آشنایی با سقف کشسان چاپی

 سقف کشسان چاپی از انواع سقف‌های کاذب می‌باشد که به تازگی در دکوراسیون و معماری منازل بسیار رایج شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. چرا که این سقف‌ها دارای طرح‌هایی هستند که زیبایی خانه را دو‌چندان می‌کنند و علاوه بر آن، از سرعت اجرای بالایی نیز برخوردار هستند. روز به روز حوزه‌ی مهندسی و معماری دچار تحول و پیشرف شده و ابزار و طرح‌های متنوعی در این حوزه پدیدار می‌شود. امروزه به واسطه همین پیشرفت، موارد گوناگونی از طراحی قسمت‌های مختلف خانه ارائه و اجرا می‌شوند. یکی از این طرح‌های نوین، سقف‌های کاذب کشسانی چاپی هستند. سقف‌های کشسانی چاپی یکی از انواع سقف‌ کاذب هستند که علاوه بر سقف، برای پوشش دیوارها نیز، در اشکال مختلف، قابل استفاده هستند. این سقف‌ها در طرح‌های مختلفی عرضه شده و یکی از مدرن‌ترین نوع سقف‌های کاذب هستند و از پارچه‌ای با جنس PVC که قابلیت کشسانی دارد ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به شرح و توضیح کامل سقفکشسان چاپی و مسائل پیرامون آن بپردازیم.

سقف کاذب کشسان چاپی چیست؟

سقف کشسان چاپی - سقف کاذب کشسان چاپی چیست؟

برای توضیح سقف کاذب کشسانی چاپی ابتدا نیاز است تا به توضیح سقف کاذب بپردازیم. سقف کاذب به سقفی گفته می‌شود که در لایه‌ی زیرین سقف اصلی ساختمان قرار می‌گیرد. این سقف‌ها علاوه بر جنبه‌ی ساختاری، دارای جنبه‌‌ی زیبایی نیز می‌باشند. سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها سقف‌های کشسانی است. ‌سقف کشسانی چاپی جز دسته سقف‌های کشسانی بوده که به آن سقف کاذب پرینتی نیز می‌گویند. این سقف‌ها در طرح‌های گوناگونی، طبق سلیقه و علاقه‌ی صاحب ساختمان تولید و عرضه شده و بر روی پارچه‌های مخصوص اجرا می‌شوند.

برای تولید سقف کاذب کشسانی چاپی، طرح انتخابی ما به وسیله‌ی دستگاه چاپ، چاپ شده و بر روی سقف نصب می‌شود. امکان چاپ تصاویر مختلف از جمله تصایر سه بعدی، تصاویر مات، منظره، آسمان مجازی و هر طرح دیگری بر روی سقف کشسان چاپی وجود دارد.

نصب سقف‌های کشسانی بسیار آسان بوده و زمان زیادی نیز نمی‌خواهد و در نهایت پس از دو روز می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید. علاوه بر این، این سقف‌ها پس از اجرا و عدم رضایت از طرح و رنگ، به راحتی و به سرعت، قابلیت بازگشت به حالت اولیه را دارند. سقف کشسانی در قسمت پایینی سقف اصلی قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، در سقف‌های کشسانی، به هیچ عنوان از گچ و سیمان استفاده نمی‌شود که این نوع ساختار، میزان آلودگی در این سقف‌ها را به کمترین حد ممکن می‌رساند. متریال استفاده شده در این سقف‌ها پارچه‌هایی از جنس پلیمر هستند که ضد حساسیت بوده و شامل دو جزء اصلی می‌باشد. ترکیب ساختاری این سقف‌ها، شامل ۹۰ درصد پی وی سی، ۵ درصد پلاستیک سایزر و ۵ درصد نیز سایر متریال‌ها می‌باشد. امروزه اکثر افراد در هنگام بازسازی خانه و منزل خود، این سقف‌ها را انتخاب می‌کنند. چرا که با نصب این سقف‌ها، دریچه‌ای از رنگ و روح به منزل گشوده شده و موجب زیبایی دو‌چندان خانه و یا هر فضای دیگری می‌شود.

 

انواع سقف کشسان چاپی

سقف کشسان چاپی - انواع سقف کشسان چاپی

همان طور که گفته شد، سقف کشسانی چاپی جز سقف‌های کشسانی می‌باشد. سقف‌های کشسانی به دو نوع کشسانی چاپی و باریسول دسته‌بندی می‌شوند. خود سقف کشسانی چاپی در دو نوع مات و براق تولید می‌شود. در نمونه‌ی مات، می‌توان طرح مورد نظر خود را به حالت مات بر روی پارچه چاپ کرد. در نوع براق نیز مشابه مات، تصاویر انتخابی به حالت براق چاپ و اجرا می‌شوند. سقف‌های کشسانی در چند نوع مات، ساتن، آینه‌ای، گلکسی، برلیانت و تولید می‌شوند. در بین این مدل‌ها، نوع آینه‌ای از تنوع رنگی زیاد‌تری که شامل، بیش از ۱۵۰ رنگ است، برخوردار می‌باشد.

 

مزیت های سقف کشسان چاپی

سقف کشسان چاپی - مزیت های سقف کشسان چاپی

سقفکشسان چاپی دارای مزیت‌های فراوانی است که به واسطه همین مزیت‌ها توانسته است به سرعت جای خود را در میان سایر سقف‌ها باز کرده و طرفداران زیادی پیدا کند. در ادامه این بخش به چند مورد از مزیت‌های این سقف می‌پردازیم.

  اکثر مزیت‌های کشسانی چاپی مشابه سایر سقف‌های کشسانی می‌باشد. مزیت‌هایی مانند: سرعت اجرای بالا و سریع، نصب آسان، امکان برگرداندن به حالت اولیه و غیره.

 این‌ سقف‌ها تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند و انواع مختلفی از طرح‌ها بر روی این سقف‌ها قابل اجرا می‌باشد. طرح‌هایی مانند سه بعدی، مدرن، کلاسیک، فانتزی و غیره. همین موضوع آن‌ها را برای انواع مختلفی از فضا‌ها با دکوراسیون‌های مختلف مناسب‌سازی کرده است.

  دومین مزیت این سقف‌ها، این است که چاپ یکدستی دارند و تایل‌های ریز و درشت در آن‌ها وجود ندارد. این ویژگی منجر به ایجاد یک نمای کلی پیوسته در سقف شده است. ضخامت سقف‌های کاذب کشسانی چاپی، یکدست و کم بوده و در حدود ۰/۸ الی ۱ میلی‌متر می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این سقف‌ها واضح بودن آن‌ها است.این سقف‌ها از وضوح بسیار بالایی برخوردار هستند.

انواع تصاویر و طرح‌های سه بعدی، قابلیت اجرا بر روی سقف های کشسانی چاپی را دارند. اجرای این سقف‌ها بسیار سریع است و مدت زمان اجرای آن‌ها از یک روز تا نهایت دو روز طول می‌کشد.

حداکثر میزان عرض پارچه‌ای که برای این گونه سقف‌ها مورد نیاز است، پنج متر می‌باشد و ضخامت آن‌ها نیز  از ۰.۱۸ تا ۰.۲۵ میلی‌متربوده  و بسیار نازک و سبک هستند.

این سقف‌ها به نوعی آنتی باکتریال به حساب می‌آیند چرا که در ترکیبات آن‌ها زینک اکساید وجود دارد که به کشتن و از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در سقف کمک می‌کند. علاوه بر این، وجود کلر در ترکیبات متریال آن‌ها، از اشتعال و سوختن این سقف‌ها جلوگیری می‌کند.

دیگر ویژگی سقف‌های کشسان چاپی این است که بدون نورپردازی نیز قابل اجرا هستند، این به این معنی است که برخلاف کناف، در برخی از سقف‌های کاذب، نورپردازی به آن شکلی که باید، جلوه نمی‌کند. اما در این مدل از سقف کاذب کشسان، به دلیل قابلیتی که دارد حتی بدون اجرای نورپردازی، روشنی و زیبایی نمود کرده وجلوه‌ای جذاب به فضا می‌بخشد.

 این سقف‌ها ماندگاری بالایی نیز دارند و در مدت زمان طولانی و در شرایط مختلف از دوام کافی برخوردار هستند. این ویژگی در قبال هزینه‌ای که برای اجرای آن شده است، کیفیت بالایی را ارائه میدهد. همچنین به دلیل همین کیفیت دیگر نیاز به تغییر دکوراسیون مداوم وجود ندارد.

از دیگر ویژگی‌های این سقف قابلیت بازگشت به حالت اولیه است. به این معنا که در صورت عدم رضایت از تصویر چاپ شده، می‌توان به راحتی و در مدت زمان کمی سقف را به حالت اولیه خود برگرداند و یک تصویر دیکر جایگزین آن کرد.

سقف کشسان چاپی در کجاها مورد استفاده قرار می گیرد

به طور‌کلی سقف‌های کاذب اغلب در دکوراسیون و معماری منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد سقف کاذب کشسانی نیز چنین ذهنیتی وجود دارد. اگرچه اکثرا سقف کاذب پذیرایی منازل از نوع کشسانی می‌باشند، اما این سقف‌ها تنها در این بخش از خانه‌ اجرا نمی‌شوند و قابلیت نصب در قسمت‌های مختلف مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق خواب را نیز دارند. در فضا‌های دیگری چون، مطب پزشکان، محیط‌های اداری، پاساژ‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و غیره نیز محدودیتی برای نصب وجود ندارد.

 برای سقف استخر و جکوزی‌ها نیز از این نوع سقف استفاده می‌شود چرا که دارای خاصیت ضد‌آب و رطوبت بوده و در فضای مرطوب آسیب ندیده و طرح‌های آن از بین نمی‌رود. در فضا‌های هنری مانند سالن‌های سینما‌ها و آمفی تاتر‌ها نیز به جهت رنگ و لعابی که این سقف‌ها دارند، می‌توان از آن‌ها در جهت زیبا‌تر کردن فضا استفاده کرد.

 برای اجرای سقف کاذب اتاق خواب نیز، این سقف‌ها گزینه‌ی خوبی به نظر می‌رسند. از آنجایی که اتاق خواب محل آرامش و استراحت افراد در منزل است، زیبایی آن در الویت طراحی قرار می‌گیرد. بنابراین با استفاده از چاپ طرح‌هایی با رنگ ملایم و زیبا و نصب آن، می‌توان جلوه‌‌ی بصری فوق‌العاده‌ای در فضای اتاق‌خواب ایجاد کرد.

 

جنس پارچه های کشسان از چیست؟

سقف کشسان چاپی - جنس پارچه های کشسان از چیست؟

سقف‌های کشسانی از پارچه‌هایی از جنس PVC، پلاستیک سایزر و سایرافزودنی‌ها و متریال مجاز تشکیل می‌شوند. میزان هر یک از این مواد در این پارچه‌ها شامل: ۹۰ درصد PVC، ۵ درصد پلاستی سایزر و ۵ درصد مواد دیگر می‌باشد.

پلاستی سایزر وظیفه‌ی ایجاد قابلیت کشسانی در این پارچه‌ها بر عهده  را دارد. در چاپ سقف کشسانی با مشکلی تحت عنوان  عرض چاپ کم مواجه هستیم که این مشکل به وسیله‌ی یک نوع دستگاه چاپ خاص قابل حل است. با گرما دادن به پارچه سقف کشسانی، می‌توان تا حد دلخواه خود، در آن حالت کشسانی ایجاد کرده و سپس بر روی پروفیل‌های سقف پیاده‌سازی کرد. این پارچه‌های کشسانی را علاوه بر سقف، در دیوار‌ها، به عنوان دیوارپوش نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد. که در این حالت دیوار کشسانی نامیده می‌شوند. سقف‌ها و دیوار‌های کشسانی را می‌توان همچون سایر متریال‌ها، نورپردازی کرد. روند این کار همانند نورپردازی سقف کناف و انواع سقف‌های کاذب دیگر می‌باشد.

 

طرح سقف کشسان چاپی شامل چه مواردی می شود؟

سقف کشسان چاپی - طرح سقف کشسان چاپی شامل چه مواردی می شود؟

در اجرا و نصب و همچنین طراحی سقف‌های کشسانی چاپی، هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. چرا که هر‌گونه طرح و نقشی طبق سلیقه‌ی صاحب منزل قابل چاپ و اجرا می‌باشد. هر طرحی با هر اشکال هندسی و رنگی که مد نظر شما باشد، قابل چاپ توسط دستگاه چاپ و سپس نصب است.

 تصاویری مانند تصاویر سه بعدی، تصاویر طبیعت، تصویر آسمان و تصاویر مینیمال را می‌توان به راحتی و در مدت زمان بسیار کمی اجرایی کرد. قابل ذکر است که در صورت عدم رضایت از تصاویر و یا ناهمخوانی آن با فضا پس از اتمام کار، به راحتی می‌توان سقف را به حالت اولیه بازگرداند و تصویر دیگری را جایگزین کرد.

حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که عکسی که برای چاپ انتخاب می‌کنید، باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. هرچه کیفیت بالاتر، نتیجه کار زیبا‌تر و بهتر خواهد بود.

 

قیمت سقف کشسان چاپی

سقف کشسان چاپی - قیمت سقف کشسان چاپی

همان‌‌طور که می‌دانید، قیمت طراحی‌ها و متریال به کار رفته در امر معماری و دکوراسیون، طبق روند کاری که نصب و اجرای آن‌ها دارد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه‌ی سقف کشسانی چاپی نیز به چند عامل گوناگون مانند: هزینه متریال، هزینه چاپ کردن تصاویر، مساحت محیط، جنس پارچه استفاده شده و در صورت انجام، هزینه نورپردازی، بستگی دارد. قیمت متریال و چاپ جدا از یک‌دیگر هستند. از آنجایی که سقف‌های کشسانی به صورت پیش‌ساخت وجود ندارند و پس از انتخاب مشتری ساخته و اجرا می‌شوند، بنابراین نمی‌توان یک قیمت مشخص را برای آن‌ها تعیین کرد. از طرفی هزینه‌ی چاپ تصاویر و هزینه‌ی نصب تصاویر جدا از یکدیگر حساب می‌شوند.

اما گاهی نیز برخی از طرح‌های سقف‌های کشسانی از پیش چاپ شده‌اند و می‌توان هزینه‌ی دقیق آن‌ها را برآورد کرد. دیگر نکته مهم در تعیین قیمت اجرای سقف کشسانی، مساحت، متراژ و درزها و شکاف‌های موجود در ساختمان می‌باشد که پس از بررسی توسط کارشناس مورد نظر و نصاب، مشخص شده و به کارفرما گفته می‌شود. علاوه بر این، فضایی  که قرار است سقف در آن نصب شود نیز مهم است. چرا که شکل هندسی که فضا دارد، می‌تواند در میزان قیمت تاثیر‌گذار باشد

 

جمع‌بندی

 اجرای انواع سقف‌های کاذب و کناف و دیوار کناف، از جمله سقف کاذب کشسانی چاپی، به مهارت و تجربه‌ی بالا نیاز دارد. توجه داشته باشید که حتما این کار را بر عهده افراد متخصص و یک تیم حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه بگذارید.

ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به سقف‌های کشسانی چاپی، از جمله: انواع مختلف آن، نحوه اجرا، محل اجرا و ، بدانید پرداخته و شرح دهیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =

تماس بگیرید

09126214611