانست.

عیب یابی سقف کناف در اجرای سقف و موارد قید شده در قرارداد

عیب یابی سقف کناف در اجرای سقف و موارد قید شده در قرارداد

عیب یابی سقف کاذب کناف یکی از نکاتی است که الزاما باید کارفرما نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشد تا پس از اجرا و تکمیل پروژه بتواند به درستی آن را بررسی کند. عدم اطلاع از عیب یابی سقف کناف می تواند بر کیفیت کار و هزینه هایی که برای آن شده تاثیرگذار باشد. از همین رو همواره تاکید می شود در زمان عقد قرارداد به این موضوع به دقت توجه شود. پیش از همه این موارد لازم است در زمان انتخاب پیمانکار حتما از سابقه و تجربه وی اطمینان حاصل کنید و در صورت لزوم نمونه کارهای اجرا شده را از او بخواهید.

یکی از مهمترین مواردی که در زمان اجرای پروژه سقف کناف باید به آن توجه کنید عقد قرارداد با شرکت ها یا پیمانکارانی است که رزومه و سابقه روشن و مثبتی داشته باشند. استفاده از استاد کارهای حرفه ای، کاربرد مصالح و متریال با کیفیت و نیز تعهد به زمان بندی پروژه از مهمترین مواردی است که باید از پیمانکار خود توقع داشته باشید.

مهمترین مواردی که باید کارفرما در زمان عقد قرارداد با پیمانکار برای اجرای پروژه سقف کناف ذکر کند عبارت است از:

  • تعیین جای دقیق هالوژن ها
  • نحوه محاسبه مبلغ پروژه
  • نوع پنل های مورد استفاده در پروژه
  • اجرای ماستیک و بتونه کاری ها
  • متریال کناف
  • حمل و نقل مصالح
  • نحوه تسویه قرارداد
  • موارد مورد توجه برای فسخ احتمالی قرارداد و پروژه

مزایای سقف کناف

مزایای سقف کناف

استفاده از سقف کناف برای مشتریان دارای مزیت های زیادی است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  •   امکان ترمیم و تعویض آسان پانل های کناف
  •   حمل و نقل آسان
  •   تحمیل وزن کم به ساختمان در مقایسه با انواع مصالح ساختمانی
  •   هزینه مقرون به صرفه
  •   صرفه جویی در زمان و هزینه های پروژه
  •   عایق مناسب صدا، انرژی و گرما
  •   تنوع طرح، رنگ و ابعاد
  •   امکان اجرای طرح های نورپردازی زیبا

معایب سقف کناف چیست؟

در کنار مزیت هایی که برای سقف کناف برشمردیم، اجرای این طرح با معایبی نیز همراه است از جمله اینکه:

کم شدن ارتفاع سقف چرا که این طرح پایین تر از سقف اصلی اجرا می شود

تغییر رنگ کناف با گذشت زمان و نیاز به ترمیم، تعویض یا رنگ ماری

امکان آب گرفتگی پشت سقف کشسان در محیط های مرطوب

عدم مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار زیاد

انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب

سقف کاذب انواع مختلفی دارد

سقف کاذب ثابت: این سقف با زیرسازی فولاد و روکش گچ و سیمان ساخته شده است. پنل های گچی و سیمانی که در این کناف ها به کار رفته طرح و کاربری آن را تا حد زیادی آسان کرده است. از همین رو این سقف کاذب از نوع پر طرفدار و پر کاربرد در دکوراسیون داخلی به شمار می آید.

سقف کاذب متحرک: این نوع سقف که مستقیما به سقف اصلی متصل می شود. جنس این سقف های متحرک از سازه و تایل ساخته شده است. جنس پروفیل های گالوانیزه و گچ متریال به کار رفته در این نوع سقف کاذب است. سقف کاذب متحرک علاوه بر سبک بودن در مقایسه با نوع ثابت ارزانتر و مقرون به صرفه تر است. کاربرد این سقف کاذب در مواردی است که از پشت آن تاسیسات قابل دسترس باشد

مواد تشکیل دهنده کناف سقف

یکی از سوالاتی که شاید برای شما هم ایجاد شود اینکه مواد تشکیل دهنده کناف سقف چیست؟ به طور کلی می توان گفت پانل های گچی کناف عمده ترین و اصلی ترین متریالی است که برای ساخت سقف کناف استفاده می شود. با این وجود در ساخت کناف سقف امکان استفاده از انواع متریال وجود دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  1.   پانل های گچی روکش دار ساده با نام اختصاری RG: استفاده از این نوع پانل ها کاربرد عمومی زیادی دارد.
  2.   پانل های گچی روکش دار مقاوم به رطوبت با نام اختصاری MR : این کناف ها به کناف ضد آب نیز شهرت دارند که برای مکان های مرطوب مثل سرویس های بهداشتی، حمام، استخرها و… استفاده می شود.
  3.   پانل های گچی روکش دار مقاوم به آتش با نام اختصاری FR: از این پانل ها الزاما باید در محیط های خشک و بدور از آتش سوزی و مخاطرات آن استفاده کرد.
  4.   نوع دیگری از پانل ها با نام اختصاری FM: از این پانل ها در محیط های مقاوم به رطوبت و آتش مثل موتورخانه ها استفاده می شود.

کاربرد کناف

از مهمترین مواردی که باید درباره کناف به آن اشاره کرد کاربردهایی است که از آن می شود. به طور کلی می توان گفت کناف می تواند برای موارد مختلف در سقف یا دیوار مورد استفاده قرار گیرد. در واقع پانل های طراحی شده و ابعاد و اندازه های آن به شکلی است که می توان طراحی های مختلف را در سقف یا دیوار کاذب با آن جرایی کرد.

علاوه بر آن کناف امکان اجرای طرح های نورپردازی را نیز برای دکوراسیون های مختلف فراهم می کند.

کناف این قابلیت را دارد که برای انواع طراحی دکوراسیون اعم از مدرن تا کلاسیک را اجرایی کرد. از آنجا که امروزه از کناف در بازسازی خانه به وفور استفاده می شود می توان گفت هزینه بازسازی ساختمان را تا حد زیادی نیز کاهش می دهد. چرا که اجرای طرح های دکور با مصالح ساختمانی نه تنها باعث افزایش وزن ساختمان می شود بلکه هزینه و وقت زیادی باید صرف آن شود.

غالبا از کناف برای انواع مکان های مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی، رستوران ها و کافه ها و… استفاده می شود. در بسیاری از سالن های ورزشی و تالارهای اجتماعات نیز از کناف به عنوان دیوار یا سقف کاذب استفاده می کنند.

سوالات متداول

مهمترین مواردی که باعث عیب یابی سقف می شود و باید برای پیشگیری از آن در قرارداد قید کنیم، چیست؟

انجام ماستیک، بتونه کاری، حمل و نقل مصالح، مدت زمان اجرای پروژه، محصولات به کار رفته، احتمال فسخ قرارداد و نیز نوع تسویه حساب از جمله مواردی است که باید به طور کامل در قرارداد ذکر شود تا در نهایت منجر به درگیری بین کارفرما و پیمانکار نشود.

استفاده از کناف سقف چه کاربردی دارد؟

می توان از کناف برای اجرای طرح های نورپردازی، طراحی دکوراسیون داخلی، اجرای هالوژن باکس نور و… استفاده کرد.

استفاده از کناف برای سقف کاذب چه مزیت هایی دارد؟

کاهش هزینه های بازسازی، تنوع طرح و رنگ، امکان طراحی مدرن یا کلاسیک برای دکوراسیون داخلی، اجرای سریع و آسان، کم هزینه، ایمن، مقاوم در برابر حریق و زلزله و… از جمله مزیت هایی است که می توان برای سقف کاذب کناف برشمرد.

عمده اشتباهات کارفرما که می تواند منجر به عیب یابی پروژه سقف کاذب شود چیست؟

عدم اشراف به نحوه اجرای پروژه، بی دقتی در زمان عقد قرارداد، بی اطلاعی و عدم تحقیق درباره نمونه کارهای پیمانکار و توجه مطلق به کاهش هزینه ها از مهمترین اشتباهاتی است که کارفرماها در این زمینه دارند.

در زمان اجرای پروژه سقف کناف توجه به چه مواردی الزامی است؟

انتخاب پیمانکار با سابقه، استفاده از متریال با کیفیت، توجه به جزئیات قرارداد، نحوه تسویه حساب، روند اجرای پروژه، زمان اجرای پروژه و… از مهمترین مواردی است که می تواند توجه به آن در نهایت با رضایت شما همراه باشد.

نحوه اتصال پانل های کناف در سقف به چه صورت است؟

از آنجا که نصب پانل های کناف یک موضوع کاملا تخصصی و حرفه ای است از همین رو لازم است به کیفیت متریال توجه زیادی داشته باشید. پانل ها با پیچ هایی استاندارد و با فواصل مناسب باید صفحات پانل را در کنار یک دیگر محکم کند که به مرور زمان صفحات دچار ترک خوردگی و یا لق شدگی نشوند.

آیا می توان از کناف برای سقف کاذب همه مکان ها استفاده کرد؟

می توان گفت تقریبا محدودیتی در اجرای سقف کاذب کناف وجود ندارد اما در مواردی که سقف خیلی کوتاه و یا رطوبت محیط زیاد باشد، لازم است حتما پیش از اجرای پروژه با یک کارشناس خبره در این زمینه مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =