سقف کاذب دامپا چیست؛ مزایا سقف دامپا

سقف کاذب دامپا، از انواع مختلف سقف‌ کاذب موجود در بازار است که علاوه بر جلوه‌ی زیبایی که دارد، بسیار کاربردی بوده و از ورود باد به قسمت زیرین سقف‌ اصلی نیز جلوگیری می‌کند. سقف دامپا از دو قسمت چهارچوب و ورق دامپا یا همان سازه‌ی سقف تشکیل شده است. از این مدل سقف، اغلب در فضاهایی مانند، ویلاها، استخرها، سرویس‌های بهداشتی، شیروانی‌ها و غیره استفاده می‌شود. از مزایای مثبتی که موجب محبوبیت این سقف شده است، فراهم کردن امکان دسترسی به تاسیسات و اجزای زیرین سقف، می‌باشد. چارچوب این سقف، بر روی آن نصب شده و به طور کامل در زیر کار پنهان می‌شود. به همین جهت است که امکان دسترسی به تأسیسات برقی و مکانیکی زیر سقف در آن فراهم است. سقف دامپا، امروزه به یکی از پرکاربرد‌ترین و همچنین محبوب‌ترین سقف‌های موجود در بازار تبدیل شده و افراد زیادی تمایل به به کارگیری این سقف‌ها در محیط‌های مختلف دارند. در این مقاله ما به معرفی سقف کاذب دامپا و توضیح مسائل پیرامون آن می‌پردازیم.

سقف کاذب دامپا چیست؟

سقف های کاذب، به پوشش غیرباربری گفته می‌شوند که بعد از سقف سازه‌ای اصلی ای اجرا شده و نقش اساسی آن، پوشاندن و مخفی کردن تاسیسات موجود در زیر سقف اصلی سازه، آکوستیک کردن محیط، کمک به ظاهر و مباحث دکوراتیو، مقاومت در برابر رطوبت، فراهم کردن محیط برای نورپردازی و … می‌باشد. در مقاله سقف کاذب چیست بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند که دامپا یکی از آن‌ها است. سقف کاذب دامپا سقفی ضد آب و با مقاومت و استحکام بالا است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوع سقف های کاذب، از سقف‌های پرکاربردی است که در اماکن عمومی مختلفی مانند، شیروانی‌ها، استخرها، مراکز درمانی، ویلاها، سرویس‌های بهداشتی، مراکز تجاری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف کاذب دامپا، به نواری از متریال آلومینیوم با رنگ کوره‌ای گفته می‌شود. این سقف، امکان دسترسی به قسمت بالای سقف‌ها، نصب کانال‌های دسترسی، اجرای انواع نورپردازی‌های توکار و روکار را فراهم می‌کند. سقف دامپا نیز مشابه دیگر نوع‌های سقف‌های کاذب نصب می‌شود. با این تفاوت که در نصب سقف کاذب دامپا، از پروفیل پوشاننده لبه سخته شده از آلومینیوم رنگی، به جای نبشی های گالوانیزه، استفاده می‌شود. ورق‌های دامپا، فرمینگ‌های بسیار رایج و در عین حال بسیار زیبا هستند که از ورق آلومینیومی ساخته شده‌اند.

از سقف‌ دامپا، برای اجرای سقف های کاذب مراکز تجاری و اداری و صنعتی، سقف های کاذب مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، سقف های کاذب پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، سقف های کاذب سالن‌های سینما، سقف های کاذب استخر و جکوزی‌ها و غیره، استفاده می‌شود. اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در اجرای سقف‌ها دامپا، ورق‌های گالوانیزه ساده، ورق‌های گالوانیزه رنگی، ورق‌های آلومینیوم و ورق‌های روغنی هستند که هر یک از این موارد، تحت یک شرایط خاص، به کار برده می‌شوند. ورق‌های دامپا به دو شیوه‌ی صنعتی و سنتی تولید و ساخته می‌شود. وجه تمایز این دو روش تولید دامپا، سرعت تولید و همچنین طول ورق دامپا است. به این صورت که در شیوه‌ی سنتی، سرعت نصب پایین و ابعاد ورق نیز محدود است اما در شیوه‌ی صنعتی، طول ورق نا ‌محدود بوده و سرعت کار نیز بسیار بالا است. در نوع صنعتی، طرح‌ها و نقوش مختلف و متنوع بیشتری اجرا می‌شود.

مزایا دامپا

مزایا سقف دامپا

سقف‌های DAMPA جاذب صدا، بهداشتی، کاربردی، پایدار و مقاوم در برابر آتش و اشتعال هستند. این سقف‌ها با یک طراحی زیبا، مزایای بسیار زیادی را شامل می‌شوند که این مزایا عبارتند از:

  • کیفیت بالا و عمر مفید بسیار زیاد
  • مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و آب
  • عایق در برابر زلزله و ضربه
  • بسیار سبک و حمل آسان
  • انعطاف پذیری بالا
  • ظاهر بسیار زیبا و رنگ‌های متنوع ثابت با امکان رنگ‌آمیزی پودری
  • امکان شستشوی آسان
  • نصب راحت و سریع
  • قیمت مناسب

سقف کاذب دامپا، مزایای بی شماری مانند، عایق و آکوستیک بودن، مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش سوزی، تنوع طرح و رنگ بسیار بالا، امکان شستشو و نصب راحت، منعطف بودن، ظاهر زیبا، ضد آب بودن، عمر مفید و کیفیت بسیار بالا و غیره را شامل می‌شود. سقف دامپا، مشخصات و ساختار منحصر به فردی را شامل می‌شود و به همین خاطر، مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت بالقوه‌ای را ارائه می‌دهد. دیگر مزایای این نوع سقف های کاذب، شامل موارد زیر است.

نحوه نصب و اجرای سقف دامپا بسیار آسان بوده و با سرعت بالایی نیز انجام می‌شود. این سقف‌ها دارای تنوع بالای طرح و رنگ‌ بوده و بسیار سبک وزن هستند. کیفیت عالی و عمر مفید بالا، یکی دیگر از مزایای مهم این سقف‌ها است. سقف دامپا، در مقابل آتش و حرارت بالا، تحمل بالایی دارد. همچنین، در مقابل رطوبت و آب نیز مقاوم است. از دیگر مزایای آن، مقاومت در برابر زلزله و ضربه است. در این سقف‌ها، به آسانی می‌توان به تأسیسات مکانیکی و الکتریکی زیر سازه دسترسی داشت. نصب این سقف، دور ریز مصالح بسیار کمی دارد. از آنجایی که این سقف‌ها بار ساختمان را کاهش می‌دهند، منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به طراحی سازه در ساخت ساختمان و یا بازسازی خانه می شود. زیرسازی و پانل‌های به کار برده شده برای اجرای سقف دامپا، به صورتی است که امکان جدا کردن پانل‌ها از قسمت پایینی سقف، فراهم است. سقف دامپا را می‌توان با رنگ‌های متنوع و مختلفی رنگ آمیزی کرد که این رنگ‌ها ثابت نیز هستند. امکان شستشوی این مدل سقف‌های کاذب، وجود دارد. حمل و نقل پانل‌های دامپا بسیار آسان است. دامپا سقف را می‌توان در طرح‌های مختلفی تولید کرد. برای مثال می‌توان به طرح چوب که بسیار پرطرفدار و مقرون به صرفه است، اشاره کرد.

انواع سقف کاذب دامپا

انواع سقف کاذب دامپا

سقف‌های کاذب دامپا، در دو نوع ساده و پانچدار دسته‌بندی می‌شوند. هر دوی این دو نوع از سقف‌های کاذب، در ابعاد و رنگ‌های متنوع مختلفی تولید می‌شوند. تفاوت عمده سقف دامپای پانچدار با نوع ساده، سوراخ‌هایی با اندازه یک یا دو میلی متری و لایه کاغذی مشکی و نمدی هستند که دامپای پانچدار شامل آن‌ها می‌شود. در ادامه به معرفی و توضیح هر دو نوع ساده و پانچدار می‌پردازیم.

دامپای ساده: سقف کاذب دامپای ساده، در ابعاد ده و بیست سانتی‌متری و در طول ماکسیموم شش متر، تولید و اجرا می‌شود.

دامپای پانچدار یا سوراخدار: سقف کاذب دامپای پانچدار، از ورقه‌های پانچ شده آلومینیومی ده یا بیست سانتی‌متری، با سوراخ‌های یک و دو میلی‌متری ساخته می‌شود. این سوراخ‌ها برای جلوه ظاهری بهتر و همچنین آکوستیک بودن، به وسیله یک کاغذ سیاه، از پشت پوشیده می‌شوند.

سقف دامپای پانچدار، در دو نوع سوراخ‌‌های ریز و سوراخ‌‌های درشت تولید و به کار برده می‌‌شود و در بازار، با عرض‌‌های مختلف ۱۵،۱۰ و ۲۰ وجود دارد. همچنین، دامپا پانچدار، در هر متر مربع، حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن و شش متر طول دارد.

نصب سقف کاذب دامپا

سقف دامپا که یکی از انواع سقف های کاذب به حساب می‌آید، دارای اجزای مختلفی بوده و نصب و اجرای آن نیز مطابق با اصول و مقررات خاصی است. نصب سقف کاذب دامپا، به وسیله پیچ و رول پلاک و بر روی سقف اصلی انجام می‌شود. برای نصب لبه‌های آلمینیومی سقف نیز از پروفیل‌های ناودانی استفاده می‌شود.

روش اجرای سقف دامپا

نصب سقف کاذب دامپا

مرحله اول نصب سقف دامپا، تعیین خط تراز است. سپس، با استفاده از پیچ و رول پلاک، نبشی‌ها به لبه دیوار وصل می‌شوند. نبشی‌‌، به یک نوع پروفیل ناودانی لبه با جنس آلومینیوم رنگی گفته می‌شود. پروفیل‌‌های ناودانی استفاده شده برای زیرسازی و نصب سقف کاذب دامپا، به شکلی هستند که لبه‌های پنل‌‌های سقف، به آسانی در قسمت داخلی آن‌ها جا گرفته و ثابت می‌شوند.

مرحله دوم، اتصال و نصب سازه و ایجاد شبکه سقف، با استفاده از تسمه‌‌های آویز و یو پنل‌‌ها است. یو پنل‌‌ها، لبه‌‌هایی را دارا هستند که با نظم مشخصی در کنار یکدیگر قرار گرفته و منجر به قفل شدن لبه‌‌های پنل‌‌های آلومینیومی سقف می‌‌شوند. تعداد آویزها و یو پنل‌‌ها، مطابق با مواردی مانند وزن سقف، اندازه و طول پنل‌‌های اصلی، مدل نورپردازی و طرح و رنگ سقف های کاذب، تعیین می‌شود. به کارگیری تعداد بیشتری از این آویزها و یو پنل‌‌ها، منجر به افزایش استقامت و دوام سازه می‌شود.

در مرحله آخر، هنگامی که به طور کامل زیرسازی انجام شد، پنل‌های سقف ساخته شده در طرح‌های مختلف، به وسیله‌ی زنجیرهای آویز، به سازه متصل می‌‌شوند و کار نصب و اجرای سقف کاذب دامپا، پایان می‌یابد.

همانند کناف سقف و سقف‌های کاذب، نصب سقف دامپا نیز کار بسیار سختی نمی‌باشد. اما می بایست توسط یک تیم متخصص و حرفه‌ای انجام شود. شرکت کیان دکور تمامی پروژه‌های نصب سقف های کاذب را توسط یک تیم با تجربه و مجرب، انجام می‌دهد. نصب و اجرای انواع مختلف سقف‌های کاذب، سقف کناف، دیوارپوش کناف، انواع کفپوش‌ها و غیره، خدماتی است که توسط شرکت کیان دکور، با کیفیت و دقت بسیار بالایی ارائه می‌شود.

قیمت نصب سقف کاذب دامپا

هزینه نصب سقف کاذب دامپا نیز مانند سایر سازه‌های ساختمانی، به طور دقیق قابل تعیین نبوده و نمی‌توان یک قیمت واحد ارائه کرد. چرا که قیمت نصب دامپا، به موارد زیادی بستگی دارد. از فاکتور‌های تاثیرگذار می‌توان به نوع متریال به کار برده شده، ضخامت سقف، مساحت و متراژ فضا، تعداد آویزها و اتصالات سقف، ساده یا پانچدار بودن سقف، تعداد یو پنل‌های استفاده شده، طرح و رنگ و همچنین نحوه زیرسازی سقف، اشاره کرد. علاوه بر این، هزینه نصب و اجرای سقف کاذب دامپا، در ساختمان‌‌های مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، بیمارستان‌‌ها، استخرها و غیره نیز می‌تواند متفاوت باشد.از دیگر موارد مهم تعیین کننده قیمت و هزینه اجرای سقف دامپا، مجموعه و تیم طراحی و معماری انتخابی و به کار گرفته شده، مهارت نصاب و میزان زمان و سختی که نصاب و دیگر نیروهای انسانی صرف می‌کنند، می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دقیق سقف دامپا و هزینه‌ی نصب و اجرای آن، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود بر روی سایت شرکت کیان دکور، با کارشناسان شرکت تماس گرفته و از قیمت خرید و فرآیند نصب و اجرای سقف دامپا مطلع شوید.

مکان های مناسب برای اجرای سقف کاذب دامپا‌

فضاهای مناسب سقف کاذب دامپا

همان‌طور که گفته شد، سقف‌های کاذب دامپا بسیار پرکاربرد هستند و در بسیاری از مکان‌های مختلف، به کار گرفته شده و اجرا می‌شوند. از جمله فضاهایی که امکان اجرای سقف کاذب دامپا در آن‌ها وجود دارد، می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد:

  • مراکز تفریحی
  • ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های تجاری و صنعتی
  • هتل‌ها
  • استخر و جکوزی‌ها
  • فضاهای باز
  • سقف و سر در شیروانی خانه‌ها و ویلاها
  • مدارس و دانشگاه‌ها
  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها
  • بانک‌ها
  • کارخانه‌ها

علاوه بر موارد گفته شده، این مدل سقف های کاذب، برای سقف فضاهای مسکونی و داخل خانه مانند، سقف کاذب پذیرایی، سقف کاذب اتاق خواب و سقف های کاذب راهرو نیز قابل اجرا است.

به دلیل پوشانده شدن سطح داخلی سقف‌های دامپا با لایه‌ای از نمد، این سقف‌ها آکوستیک بوده و عایق‌بندی صوتی خوبی را ارائه می دهند. به همین دلیل برای مکان‌هایی مانند، سالن‌های کنفرانس، سالن‌های تئاتر و سینما، کلاس‌های درس و غیره که جذب ارتعاشات صوتی بسیار مهم است، مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

تماس بگیرید

09126214611