تاثیر طراحی دکوراسیون داخلی در بازسازی ساختمان

اگر اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی را بیاموزید، می‌توانید منزل‌تان را به جایی زیبا و شگفت انگیز تبدیل کنید. زمانی که به خانه‌ای با طراحی داخلی خوب وارد می‌شوید، می‌بینید همه چیز چگونه منسجم و منظم کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اصالت و خلاقیت در دنیای هنر و طراحی اهمیت زیادی دارد. با این وجود اگر به طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان علاقمند هستید، یادگیری برخی اصول اولیه طراحی داخلی ضروری است. ما در این مقاله اصول اولیه طراحی داخلی، نحوه چیدمان مبلمان و هر آنچه به طراحی داخلی خانه مربوط است، می‌پردازیم.

اصول کلی طراحی دکوراسیون منزل

طراحی دکوراسیون داخلی - اصول کلی طراحی دکوراسیون منزل

قبل از پرداخت به اصول اصلی طراحی دکوراسیون منزل، لازم است ابتدا اصول کلی را بررسی کنیم.

۱. فضا

فضا اصلی‌ترین عامل در طراحی داخلی است. با تعیین میزان فضای موجود می‌توان مقدار وسایل مورد نیاز و مدت زمان اتمام کار را مشخص کرد. می‌توان فضا را کوچک یا بزرگ کرد. معمولا باریک یا کوچک‌تر کردن فضا آسان‌تر است. اگرچه بزرگ کردن فضا آسان نیست اما انجام شدنی است. برای مثال اگر سقف بلند است می‌توانید اتاق زیر شیروانی یا بالکن‌های کوچک اضافه کنید یا فضاهای کف را افزایش دهید. همچنین می‌توانید خلاقانه فضاهای سه بعدی را ایجاد کنید و مطابق با نیاز و اولویت خود دکوراسیون داخلی منزلتان را طراحی کنید.

۲. خط

خطوط ابزارهای بسیار کاربردی در طراحی داخلی هستند. در هر اتاق ترکیبی از خطوط وجود دارد و بسته به اثاثیه و وسایلی که در آن قرار دادید، می‌توانید از خطوط بیشترین بهره را ببرید. تعادل و انسجام بسیار اهمیت دارد. با این وجود برای داشتن خانه‌ایی سرزنده به کنتراست نیاز دارید. خطوط افقی برای بلندتر نشان دادن اتاق‌ها کاربرد فراوانی دارند. این خطوط باعث زیبایی، نظم، یکپارچگی و وضوح هر فضا می‌شوند. اما تماما از خطوط افقی استفاده نکنید زیرا خسته کننده و بی‌روح می‌شود.

خطوط عمودی در همه جای خانه وجود دارند. درهای ورودی، درها و پنجره‌ها، همه ایجاد کننده خطوط عمودی هستند. این خطوط ارتفاع را بیشتر نشان می‌دهند. مبلمان و وسایل تزئینی مرتفع نقش مهمی دارند و مرکز اتاق هستند. برای مثال قرار دادن یک قفسه کتاب بلند در جایی که قابل دیدن باشد یا آویختن پرده‌های بلند و جذاب فضا را وسیع‌تر نشان می‌دهد. 

۳. فرم

فرم به شکل فضا و وسایلی که در آن چیده‌اید مانند مبلمان و … برمی‌گردد. وسایل طبیعی مانند گل و گیاه ارگانیک هستند. وسایل دیگر مانند مبلمان ساخته دست بشر هستند. خطوط و وسایل زاویه دار را در جایی قرار دهید که می‌خواهید تاثیر خوبی داشته باشند. ارائه دهید. برای ایجاد فضایی دنج و آرام از فرم‌های منحنی و گرد استفاده کنید.

در قرار دادن وسایل دقت کنید. زیرا ممکن است فضایی شلوغ و گیج کننده ایجاد کنید. حتما هماهنگی و تعادل را حفظ کنید فضای خانه چشم نواز شود. برای مثال از وسایل یا لامپ‌های گرد روی یک میز مستطیلی بزرگ استفاده کنید یا صندلی‌ با پشتی منحنی را انتخاب کنید تا با میز ناهارخوری مربع شکل شما ست شوند. این دو مثال نمونه‌ایی از هماهنگی و تعادل بودند.

۴. نور

نورپردازی ساختمان یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی است. محیط‌هایی که نورپردازی مناسبی دارند جذاب و انرژی بخش هستند. برعکس محیط‌هایی با نورپردازی ضعیف روح و ذهن ساکنان را خسته و کسل می‌کنند.

ارزیابی میزان مناسب نور برای هر محیطی بسیار اهمیت دارد. برخی محیط‌ها به نور زیاد و برخی دیگر به نور ملایم یا کم نیاز دارند. ضروری است بدانید چه مقدار نور لازم است. این نکته را فراموش نکنید، تا جایی که ممکن است از نور طبیعی استفاده کنید.

۵. الگو

الگوها جذابیت و مرکز توجه را به محیط یا وسایل اضافه می‌کنند. گزینه‌های انتخابی مختلفی دارید. ممکن است الگوهای راه راه و چاپی یا عکس‌ها و کلاژهای متنوع را انتخاب کنید. قبل از به کارگیری الگوها باید به اندازه و سبک محیط توجه کنید. الگوها برای محیط‌هایی که مبلمان زیادی ندارد بهترین کارایی را دارند. الگوها به راحتی می‌توانند فضا را بزرگ یا کوچک جلوه دهند. در نتیجه به اندازه الگوهای توجه کنید. با توجه به اندازه فضای موجود سایز الگوها را تعیین کنید.

۶. بافت

بافت بعدی دیگر به فضا اضافه می‌کند. وقتی رنگ و الگوها با هم ترکیب می‌شوند، بافت جدیدی به دست می‌آید. بافتباعث هویت و جذابیت فضا می‌شود. بافت‌ها نشان دهنده عمق هستند. برای سبک کلاسیک و سنتی از بافت‌های مات و صاف استفاده کنید. برای هامونی و انسجام از بافت استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است یک وسیله اضافی یا به کارگیری رنگ و الگو کل فضا و وسایل آن را به هم نزدیک کند.

۷. رنگ

رنگ عامل خوبی در طراحی داخلی است. با ترکیب رنگ‌ها می‌توانید بسیار خلاقانه عمل کنید. طراحان داخلی با ترکیب رنگ‌ها  آثار منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند. رنگ‌ها باعث تقویت یا تضعیف روحیه، بدن و ذهنمی‌شوند. برای مثال تناژهای آبی و سبز برای اتاق خواب عالی هستند.رنگ‌های روشن برای مهمانان جذاب‌تر از رنگ‌های تیره هستند. بنابراین بهتر است در اتاق پذیرایی از رنگ‌های سفید یا پاستلی استفاده کنید.به یاد داشته باشید که همه رنگ‌ها تحت تاثیر نور طبیعی و مصنوعی قرار می‌گیرند.

اصول اصلی دکوراسیون منزل

طراحی دکوراسیون داخلی - تاثیر سقف کاذب کناف پذیرایی در طراحی دکوراسیون 

۱- تعادل

در طراحی داخلی، تعادل احساس توازن و آرامش را به وجود می‌آورد. به عبارتی همه چیز حول محور برابری یا تقریب وزن بصری اجسام است. ایجاد تعادل از طریق فرم،رنگ، الگو و بافت نیز ممکن است.

سه نوع تعادل وجود دارد:

  • متقارن یا رسمی:

در محیط‌های سنتی یا رسمی از تعادل متقارن استفاده می‌شود. به این شکل که در آن محیط وسایل به طور برابر به دو طرف تقسیم می‌شوند مانند اینکه آینه یکدیگر هستند. برای مثال دو صندلی در دو طرف میز تعادل متقارن دارند. از آنجایی که عوامل طراحی در دو طرف برابر و یکسانند، ایجاد این تعادل آسان است. تعادل متقارن می‌تواند کسل کننده و خسته کننده شود پس مراقب باشید.

  • نامتقارن یا غیررسمی:

وزن بصری خطوط، فرم‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها بدون برابری متعادل می‌شوند. مانند تعادل متقارن مرتب نیست اما پیچیده‌تر و جالب‌تر است. برای مثال با گذاشتن دو صندلی در یک طرف مبل می‌توان این تعادل را ایجاد کرد.

  • تعادل شعاعی:

این تعادل زمانی به وجود می‌آید که یک وسیله کانون باشد و عناصر دیگر در اطراف آن چیده شوند. برای مثال یک میز ناهار خوری گرد با صندلی‌هایی در اطراف آن چیده شده‌اند. در این نوع تعادل شکل، بافت و رنگ زیاد تکرار می شود.

۲- ریتم

درست مانند موسیقی، ریتم در طراحی فقط درباره ساخت الگوهای تکرار و تضاد جهت ایجاد جذابیت بصری است. با به کار بردن یک رنگ یا یک شکل در فواصل گوناگون ریتم ایجاد می‌شود. برای مثال می‌توانید با رنگ مورد استفاده شده در بالش را در تابلو نقاشی و تکرار آن در فرش ریتم بسازید. این تکرارها به جذابیت محیط می‌افزاید.

۳- هماهنگی

هنگامی که تمام عوامل به صورت یکپارچه با هم عمل کنند، هماهنگی ایجاد می‌شود. با وجود اینکه ریتم باعث هیجان می‌شود، هماهنگی نیز احساس آرامش ایجاد می‌کند. برای مثال فقط با به کارگیری یک رنگ و حتی با وجود فرم‌هایی در اندازه و بافت مختلف کماکان می‌توان هماهنگی ایجاد کرد.

۴- نقطه توجه

محیطی که در آن همه وسایل در یک سطح چیده شده باشند خسته کننده است. فضاهای معماری نقاط قابل توجه مانند شومینه یا پنجره‌ای با نمای شگفت انگیز دارند. می‌توان برای جلب توجه و ایجاد نقطه توجه در اطراف وسیله کانونی داخلی، مبلمان چید. اگر محیط این نقطه کانونی را نداشت، از طریق چیدمان مبلمان یا با استفاده از یک وسیله غیر معمول یا بزرگ آن را را به وجود بیاورید.

۵- تناسب و مقیاس

تناسب به معنی نسبت اندازه یک قسمت به قسمت دیگر است. مقیاس بیانگر چگونگی ارتباط اندازه جسم با دیگری یا فضای قرار گرفته در آن است. برای مثال اگر در یک محیط کوچک، وسایل زیاد و بزرگ قرار داده شود اصل مقیاس رعایت نشده است.

تاثیر سقف کاذب کناف پذیرایی در طراحی دکوراسیون 

طراحی دکوراسیون داخلی - تاثیر سقف کاذب کناف پذیرایی در طراحی دکوراسیون 

سقف‌های کاذب کناف جلوه‌ایی منظم و یکپارچه به فضای داخلی می‌بخشند. نصب سقف کناف سیم کشی برق، کابل‌های شبکه، وسایل روشنایی، لوله‌های دستگاه‌های سرمایش و گرمایش را می‌پوشاند. نورپردازی سقف کاذب کناف بسیار آسان‌تر و زیباتر است. انواع چراغ‌ها از جمله چرا‌غ‌های فرورفته را می‌توان در سقف نصب کرد. با نصب چراغ‌های LED در سقف کاذب کناف در میزان برق مصرفی نیز صرفه جویی می‌کنید. سقف‌های کاذب کناف عایق صدا هستند. پس دیگر نیاز نیست نگران ورود صدای بلند به اتاق پذیرایی و بهم ریختن تمرکز‌تان باشید. 

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی - سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

۵ سبک معروف در طراحی دکوراسیون داخلی عبارتند از:

۱. سبک مدرن

معماران در میانه دهه ۱۹۰۰ مردم به سبک مدرن روی آوردند. این سبک با داشتن ترکیبی از سبک مینیمالیستی و اشکال طبیعی تعریف می‌شود. بر اساس راهنمای سبک مدرن می‌توان عناصر دیگر سبک‌های طراحی را با یکدیگر ترکیب کرد تا خانه شما رنگ تازه‌ایی بگیرد. 

۲. سبک صنعتی

در این سبک از فولاد با عناصر چوبی و دیوارهای آجری استفاده می‌شود. از نظر اکثر مردم سبک صنعتی روستایی و از مد افتاده است.

۳. سبک دریایی

گرم، آرامش بخش و مثبت بهترین تعریف برای این سبک است. دکور دریایی (دکور ساحلی یا کلبه‌ای) بر پایه رنگ سفید یا ماسه‌ای است و رنگ اصلی مورد استفاده در آن آبی می‌باشد. در سبک دریایی از چوب باقی مانده در میزها یا صندلی‌ها استفاده می‌شود و مبل و صندلی‌ها با روکش کتانی شیک پوشش داده شده‌اند.

۴. سبک اسکاندیناوی

دکوراسیون اسکاندیناوی سبک مینیمال محبوب را به حوزه طراحی داخلی وارد کرد. در این سبک از مبلمان با رنگ‌های شاد، ساده، به روز و کاربردی استفاده می‌کنند. معمولا در طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی از رنگ سفید با خاکستری به عنوان رنگ پایه استفاده می‌شود.

۵. سبک شهری مدرن

سبک مدرن شهری با اهمیت دادن به محیط جهانی، ترکیبی از مشخصات متضاد و مکمل مختلف است. سبک مینیمال مدرن، شیک، مجلل و میراث‌های قومی در فضایی متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

منظور از طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی شغلی چند وجهی است که در آن برای طراحی و ایجاد فضای داخلی مورد نظر از ایده و راه حل‌های خلاقانه و فنی استفاده می‌شود. علاوه بر جذابیت و زیبایی این ایده‌ها کاربردی می‌باشند و باعث افزایش کیفیت زندگی و فرهنگ می‌شود. طراحی‌ها از قانون و مقررات پیروی می‌کنند. طراح داخلی باید توانایی تحقیق، تجزیه و تحلیل و ترکیب دانش هنگام طراحی را داشته باشد تا بتواند نیاز مشتری را درک و برآورده کند. 

 

معماری داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی - معماری داخلی

معماری داخلی بر محیط داخلی و عملکرد آن برای سکونت افراد تاکید دارد. معماری داخلی با ترکیب هنر و علم، ساختمان‌های مختلف از جمله منازل، ادارات و …  را بازسازی خانه و یا بازآرایی داخلی می‌کند. معماری داخلی یک فضا را به فضای دیگر مانند تبدیل فضای داخلی ساختمان اداری قدیمی به ساختمان مسکونی تبدیل می‌کند.

دکوراسیون منزل از طراحی تا بازسازی منزل قدیمی

طراحی دکوراسیون داخلی - دکوراسیون منزل از طراحی تا بازسازی منزل قدیمی

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی مانند قدیمی بودن، وجود خطر جانی و حتی به دلیل رخ دادن یک بلای طبیعی مجبور به بازسازی منزل خود شوید. از طرف دیگر ممکن است به دلیل ایجاد تنوع بخواهید منزلتان را بازسازی کنید یا دکوراسیون آن را تغییر دهید. در هر دو حالت با توجه به نیاز شما و به دلیل استفاده از وسایل جدید، مصالح و تزیینات هزینه‌ها متفاوت است. با این وجود برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید از مصالح درجه ۲ با کیفیت استفاده کنید.

 

نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی - نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل

می‌توان در آشپزخانه از طرح و دکورهای زیبا و متنوع استفاده کرد. شاید بپرسید چرا؟ آشپزخانه جایی است که همه اعضای خانواده برای چندین ساعت در شبانه روز دور هم جمع می‌شوند و هنگام غذا خوردن با یکدیگر معاشرت می‌کنند. پس داشتن آشپزخانه‌ای زیبا علاوه بر ایفای نقش مهم در دکوراسیون داخلی، می‌تواند باعث شادابی اعضای خانواده نیز شود.

نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی - نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی منزل

اتاق خواب حریم شخصی‌ و مامن امن شماست. از همین رو دکوراسیون اتاق خواب بسیار اهمیت دارد. می‌توانید مطابق سلیقه خود طراحی نورپردازی با کناف سبک دکوراسیون اتاق را انتخاب نمایید و خستگی روزمرگی‌ها و مشغله‌ها را از تن خود خارج کنید.

نتیجه گیری

بازسازی ساختمان، دکوراسیون داخلی منزل و نورپردازی ساختمان علاوه بر زیبایی بر روحیه و حال افراد خانواده نیز اثر دارد. کیان دکور با استفاده از مصالح درجه یک، با کیفیت و قیمت مناسب طراحی دکوراسیون منزل و بازسازی منزل قدیمی را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

تماس بگیرید

09126214611