ممکن است ندانید سقف کاذب پاسیو به چه معناست. باید بگوییم که سقف پاسیو به معنای نورگیر می‌باشد که از آن برای نورگیری در منازل و حیاط خلوت استفاده می‌شود. این کار به منظور استفاده بیشتر از نور طبیعی، کاهش مصرف برق و استفاده از هوای تازه صورت می‌گیرد. سقف کاذب پاسیو نه تنها در منازل مسکونی، بلکه در ادارات و مجتمع‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سقف‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه بر بررسی آن‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که قیمت سقف کاذب با توجه به اندازه، کیفیت متریال مورد استفاده و نوع سقف-کاذب متفاوت خواهد بود. در ادامه با انواع سقف کاذب پاسیو و حیاط خلوت آشنا خواهید شد:

معرفی انواع سقف کاذب پاسیو

اصلی‌ترین مزیت استفاده از کناف در پاسیو حفظ و صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی، کاهش آلودگی و جلوگیری از ورود حشرات موذی، پرندگان و خزندگان می‌باشد. در واقع یکی از دلایل حائز اهمیت اجرا سقف کاذب پاسیو برای ساختمان‌های شمالی – جنوبی تامین نور کافی و استفاده حداکثری از نور طبیعی است.  

یکی از نکات بسیار مهم هنگام نصب سقف پاسیو در ساخت و ساز یا بازسازی خانه ؛ استفاده از پوشش‌هایی است که نه تنها مانع ورود برف و باران به درون پنجره‌های مجاور به نورگیرمی‌شوند بلکه با عبور نور خورشید از هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی نیز جلوگیری می‌کنند. لازم به ذکر است که به علت دکوراتیو بودن سقف کاذب پاسیو امکان اجرا نورپردازی با کناف به زیباترین شکل ممکن وجود دارد. نکته: جهت صرفه جویی بیشتر در میزان انرژی مصرفی علاوه بر سقف کناف پاسیو می‌توانید از کناف راهرو نیز استفاده نمایید. در ادامه با انواع سقف کاذب پاسیون آشنا خواهید شد:

 انواع سقف کاذب پاسیو

 سقف کاذب پلکسی گلاس

این نوع سقف کاذب پاسیو جزء سقف‌های کاذب طلقی محسوب می‌شود که از پلکسی گلاس در آن‌ها به کار برده خواهد شد. حال ممکن است بگویید پلکسی گلاس چیست؟ پلکسی گلاس از نظر ظاهری بسیار شبیه به شیشه می‌باشد و کاملا شفاف است اما در اصل جنسی پلاستیکی دارد. این نوع سقف به دلیل وزن کم، مقاوم بودن در برابر اشعه ماوراء بنفش، جذب رطوبت کم و قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سقف کاذب پاسیو پلکسی گلاسی که در نورگیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشجر می‌باشد و به شکل شبکه‌ای به اجرا در می‌آید. 

 سقف کاذب پاسیون پلی کربنات

این نوع از سقف های کاذب نیز مانند نوع قبل از جنس پلی کربنات می‌باشد که نوعی سقف کاذب طلقی محسوب می‌شوند. پلی کربنات دارای سه نوع تخت توپر، موج‌دار و مشبک است که به صورت یک لایه یا چند لایه تولید و عرضه می‌شود. پلی کربنات معمولی، روکش ضد اشعه ماوراء بنفش ندارد، به همین دلیل در صورت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، تغییر رنگ خواهد داد. این نوع از طلق‌های پلی کربنات دارای شفافیت کم‌تری هستند و انعطاف‌پذیری بالاتری دارند. این ورق‌ها خاصیت آنتی استاتیک نیز دارند یعنی ذرات و گرد و غبار معلق در هوا، جذب سطح رویی آن‌ها نمی‌شود. این ورق‌ها دارای دو مدل شفاف و مشجر می‌باشند و در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. سقف کاذب پاسیو پلی کربنات در نورگیرها به صورت یکپارچه به اجرا در می‌آید. این نوع سقف‌ها علاوه بر وزن کم دارای مقاومت خوبی در مقابل سرما و گرما هستند و رنگ‌بندی مناسبی نیز دارند. این نوع سقف کاذب پاسیو نور را نیز به خوبی از خود عبور می‌دهد.  

معرفی  سقف کاذب پاسیو پلی کربنات

 سقف کاذب پاسیو پی وی سی

پی وی سی که از نظر کاربرد در ساختمان‌سازی حرف اول را می‌زند، یک نوع ترموپلاستیک می‌باشد. پی وی سی جایگزین خوبی برای مصالح قدیمی ساختمانی است که برای سبک‌سازی بیشتر ساختمان‌ها، اتلاف کم‌تر انرژی و زیبایی بیشتر ساختمان کنار گذاشته شده‌اند. استفاده از سقف کاذب سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و پذیرایی، همچنین دیوار کناف می‌تواند زیبایی ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی را دو چندان کند. سقف های کاذب پی وی سی پاسیو  نیز به صورت یکپارچه به اجرا در می‌آیند.  

سقف کاذب پاسیو آسمان مجازی (چاپی)

نوعی از سقف کاذب طلقی محسوب می‌شود که طرح‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد. این طرح‌ها را بر روی این طلق‌ها چاپ کرده و به صورت چند تایل در کنار یکدیگر اجرا می‌کنند، سپس در پشت این سقف های کاذب نورپردازی انجام می‌شود. بیشتر از آسمان مجازی در  سقف کاذب حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود.

علت استفاده از سقف پاسیو

یکی از دلایل استفاده از تایل سقفی پاسیو، نور طبیعی خورشید است. برای اینکه محیطی با روشنایی یکدست داشته باشیم، بهتر است از سقف پاسیو استفاده کنیم. این نوع سقف علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط، تهویه مناسبی نیز برای فضای داخلی یا حیاط خلوت شما به ارمغان می‌آورد. 

این پوشش‌ها دارای ظاهری زیبا و مدرن هستند که برای استفاده در حیاط خلوت، قسمتی از سقف منازل، گلخانه و … بسیار پرکاربرد می‌باشند. برای جلوگیری از اتلاف انرژی سقف پاسیو حبابی، نورگیر قوس‌دار، پلی کربنات قوس‌دار یا شیب‌دار بسیار مناسب هستند. 

سقف پاسیو یا نورگیر سقفی از جمله سازه‌های شیک و مدرنی است که امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. رشد جمعیت و از طرف دیگر کمبود فضا در ساختمان‌های شهری سبب گردیده تا بهینه سازی فضای منزل تبدیل به یک دغدغه فکری برای هر خانواده گردد؛ به همین سبب سازندگان و طراحان سعی می‌کنند با ساخت سازه‌های خلاقانه و کاربردی همچون سقف پاسیو به حل و فصل این قبیل معضلات بپردازند.

دلایل استفاده از سقف پاسیو
آشنایی با دلایل استفاده از سقف پاسیو

مزایای استفاده از سقف کاذب در پاسیو 

یکی از مزایای استفاده از سقف کاذب پاسیو، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل ساختمان می‌باشد. این مورد سبب می‌شود تا وسایل موجود در منزل از تابش مستقیم نور در امان بمانند و عمر طولانی‌تری داشته باشند. 

سقف کاذب پاسیو فضای گلخانه و حیاط خلوت را از باد، گرد و غبار، باران و … محافظت خواهد کرد. این نوع سقف‌ها اجازه نمی‌دهند که آلودگی و غبار وارد محیط پاسیو شود، همچنین زمانی که می‌خواهید هوای محیط تهویه شود به راحتی می‌توانید آن‌ها را باز کنید. 

در سقف پاسیو شیشه‌ای می‌توان از شیشه‌هایی استفاده کرد که اشعه‌های مضر خورشید را از خود عبور نمی‌دهند. از دیگر مزایای این نوع سقف‌ها می‌توان به تهویه راحت هوا در منازل با استفاده از سقف کاذب پاسیو اشاره کرد. 

قوانین پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو در منازل ویلایی

هر یک از ساختمان‌ها با توجه به نوع کاربری‌شان (شخصی، عمومی، مجتمع مسکونی و …) دارای قواعد و قوانین پوشش سقف حیاط خلوت منحصر به فردی هستند.

توجه به استحکام و ایمنی یکی از مهم‌ترین نکات هنگام پوشاندن سقف‌های پاسیو است. از این رو هنگام نصب این سقف‌ها جهت تامین استحکام از پایه استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا پایه‌ها به نواحی داخلی بنا متصل و مستحکم شده و در مرحله بعد پوشش سقف را روی پایه‌ها نصب می‌نمایند. از دیگر قوانین مربوط به پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو می‌توان به آب بندی و عایق کاری نیز اشاره نمود.

علاوه بر این هنگام پوشاندن سقف پاسیو به نکات زیر توجه نمایید:

  • پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو در منازل ویلایی هرگز نباید منظر و چشم انداز شهری را تحت تاثیر قرار دهد.
  • پوشش سقف هرگز نباید به منازل مجاور مشرف باشد و مزاحمت ایجاد کند.

قوانین پوشش سقف حیاط خلوت در آپارتمان ها

قوانین مربوط به پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو برای اکثر آپارتمان‌ها صادق نیست. با این وجود آپارتمان‌هایی که در زیبایی چشم انداز شهری نقش بسزایی دارند می‌بایست از قوانین پوشش سقف پاسیو و حیاط خلوت سازگار با قوانین شهرداری پیروی کنند.  

  • آپارتمان‌هایی مشمول این قوانین می‌شوند که به صورت شخصی به پاسیو یا حیاط خلوت دسترسی داشته باشند و با دیگر واحدها مشترک نباشند.
  • ارتفاع پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو نباید برای سایر واحدها مزاحمت ایجاد نماید. از این رو نصب چنین پوششی مستلزم به کسب اجازه از تمامی ساکنان مجتمع است.
  • در صورت استفاده از مصالح شفاف نیاز به کسب بدون رضایت سایر ساکنان نخواهد بود.
  • لازم است پوشش سقف های کاذب حیاط خلوت و پاسیو دارای قابلیت باز شوندگی باشد.
بررسی قوانین پوشش سقف حیاط خلوت در آپارتمان ها
آشنایی با قوانین پوشش سقف حیاط خلوت در آپارتمان ها

سقف‌های پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات کاربرد بسیار زیادی در معماری و ساختمان‌سازی دارند. از این ورق‌ها می‌توان در ساخت سقف برای آلاچیق، گلخانه، استخر روباز، نورگیر و پاسیوهای ساختمانی، پارکینگ، سویبان و سوله استفاده کرد. 

مزیت‌های سقف‌های پلی کربنات

  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا در مقابل انواع شوینده‌ها، درزگیرها و چسب‌ها
  • مقاوم در برابر ضربه، خراش و سایش
  • وزن کم
  • عایق حرارتی 
  • جلوگیری از اتلاف انرژی 
  • میزان اشتعال‌پذیری کم‌تر
  • انعطاف‌پذیر در برابر انواع کشش و خم‌شدگی
  • دارای روکش ضد اشعه ماوراء بنفش

ویژگی‌های سقف متحرک شیشه‌ای حیاط

یکی از ویژگی‌های مهم سقف متحرک شیشه‌ای که باید مدنظر قرار داد جنس آن می‌باشد. سایر ویژگی‌ها عبارتند از:

  • کاملا عایق کاری شده و برخورداری از سیستم تخلیه آب 
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • ساخته شده از از سازه‌های سبک. در نتیجه استفاده در ساختمان‌های قدیمی
  • رنگ سازه‌های سقف متحرک از رنگ پودری الکترواستاتیک در رنگ‌های متنوع
  • مقاوم در برابر بادهای شدید و بارش برف تا وزن تقریبا ۸۵ کیلوگرم  

سقف کاذب پاسیو متحرک برای چه محیط هایی استفاده می شود؟

سقف کاذب پاسیو متحرک را می‌توان در رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی شاپ‌ها، ادارات ( به خصوص به منظور زیبا سازی سالن برگزاری جلسات)، استخرها (تامین نور مناسب)، نورگیر حیاط خلوت، پاسیو و … استفاده نمود.

قیمت سقف های کاذب پاسیو متحرک به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت سقف کاذب پاسیو متحرک اندازه و ابعاد سقف پاسیو است. بدیهی است که هرچه ابعاد سقف بیشتر و بزرگتر باشد، به همان میزان نیز قیمت آن افزایش می‌یابد. جنس متریال‌های مورد استفاده نیز روی قیمت سقف متحرک پاسیو تاثیر بسزایی دارد. به این صورت که هر چه متریال‌های مورد استفاده باکیفیت‌تر باشند به همان میزان نیز از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

قیمت سقف کاذب پاسیو متحرک به چه عواملی بستگی دارد؟

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید نصب سقف کاذب پاسیو به دلیل مزایای بیشمار از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر قصد دارید برای نصب سقف های کاذب حیاط خلوت و پاسیو اقدام نمایید بهتر است کیفیت‌ را در مقایسه با قیمت در اولویت قرار دهید. زیرا نصب سقف پاسیو با کیفیت مانع صرف هزینه‌های بیشتر برای تعمیر در آینده می‌شود.

سوالات متداول انواع سقف کاذب پاسیو و حیاط خلوت

۱- قیمت سقف کاذب پاسیو متحرک به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت سقف کاذب پاسیو متحرک اندازه و ابعاد سقف پاسیو است. بدیهی است که هرچه ابعاد سقف بیشتر و بزرگتر باشد، به همان میزان نیز قیمت آن افزایش می‌یابد. جنس متریال‌های مورد استفاده نیز روی قیمت سقف متحرک پاسیو تاثیر بسزایی دارد. به این صورت که هر چه متریال‌های مورد استفاده باکیفیت‌تر باشند به همان میزان نیز از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

۲- سقف کاذب پاسیو متحرک برای چه محیط هایی استفاده می شود؟

سقف کاذب پاسیو متحرک را می‌توان در رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی شاپ‌ها، ادارات ( به خصوص به منظور زیبا سازی سالن برگزاری جلسات)، استخرها (تامین نور مناسب)، نورگیر حیاط خلوت، پاسیو و … استفاده نمود.

۳- ویژگی‌های سقف متحرک شیشه‌ای حیاط به چه صورت است؟

  • کاملا عایق کاری شده و برخورداری از سیستم تخلیه آب 
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • ساخته شده از از سازه‌های سبک. در نتیجه استفاده در ساختمان‌های قدیمی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =