بازسازی راه پله های قدیمی

ساختمان‌های مسکونی، تجاری و هر نوع ساختمانی دارای بخش‌های مختلفی هستند که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن راه‌پله می‌باشد. راه‌پله‌ها در ابعاد و اند ازه‌های مختلفی تولید می شوند که پس از گذشت چند سال از ساخت آن ها نیاز به بازسازی دارند. در زمان بازسازی خانه ، بارسازی راه‌پله‌های قدیمی نیز شامل می شود. علاوه بر اینکه لق بودن و صداهای اضافه پله را از بین می‌برد، به زیبایی ساختمان‌ها بسیار کمک می‌کند.

پس اگر راه‌پله شما نیاز به بازسازی و نو شدن دارد، سریعاً برای آن اقدام کنید چرا که امکان آسیب رسیدن به افراد وجود دارد. در ادامه شما را با تمام مواردی که در بازسازی راه‌پله‌های قدیمی موردنیاز است، آشنا خواهیم کرد.

طراحی و دکوراسیون منازل

زیبایی محیط زندگی و استراحت بسیار مهم است زیرا افراد بیشتر زمان روز و زندگی خود را در این مکان می‌گذرانند پس طراحی دکوراسیون داخلی آن به‌گونه‌ای باشد که آرامش و آسایش را به فرد منتقل کند.

امروزه طرح‌ها و دکوراسیون‌های مختلفی را برای ساخت منازل به کار می‌گیرند که هارمونی رنگ‌ها و کنار هم قرارگرفتن بخش‌های مختلف ساختمان، محیطی زیبا و راحت را برای افراد به ارمغان می‌آورد. البته ساختمان‌های قدیمی نیز به‌راحتی بازسازی می‌شوند و می‌توان با مراجعه به شرکت آشینه به بازسازی کل ساختمان و یا بخش‌هایی از آن با قیمت مناسب پرداخت.

توصیه ما این است که سعی کنید، از طراحی‌های روز دنیا غافل نشوید و محیط زندگی‌تان را با استفاده از طراحی و دکوراسیون منازل زیباتر از گذشته کنید. برای این کار نمونه کارهای مختلف شرکت را بررسی کنید و هرآنچه که مطابق با خواسته و سلیقه شماست را انتخاب کنید.

در طراحی راه‌پله توجه به استحکام، زیبایی و … ضروری است زیرا رفت‌وآمد اعضای خانواده و یا مشتریان از طریق راه‌پله انجام می‌گیرد.

 

تعمیر و بازسازی راه‌پله‌های قدیمی

بازسازی راه پله - تعمیر و بازسازی راه‌پله‌های قدیمی

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز ذکر شد، راه‌پله بخش مهمی از ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید که علاوه بر مرتبط کردن قسمت‌های مختلف یک ساختمان، محل رفت‌وآمد افراد است که ایمنی و محکم بودن آن ها بسیار مهم است.

زیبایی راه‌پله یکی از مواردی است که در نمای داخلی ساختمان و دکوراسیون آن موردتوجه است پس اگر پله‌های شما از لحاظ فرم و رنگ به‌هم‌ریخته‌اند، حتماً برای بازسازی اقدام کنید زیرا تأثیر بسزایی در زیبایی ساختمان دارند.

بازسازی پله شامل بخش‌های مختلفی از پله است که هرکدام را می‌توان به‌صورت جداگانه انجام داد. با مراجعه به یک شرکت معتبر در زمینه بازسازی می‌توانید دراسرع‌وقت و با قیمتی مناسب هرکدام از تعمیرات مربوط به راه‌پله خود را انجام دهید.

 

چرا باید راه‌پله‌های قدیمی را بازسازی کرد؟

ساختمان‌ها پس گذشت مدتی از زمان ساختشان نیاز به بازسازی دارند و این امر به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی قطعات و مصالح به‌کاررفته در بخش‌های مختلف ساختمان است. راه‌پله‌ها یکی از بخش‌های پر رفت‌وآمد ساختمان هستند که زمان بازسازی آن ها زودتر فرامی‌رسد.

به دلیل اینکه افراد مختلفی برای رفت‌وآمد از راه‌پله استفاده می‌کنند، در صورت نیاز به تعمیر باید سریعاً اقدام کنید زیرا احتمال سقوط وجود دارد. در ادامه برخی از انواع بازسازی و تعمیر راه‌پله را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

رفع صدای جیرجیر راه‌پله‌های فرش شده

بیشتر خانواده‌های ایرانی راه‌پله‌ها را با موکت یا فرش می‌پوشانند تا علاوه بر افزایش زیبایی، از سرخوردن افراد بر روی پله‌ها خودداری شود زیرا پله‌ها با سرامیک، سنگ و دیگر کف‌پوش‌ها پوشیده می شوند که احتمال سرخوردن بر روی آن ها زیاد است. این امر در خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، بسیار به چشم می‌آید.

با انجام همه این موارد و کاهش میزان سرخوردگی افراد بر روی پله‌ها نمی‌توان از جیرجیر کردن راه‌پله‌ها جلوگیری کرد. در بازسازی راه‌پله‌های قدیمی می‌توان به‌راحتی این کار را انجام داد.

برای رفع صدای پله‌ها نیاز نیست که فرش‌ها و یا موکت‌هایی که با چسب به راه‌پله چسبانده شده‌اند را جدا کرد. در بازسازی چنین راه‌پله‌هایی با راه‌رفتن بر روی پله‌ها محل تولید صدا که معمولاً با ایجاد یک شکاف همراه است، را پیدا می‌کنند. پس از پیداکردن محل موردنظر به کمک ابزار مخصوص می‌توان پله‌ها را تعمیر کرد.

با این کار هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند چرا که نیازی به کندن فرش و موکت نیست و همچنین زمان تعمیر بسیار سریع‌تر می‌شود زیرا به کمک بسته‌های خاص تعمیر بدون دسترسی به قسمت زیرین راه‌پله انجام می‌شود.

رفع لق شدگی کف پله

یکی از مواردی که تقریباً برای همه راه‌پله‌ها اتفاق می‌افتد، لق شدن کف پله‌ها است که در صورت بی‌توجهی به آن خطرات زیادی را به بار خواهد آورد. لق شدن پله‌ها در اثر موارد متعددی رخ می‌دهد که یکی از دلایل آن را می‌توان فاصله افتادن بین دیوار و کف پله دانست.

برای رفع این مشکل راه‌پله به طور کامل بررسی شود تا هرگونه شکاف و ایراد آن پیدا شود و سپس برای بازسازی پله و تعمیر آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد. انجام بازسازی ساختمان و قسمت‌های مختلف آن زمانی به نتیجه مطلوب ختم می‌شود که یک تیم حرفه‌ای و کاربلد این کار را انجام دهد.

رفع شکستگی پله

پله‌ها از هر جنسی که باشند، در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند. یکی از مواردی که بازسازی راه‌پله‌های قدیمی را حتمی می‌کند، شکستگی پله است که علاوه بر این که برای افرادی که از این پله برای عبور و مرور استفاده می‌کنند، خطرناک است جلوه‌ای زشت ایجاد می‌کند.

پس اگر پله‌ای در داخل ساختمان و محیط زندگی یا کار شما دچار شکستگی شده است، آن را بازسازی کنید زیرا بر دکوراسیون داخلی تأثیر منفی می‌گذارد.

برای رفع شکستگی پله باید مراحل و موارد مختلفی را با دقت انجام داد تا نتیجه کار همانی باشد که می‌خواهید. اندازه‌گیری باید دقیق انجام گیرد تا مناسب‌ترین کفی پله را برای آن انتخاب کرد.

باید بررسی کنید که آیا آسیب سطحی است و یا به دلیل فرسودگی چوب می‌باشد که در این صورت باید لایه‌های زیرین نیز مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز بازسازی آن قسمت‌ها نیز انجام بگیرد.

پس از اندازه‌گیری، باید کفی شکسته پله را از آن جدا کرد. البته اگر موکت یا فرش به کفی پله چسبیده است، آن را جدا کنید.

حال کفه چوبی را که انتخاب کرده‌اید، بر اساس اندازه‌گیری‌هایی که از قبل صورت‌گرفته است، کفی بر روی پله نصب می‌شود. برای این کار یا از نمونه‌های آماده استفاده می‌گردد و یا اینکه می‌توان با داشتن ابعاد نسبت به برش چوب اقدام کرد. ابعاد را چند بار به‌صورت دقیق به دست آورید و سپس دست به برش بزنید.

پس از انجام تمام این موارد و برش کفی مناسب برای پله، باید آن را با چسب و پیچ به طور کامل محکم کرد. البته باید دقت کنید، برای آن که کفی به بهترین شکل و محکم شود و به پله بچسبد باید یک شبانه‌روز از تردد روی این پله جلوگیری به عمل آید.

نکته مهم در بازسازی پله توجه به رنگ‌های انتخاب شده است که باید شباهت زیادی با رنگ قدیمی پله و دیگر اجزای آن داشته باشد تا نما و زیبایی پله حفظ شود.

 

انواع پله از نظر شکل و کاربرد

بازسازی راه پله - انواع پله از نظر شکل و کاربرد

پله‌ها را بر اساس شکل ظاهری، کاربرد و مصالح سازنده آن ها در گروه‌های جداگانه‌ای دسته‌بندی می‌کنند که ما در این قسمت پله‌ها را از نظر شکل ظاهری و کاربرد مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پله‌ها را برای کاربردهای گوناگونی طراحی و استفاده می‌کنند که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

  •       پله‌های به‌کاررفته در طبقات
  •       پله‌های دکوری
  •       پله‌های بیرونی
  •       پله‌های در ورودی ساختمان‌های مختلف
  •       پله‌های مربوط به حیاط
  •       پله‌ها در خانه‌های دوبلکس، تریپلکس و …

از نظر شکل ظاهری دسته‌بندی گسترده‌تری دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن ها اشاره کرده‌ایم:

   ۱.  پله مستقیم:

پله‌های مستقیم را در مکان‌هایی که فضای کافی وجود دارد، استفاده می‌کنند. در ساخت این پله‌ها شما حرکت‌های مارپیچی و یا تاب و پیچ مشاهده نخواهید کرد. شکل ظاهری این نوع پله مستطیلی است که در زمان انتخاب آن باید پله‌ای انتخاب کنید که استانداردهای لازم را دارا می‌باشد.

پله مستقیم دارای انواع مختلفی است که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد تا در زمان بازسازی راه‌پله‌های قدیمی بهترین انتخاب را داشته باشید.

  •   پله مستقیم یک‌طرفه: این نوع پله از طول بیشتری برخوردار است که همین ویژگی گاهی سبب خستگی افراد می‌شود. پله مستقیم یک‌طرفه دارای پاگرد برای استراحت است.
  •   پله مستقیم دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو: این نوع از پله مستقیم بیشترین استفاده و کارایی را دارد که برای جلوگیری از خستگی افراد، پس از یک ردیف پله دارای پاگرد است و پس از آن ردیف دیگر پله آغاز می‌شود.
  •   پله مستقیم دوطرفه دارای دو پاگرد و سه بازو: از این نوع راه‌پله بیشتر در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود که ۲ ردیف پله با عرض کم و ۱ ردیف پله با عرض زیاد در ساخت آن به کار می‌رود.
  •       پله مستقیم سه طرفه دارای دو پاگرد و سه بازو: اگر حدفاصل بین طبقات زیاد است و برای ساخت پله فضای چندانی وجود ندارد، استفاده از این نوع پله توصیه می‌شود.

هرکدام از پله‌های زیر اگر دارای عیب و ایرادی هستند، ما در تیم مهندسی خود با قیمتی مناسب و طرح‌هایی جذاب به بازسازی پله‌های قدیمی خواهیم پرداخت.

     ۲. پله دارای پیچ و تاپ:

در مقابل پله مستقیم، این نوع پله قرار دارد که با هر مقدار فضایی همخوانی دارد. این نوع پله دارای دو مدل پله با پیچ قائم و پیچ تزئینی است.

      ۳.  پله مدرن:

پله‌های مدرن با دکوراسیون داخلی ساختمان‌های امروزه بسیار همخوانی دارد و از ایده‌های مختلفی در ساخت آن استفاده می‌شود. اگر با کمبود فضا روبه‌رو هستید، از فضاهای مختلف این نوع پله برای کتابخانه، کمد و … استفاده می‌شود. در ساخت پله‌های مدرن امکان استفاده از متریال‌های مختلف و گوناگون وجود دارد که با به‌کارگیری درست آن زیبایی را برای ساختمان به ارمغان خواهد آورد.

    ۴. راه‌پله چوبی:

  1. متریال چوب زیبایی خاصی دارد که راه‌پله‌هایی چوبی نیز این جلوه زیبا را در خود حفظ کرده‌اند. اگر در ساختمان از این نوع راه‌پله استفاده کرده‌اید، از بازسازی و تعمیرات دوره‌ای پله‌ها غافل نشوید زیرا اگر در نگهداری آن ها خوب عمل نکنید، آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌شود.

 

تزئین پله‌های قدیمی

بازسازی راه پله - تزئین پله‌های قدیمی

پله‌ها بخش مهمی از ساختمان هستند که با بازسازی و تزئین آن ها دکوراسیون داخلی را زیباتر خواهید کرد. برای تزئین پله‌های قدیمی راه‌های زیادی وجود دارد که قیمت بازسازی ساختمان را کم و قابل‌ اجرا می کند. استفاده از گلدان، استیکر، رنگ و … در کنار ایده‌های خلاقانه زیبایی پله‌ها را تضمین می‌کند.

همه این موارد به سلیقه و نظر شما و همچنین دکوراسیون ساختمان بستگی دارد که تزئین پله‌ها زیبایی و جلوه‌ای خاص را ایجاد می‌کند پس از این امر غافل نشوید.

تزئینات نرده

نرده یکی از اجزای جدانشدنی از پله است که سبب حفظ ایمنی آن می‌شود. زیبایی نرده کاملاً بر پله‌ها تأثیرگذار است که با انجام تزئینات نرده به کمک کاغذ دیواری‌های شیک، رنگ‌آمیزی، شمع و … می‌توان آن را زیباتر از همیشه جلوه داد.

نرده‌ها را از جنس‌های مختلفی می‌سازند که برای تزئین آن می‌توان از ایده‌هایی متناسب با محیط و نوع کاربرد پله استفاده کرد. درهرصورت بازسازی پله با تزئین نرده زیباتر خواهد شد.

کلام پایانی

در بازسازی ساختمان باید به راه‌پله‌ها و تزئینات آن توجه داشت زیرا بخش مهمی به‌حساب می‌آیند. همچنین امکان لق شدگی، جیرجیرکردن، شکستگی و … وجود دارد که با بازسازی پله‌های قدیمی توسط شرکت معتبر نه‌تنها این مشکلات رفع خواهد شد، بلکه زیبایی منحصربه‌فردی نیز پیدا می‌کند. در این مطلب به طور کامل به بررسی بازسازی راه‌پله پرداختیم که امیدواریم موردتوجه شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

تماس بگیرید

09126214611