درست همانطور که یک ساختمان بدون داشتن یک سقف محکم ناقص است، فضای داخلی خانه نیز بدون یک سقف خوب ناقص خواهد بود. سقف یا دیوار پنجم در کنار چهار دیوار و کف به طور پیوسته در دنیای طراحی داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه طرح‌های سقف کاذب از سال‌ها قبل وجود داشته است، اما از نظر الگوها، پرداخت‌های رنگ، فناوری و طرح‌ها متحول شده است. قبل از اینکه به طراحی‌ها بپردازیم، بهتر است ابتدا توضیح دهیم که سقف کاذب چیست، برای چه کسانی است و چه مزایا و معایبی دارد.

برای اطلاع از قیمت سقف کاذب کلیک کنید.

مواد محبوب برای سقف کاذب

سقف کاذب گچی

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب گچی

گچ برای سقف‌های کاذب سبک وزن استفاده می‌شود.

گچ محصول کلسیم است و در ساخت سقف‌های سبک از آن استفاده می‌شود. این نوع سقف‌ها معمولاً به صورت تخته هستند که سپس با چهارچوب‌های آهنی یا چوبی از سقف آویزان شده و رنگ‌آمیزی می‌شوند.

سقف کاذب پلاستر پاریس

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب پلاستر پاریس

با دوام و مقاوم در برابر آب و هوا است.

این نوع رایج‌تری از سقف است و مهمترین دلیل آن این است که PoP به راحتی شکل می‌گیرد. این سقف‌ها دوام طولانی دارند و حتی در شرایط مختلف آب و هوایی نیز عایق‌بندی خوبی دارند.

سقف کاذب چوبی

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب چوبی

حس گرما را به اتاق شما می‌بخشد.

چوب به دلیل داشتن دانه و بافت طبیعی، بارها به صورت سقف به دیواره‌ی پنجم راه پیدا کرده است. سقف کاذب چوبی گران قیمت است، به همین دلیل است که معمولاً آن را در ساختمان‌های مسکونی می‌بینید تا پروژه‌های بزرگ تجاری.

از بین این موارد، دو مورد اول معمولاً در منازل هندی انتخاب می‌شوند زیرا بسیار قابل‌تنظیم و سفارشی هستند.

انواع طراحی سقف کاذب

برای کمک به شما در انتخاب طرح سقف مناسب خودتان، در اینجا سقف‌های کلاسیک و شیک را مشاهده می‌کنید:

سقف کاذب تک لایه

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب تک لایه

این سقف‌ها بلافاصله چشم‌ها را به سمت خود خیره می‌کنند.

این نوع سقف یک روش ساده برای جلب توجه دیگران به سمت اتاق است. صاحبان خانه می‌توانند روی سقف سفید، آن را سفید بگذارند، زیرا این امر فضا را زیاد می‌کند. با این حال، اگر دوست دارید اتاقتان بیش از حد در چشم باشد، می‌توانید از رنگ‌ها، اشکال، بافت‌ها و گزینه‌های مختلف نورپردازی استفاده کنید تا بلافاصله چشم‌ها را به سمت بالا جذب کنید. این یک ترفند عالی برای حواس پرتی از فضای کوچک یا فضایی است که از نظر دکوراسیون حرف چندانی برای گفتن ندارد.

سقف کاذب چند لایه

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب چند لایه

راه‌های جدیدی را برای افزودن روشنایی باز می‌کند.

لایه‌ها یک روش عالی برای آزمایش یک محیط متنوع برای ایجاد یک سقف کاملاً شخصی هستند. در اتاق‌های بزرگتر، یک سقف چند لایه در مرکز سقف اصلی باعث ایجاد حس هنری و ابهت می‌شود، در حالی که سقف‌هایی که در کنار لبه‌های آن قرار گرفته‌اند، فضا را گسترده‌تر نشان می‌دهند. سقف چند لایه همچنین راه‌های جدیدی را برای تجربیات نوری، رنگی و اشکال باز می‌کند، بنابراین از انعطاف‌پذیری خلاقانه نترسید!

سقف کاذب Plus-Minus POP

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب Plus-Minus POP

طرح‌های دکوراسیون موجود را در نظر می‌گیرد.

طرح سقف plus-minus که کاملاً از POP ساخته شده است، جایی است که عناصری از یک سقف کاذب معمولی بیرون زده یا برعکس، درون آن جمع شده‌اند. این روند باید به طور استادانه اجرا شود، بنابراین مطمئن شوید که قبل از بازی با این ایده، طرح‌های تزئینی موجود و میزان فضای موردنظر خود را در نظر گرفته‌اید.

سقف کاذب تورفته و دندانه‌دار

سقف‌ کاذب چیست - سقف کاذب تورفته و دندانه‌دار

توهم سقف‌های مرتفع‌تر را ایجاد می‌کند.

پانل‌های مربعی شکل یا جعبه‎‌های فرورفته در سقف فیکس می‌شوند. جدا از اینکه این طراحی فوراً حس دراماتیک را به فضا می‌بخشد، توهم ارتفاعِ بالاتر سقف و ابعاد چندگانه در یک اتاق را نیز ایجاد می‌کند.

اَشکال سقف کاذب

سقف‌ کاذب چیست - اَشکال سقف کاذب

(طرح‌های منحصر به فرد جعبه مانند با POP)

POP مورد استفاده در سقف‌های کاذب به دلیل ویژگی‌های قالب‌سازی‌اش شناخته شده است و تقریباً برای هر نوع طراحی سقف مناسب است. با این حال، مواد سقف کاذب دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در اشکال مختلف و به صورت سفارشی درآیند. اکنون نگاهی به محبوب‌ترین اشکال سقف کاذب می‌اندازیم:

  •       سقف جعبه‌ای: این طرح دارای یک سقف لایه‌ای است که چراغ‌های جعبه مانند و فرورفته به آن متصل شده است.
  •       سقف محیطی: این طرح مینیمال در گوشه‌های اتاق اجرا می‌شود و برای خانه‌هایی با سقف کم‌ارتفاع مناسب است. در این طرح همچنین می‌توانید فضا برای لوستر یا چراغ‌های آویز پیدا کنید.
  •       طرح هندسی: این طرح برای هر کدام از قطعاتی که کنار هم قرار می‌گیرند، به پانل‌های معلق نیاز دارد. این یک طراحی مدرن است که به اتاق جلوه‌ای شیک می‌بخشد.
  •       توری مشبک پیچیده: نصب توری مشبک در سقف کاذب مرزبندی ظریفی را با فضای باز ایجاد می‌کند و به زیبایی اتاق کمک می‌کند.
  •       اسلات‌های چوبی: سقف‌ کاذب چوبی یک گزینه‌ی مورد علاقه و البته گران قیمت در بین صاحبان خانه است. همچنین یکی از بهترین گزینه‌های سقف عایق‌بندی است.
  •       cove معکوس: گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاهش ارتفاع سقف‌های بلند است. این نوع سقف در هر اتاقی به خوبی اجرا می‌شود و برای نور محیط مناسب است. در این طرح می‌توانید فضا برای لوستر نیز پیدا کنید.

معایب سقف کاذب

  •       نصب سقف کاذب کناف مستلزم دقت زیادِ متخصصان است: سقف کاذب نیاز به دقت در طراحی، محاسبه و نصب دارد و فقط باید توسط متخصصان نصب گردد.
  •       برای اتاق‌هایی با سقفِ کم ارتفاع امکانپذیر نیست: سقف کاذب باید حداقل ۸ اینچ از دیوار اصلی فاصله داشته باشد. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که ارتفاع سقف ۱۱ فوت یا بیشتر باشد. برای خانه‌های جمع و جور، یک سقف جزئی در گوشه‌ای از اتاق می‌تواند کافی باشد.

سقف کاذب کجا باید نصب شود

در واقع از لحاظ مکان نصب سقف در خانه محدودیتی وجود ندارد، اما گزینه‌های محبوب عبارتند از:

۱- اتاق نشیمن

سقف‌ کاذب چیست - اتاق نشیمن

از مهمانان به گرمی استقبال می‌کند.

این سقف یک ورودی بزرگ ایجاد می‌کند و بلافاصله مقدار فضای عمودی موجود را به چشم می‌آورد و باعث می‌شود اتاق بزرگتر از آن چیزی که هست به نظر برسد.

۲- اتاق خواب

سقف‌ کاذب چیست - اتاق خواب

یک روش جالب توجه برای افزودن حس دراماتیک به هر اتاق خوابی است.

سقف کاذب بالای تختخواب یا در طول عمودی بین کف و دیوار، یک روش جالب توجه برای افزودن حس دراماتیک به اتاق است بدون اینکه به راحتی و دنجیِ اتاق خواب آسیب برساند.

۳- اتاق کودکان

سقف‌ کاذب چیست - اتاق کودکان

اشکال مختلفی را برای اتاق کودک فراهم می‌کند.

به جای اینکه این نوع سقف را به رنگ‌های صورتی و آبی رنگ‌آمیزی کنید، تمام رنگ‌ها را در نظر بگیرید و آنها را بر روی سقف پرتاب کنید. این باعث می‌شود اتاق از نظر طراحی، از وسایل دکوراسیون و اثاثیه‌ی خطرناک دور باشد.

۴- آشپزخانه

سقف‌ کاذب چیست - آشپزخانه

ناهماهنگ است اما قطعاً سبکی را دربردارد.

سقف کاذب در آشپزخانه چندان بی‌نقص نیست، اما راهی مطمئن برای افزودن سبک است. این سقف یک فضای تکلیف محور را به فضایی تبدیل می‌کند که به خاطر طراحی بی‌نظیر امتیاز کسب می‌کند. نه تنها فانتزی به نظر می‌رسد، بلکه روشنایی اضافی را بدون استفاده از فضای دیوار یا اُپن نیز فراهم می‌کند.

۵- اتاق ناهارخوری

سقف‌ کاذب چیست - اتاق ناهارخوری

گزینه‌های فوق‌العاده‌ای را برای انطباق سقف با میز ناهارخوری فراهم می‌کند.

صاحب خانه این طرح‌ها را به دلیلی در اتاق‌های غذاخوری انتخاب کرده است. پایین آوردن ارتفاع سقف فضای دنجی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تجربه‌ی غذا خوردن بسیار شخصی‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. در بیشتر موارد، سقف از مواد میز ناهارخوری ساخته می‌شود تا یک طراحی پیوسته را در اتاق فراهم کند! تصویر بالا دارای سقف کاذب POP است و به گونه‌ای رنگ‌آمیزی شده است که شبیه چوب باشد و با میز ناهارخوری چوبی ست شود.

۶- نمازخانه

سقف‌ کاذب چیست - نمازخانه

یک سقف مینیمال با روشنایی LED با صرفه‌جویی در مصرف انرژی فراهم می‌کند.

اگر در خانه نمازخانه دارید، می‌دانید که نورپردازی خوب برای این فضا چقدر مهم است. در بیشتر موارد، نمازخانه فضایی جمع و جور و بدون پنجره است. حتی اگر پنجره وجود داشته باشد، به احتمال زیاد پوشیده یا مسدود شده است. با نصب این طرح می‌توانید فضای کافی را با روشنایی سقف فراهم کنید.

 

کلام آخر

افزودن سقف کاذب به یک طراحی داخلی موجود یا جدید، فضا را زنده می‌کند. این نوع سقف همچنین یک فضای دنج ایجاد می‌کند و به خاطر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه‌های قبض برق، امتیاز بالایی را کسب می‌کند! سقف کاذب نمونه های مختلفی داشته که از جمله بهترین آن ها می توان به کناف سقف اشاره کرد. به طور کلی اجرای این سازه ها حتما باید توسط بهترین کنافکار در تهران صورت گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدل ها و قیمت ها با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 17 =