انواع سقف پیش ساخته چیست؟ سقف‌ها یکی از اجرای اصلی و بسیار مهم هر ساختمانی هستند که کاربردهای مهمی مانند جلوگیری از نفوذ برف و باران، تابش مستقیم نور آفتاب، وزش باد و غیره دارند و میتوان گفت در داشتن زندگی آرام و حفظ جان افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند. امروزه در دنیای مدرن، همانند دیگر حوزه‌ها، اصول و استانداردهای ساختمان سازی نیز دچار تغییرات و تحولات اساسی شده‌ و سبک ساخت ساختمان‌ها به سمت سبک سازی در حرکت است. سقف‌ها به عنوان بخش بسیار مهمی از ساختمان سازی و معماری و یکی از اصلی‌ترین اجزای یک ساختمان، از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه اغلب سقف‌ها به شیوه‌ی سبک سازی تولید می‌شوند. با این شیوه، سقف‌هایی به نام سقف‌های پیش ساخته تولید می‌شوند.

 سقف پیش ساخته نوعی سقف است که در محیط کارگاهی ساخته شده و سپس به محل اجرا ارسال می‌شود. سپس پانل ها یا خرپاها در محل مونتاژ می‌شوند و عملیات اجرای سقف آغاز و سقف نصب می‌شود. این نوع از سقف‌ها سال‌ها برای ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما اخیراً برای منازل مسکونی نیز بسیار رایج شده‌اند. در ادامه مطلب، به معرفی، مزایا و معایب و انواع سقف پیش ساخته پرداخته شده است.

سقف پیش ساخته چیست؟

سقف پیش ساخته چیست؟

همان طور که گفته شد، سقف‌ها از اجزای اصلی و بسیار مهم هر ساختمانی هستند که به همراه دیوارها بار اصلی ساختمان را بر عهده دارند. از گذشته تا به امروز، انواع مختلفی از سقف‌ها مانند سقف کناف، سقف کاذب و غیره در ساختمان‌ها اجرا می‌شوند. یکی از جدیدترین سقف‌ها، سقف پیش ساخته است که در راستای سبک سازی ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. سقف‌های پیش ساخته به سقف‌هایی گفته می‌شود که در یک محیط اولیه مانند کارگاه و یا کارخانه طراحی و تولید شده و سپس در یک محیط ثانویه که همان محل نصب و اجرای سازه است، مونتاژ می‌شوند. این سقف‌ها انواع مختلفی دارند. انواع سقف پیش ساخته کاربردهای مختلف فراوانی را شامل می‌شود. سقف‌های پیش ساخته نوعی متریال ساختمانی جدید و نوین هستند که با توجه به کاربرد‌ها و مزایایی که دارند، جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی و سنگین وزن ساختمانی شده‌اند. در منازل مسکونی، علاوه بر سقف‌های پیش ساخته، از دیوارهای پیش ساخته نیز می‌توان بهره برد.

انواع سقف پیش ساخته

انواع سقف پیش ساخته

همان طور که گفته شد، سقف‌های پیش ساخته انواع مختلفی دارند. انواع سقف پیش ساخته را می‌توان در سه گروه کلی دسته‌بندی کرد. این سه گروه عبارتند از: سقف‌‌های پیش ساخته lsp، سقف‌های پیش ساخته هالوکور یا بتنی و سقف‌های پیش ساخته کامپوزیت یا ساندویچ پانل.

سقف‌ پیش ساخته LSP

این نوع از سقف‌های پیش ساخته از فولاد و بتن سبک ساخته می‌شوند و به تمامی مراحل ساخت این مدل سقف، به طور کامل در کارگاه انجام می‌شود و سپس برای اجرا به محل نصب و اجرا انتقال داده می‌شود. به طور کلی هر متر مربع از سقف های LSP دارای ۸۰ کیلوگرم وزن است که وزن کلی سازه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داده و از این طریق موجب افزایش عمر مفید سازه‌های ساختمانی می‌شود.   از مهم‌ترین مزایای سقف‌های lsp می‌توان به سبک بودن و کاهش وزن سازه و همچنین نیاز نداشتن به قالب‌بندی، آرماتور بندی و بتن‌ریزی و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت و ساز اشاره کرد. علاوه بر این، میزان لرزش و ارتعاش نیز در این سقف‌ها بسیار کم‌تر است.

سقف پیش ساخته هالوکور یا بتنی

دومین مدل از انواع سقف پیش ساخته، سقف‌های پیش ساخته هالوکور یا بتنی هستند. این مدل سقف‌ها نیز بسیار سبک وزن بوده و تا حدود ۴۰ درصد از وزن تحمیلی به سازه را می‌تواند کاهش دهد. علاوه بر این، میزان سرعت اجرای سقف‌های هالوکور در ساختمان‌ها بسیار بالاتر از انواع دیگر سقف‌ها است. در سقف‌های هالوکور، در وهله اول فونداسیون و ستون‌های بتنی اجرا شده، سپس بتن ریزی ثانویه و در نهایت پانل‌های پیش ساخته به تیرها نصب می‌شوند. از مزایای دیگر سقف‌های پیش ساخته هالکور یا بتنی می‌توان به کاهش قابل توجه هزینه‌های ساخت و ساز، نصب و اجرای بسیار راحت و در مدت زمان کوتاه‌تر و استفاده از آن‌ها برای عبور دادن تاسیسات ساختمانی و … اشاره کرد.

سقف پیش ساخته کامپوزیت یا ساندویچ پانل

سقف پیش ساخته ساندویچ پانل، سقفی است که نقش بسیار مهمی در عایق سازی سقف ساختمان‌ها ایفا کرده و همچنین از هدررفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند. از مزیت‌های سقف‌های ساندویچ پانل‌ سقفی می‌توان به عایق صوتی و حرارتی بودن، کاهش وزن ساختمان و قیمت مناسب اشاره کرد. به‌طور کلی، ساندویچ پانل سقفی به دو نوع سقفی و دیواری دسته‌بندی می‌شود و ساختاری سه لایه نیز دارد. لایه میانی این سقف‌ها لایه عایق است که هسته ساندویچ پانل محسوب می‌شود و از جنس‌های مختلفی مانند پلی یورتان و پشم سنگ و شیشه ساخته می‌شود.

کاربرد سقف پیش ساخته

کاربرد سقف پیش ساخته

سقف‌های پیش ساخته سازه‌های از پیش ساخته شده و اغلب مثلثی شکلی هستند که در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با دقت فراوان طراحی و ساخته می‌شوند تا بار سقف سازه‌ را به دیوارهای بیرونی حمل کنند. این سقف‌ها پس از ساخت به محل ساخت و ساز و اجرا ارسال و پس از قاب‌بندی دیوارها، نصب می‌شوند.

همان طور که اشاره شد، سقف‌های پیش ساخته کاربرد‌های فراوانی را شامل می‌شوند. کارایی و کاربرد اصلی و مهم سقف‌های پیش ساخته در مناطق زلزله‌خیز که امکان وقوق زلزله بالا است، می‌باشد. چرا که در هنگام رخ دادن زلزله، سقف پیش ساخته به علت وزن سبک خود می‌تواند از جان افراد حاضر در ساختمان محافظت کند. یکی از علل رو آوردن امروزه افراد به مصالح سبک وزن مانند سقف‌های پیش ساخته همین موضوع است. چرا که اجزا و سقف‌های تولید شده با مصالح سنگین، به هیچ وجه، هیچ محافظتی از افراد ساختمان نمی‌کنند و حتی احتمال به دلیل وزن بالا، در هنگام ریزش خود یک عامل خطرناک به حساب می‌آیند.

وظیفه اصلی این سقف‌ها عایق سازی یک سازه و ساختمان در مقابل محرک‌های مختلفی مانند صوت، حرارت، گرما و سرما است. از این سقف‌ها برای کاهش بار یک ساختمان نیز استفاده می‌شود و همانند سایر سقف‌های کاذب و کناف که در محیط‌های مختلفی مانند سقف کاذب و سقف کاذب آشپزخانه، اتاق خواب، هال پذیرایی و غیره به کار برده می‌شوند، این سقف‌ها را نیز می‌توان در اغلب محیط‌های تجاری و منازل مسکونی، سالن‌های ورزشی، سردخانه‌ها و گرمخانه‌ها، سوله‌های صنعتی، ویلا‌ها و غیره به کار برد. امروزه سقف و دیوارهای پیش ساخته به دلیل کاربرد و مزایای فراوانی که دارند، جایگزین اجرای کناف دیوار و سقف، اجرای سقف کاذب و غیره می‌شوند.

مزایا استفاده از سقف پیش ساخته

مزایا استفاده از سقف پیش ساخته

از مزایای بیشمار انواع سقف‌ پیش ساخته می‌توان به وارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در هزینه‌ها و نیروی کار؛ یکی از بزرگترین مزایای سقف پیش ساخته صرفه جویی در هزینه‌ها است. در مقایسه با روش‌های سنتی سقف‌سازی، نصب سقف‌های پیش ساخته ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است و اغلب به نیروی کار کمتری نیاز دارد. این موضوع می‌تواند در هزینه‌های کلی یک پروژه ساختمانی صرفه‌جویی زیادی کند.
  • سهولت نصب؛ یکی دیگر از مزایای سقف‌های پیش ساخته سهولت در نصب است.  از آنجایی که پانل‌های این سقف در کارخانه ساخته می‌شوند، به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و زمان کمتری برای نصب نیاز دارند. علاوه بر این، به دلیل سبک‌تر بودن پانل‌ها نسبت به مصالح سنتی سقف، حمل و نقل آن‌ها به محل کار نیز آسان‌تر است که این امر می‌تواند اجرای پروژه را به طور کلی روان‌تر و سریع‌تر کند.
  • کنترل کیفیت؛ ساخت سقف‌های پیش ساخته کنترل کیفیت بهتری نسبت به ساخت سقف‌های سنتی ارائه می‌دهد. چرا که خرپاهای سقفی پیش ساخته توسط مهندسان طراحی شده‌ و الزامات سقف و آیین نامه‌های ساختمانی استاندارد نیز رعایت شده‌اند. از آنجایی که این سقف‌ها در یک محیط کارگاهی و یا کارخانه با شرایط کنترل شده ساخته می‌شوند، احتمال خطا یا وجود نقص در ساخت آن‌‌ها بسیار کمتر است. همچنین متریال مورد استفاده در سقف‌های پیش ساخته نیز اغلب با‌کیفیت‌تر از دیگر سقف‌ها می‌باشد.
  • دوام و ماندگاری؛ سقف‌های پیش ساخته بسیار بادوام بوده و از استحکام بالایی برخوردار هستند. این سقف‌ها می‌توانند به راحتی در برابر عواملی چون باد، باران و برف مقاومت کنند و سال‌ها بدون نیاز به تعمیر و تعویض دوام بیاورند.
  • تنوع؛ انواع مختلفی از سقف‌های پیش ساخته با طراحی‌های مختلف وجود دارند که می‌توانند با انواع مختلفی از سبک‌های دکوراسیون داخلی متناسب و سازگار باشند.
  • کاهش ارتفاع سقف ساختمان: به کارگیری سقف‌های پیش ساخته در یک سازه، منجر به کوتاه شدن و حذف تیرها شده و در نهایت به موجب آن، ارتفاع طبقه و  ارتفاع کل سازه نیز کاهش می‌یابد.
  • کاهش مصرف انرژی، این سقف‌ها میزان مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند و همچنین با محیط زیست نیز سازگار هستند.
  • جابه جایی آسان؛ سقف‌های پیش ساخته امکان جا‌به‌جایی بسیار راحت و آسانی و همچنین سریعی دارند. این امر به دلیل به دلیل وزن سبک این سقف‌ها می‌باشد.

قیمت سقف پیش ساخته چقدر است؟

همانطور که گفتیم،  سقف‌ها یکی از اجرای اصلی و بسیار مهم هر ساختمانی هستند که کاربردهای مهمی مانند جلوگیری از نفوذ برف و باران، تابش مستقیم نور آفتاب، وزش باد و غیره دارند و میتوان گفت در داشتن زندگی آرام و حفظ جان افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند. سقف‌های پیش ساخته نیز یکی از جدیدترین انواع سازه‌ها برای ساخت و ساز هستند که در انواع و ابعاد مختلف و توسط شرکت‌های ساختمانی متفاوت بر اساس سفارشات مشتریان طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. همانند سایر مصالح ساختمانی، برای سقف‌های پیش ساخته نیز نمی‌توان یک قیمت واحد و مشخصی را تعیین و بیان کرد. چرا که قیمت انواع سقف‌های پیش ساخته با توجه به عوامل مختلفی می‌تواند متفاوت و متغیر باشد و مولفه‌های زیادی در قیمت سقف‌های پیش ساخته موثر باشند. برای نمونه، در قیمت سقف پیش ساخته بتنی، عواملی چون قیمت بتن، سیمان و سنگدانه موثر هستند. بنابراین هر یک از انواع سقف‌های پیش ساخته می‌توانند قیمت‌های متنوعی داشته باشند. اما به طور کلی، ابعاد محل اجرای سقف، تعداد نیروی انسانی به کار گرفته شده، نوع متریال، میزان سختی کار و غیره عواملی هستند که در قیمت سقف پیش ساخته دخیل هستند. لازم به ذکر است که سقف‌های پیش ساخته  نسبت به سایر انواع سقف‌ها مقاومت بیشتری داشته و  قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند و به دلیل قیمت ارزانی که دارند، موجب کاهش هزینه‌های کلی انواع پروژه‌های ساختمانی می‌شوند. برای کسب اطلاعات دقیق درمورد قیمت و خرید  انواع سقف‌ پیش ساخته می‌توانید به سایت شرکت کیان دکور مراجعه کرده و با مشاوره مهندسین محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و با کمترین قیمت و بهترین کیفیت این سازه‌ها را خریداری نمایید.

۱ دیدگاه

  • باسلام لطفا” نوع سقف پیش ساخته که توان بار بری معادل سقف واحد مسکونی را داشته باشد چیست ؟ و چه قیمتی دارد ؟ وزن هر متر مریع آن چقدر است ؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 5 =