سقف کاذب اغلب سقف ثانویه‌ای است که در زیر سقف اصلی به کمک طناب یا تسمه آویزان می‌شود از اینرو به سقف آویخته یا سقف معلق معروف هستند. این نوع سقف‌ها از طیف وسیعی از مواد مانند سقف کاذب گچ پاریس (POP)، تخته گچ، ورق‌های آزبست، تخته خرده چوب، پانل آلومینیومی، چوب و غیره ساخته می‌شوند . این سقف‌ها معمولاً در حداقل فاصله‌ی ۸ اینچ تا سقف اصلی نصب می‌شوند. آنها به اندازه کافی تنوع دارند و در خانه‌ایی با هر اندازه ساخته می‌شوند. سقف‌های کاذب و کناف‌کاری‌ سقف ها نیاز به نگهداری شدیدی ندارند و مراقبت و نگهداری از بیشتر پانل و تایل سقف کاذب آسان است و برای تمیزکاری سقف کاذب، نیاز به گردگیری و استفاده از محلول تمیز کننده‌ی ملایم دارند. برخی از تولید کنندگان هر چهار ماه یکبار تمیزکاری را توصیه می‌کنند. در این مطلب به نحوه تمیز کردن سقف کاذب می‌پردازیم.

انواع مختلف سقف کاذب مانند سقف کاذب POP یا سقف کاذب چوبی ، سقف کاذب گچی ، سقف کاذب ام دی اف، تایل سقف کاذب  و… می باشند. همچنین از دیوار کاذب کناف نیز برای زیبایی و بازسازی خانه استفاده می شود.

نحوه تمیز کردن سقف کاذب

نحوه تمیزکاری سقف کاذب چگونه است؟

مرحله ۱

پارچه‌هایی را زیر سقف پهن کنید تا از ریختن گرد و غبار به روی زمین یا لوازم اتاق جلوگیری کنید. قبل از تمیز کردن از عینک ایمنی و ماسک ضد گرد و غبار استفاده کنید.

 

مرحله ۲

سقف را با یک نازل و برس نرم جاروبرقی کنید تا هرگونه کثیفی یا زباله را از بین ببرید. یکی دیگر از گزینه‌ها این است که سقف را با پر یا گردگیر استاتیک گردگیری کنید، اما از گردگیرهای با کیفیت پایین اجتناب کنید زیرا ممکن است روی سقف‌های بافت‌دار گیر کنند.

مرحله ۳

یک پارچه یا اسفنج بدون پرز را با آب گرم خیس کنید و آن را خوب فشار دهید. کاشی‌های سقف کاذب را به آرامی تمیز کنید تا گرد و خاک یا گرد و غبار کمی از بین برود. برای کثیفی‌های سنگین‌تر مانند گریس یا نیکوتین، محلول ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ملایم را در ۱ گالن آب گرم مخلوط کنید. یک پارچه را در محلول فرو کنید و آن را خوب فشار دهید. سقف را با پارچه‌ی نم‌دار پاک کنید. پس از تمیز کردن، کاشی‌ها را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کرده و بگذارید خشک شوند.

 

مرحله ۴

لکه‌های سخت باقی مانده را با یک اسفنج ملامین خشک پاک کنید. از مالش زیاد خودداری کنید تا به کاشی‌های سقف آسیب وارد نشود.

هشدار

در بالاترین پله نردبان نایستید. هنگام کار روی نردبان، کودکان و حیوانات خانگی را از منطقه دور کنید.

هشدار

از خیس کردن صفحات سقف با آب یا محلول تمیز کننده خودداری کنید.

 

نحوه تمیز کردن سقف کاذب طراحی شده و تزئینی

تمیزکاری سقف کاذب -نحوه تمیز کردن سقف کاذب طراحی شده و تزئینی

تمیز کردن سقف طراحی شده و تزئینی با طراحی نورپردازی دیوار فقط با استفاده از دستمال مرطوب ممکن است و نمی‌توان برای تمیزکاری از شوینده‌ها استفاده کرد. سقف کاذب نیز مثل سقف اصلی نیازمند رنگ زدن و تعمیر است، بنابراین اگر رنگ این نوع سقف کدر شده است، بهتر است آن را رنگ‌آمیزی کنید. این نوع سقف دارای حساسیت خیلی کمتری است و با رعایت نکات تمیزکاری و نظافت بموقع می‌توانید عمر آن را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

برای تمیز کردن این نوع سقف، در ابتدا باید گردگیری را انجام دهید و سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و مرطوب لکه‌های موجود بر روی سقف را پاک کنید. به هیچ عنوان نباید از لوازم خشک و خشن که آسیب زیادی به سقف و ساختار آن وارد می‌کنند برای تمیزکاری استفاده کنید.

 

اهمیت نظافت سقف کاذب

تمیزکاری سقف کاذب - اهمیت نظافت سقف کاذب

اکثر مردم حتی به تمیز کردن سقف خود فکر نمیکنند یا به خودشان زحمت نمی‌دهند، زیرا ممکن است فکر نکنند که تمیز نگه داشتن آنها مهم است. با این حال، مانند هر منطقه دیگری از خانه، سقف شما نیز نیاز به عشق و مراقبت ملایمی دارد تا بهترین و درخشان‌ترین ظاهر خود را داشته باشد. در حقیقت، سقف شما می‌تواند به عنوان محلی برای رشد میکروب‌های مضر، خاک و زباله عمل کند و این مشکل فقط با گذشت زمان افزایش می‌یابد. سقف‌های کاذب نیز مثل دیگر بخش‌های منزل، به تعمیر یا نظافت نیاز دارند. در صورتی که این نوع سقف‌ها به طور مستمر نظافت و تمیز شوند، عمر آنها بسیار بیشتر شده و در نتیجه هزینه‌های زیادی برای شما ایجاد نخواهند کرد. خیلی وقتها تمیز کردن نادرست سقف‌های کاذب چوبی باعث خراب شدن آنها شده است؛ بنابراین برای تمیز کردن این نوع سقف‌ها بهتر است فقط از دستمال مرطوب استفاده کنید. توجه داشته باشید که سقف‌های کاذب به هیچ عنوان نباید با آب تمیز شوند چون آب آسیب جدی به ساختار سقف وارد می‌کند. برای افزایش طول عمر سقف، معمولاً از جاروبرقی برای گردگیری استفاده می‌شود.

 

نحوه تمیز کردن سقف کاذب کنار و رابرتس

تمیزکاری سقف کاذب -نحوه تمیز کردن سقف کاذب کنار و رابرتس

این نوع سقف‌های کاذب کنار و رابرتس نباید در معرض آب قرار بگیرند و به همین خاطر باید با دقت بیشتری تمیز و نگهداری شوند. اگر از آب برای تمیزکاری سقف گچی استفاده کنید، کیفیت آن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. بهترین گزینه برای تمیز کردن این نوع سقف‌ها، استفاده از جاروبرقی است. با توجه به اینکه زیبایی هدف اصلی سقف کاذب زیباتر کردن فضای اتاق است، با استفاده‌ی غلط از وسایل شوینده و شستشوی نامناسب، ممکن است آسیب‌های جدی به آن وارد شود. برای تمیز کردن سقف، حتماً ماسک بزنید. ممکن است آلودگی‌هایی همانند لکه‌های چربی و گرد و غبار بر روی سقف گچی ایجاد شده باشند، برای تمیز کردن آنها در ابتدا باید از جاروبرقی و دستمال مرطوب استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =