بوتیک ها انواع گوناگونی دارند که یک بوتیک می‌تواند به فروش محصول خاصی اختصاص داشته باشد یا می تواند شامل اجناس گوناگون باشد. بوتیک‌های تخصصی عبارتند از بوتیک لباس زنانه، بوتیک لباس مردانه، بوتیک لباس بچه گانه، بوتیک اسباب‌بازی، بوتیک عطر و ادکلن، بوتیک لوازم آرایشی، بوتیک شال و روسری و…

دکوراسیون بوتیک‌ها را می‌توان طوری طراحی و چیدمان نمود که اجناس در دید مشتری قرار بگیرد. دکوراسیون مغازه‌ها را با استفاده از سقف کاذب مغازه، شیشه و آینه، رنگ مناسب و سایر روش‌های تزئینی می‌شود تکمیل نمود، که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

بوتیک (Boutique) کلمه فرانسوی است که به معنی فروشگاه‌ای که در آن عطر، کیف، کفش یا لباس و… به فروش می‌رسد می‌باشد. این بوتیک ها از جمله مکان‌های شلوغ هر شهری هستند که افراد برای خرید لباس به آنها مراجعه می‌کنند. این بوتیک ها هم متناسب با فصل و مناسبت های خاص لباس ها و دکور خود را تغییر می‌دهند. فروشنده می تواند با خلاقیت و ایجاد محیطی جذاب و فضایی را به وجود بیاورد که مشتری را ترغیب به خرید می کند.

بهترین دکوراسیون برای بوتیک چیست؟

دکوراسیون مغازه - بهترین دکوراسیون برای بوتیک چیست؟

پس از فراهم کردن جای مناسب و اجناس مورد نظر به مرحله چیدمان میرسیم. چیدمان از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند اما موارد کلی است که انجام دادن آنها می‌تواند به شیک و زیبا بودن بوتیک شما کمک کند، این موارد عبارتند از:

  1. دیواری منحصر به فرد ایجاد کنید: دیواری را در داخل بوتیک به معرفی برند و محصول خود اختصاص دهید. برای مثال اگر می‌خواهید دکور بوتیک لباس زنانه طراحی کنید می‌توانید دیواری را با نقاشی یا پوستر لباس‌های مد و ترند یا دیوار را با رنگ و نورپردازی از سایر بخش‌های بوتیک جدا کنید. سعی کنید این دیوار بعد از ورود به بوتیک در سمت راست قرار بگیرد، چراکه تجربه نشان داده افراد پس از ورود به مغازه به سمت راست توجه بیشتری  دارند.
  2. استفاده از آینه و شیشه در دکوراسیون: آینه و شیشه‌های تمیز می‌تواند جذابیت دکوراسیون بوتیک شما را دوچندان می‌کند و در نورپردازی تاثیر مثبت داشته باشد استفاده از شیشه برای نمای مغازه در طراحی نورپردازی نمای ساختمان تاثیر عالی دارد چرا که با این کار نور طبیعی را به داخل مغازه هدایت می‌کنید.
  3. چیدمان: نظم و ترتیب در چیدمان چشم هر مشتری و مخاطبی را خیره می‌کند در چیدمان خلاقیت به خرج دهید طوری که مشتری بتواند خودش کالای مورد نظرش را بررسی کند، این کار در جلب اعتماد مشتری تاثیر دارد.
  4. استفاده از رنگ های جذاب: رنگ دکوراسیون باید با توجه به بازار هدف انتخاب شود. مثلا در یک بوتیک اسباب‌بازی فروشی نباید از رنگ‌های تیره استفاده‌ کرد، مسلماً باید از رنگ‌هایی باشد که کودکان را به داخل بوتیک بکشاند و برای آنها جذاب باشد.

دکوراسیون بوتیک مردانه با طراحی متفاوت

دکوراسیون مغازه - دکوراسیون بوتیک مردانه با طراحی متفاوت

 طراحی دکوراسیون متفاوت و به یاد‌ماندنی به شدت مشتری را جذب می‌کند، پس از آن غافل نشوید. در بوتیک مردانه، طراحی دکوراسیون شامل ویترین، نمای مغازه و فضای داخلی می شود. ویترین و نمای مغازه اولین چیزی است که در بوتیک ها به چشم مخاطب می آید، در این بخش هم باید بازار هدف و سبک کار مشخص شود. افراد بزرگسال به ویترین‌های مرتب و رسمی چیده شده با نور پردازی روشن گرایش دارند و افراد جوان به سمت ویترین‌هایی که خلاقیت در آن چاشنی طراحی شده و متفاوت از سایر ویترین‌ها است که کشیده می شوند. در ویترین‌های بوتیک مردانه می‌توانید از وسایل تزیینی که مطابق سلیقه مشتریان است، استفاده کنید. ویترین همچون یک شناسه است برای بوتیک، چراکه سبک اجناس داخل مغازه را برای مخاطب مشخص می کند. برای مانکن‌های داخل ویترین از لباس های تکراری استفاده نکنید و سعی کنید تنوع اجناس داخل مغازه را در ویترین نشان دهید.

فضای داخلی بوتیک مردانه معمولا ساده و در عین حال شیک با نورپردازی های متنوع است. چیدمان بوتیک را به صورت دوره‌ای تغییر دهید، بخش ورودی بوتیک بسیار مهم است، در این بخش با استفاده از رنگ های جذاب و نورپردازی عالی می توانید افراد را ترغیب به بازدید از تمام بخش‌های بوتیک کنید. به عنوان مثال رنگ سیاه و سفید برای بوتیک مردانه بسیار جذاب و مورد پسند است و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. انتخاب رنگ و نورپردازی به سبک لباس های موجود در بوتیک بستگی دارد، اینگونه که برای لباس‌های کلاسیک از نورپردازی روشن و برای لباس های سبک آنتیک از نورپردازی ملایم استفاده کنید.

 

دکوراسیون بوتیک زنانه با طراحی زیبا و مدرن

دکوراسیون مغازه - دکوراسیون بوتیک زنانه با طراحی زیبا و مدرن

همانطور که در دکوراسیون بوتیک مردانه هم گفته شد رنگ و نور دو مولفه مهم و هوشمندانه هستند. ویترین در بوتیک‌زنانه اولین بخش است که به چشم می خورد، پس ویترین را با اجناس شیک و متنوع و با اکسسوری ها تزیین کنید.

در طراحی داخلی بوتیک به بخش‌هایی چون قفسه‌ بندی، نور پردازی، طراحی سقف و کف، حالت قرارگیری مانکن‌ها و چیدمان توجه کنید. در بوتیک زنانه از رنگ ها می‌توانید برای مرزبندی اجناس درون قفس استفاده کنید. با طیفی از رنگ های مکمل یا متضاد به محیط تنوع ببخشید. توجه داشته باشید نورپردازی طوری نباشد که ماهیت و رنگ لباس در دید مشتری تغییر کند، مثلا با استفاده از نور آفتابی و مهتابی زیبایی بوتیک خود را دو چندان کنید.

دقت کنید اجناس به صورت منظم و ترتیب خاصی چیده شوند و تمام اجناس به راحتی در معرض دید و لمس افراد باشند، رگال‌ها و اتاق پرو را در جایی قرار دهید که مشکلی برای رفت و آمد افراد به وجود نیاید. رنگ های پرطرفدار در بوتیک‌های زنانه رنگ‌های شاد و پر انرژی مثل طلایی، آبی، صورتی و… است‌. برای طراحی  دکوراسیون در بوتیک‌‌های زنانه می‌توان از سبک‌های پر‌طرفداری چون مدرن، پاپ آرت، کلاسیک، سنتی، مینیمال و‌‌… استفاده کرد.

 

اجرای دکوراسیون مغازه و بوتیک با کناف

استفاده از کناف در طراحی سقف مغازه‌ها و بوتیک‌ها و همچنین فروشگاه‌های بزرگ، معماری و نورپردازی متفاوتی را ایجاد کرده است. امروزه طراحی سقف کاذب مغازه با کناف دارای طرح‌های مختلفی است که با طرح‌های شیک و مدرن جلوه‌گر سقف و دیوارهای بوتیک شما می‌شود. رنگ و نورپردازی به وسیله کناف را می‌توانید مطابق طراحی دکوراسیون داخلی مغازه انتخاب کنید و نور‌های مخفی در کناف، نور لازم در بوتیک را فراهم می‌کند.

در مغازه‌های بزرگ بهتر است رنگ سقف کاذب مغازه تیره باشد تا صمیمیت را به مخاطب القا کند و در مغازه‌ها و بوتیک‌های کوچک از رنگ‌ کناف روشن استفاده کنید تا کوچکی مغازه چندان به چشم نیاید و فضا بزرگ تر دیده شود. با این نوع نورپردازی و انتخاب رنگ در کنار آینه و شیشه بوتیک جذاب و بزرگی خواهید داشت.

 

برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی مغازه پوشاک چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

 بوتیک با دکوراسیون زیبا و چشمگیر می‌تواند منجر به جذب مشتری و خرید از شما و در نهایت به سوددهی منتهی شود. غیر از نکاتی که کمی قبل ذکر کردیم می‌توانید از موارد زیر نیز برای جذب مخاطب و مشتری استفاده کنید:

  • استفاده از وسایل زرق و برق دار
  • استفاده از قفسه‌های باز
  • چیدن دکوراسیون مدرن و به روز
  • فضای استراحت برای مشتری در نظر بگیرید
  • پخش موسیقی
  • استفاده از گل و گیاه های مناسب
  • سادگی را در طراحی مد نظر داشته باشید تا مشتری سردرگم نشود.
  • قرار دادن کدها یا برچسبهای QR بر روی اجناس تا مشتری به اطلاعات و قیمت محصول دسترسی داشته باشد.

چرا از سقف کناف برای سقف مغازه لباس فروشی استفاده کنیم؟

دکوراسیون مغازه -چرا از سقف کناف برای سقف مغازه لباس فروشی استفاده کنیم؟

برای طراحی سقف مغازه لباس فروشی می‌توانید انواع سقف کاذب همچون سقف کاذب PVC، سقف کاذب گچی، سقف کاذب کناف و هر نوع سقف کاذب دیگری استفاده کرد.

سقف های کاذب سقف اصلی مغازه و تمامی تاسیساتی چون سیم‌های برق کشی، مجراهای هواکش، کانال کولر و هر چیزی که در سقف به کار رفته را می‌پوشاند و فضای شیک و مدرن را ایجاد می‌کند. نور‌‌های مخفی کار گذاشته شده در کناف‌ها نیز نورپردازی را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد.

فروش تایل های سقفی کاذب با استفاده از برچسب های پیش آماده؟

دکوراسیون مغازه -فروش تایل های سقفی کاذب با استفاده از برچسب های پیش آماده؟

تایل سقف کاذب:

تایل نوعی سقف کاذب است که بسیار پر کاربرد می‌باشد و در انواع سایزها، طرح‌ها و با جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تایل معمولا برای سقف‌هایی استفاده می‌شود که بر روی آن‌ها سازه‌های عبور نموده مانند لوله های گاز، آب یا تهویه وجود دارد، حال به چند نوع پرکاربرد تایل در سقف می پردازیم.

  • تایل سقف کاذب پی وی سی:

پرکارترین نوع تایل‌ها برای سقف به شمار می‌آیند که در دو مدل رنگ شده و روکش دار به بازار عرضه می‌شوند. انواع سقف‌های کاذب پی‌وی‌سی گزینه مناسبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی، عایق در برابر صدا و حرارت هستند. این تایل‌ها با طرح‌های لوزی، بامبو، دیجیتال، ستاره مانند و… در بازار موجود می باشند.

  • تایل گچی:

در این نوع تایل ماده اصلی به کار رفته گچ می‌باشد که طرح‌های بسیار زیبایی در آن جای گرفته است. از انواع آن می‌توان به تایل گچی، حصیری، ساده، سوراخ منظم، سوراخ نامنظم و غیره اشاره کرد.

  • تایل آرمسترانگ:

نوعی تایل یکپارچه است که برای انواع محیط‌ها می‌تواند مناسب باشد، به خصوص برای محیط های تجاری و اداری.

برچسب پیش‌آماده:

برچسب‌های پیش آماده یا پیش ساخته یکی از ابزارهایی است که در کنار سایر ابزار آلات تزئینی محیط می‌توان از آن بهره برد. این برچسب‌ها از قبل ساخته و پرداخته شده اند و فقط زحمت نصب آن بر عهده شما می باشد و شما می‌توانید بر‌حسب سلیقه انواع مختلف آن را سفارش دهید.

انتخاب اینکه کدام گزینه یعنی تایل یا برچسب پیش ساخته برای سقف فروشگاه شما مناسب است کاملا به سلیقه شما،  بودجه و محیط بستگی دارد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این عوامل دست به انتخاب بین این دو گزینه برای زیبا کردن سقف فروشگاه تان بزنید.

نکاتی درباره دکوراسیون مغازه

دکوراسیون مغازه - نکاتی درباره دکوراسیون مغازه

دکوراسیون مغازه‌ها اصولا جزو مواردی محسوب می‌شوند که می‌توانند مشتری را تحت تاثیر برای خرید قرار دهند، پس در طراحی دکوراسیون مغازه همواره نیاز است یک سری نکات ریز و درشت را برای جلب توجه مشتریان مورد توجه قرار داد که به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

نکته اول: اولین نکته توجه به جزئیات طراحی است و باید تلاش شود اجناس طوری چیده شوند که مشتری را بیشتر جذب کنند. چیدمان مناسب خود باعث حضور بیشتر مشتریان در مغازه می‌شود.

نکته دوم: با استفاده از نوع چیدمان کوشش کنید تا پیامی را به مشتری انتقال دهید. پس در این مسیر می‌توانید از نورپردازی نیز بهره ببرید.

نکته سوم: از اجناس خاص و به خصوص مغازه خود در ویترین استفاده کنید تا علاوه بر جلب توجه مشتری، مشتریانی که در پی یافتن مغازه شما هستند بتوانند به آسانی و با این ویترین خاص مغازه تان را پیدا کنند.

نکته چهارم: اگر به دنبال خاص‌تر جلوه دادن ویترین و مغازه تان هستید می‌توانید از هنر نقاشی نیز در کنار دکوراسیون استفاده کنید.

نکته پنجم: به کفپوش‌ها دقت کنید! کفپوش مغازه شما همواره در معرض سایش و مواد شوینده برای نظافت قرار دارد، پس مهم است علاوه بر دقت به زیبایی کفپوش‌ها به مرغوب و مقاوم بودن جنس آن نیز توجه شود.

نکته ششم: اجناس را طوری سازمان دهید که مشتریان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و با دید کاملا واضح بتوانند آن را نظاره کنند.

نکته هفتم: مغازه شما همواره باید تفاوت فاحشی با ویترین مغازه‌های دیگر من جمله مغازه‌های همسایه داشته باشد تا علاوه بر تمایز مغازه، اجناستان نیز خاص تر به نظر برسد.

نکته هشتم: معجزه نورپردازی را از یاد نبرید! نورپردازی می‌‌تواند مزایای بسیاری چه برای مغازه‌های کوچک مقیاس و چه برای مغازه‌های بزرگ مقیاس داشته باشد. اگر شما صاحب مغازه کوچکی هستید با نورپردازی می‌توانید مغازه تان را دلباز‌تر، روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه دهید. می‌توانید برای این کار از لامپ های LED بهره ببرید.

نکته نهم: برای روزهای خاص و مهم ویترین و دکوراسیون منحصر به فرد و متناسب با آن مناسبت خاص بچینید تا علاوه بر ایجاد تنوع، ارتباط صمیمانه‌تری را نیز با رهگذران برقرار کنید. مثلا برای روزهای خاصی مانند روز عشاق، عید نوروز، کریسمس و می‌توانید از این ایده استفاده کنید و بدرخشید.

نکته دهم: استفاده از نمایشگر برای معرفی اجناس داخل مغازه می‌تواند مفید واقع شود.

نکته یازدهم: برای چیدمان دیزاین و ویترین به فصلی که در آن هستید نیز توجه کنید و متناسب با آن تم و رنگ را انتخاب کنید.

مثلا در فصل زمستان برای فروش لباس‌های زمستانی ویترین و دکوراسیون‌ ای را طراحی کنید که با این فصل هم خوانی داشته باشد.

نکته دوازدهم: برای بهتر جلوه کردن لباس‌ها بهتر است از ارتفاع مغازه استفاده کنید.

چرا بخش‌هایی از فروشگاه لباس نیاز به بازسازی ساختمان دارد؟

علت‌های بی‌شماری برای بازسازی بخش هایی از ساختمان فروشگاه لباس وجود دارد که می‌توان به چند مورد آن ها که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند اشاره کرد:

  • فرسایش بخش‌هایی از ساختمان فروشگاه: همه مصالح مورد استفاده از عمر مفیدی برخوردار هستند که پس از سپری کردن این عمر مفید لازم است اقدام به تعویض یا تعمیر آن کنیم.
  • ایجاد تنوع: در برخی موارد دیگر دکوراسیون و مدل ساختمانی جذابیت سابق را برای جلب توجه و نظر مشتری را ندارند، پس لازم است بخش هایی از ساختمان را بازسازی و تنوع بصری را برای مخاطب تنوع‌ طلب فراهم کنیم.
  • ایجاد فضای خاص با بازسازی خانه در فروشگاه‌های لباس همواره اهمیت دارد که فضاهای خاصی برای قرار دادن طبقه‌ها، ویترین، مانکن، آویز لباس و… در فروشگاه وجود داشته باشد و به جذب مشتری کمک شایانی کند. پس اگر مغازه شما فاقد آن است و یا فضاهای خاص تکراری شده اند نیاز است اقدام به بازسازی کنید تا بتوانید جلوه‌های تازه‌ای را برای مغازه تان و در معرض دید قرار دادن لباس‌ها ایجاد نمایید.

بازسازی دیوارهای مغازه

دکوراسیون مغلزه -بازسازی دیوارهای مغازه

یکی از اجزای پر‌اهمیت در تمام مغازه‌ها دیوارها هستند، دیوارها علاوه بر تعیین حریم مغازه، کمک می‌کنند تا اجناس و کسب و کار شما به خوبی دیده شوند. پس لازم است هر از چند گاهی از نظر کیفی و بصری دیوارهای مغازه را مورد بازسازی قرار دهید. برای مثال اگر شما فروشنده جنس خاصی هستید یا رنگ‌های خاصی را همواره برای اجناس دارید دیوار تان را نیز متناسب با آن دیزاین و رنگ آمیزی کنید. یا اگر دیوارتان  دچار مشکلی کیفیی شده است مانند ریختن بخشی از گچ آن یا ترک خوردگی لازم است سریعا برای بازسازی آن اقدام کنید. چراکه در نظر مشتری این گونه دیوارها تاثیر منفی می گذارند و نتایج نامطلوبی را نیز برای کسب و کارتان به همراه می آورند.

حتی اگر چندین سال است که پوشش دیوارها را تغییر نداده اید بهتر است در آن تغییر ایجاد کنید تا مغازه‌تان را از حالت یکنواختی بیرون بیاورید و فضای بهتری را برای مشتری ایجاد کنید. در این مسیر می‌توانید از انواع کاغذهای دیواری، ام دی اف و چوب‌کاری، نورپردازی و کناف کاری و بسیاری موارد دیگر کمک بگیرید.

سقف مغازه بعد از بازسازی

دکوراسیون مغازه - سقف مغازه بعد از بازسازی

از آن جایی که سقف نیز مانند دیوارها می‌تواند باعث جلب توجه شود، بازسازی آن نیز خالی از لطف نیست. این در حالی است که بسیاری از مغازه‌داران سقف را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در دکوراسیون و دیزاین از یاد برده‌اند. برای بازسازی سقف شما می‌توانید متناسب با سلیقه و طرحی که مورد نظرتان است از انواع سقف کاذب مغازه که از انعطاف پذیری بالایی در طراحی برخوردار هستند استفاده کنید که با توجه به نوع مغازه و اجناس این طراحی ها متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال اگر شما مغازه آرایشگری دارید و سقف‌تان سقفی ساده است، می‌توانید با استفاده از طراحی سقف کاذب کنافی و نورپردازی ابزارآلات اصلی حرفه خود مانند شانه و قیچی را به صورت بزرگ و جذاب روی سقف طراحی کنید. این کار هم جنبه بصری را به خوبی تامین می‌کند و هم محیط را دلنشین، جذاب و چشم نواز می‌نماید. شما با این کار حرفه ای و متفاوت در بین هم صنفی خود به نظر می‌رسید.

نورپردازی فروشگاه

دکوراسیون مغازه - نورپردازی فروشگاه

نورپردازی در فروشگاه‌ها می‌توانند از عوامل مهمی محسوب شود که بر میزان فروش و احساس مشتریان هنگام حضور در فروشگاه شما تاثیر می گذارد. بر همین اساس بهتر است برحسب معیار سادگی، نورپردازی فروشگاهتان را طراحی کنید.

برای نورپردازی فروشگاه ها معمولا سه دسته بندی باید مورد توجه قرار بگیرند:

 دسته اول: نورپردازی فروشگاه‌های کوچک مقیاس:

 در این مدل هدف از نورپردازی علاوه بر جذب مشتری، نور رسانی به همه نقاط و تمرکز بر روشن شدن محیط است.

دسته دوم: نورپردازی فروشگاه‌های متوسط مقیاس: معمولا فروشگاه‌های لباس در این دسته قرار می‌گیرند و مهم‌ترین هدف تاکید بر محصول و جلب نظر مشتری می‌باشد. در این دسته باید میزان روشنایی که بر محصول تاکید دارد و روشنایی عمومی فروشگاه با هم تعادل داشته باشند. به طور مثال وقتی از نورپردازی استفاده می کنید، این نورپردازی به گونه‌ای نباشد که باعث شود رنگ ها یا طرح‌های روی لباس محو به نظر برسد، در کل تعادل را رعایت کنید.

دسته سوم: فروشگاه‌های بزرگ مقیاس: فروشگاه‌های بزرگ مقیاس معمولا به برندها و یا کسب و کارهای بزرگ اختصاص دارند و هدف از نورپردازی در این نوع فروشگاه‌ها، هدایت درست و صحیح مشتریان به سمت محصولات جدید و بهترین محصول است. یعنی از نورپردازی به عنوان ابزاری غیر مستقیم برای جلب توجه و نظر مشتری استفاده می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت نورپردازی در هر کسب و کاری اگر به شیوه اصولی و صحیح مورد استفاده قرار گیرد اثرات مثبتی را در رونق و جذب مشتری خواهد داشت، اما در این امر افراط نکنید که چشم مشتری را آزار داده و او را خسته کند.

به طبقه زیر همکف بوتیک می‌رویم

طبقه زیر همکف بوتیک، درواقع همان زیرزمین فروشگاه است که اکثر فروشندگان از آن به عنوان فضایی برای ذخیره و انبار لباس استفاده می‌کنند. برخی فروشندگان خلاق نیز در کنار اختصاص دادن بخشی از آن به ذخیره اجناس، بخش دیگر را هم با طراحی کردن و افزودن قفسه‌ها به فروشگاه اصلی خود اضافه می‌کنند. طبقه زیر همکف معمولا پتانسیل‌های ویژه‌ای برای طراحی و جذب مشتری دارد. مانند راه پله آن، که می‌توان با طراحی خلاق و چشم نواز مشتری را به سمت طبقه زیرین هدایت نمود.

سخن آخر

دکوراسیون مغازه شما در واقع جلوه اجناسی است که در آن می‌باشند و می‌تواند به بهترین نحو ممکن علاوه بر تبلیغ، مشتریان را به داخل فروشگاه شما هدایت کند. برای داشتن بهترین دکور شما نیازمند افراد با تجربه هستید که بتوانند در این امر شما را به مناسب ترین روش یاری نمایند. شرکت کیان دکور با داشتن طراحان و مجریان متخصص و استفاده از متریال مرغوب و درجه یک می‌تواند آسودگی خاطر را برای شما در امر دکوراسیون به ارمغان آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 19 =