سقف کاذب اتاق سرور 

سقف کاذب اتاق سرور راهکاری منحصر به فرد برای نگهداری انواع تجهیزات و سیستم کابل‌کشی است که براحتی و در کمترین زمان نصب می‌شود و شرایط مورد نظر را برای این اتاق فراهم می‌کند. در اتاق‌های سرور نحوه نگهداری دوربین‌های مدار بسته و کابل برق بسیار اهمیت دارد که تمام این موارد بدون هیچ دغدغه‌ای در سقف کاذب قرار می‌گیرد. این نوع سقف در طرح‌ها و مدل‌های مختلف طراحی می‌شود که تشکیل شده از قطعات ۶۰ در ۶۰ به‌صورت مشبک است.

عملکرد مناسب هر مرکز داده‌ای به محافظت از اجزای سازنده آن در برابر عوامل تاثیرگذار بستگی دارد. به همین دلیل، نصب سقف مناسب برای حفظ اتاق سرور ضروری است. از میان سقف‌های مختلف، سقف کاذب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مرکز داده است. زیرا عملکرد بهتر، سهولت در نصب و گزینه‌های سفارش سازی را با هم ارائه می‌دهد برای آشنایی بیشتر با این نوع سقف پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

 جنس سقف کاذب مناسب اتاق سرور چیست؟

سقف کاذب اتاق سرور -  جنس سقف کاذب مناسب اتاق سرور چیست؟

سقف کاذب یا همان سقف کناف از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود و نه تنها برای سقف بلکه می‌توان از آن برای دیوار هم استفاده نمود. دیوار کناف یکی از بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های ساختمانی است که برخلاف دیگر المان‌ها نیازی به تهیه مصالح خاص ندارد. پس با توجه به شرایط محیط مورد نظر، جنس سقف کاذب انتخاب می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد.

 از آنجا که محرک اصلی در مراکز داده گرم است، باید سقفی انتخاب شود که در برابر گرما و افزایش دما مقاومت ایده‌آلی داشته باشد. همچنین عایق بودن در برابر حریق و رطوبت نیز یکی از ویژگی‌های مهم اتاق سرور است.

پلی استایرن:

یکی از رایج‌ترین سقف‌های کاذب که برای اتاق سرور استفاده می‌شود سقف کاذب پلی استایرن است. این سقف جایگزین مناسبی برای سقف‌های سنتی است که برای بازسازی منزل بسیار استفاده می‌شود. قطعات پلی استایرن دارای وزن بسیار کم و قیمت مناسبی است و به دو صورت قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال در بازار موجود است. از مهم‌ترین مزایای این نوع سقف کاذب می‌توان به مقاومت آن در برابر آب و رطوبت اشاره کرد که احتمال رشد باکتری‌ها را بشدت کاهش می‌دهد.

آلومینیومی:

این سقف از ورق های گالوانیزه آلومینیومی در رنگ های متنوع ساخته می شود که جنس بسیار سبکی دارد. بنابراین با انتخاب این سقف نیازی به زیباسازی و طراحی آن نیست و به صورت طرح های آماده می توانید آن را آماده کنید.

کامپوزیت و چوبی:

این روزها از سقف های چوبی و کامپوزیت بسیار استفاده می شود و طراحی خاص آن بسیار جذاب است. برای نصب این سازه، ابتدا سقف با کمک پروفیل های سبک و نبشی اجرا می شود. سپس تایل های تزیینی درون سازه قرار می گیرد.

 

مزایای استفاده از سقف کاذب اتاق سرور

سقف کاذب اتاق سرور - مزایای استفاده از سقف کاذب اتاق سرور

مخفی نمودن تأسیسات و افزایش ایمنی:

با انتخاب سقف کاذب تمام تأسیسات پوشش داده می‌شود و نگرانی بابت خوردگی و از بین رفتن آن، طی گذشت زمان نخواهد بود. سقف کاذب به‌عنوان پوشش ایده آل برای انواع تأسیسات کاربردی است. زیرا بخوبی از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند.

امکان دسترسی راحت:

با کمک قطعات مشبک طراحی شده در سقف کاذب، دسترسی راحت به تأسیسات امکان پذیر می‌شود و نصاب کناف در سریع‌ترین زمان ممکن دوباره مشبک ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

امکان کابل‌کشی:

نصب سیستم اطفاء حریق برای مکان‌های دارای سرور بسیار مهم است که با کمک قطعات مشبک، کابل‌کشی و اجرای سیستم اطفاء حریق بسیار راحت می‌شود.

زیبایی فوق العاده:

این نوع سقف با پوشاندن تأسیسات و کابل‌کشی های انجام شده جلوه بصری بهتری را ارائه می‌دهد و دیگر خبری از شلوغی سیم‌ها و تأسیسات روی سقف نخواهد بود.

استفاده از سقف کاذب ضد حریق در اتاق سرور

سقف کاذب اتاق سرور - استفاده از سقف کاذب ضد حریق در اتاق سرور

همیشه دمای اتاق سرور به‌دلیل پردازش زیاد بیش از حد گرم می‌شود. پس پانل‌های سقف کاذب باید مقاومت مناسبی در برابر گرما و حتی آتش گرفتن داشته باشند تا مشکل جدی پیش نیاید. استفاده از سقف کاذب ضد حریق برای این مکان بهترین انتخاب است و باعث می‌شود نسبت به ایمنی محیط اطمینان کامل کسب شود.

سقف‌های کاذب ضد حریق با کاربردهای متنوع و ویژگی‌های خاص ارائه می‌شوند که در برابر آتش و حرارت مقاومت مشخصی دارند. مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد این نوع سقف‌ها وجود مقدار بالای آب در ساختار مولکولی آنها است که هنگام قرار گرفتن در برابر حرارت مقدار زیادی آب بخار می‌شود. بدین صورت دمای سقف کاهش می‌یابد. همچنین هنگام قرار گرفتن در برابر آتش تمامی مقدار آن به بخار تبدیل می‌شود و به فرآیند آب زدایی می‌انجامد.

 

اجزای سقف کاذب:

سقف کاذب اتاق سرور - اجزای سقف کاذب:

سقف‌های کاذب بر اساس متریال و مدل انتخابی در انواع مختلف طراحی می‌شود؛ از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به مدل چوبی، آلومینیومی، شیشه‌ای، ورق‌های فلزی روکش دار، پی وی سی، سقف کاذب رابیتس و غیره اشاره کرد. تمام این سقف دارای پانل‌های طراحی شده‌اند که زیبایی سقف را نیز ارائه می‌دهند. در ادامه با مهم‌ترین اعضای این نوع سقف آشنا می‌شوید:

زیرسازی گالوانیزه، فلزی یا چوبی: زیرسازی سقف همان المان‌های عمودی و افقی است که صفحات یا تایل های سقف به آن متصل می‌شوند. رانر به قسمت‌های افقی و هادی به قسمت‌های تراز دیوار گفته می‌شود.

صفحات روکش دار: صفحات روکش دار از مدل‌های مختلف ساده، مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم در برابر حریق و آکوستیک و تصفیه کننده هوا تشکیل می‌شود. صفحات ساده همان صفحات دارای روکش کرم رنگ است که در ضخامت‌های مختلف ۶-۵، ۹-۵ و ۱۲-۱۵ قابل ساخت است و برای سقف و دیوار استفاده می‌شود. دیگر پانل‌های مقاوم رطوبت و حریق با ویژگی‌های مقاومتی طراحی شده‌اند که هر کدام برای شرایط خاص استفاده می‌شوند. پانل‌های آکوستیک نیز همان طور که از نامش مشخص است دارای شکاف‌ها و سوراخ‌های برای جذب صدا هستند. 

 عوامل اتصال دهنده: این قسمت از پیچ‌های مختلفی برای برقراری اتصال تشکیل شده است.

مصالح درزگیری: از این ابزار تنها برای درزگیری روکش‌های گچی استفاده می‌کنند.

عایق‌های صوتی و حرارتی: عایق‌های حرارتی و صوتی از عوامل مختلفی مانند پشم شیشه، پلی استایرن و پشم سنگ تشکیل می‌شود که با کمک آنها خاصیت‌های مختلفی مانند عایق حرارتی و صوتی به سقف کاذب اضافه می‌کنند. پشم شیشه شامل الیاف فله سرامیکی، چسب غیر آلی و به مقدار کمی چسب آلی و آب است که به دو صورت قالبی و رولی می‌توان آن را تهیه کرد.

استفاده در مراکز داده‌ها جهت نگهداری رک

اتاق سرور یا همان مرکز داده‌ها از سیستم‌های الکترونیکی تشکیل شده است که داخل آن CPU های بسیار قوی در حال پردازش هستند. این سیستم‌ها در هر ثانیه با میلیون‌ها داده ورودی و خروجی روبرو می‌شوند و بعد از پردازش به انتقال آنها می‌پردازند. میزان پردازش هر دستگاه الکترونیکی بسیار بالاست و تمامی سیستم‌ها نیاز به یک دستگاه خنک‌کننده دارند که با تهیه تهویه های مناسب این موضوع کاملاً حل می‌شود. اما به‌دلیل حرارت بسیار بالا امکان آتش سوزی همچنان وجود دارد. بنابراین استفاده از سقف کاذب عایق حرارتی و مقاوم در برابر حریق بسیار اهمیت دارد و کمک می‌کند امنیت بیشتری برای اتاق سرور فراهم شود.

 ارتفاع سقف کاذب اتاق سرور

برای تهیه سقف کاذب اتاق سرور باید ارتفاع سقف را در نظر بگیرید. ارتفاع مناسب سقف کاذب بر اساس ارتفاع اتاق و میزان قابل استفاده از سقف مشخص می‌شود. همچنین تأسیسات که قرار است پشت سقف قرار گیرند روی انتخاب ارتفاع سقف تأثیر مستقیم می‌گذارد. معمولاً حداقل ارتفاع مناسب سقف کاذب ۱۵ سانتی متر است که این اندازه از سقف در نظر گرفته می‌شود.

نصب سقف کاذب اتاق سرور

نصب سقف کاذب طی چند مرحله انجام می‌شود. ابتدا نبشی های مخصوص دور تا دور سقف اجرا می‌شود که این نبشی ها باید با دقت نصب شوند تا هیچ پیچ و خمشی روی سقف مشاهده نشود. نبشی ها با کمک پیچ یا پرچ به دیوار وصل می‌شوند. سپس با اندازه‌گیری محل مورد نظر، تایل ها های نگهدارنده اعمال می‌شوند. در این مرحله باید ارتفاع سقف و هم تراز بودن آن با آویزها بخوبی در نظر گرفته شود. بعد از نصب آویز ها تایل های سقف کاذب روی آنها براحتی قرار می‌گیرند و نصب به پایان می‌رسد.  

هنگام نصب سقف، امکان نورپردازی ساختمان نیز وجود دارد که لامپ‌های روشنایی داخل تایل های سقف قرار می‌گیرد و بدین شکل، روشنایی مورد نیاز اتاق با کمک سقف فراهم می‌شود.

 استفاده از سیستم کف به‌صورت پانل‌های سطح

سقف کاذب اتاق سرور -  استفاده از سیستم کف به‌صورت پانل‌های سطح

یکی دیگر از تأسیسات کاربردی برای اتاق سرور استفاده از سیستم کف است. معمولاً این نوع سیستم مانند سقف کاذب به‌صورت پانل‌های سطحی طراحی می‌شود که در ارتفاع قابل تنظیم از زمین قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان با استفاده از این راهکار، کابل‌های مورد نیاز و تأسیسات ضروری را در کف زمین اعمال کرد؛ بدون اینکه هیچ کدامشان قابل مشاهده نباشند.

پانل‌های سطحی بر اساس قدرت تحمل و محل مورد نظر از جنس‌های مختلف فولادی، آلومینیومی، سولفات کلسیم و غیره ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های فوق العاده ارائه می‌دهند. به‌طور کلی، اکثر پانل‌های سطحس از کیفیت بالایی برخوردارند و بخوبی می‌توانند وزن بالا را تحمل کنند.

نتیجه‌گیری

سقف کاذب اتاق سرور یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی برای بهره‌مندی از مرکز داده است که با ویژگی‌های فوق العاده نصب می‌شود. این نوع سقف علاوه بر پوشش تمام تأسیسات و سیستم کابل‌کشی زیبایی منحصر به فردی به نمای اتاق می‌بخشد و باعث می‌شود فضا مرتب و منظم به نظر برسد.

امروزه انواع سقف‌های کاذب را در بازار مشاهده می‌کنیم که با ویژگی‌های متنوع ارائه می‌شوند. بنابراین براحتی می‌توان سقف مناسب اتاق سرور را انتخاب نمود و این اتاق را با ایمنی کامل طراحی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 16 =

تماس بگیرید

09126214611